Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste jo at arbeidsmarkedet var tøft, men at det skulle være så hardt – det var jeg virkelig ikke forberedt på. Jeg tror heller ikke det hjelper at jeg opprinnelig ikke er fra Norge, og at navnet mitt er langt fra skandinavisk. Med nesten 13 års arbeidserfaring fra ulike yrkesroller og en nylig fullført, relevant bachelorgrad, trodde jeg at jeg var sikret en god jobb. Det viser seg at jeg overhodet ikke anses som kvalifisert til stillinger – selv de som ikke krever høyere utdanning. Jeg har aldri i mitt liv fått så mange avslag. Samtidig tenker jeg, at jeg har jo jobbet innen mye forskjellig før - er jobb markedet generelt bare helt jævlig for alle, for tiden?

De i rundt meg mener det kan være på grunn av navnet mitt, siden jeg nå søker jobb med mer ansvar enn de tidligere rollene jeg har tatt. Må jeg virkelig endre hele identiteten min for å få en fast jobb?

Er det noen som har endret navn og faktisk fått flere jobbtilbud?

Anonymkode: cba24...896

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan det er å søke jobber lenger, men må du ikke sende div attester med søknaden? Å navnet ditt står vel på de? 

Anonymkode: d96e7...d80

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bransje er dette?

Anonymkode: b097f...e3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tøft for alle for tiden, har jeg inntrykk av. 

Jeg jobber i offentlig sektor og på min avdeling så fikk vi gjerne 10-15 søkere per stilling, ofte bare 1-2 som var formelt kvalifisert for jobben, mens resten var det bare å overse. Mens nå drukner vi nærmest i overkvalifiserte søkere. Lyste ut stillinger i våres og fikk over 120 kvalifiserte søkere. Det er nesten rekord, vil jeg tro. 

Anonymkode: 3bff6...c49

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg visste jo at arbeidsmarkedet var tøft, men at det skulle være så hardt – det var jeg virkelig ikke forberedt på. Jeg tror heller ikke det hjelper at jeg opprinnelig ikke er fra Norge, og at navnet mitt er langt fra skandinavisk. Med nesten 13 års arbeidserfaring fra ulike yrkesroller og en nylig fullført, relevant bachelorgrad, trodde jeg at jeg var sikret en god jobb. Det viser seg at jeg overhodet ikke anses som kvalifisert til stillinger – selv de som ikke krever høyere utdanning. Jeg har aldri i mitt liv fått så mange avslag. Samtidig tenker jeg, at jeg har jo jobbet innen mye forskjellig før - er jobb markedet generelt bare helt jævlig for alle, for tiden?

De i rundt meg mener det kan være på grunn av navnet mitt, siden jeg nå søker jobb med mer ansvar enn de tidligere rollene jeg har tatt. Må jeg virkelig endre hele identiteten min for å få en fast jobb?

Nei, absolutt ikke; men prøv å se noe skikkelig ut. Ta f.eks han Bathi, han blir oppfattet noe anderledes når ikke ser ut som en direkte kriminell når han har langt skjegg - uten at det nødvendigvis burde ha noe å si. Poenget er at det å ta et bilde og møte opp kan slå i positiv retning.

Navnet har ikke noe å si, en kan fort endre mening når en møter folk.

Anonymkode: d5fd1...dae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, absolutt ikke; men prøv å se noe skikkelig ut. Ta f.eks han Bathi, han blir oppfattet noe anderledes når han ikke ser ut som en direkte kriminell (som han har når han har langt skjegg) - uten at det nødvendigvis burde ha noe å si. Poenget er at det å ta et bilde og møte opp kan slå i positiv retning.

Navnet har ikke noe å si, en kan fort endre mening når en møter folk.

Anonymkode: d5fd1...dae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er navnet ditt hele identiteten din? Forskning viser dessverre at utenlandsk navn = færre tilbud om intervju. Så kanskje det går an å se på navn som kun et ord på papiret, og endre det? Eller fornorske det? 

Synes det er både trist og motbydelig at det er slik, men det hjelper jo ikke deg med å få jobb. Så da kan man enten sitte og være oppgitt og ønske endring i hele bransjen, eller ta på seg kamphanskene og bli med på spillet (aka navnebytte).

Anonymkode: 10197...8d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samtidig tenker jeg, at jeg har jo jobbet innen mye forskjellig før - er jobb markedet generelt bare helt jævlig for alle, for tiden?

Veldig variabelt. Mange steder sliter med ingen/få søkere, mens andre oversvømmes. 

Hva slags utdanning/erfaring har du? Søker du over hele landet?

Anonymkode: da1e4...bd5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så norsk som det er mulig å komme - navn og alt.

Jeg har søkt over 100 jobber det siste året... Ingen napp å få.. Er kjempe tøft nå. Går så på selvfølelsen.. 

Anonymkode: 82804...240

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er så norsk som det er mulig å komme - navn og alt.

Jeg har søkt over 100 jobber det siste året... Ingen napp å få.. Er kjempe tøft nå. Går så på selvfølelsen.. 

Anonymkode: 82804...240

Samme her. Supernorsk, ikke søkt så mange som 100 jobber, men sikkert 30. var inne på ett intervju, jeg syntes det gikk greit, men tydeligvis ikke da, fikk ikke jobb. Fikk beskjed tidlig i august, i dag kom det ut ny stilling ledig der jeg søkte 🙄 

skjønner at det føles dritt. Og tror nok at du kan ha det vanskeligere i og med at du har et utenlandsk navn 🥺

Anonymkode: e9ba4...edb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mer sammensatt. 

Du er nok heller overkvalifisert til jobber som ikke krever utdanning. Om noen som nylig har fullført en bachelor søker på jobb som ufaglært hos oss, så antar vi denne personen bare vil jobbe hos oss i påvente av relevant jobb. Da innkaller vi ikke engang til intervju. 

Til stillinger med mye ansvar, så ønsker vi gjerne noen med erfaring. 
Til stillinger der vi gjerne vil ha nyutdannede så får vi til tider helt enorme mengder søknader. 

Anonymkode: b3c29...a26

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke utenlandsk navn har så mye å si, men det spørs kanskje på hvilken type jobb. I feks.helsebransjen jobber det veldig mange utenlandske så der er det ikke noe problem virker det som. Det er mange norske som søker på hundrevis av jobber men som alltid får avslag. Markedet er tøft for alle.

Anonymkode: 77e3e...d09

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bachelor er jo en ganske kort utdanning, og det er ikke gitt at man får en "god jobb" med master heller.

Anonymkode: 54b74...400

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel gjort forskning som viser at et utenlandsk navn gjør det vanskeligere å bli kalt inn på intervju. Jeg har også lest saker i avisen om folk som fortalte at når de endrer navn til noe som klinger mer norsk, løsner det på jobb- fronten. 
Så selv om det sikkert er vanskelig for mange, tror jeg du har litt rett i at navnet ditt er en medvirkende årsak til at du ikke får napp.

Trist og provoserende, men dessverre mest sannsynlig sant.

Anonymkode: 7fc0b...7c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

et innspill er at du ikke endrer dentiteten din om du endrer navnet ditt på samme måte som du ikke endrer identitet om du erndrer klestil elelr frisyre - om du tenker det hjelper deg få jobb så ville jeg vurdert det.. 

Anonymkode: 0c8b6...998

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok veldig an på type jobber du søker på

Anonymkode: b8987...4b3

AnonymBruker
Skrevet

Helnorsk og sliter med å få jobb! Jeg skjønner ikke at man snakker om at det er lav arbeidsledighet i Norge, i Oslo opplever jeg at det er 100 søkere til hver jobb! Jeg søker egentlig deltid, og det virker helt umulig å finne noe relevant. Det er vel i helsetjenesten det er masse jobber, da.

Anonymkode: 909d1...c27

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helnorsk og sliter med å få jobb! Jeg skjønner ikke at man snakker om at det er lav arbeidsledighet i Norge, i Oslo opplever jeg at det er 100 søkere til hver jobb! Jeg søker egentlig deltid, og det virker helt umulig å finne noe relevant. Det er vel i helsetjenesten det er masse jobber, da.

Anonymkode: 909d1...c27

Det er mange ledige jobber i Norge, problemet er at de ledige jobbene og kvalifikasjonene til de som er arbeidsledige ikke samstemmer 

Anonymkode: b8987...4b3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Prøv nettverket ditt, eller jobb med å skape nettverk i bransjen du vil inn i.
Gå på kurs/seminarer der du kan treffe folk som jobber steder du vil ha jobb. 
Snakk med studievenner, har noen fått jobb et sted de kan anbefale deg inn?
Sosialiser, diskuter, knytt kontakter.
Så får navnet på papiret mye mindre å si.
Og alt handler om å få den første jobben innen feltet.

Tror flere og flere ansettelser går gjennom nettverk heller enn å sende en epost via finn.no.

Anonymkode: c50b6...ae8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...