Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lei av forholdet, vi har prøvd alt men det funker ikke fra min side. Kjærligheten har fallt bort og jeg kjenner ikke på kjemien lenger.

Jeg ønsker å bli singel men jeg har regnet på det og jeg har ikke råd til å bo alene, så jeg er på en måte fanget i ett forhold jeg ikke vil være i.

Jeg får utbetalt 33k i mnd. 2 roms Leilighet til leie nærme skolen til barnet vårt ligger på minst 10k i måneden, barnebidrag for 2 barn kom på totalt 10k i mnd fra NAV sin kalkulator, jeg har faste månedlige utgifter på ca 10k som er inkludert alt av bil og mobil, streaming og studielån.

Så nå sitter jeg igjen med 3k til mat for en hel måned som skal dekke meg og barna når de er på besøk. 

Si meg, hvordan i helvette klarer folk å være alene foreldre? 

Anonymkode: f1143...70a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må du betale barnebidrag? Antar du skal ha barnet 50/50

Anonymkode: 9f90a...327

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er lei av forholdet, vi har prøvd alt men det funker ikke fra min side. Kjærligheten har fallt bort og jeg kjenner ikke på kjemien lenger.

Jeg ønsker å bli singel men jeg har regnet på det og jeg har ikke råd til å bo alene, så jeg er på en måte fanget i ett forhold jeg ikke vil være i.

Jeg får utbetalt 33k i mnd. 2 roms Leilighet til leie nærme skolen til barnet vårt ligger på minst 10k i måneden, barnebidrag for 2 barn kom på totalt 10k i mnd fra NAV sin kalkulator, jeg har faste månedlige utgifter på ca 10k som er inkludert alt av bil og mobil, streaming og studielån.

Så nå sitter jeg igjen med 3k til mat for en hel måned som skal dekke meg og barna når de er på besøk. 

Si meg, hvordan i helvette klarer folk å være alene foreldre? 

Hvorfor skal du bare ha barna «på besøk» og ikke delt bosted? 

Anonymkode: 9b624...cb3

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Vet hvordan du har det og har prøvd å klare meg selv etter mannen var utro. Ikke sjans økonomisk. Hadde ikke så mye valg enn å gå tilbake når mannen kom «krypende» tilbake etter en stund. Jeg har bare 50% stilling i helsevesenet og det er fader meg helt umulig å få større stilling eller en annen jobb. 

Anonymkode: 4f9aa...c43

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Du har utbetalt MYE mer enn mange enslige forsørgere, så det skal nok gå bra 😊

Men må nok justere på forbruket en del 😉

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet hvordan du har det og har prøvd å klare meg selv etter mannen var utro. Ikke sjans økonomisk. Hadde ikke så mye valg enn å gå tilbake når mannen kom «krypende» tilbake etter en stund. Jeg har bare 50% stilling i helsevesenet og det er fader meg helt umulig å få større stilling eller en annen jobb. 

Anonymkode: 4f9aa...c43

Hvor jobber du hvor det ikke er behov for ringevikarer?

Anonymkode: 8fd14...8b2

• Liker 8
Skrevet

Jeg er også det, og det er utrolig trist. Men jeg hadde ikke hatt mulighet til å leie en gang om jeg var alene. 

Anonymkode: 5d604...204

Skrevet

Hvis barna kun er på besøk og ikke bor hos deg (som er slik jeg leser det): Hvorfor må du bli værende i skolekretsen? 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har råd men du ønsker ikke å gå ned i levestandard.

Anonymkode: 60ba9...8bf

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet

Ser mange spør hvorfor du skal betale bidrag og ikke ha de 50/50, men i et økonomisk lys tror jeg det er billigere å betale bidrag en å ha ansvare for barna... Så bør du jo ta ansvar for barna av andre gruner en økonomisk selfølgelig.

Men du kan jo se på å minske de faste utgiftene dine. Om barna ikke skal bo hos deg, er det da nødvendig å bo så nærme skolen? Kan du spare på å bo mindre sentralt? Om du bor sentralt, kan du da selle billen og klare deg med buss? Kan du kjøpe deg en mindre og billigere bil eventuelt? Må du ha to soverom? Kan du sove i stuen når barna er der for eksempel? Kan du eventuelt be NAV om økonomisk veiledning? Kansje noen nye øyer ser muligheter du ikke ser selv for å spare.  

• Liker 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Må du ha to soverom? Kan du sove i stuen når barna er der for eksempel?

Ts har tydeligvis sett på toromsleilighet siden hun nevner prisen på disse, altså en leilighet med ett soverom. 

Anonymkode: 9ec74...d89

• Liker 6
Skrevet

Har du to barn? Dere kan velge å få full barnetrygd for ett barn hver, det er ca 1900 kr måneden. Når man har full barnetrygd for minst ett barn får du også en ekstra utvidet barnetrygd på 2500 kr. Du kan da altså få over 4000 ekstra hvis dere deler det slik. Du kan også søke bostøtte. 

Anonymkode: 1b3ca...026

• Liker 1
Skrevet

Eg har det veldig likt ts. Eg ønsker å være nær ungene, hadde et håp om st de ville være 50% hos meg så eg kjøpte leilighet med tre soverom. Eg betaler 7000kr i bidrag pluss mnd penger tlf vi deler på kontigenter og klær. Eg har ca 45k i faste utgifter. Så eg har mellom 0-10 k i mnd alt etter overtid den mnd, snitt er vel ca 3 k til mat klær og opphold med ungene. Her eg bor er prisene utav en anne værd. Det er tøft, nå er eg redd for hva som skje når eg skal på neste jobb, blir det masse overtid eller må eg begynne og selge ting for å overleve. Men dette er livet til mange skilte i norge. Eg har muligheten men det er trang ja

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts har tydeligvis sett på toromsleilighet siden hun nevner prisen på disse, altså en leilighet med ett soverom. 

Anonymkode: 9ec74...d89

Ja, jeg tenkte to soverom jeg. Min feil!

Men tror du TS er dame? Jeg trode det var en mann, kansje bare en fordom om at det altid er dammene som tar ansvar for barna ved brud... Så kansje jeg tar feil av mye i dag.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Synes forresten barnebidragt var veldig høyt. Jeg får 4000 for 3 barn av min eksmann.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes forresten barnebidragt var veldig høyt. Jeg får 4000 for 3 barn av min eksmann.. 

Nav sin kalkulator sier vel 11400 kr for to tenåringer hvis det ikke er overnattinger. Overnattinger er det eneste som gir avkorting, ikke samvær på dagtid

• Liker 1
Skrevet

TS her, jeg er mann for de som lurer.

Ja, jeg vet ikke hvordan forskjellen er mellom 50/50 kontra en gang i uken og annenhver helg ordning som jeg er vandt til fra barndommen av.

Jeg kunne også prøvd å funnet leilighet som er sykkel/gå avstand i fra jobb og redusere litt utgifter der men der er også leilighetene like dyre. 

Skrevet

Hvorfor ikke ha ungene 50/50?

Anonymkode: db4ce...22f

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Du burde finne en måte å øke inntekten din på. Bytte jobb? Ta mer utdanning?  

Anonymkode: bdd6f...d7a

Skrevet

Det er fullstendig galskap å bosette seg i Oslo...eller en annen veldig dyr plass. Jeg ser så mange tråder her fra aleneforeldre som sliter.

Jeg ble alene for 20 år siden med tre barn. Far ble veldig syk, så kunne ikke ha dem. Eller betale. Jeg hadde jo ikke god lønn...men det gikk! Og jeg måtte jo bare gå til oljebransjen og si: Jeg trenger jobb! ( og da vet dere hvilken del av landet jeg bor i). Det gikk fint!

Men nå...det er jo helt galskap. Så jeg tenker at folk må tenke seg grundig om hvor de bosetter seg. For de velger fattigdom, og ikke råd til å ha barna sine...få barn. Det er ikke bra.

Anonymkode: f743a...29e

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...