Gå til innhold

Erfaring med plantar fascitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, en gang for 2 år siden var jeg hos fastlege fordi jeg hadde problemer med vondt i foten. Hun kjente på et punkt under foten, som var vondt, og sa det var plantar fascitt og at man kunne operere hvis det ikke ble bedre på et år.

Fra da og til nå har det gått bort (ifbm dårlig rygg og sykemelding) samt kommet tilbake igjen (ganske samtidig med 100% jobb igjen).

Nå har jeg derimot den siste tiden hatt skikkelig vondt på høyre side av hælen og ikke under, den siste måneden omtrent. Så derfor lurer jeg litt på om det er plantar fascitt i det hele tatt? Jeg har for så vidt alltid klemt på foten fra siden for å lette smertene, så har nok kjent dette på et sett før også. 

Jeg har ikke så veldig lyst til å gå til legen igjen for dette, så lurer da på om noen som har plantat fascitt har hatt erfaring med at det er vondt på siden og ikke unde?

Eller om dere har tips til hvor jeg kan få undersøkt dette privat. Er dette f.eks noe en fysioterapeut kan se på, eller ortoped? Hva er best?

Anonymkode: 09452...3cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde vondt bak/litt på siden av hælen, og jeg endte opp med diagnosen Haglunds hæl. Dette ble oppdaget på MR.

Jeg sier ikke at det er det samme som du har,  men det er mye greier som kan gi vond hæl, uten at det er plantar fascitt.

Anonymkode: 6e41a...583

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heisann, en gang for 2 år siden var jeg hos fastlege fordi jeg hadde problemer med vondt i foten. Hun kjente på et punkt under foten, som var vondt, og sa det var plantar fascitt og at man kunne operere hvis det ikke ble bedre på et år.

Fra da og til nå har det gått bort (ifbm dårlig rygg og sykemelding) samt kommet tilbake igjen (ganske samtidig med 100% jobb igjen).

Nå har jeg derimot den siste tiden hatt skikkelig vondt på høyre side av hælen og ikke under, den siste måneden omtrent. Så derfor lurer jeg litt på om det er plantar fascitt i det hele tatt? Jeg har for så vidt alltid klemt på foten fra siden for å lette smertene, så har nok kjent dette på et sett før også. 

Jeg har ikke så veldig lyst til å gå til legen igjen for dette, så lurer da på om noen som har plantat fascitt har hatt erfaring med at det er vondt på siden og ikke unde?

Eller om dere har tips til hvor jeg kan få undersøkt dette privat. Er dette f.eks noe en fysioterapeut kan se på, eller ortoped? Hva er best?

Det kan absolutt være plantet fascitt. Dessuten så nevner du vond rygg. Kroppen henger sammen og vond rygg kan slå ut både i knær og andre steder. Har du hatt plantat fascitt så bruker man gjerne beinet anderledes og det kan slå ut i scener både oppå og ved siden av foten. Jeg fikk senebetennelse i vrista da jeg hadde fascitt siden jeg tråkket skjevt på foten.
Da jeg fikk vondt i hofta så satt problemet egentlig i ryggen. Hverken Ortopeden på sykehuset eller fastlege fant ut av det så jeg gikk til en naprapat. Ved vonder i det ene benet så kan man feilbelaste/overbelaste og dermed få andre vonder enn den som er primær.  
jeg ville gått til en fysio/naprapat om jeg var deg. De har bedre innsikt i hvordan sener, muskler og skjelett henger sammen

Anonymkode: 1552d...977

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg vil jo egentlig bare finne ut hva det er så jeg kan gjøre noe med det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...