Gå til innhold

Hvorfor er destillert vann så dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I usa kan de kjøpe destillert vann i butikken og det er billig. Jeg trenger destillert vann som ikke er dyrt fordi jeg trenger det for lacto fermentering av grønnsaker. Det står i mange oppskrifter at man ikke bør bruke vann fra springen fordi det inneholder litt klor

Anonymkode: f0fde...a09

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge er det jo minimalt med klor i drikkevannet. Spesielt om du bor utenfor storbyene.

Du kan jo også koke vannet for å destillere det selv.

Anonymkode: 6674c...4fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I Norge er det jo minimalt med klor i drikkevannet. Spesielt om du bor utenfor storbyene.

Du kan jo også koke vannet for å destillere det selv.

Anonymkode: 6674c...4fc

Men de sier at selv om du koker blir du allikavel ikke blitt klor i vannet 

Anonymkode: f0fde...a09

Skrevet

Klor fordamper ved koking. Jo høyere temp, jo fortere går det. 

Et eksempel til deg er at akvariefisk tåler ikke klor, av åpenbare grunner, men allikevel så er vannet i de fleste akvarier rett fra krana.

Anonymkode: 71f48...f94

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Som flere her sier: bare kok vannet hvis det er et problem med de minimale mengdene klor vi har i det norske vannet. Du kan også bare tappe vann på en kanne og la den stå, kloren fordamper av seg selv. Men koker du går det fortere. Helt unødvendig å kjøpe noe overprisa destillert vann. 

Anonymkode: 99eb1...847

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men de sier at selv om du koker blir du allikavel ikke blitt klor i vannet 

Destillere er ikke det samme som å koke. Du samler opp vanndampen som dannes fra kokingen. Vanndampen er det destillerte vannet. Så du videoen?

Anonymkode: 41f2e...045

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg la to fermenteter med godt resultat. Bruker helt vanlig tappevann. 

Anonymkode: f8154...a76

• Liker 3
Skrevet

Har du mulighet til å få tak i et godt gammeldags hjemmebrent-apparat kan du destillere vann selv. Prosessen er akkurat den samme som ved brennevinstilvirkning. Der du ved hjemmebrent destillerer gjær, sukker og vann til sprit, kan du enkelt sette vann i kokeren og destillere vannet på samme måte. 

Anonymkode: d3f93...14b

• Liker 1
Skrevet

Vi har grunnvann, det er ikke tilsatt klor. Det er i grunnen ikke tilsatt noe som helst. Men det kan likevel være noen salter i vannet som inneholder klorider. Men dest.vann er fra kjemien ikke noe jeg kunne tenkt meg å bruke i mat

Anonymkode: 7e6e9...567

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...