TheLegendBellaGoth Skrevet torsdag kl 17:38 #1 Skrevet torsdag kl 17:38 Huff det var som noe av dere hintet til tidligere. Jeg har fått plantar fasciitt sa legen. Må nå gå i sko med god demping og hun sa at Birkenstock, CL hæler og sko uten demping gjør det ikke noe bedre. Det kan ta ÅR før det blir helt bra. Jeg er så oppgitt at jeg måtte felle noen tårer i bilen i dag etter legetimen
Mezzosoprena Skrevet torsdag kl 18:36 #2 Skrevet torsdag kl 18:36 (endret) TheLegendBellaGoth skrev (58 minutter siden): Huff det var som noe av dere hintet til tidligere. Jeg har fått plantar fasciitt sa legen. Må nå gå i sko med god demping og hun sa at Birkenstock, CL hæler og sko uten demping gjør det ikke noe bedre. Det kan ta ÅR før det blir helt bra. Jeg er så oppgitt at jeg måtte felle noen tårer i bilen i dag etter legetimen Husk at det kunne ha vært mye verre 🙂 Endret torsdag kl 18:36 av Mezzosoprena 2 1
Sunnfjording Skrevet torsdag kl 18:44 #3 Skrevet torsdag kl 18:44 Skaff deg innleggsåler mot plantar fasciitt, og kanskje gå ned i vekt om mulig? Du kan også prøve trykkbølgeterapi 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:55 #4 Skrevet torsdag kl 19:55 Jeg gjorde øvelser (jeg googlet meg frem til) og ble ganske fort bra. Brukte Hoka sko. Er vondt, men vondt er heldigvis ikke farlig, levde jo som normalt bare med vondt. Og som sagt, kan fort bli bra med øvelsene jeg gjorde. Anonymkode: 45aec...297 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:23 #5 Skrevet torsdag kl 20:23 Jeg fikk betennelsesdempende tabletter av legen, kjøpte gelepute til hælen, endret på treningsrutiner, gjorde tøyeøvelser med foten og kontaktet fysioterapeut. Legen sa det kunne ta et halvt år, nå er det mye bedre etter 2-3 mnd. Anonymkode: c6ed9...c0e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:25 #6 Skrevet torsdag kl 20:25 Jeg gjorde øvelser. Du overdramatiserer, som kjent… 🥱 Anonymkode: 6db9b...bb8 7 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:30 #7 Skrevet torsdag kl 20:30 Du kan jo ta trykkbølgebehandling. Anonymkode: 9705a...dcf 2 2
Clusia Skrevet torsdag kl 20:43 #8 Skrevet torsdag kl 20:43 Mens du ligger i senga, sofaen eller feks på gulvet på ryggen med bena flatt peker du tærne så mye du klarer mot hodet. Du skal kjenne det strekke på baksiden av leggen. Hold så lenge du klarer, slipp opp og hvil litt før du gjentar. Kan gjøre tilsvarende stående med tærne enten på en kant eller oppetter en vegg feks. Det var trikset jeg fikk av fysioterapeut da jeg hadde slitt nesten ett år og etter noen få runder med strekking var det mye bedre og nå plages jeg ikke lenger. Om det ikke hjelper kan det være trykkbølge eller kortison er løsningen. 👍 Dette er langt ifra verdens undergang og veldig mulig å behandle enkelt selv. 😊 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:46 #9 Skrevet torsdag kl 20:46 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg fikk betennelsesdempende tabletter av legen, kjøpte gelepute til hælen, endret på treningsrutiner, gjorde tøyeøvelser med foten og kontaktet fysioterapeut. Legen sa det kunne ta et halvt år, nå er det mye bedre etter 2-3 mnd. Anonymkode: c6ed9...c0e Betennelsesdempende funker sjelden ved PF, siden det er forårsaket av en fortykkelse av senen som går mellom leggmuskelen og helt frem mot tærne. Det som funker er øvelser som sprer tærne, å trene tåhev (gjerne i trapp, slik at man får tøyd leggmuskelen), tøying av leggmuskelen (men ikke i 45 sekunder som mange fysioterapeuter sier- gjør heller kortere tøyinger som ikke blir så statiske), fotrulle og gå barfot inne, slik at du får brukt musklene under føttene. Tryggbølgebehandling kan fungere, men fungerer ikke for alle. Fottøy som ikke klemmer tærne sammen anbefales også. Altra er gode joggesko med tilnærmet null dropp som funker hvis man ikke suspinerer men har normal pronasjon eller overpronasjon. Anonymkode: 7e12b...1b2 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:48 #10 Skrevet torsdag kl 20:48 TheLegendBellaGoth skrev (3 timer siden): Huff det var som noe av dere hintet til tidligere. Jeg har fått plantar fasciitt sa legen. Må nå gå i sko med god demping og hun sa at Birkenstock, CL hæler og sko uten demping gjør det ikke noe bedre. Det kan ta ÅR før det blir helt bra. Jeg er så oppgitt at jeg måtte felle noen tårer i bilen i dag etter legetimen Jeg er på femte året med kronisk PF og har prøvd det meste. Så ja, det kan faktisk ta år. Øvelser er alfa og omega. Til og med om du bruker sko med god demping, fordi de bare maskerer problemene dine. Anonymkode: 7e12b...1b2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:53 #11 Skrevet torsdag kl 20:53 Tåhev, bulgarsk utfall og balansebrett (øvelser jeg fikk på Nimi for min plantar fascitt) gjorde det hele bra igjen på rekordtid. Det var noen andre øvelser også, men tror disse tre hjalp mest. Hadde alle mulige sko, såler, nattsokk med stiv skinne - men disse tingene hjalp ingenting. Øvelsene hjalp nesten med en gang. Anonymkode: 242da...626 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:54 #12 Skrevet torsdag kl 20:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tåhev, bulgarsk utfall og balansebrett (øvelser jeg fikk på Nimi for min plantar fascitt) gjorde det hele bra igjen på rekordtid. Det var noen andre øvelser også, men tror disse tre hjalp mest. Hadde alle mulige sko, såler, nattsokk med stiv skinne - men disse tingene hjalp ingenting. Øvelsene hjalp nesten med en gang. Anonymkode: 242da...626 Brukte også ball, og rulle på foten. Liten ball fra casall, det var veldig godt å rulle på den. Anonymkode: 242da...626 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:55 #13 Skrevet torsdag kl 20:55 Bestill deg time hos en kiropraktor som utfører trykkbølgebehandling, dette er svært effektivt på plantar fascitt, det er smertefullt de sekundene det pågår, men det fungerer. Kiropraktor gir deg også instrukser på tøye øvelser. Jeg har hatt kraftig plantar fascitt i flere år, etter 2 trykkbølge behandlinger var jeg bra i over 1 år før det begynner litt igjen. Kjøpt meg egen massasje-pistol som jeg nå presser rett på den betente hælen og blir bedre av det også. Lykke til 😊 Anonymkode: d1242...1d2 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:55 #14 Skrevet torsdag kl 20:55 TheLegendBellaGoth skrev (3 timer siden): Huff det var som noe av dere hintet til tidligere. Jeg har fått plantar fasciitt sa legen. Må nå gå i sko med god demping og hun sa at Birkenstock, CL hæler og sko uten demping gjør det ikke noe bedre. Det kan ta ÅR før det blir helt bra. Jeg er så oppgitt at jeg måtte felle noen tårer i bilen i dag etter legetimen Husk at løsningen ikke er smertedemping eller symptomlondring. Ja, det er en umiddelbar god ide. Her og nå er det hva du behøver. Men du blir ikke kvitt problemet ved symptomlindring. Så gå til telefonen og ring opp dine lokale fysioterapeuter en etter en og spør: 1. om de har greie på dette 2. om de vet hvem i ditt nærområde som har det. Du er på jakt etter en som ikke forsøker å dempe, lindre og tøye deg ut av problemet, men som innser at styrketrening er løsningen på det aller meste når det kommer til smerter. Som en over sier: ja, du skal og kan dempe påkjenningen i hverdagen. For å skape deg overskudd til trening av musklene i foten. Anonymkode: 914f6...362 1
Abra Skrevet torsdag kl 20:56 #15 Skrevet torsdag kl 20:56 Ja, er hulfot. Så må ha såler tillaget for min fot.
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:36 #16 Skrevet fredag kl 17:36 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tåhev, bulgarsk utfall og balansebrett (øvelser jeg fikk på Nimi for min plantar fascitt) gjorde det hele bra igjen på rekordtid. Det var noen andre øvelser også, men tror disse tre hjalp mest. Hadde alle mulige sko, såler, nattsokk med stiv skinne - men disse tingene hjalp ingenting. Øvelsene hjalp nesten med en gang. Anonymkode: 242da...626 Så bra 👏👏 Tå hev med langt dropp for å tøye slik at det blir dynamisk tøying? Hvorfor balansebrett? For å styrke stabiliseringsmuskler? Tøyde du i tillegg? Hvordan? Anonymkode: 424dc...e1d
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:41 #17 Skrevet fredag kl 17:41 Er du overvektig? Det kan hjelpe på å gå ned i vekt i såfall. Anonymkode: ecc67...d28
JojoMoyes Skrevet fredag kl 17:43 #18 Skrevet fredag kl 17:43 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Bestill deg time hos en kiropraktor som utfører trykkbølgebehandling, dette er svært effektivt på plantar fascitt, det er smertefullt de sekundene det pågår, men det fungerer. Kiropraktor gir deg også instrukser på tøye øvelser. Jeg har hatt kraftig plantar fascitt i flere år, etter 2 trykkbølge behandlinger var jeg bra i over 1 år før det begynner litt igjen. Kjøpt meg egen massasje-pistol som jeg nå presser rett på den betente hælen og blir bedre av det også. Lykke til 😊 Anonymkode: d1242...1d2 Ikke alle har effekt av trykkbølge , jeg kastet vekk mange tusen altså sånn ca 30.000 til ingen nytte . 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:49 #19 Skrevet fredag kl 17:49 Dette er ikke verdens undergang. Jeg ble bra etter halvannet år, men får tilbake symptomer ved mye fysisk aktivitet (gange innendørs, statisk arbeid der jeg blir stående i ro over tid og husarbeid). Tar et par dagers pause og er fin igjen. Cluet er å fange opp symptomer og begrense belastningen, fremfor å fortsette aktiviteten. Jeg er i full jobb i barnehage og går mellom 12-15 000 skritt daglig, og lever fint med det. Hoka er min bestevenn (selv om ortoped ikke liker dem). Anonymkode: b591e...1bd
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:54 #20 Skrevet fredag kl 17:54 Jeg måtte opererer for det. Var veldig vondt pga man kan ikke få bedøvelse. Men har vært helt bra etterpå! Anonymkode: 9705a...dcf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå