AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:00 #1 Skrevet torsdag kl 15:00 Hva ville dere valgt om å enten bli boende i eksisterende hus på 150 kvm som kanskje får uante vedlikeholdsutgfter på sikt eller kjøpe en lettstelt leilighet evt rekkehus på 90-120 kvm om dere ble eneforsørger? Da sett at de månedlige lånekostnadene evt inkl fellesutgiftene ble de samme? Om noe MÅ byttes i et hus og ikke kan vente, hva ville det i så fall vært? Prøver å finne ut om jeg bø selge huset eller bli boende. Anonymkode: 145ec...a3f
Alice123 Skrevet torsdag kl 15:08 #2 Skrevet torsdag kl 15:08 Hadde flytta, uten tvil. 120 kvm eller 150 kvm er liten forskjell. 6 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:09 #3 Skrevet torsdag kl 15:09 Kommer helt an på tilstand og alder. Vårt hos er 15år nå, og vi har hatt reparasjon/vedlikehold på alt av rør, toalett, og varmtvannstank. Det kom på 10k. Ofte kan det være det elektriske som må fikses, rør, varme, vinduer, etc Anonymkode: 5b896...c8b 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:14 #4 Skrevet torsdag kl 15:14 Alice123 skrev (3 minutter siden): Hadde flytta, uten tvil. 120 kvm eller 150 kvm er liten forskjell. Nå er det jo mer enn bare antall kvm det er snakk om, selv om jeg ser at det ikke kom så tydelig frem. Det var bare info for å forklare at huset ikke nødvendigvis er stort og ruvende med mye ekstra rom som man ikke trenger når man er alene. Så er det store kostnader ved salg. Det er vel snakk om rundt 150 000 til sammen med megler osv. Å kjøpe noe annet koster jo også, men om man kjøper i borettslag så blir jo kostnadene/omkostningene lavere. Anonymkode: 145ec...a3f 1
Alice123 Skrevet torsdag kl 15:21 #5 Skrevet torsdag kl 15:21 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er det jo mer enn bare antall kvm det er snakk om, selv om jeg ser at det ikke kom så tydelig frem. Det var bare info for å forklare at huset ikke nødvendigvis er stort og ruvende med mye ekstra rom som man ikke trenger når man er alene. Så er det store kostnader ved salg. Det er vel snakk om rundt 150 000 til sammen med megler osv. Å kjøpe noe annet koster jo også, men om man kjøper i borettslag så blir jo kostnadene/omkostningene lavere. Anonymkode: 145ec...a3f Så ikke flytt, da. Du skriver ingenting om husets alder og tilstand, som er nødvendig informasjon for å i det hele tatt gjette seg fram til hvor mange og store utgifter du vil få i vedlikeholdsutgifter. Du skriver heller ingenting om bufferkonto og økonomi, som vil gjøre det mulig å få et bilde av hvordan plutselige vedlikeholdsutgifter vil påvirke deg økonomisk. Så da får du et generelt svar basert på at jeg prioriterer trygghet.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:31 #6 Skrevet torsdag kl 15:31 Helt avhengig av hvor gamle barna var. og hvordan Planløsningen i leilighet etc. er. Her nå, har ungdommer, og mye ungdommer på besøk. Hadde blitt trangt i en leilighet med kun en stue f.eks. Hadde det derimot vært snakk om at ungdommene var på tur ut av huset, så hadde det vært noe annet. Anonymkode: 1a749...553
Snok1 Skrevet torsdag kl 15:32 #7 Skrevet torsdag kl 15:32 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Om noe MÅ byttes i et hus og ikke kan vente, hva ville det i så fall vært? Prøver å finne ut om jeg bø selge huset eller bli boende. Ta en full teknisk tilstandskontroll på huset og leg et budsjett ut fra det. KG vet ingenting om teknisk forvaltning. Ingenting! 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:33 #8 Skrevet torsdag kl 15:33 I skrivende stund ligger eneboligen min ute på finn, og det er kun for å slippe all jobben med å vaske pg vedlikeholde 200 kvm bolig + uteområder. Er ikke engang alene, men mye faller på meg uansett. Er en strøken bolig som holder seg fin i mange år til, men jeg gidder ikke mer. Flytter til leilighet på 120 kvm når eneboligen er solgt, gleder meg til å slippe utvendig vedlilehold. Anonymkode: 676c1...3f2 4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:44 #9 Skrevet torsdag kl 15:44 Jeg hadde blitt boende. Jeg er ikke typen til å flytte rundt. Anonymkode: 11872...956 2
Daria Skrevet torsdag kl 16:30 #10 Skrevet torsdag kl 16:30 For meg, med mitt liv, mine behov og preferanser ville lettstelt leilighet trumfet vedlikeholdskrevende enebolig når som helst. Det sparer tid, krefter og penger jeg kan bruke på morsommere ting. 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:03 #11 Skrevet torsdag kl 18:03 Snok1 skrev (2 timer siden): Ta en full teknisk tilstandskontroll på huset og leg et budsjett ut fra det. KG vet ingenting om teknisk forvaltning. Ingenting! Lurte bare på hva som er vanlig… Kan fort være ting jeg ikke har tenkt på. Det er da vel flere KG-folk som har hus enn hvor som helst annet sted. Regner ikke med at man trenger å være verken takstmann eller ekspert for å dele egne opplevelser. Anonymkode: 145ec...a3f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:07 #12 Skrevet torsdag kl 18:07 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kommer helt an på tilstand og alder. Vårt hos er 15år nå, og vi har hatt reparasjon/vedlikehold på alt av rør, toalett, og varmtvannstank. Det kom på 10k. Ofte kan det være det elektriske som må fikses, rør, varme, vinduer, etc Anonymkode: 5b896...c8b Takk, det var akkurat slike ting jeg lurte på 🙂 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I skrivende stund ligger eneboligen min ute på finn, og det er kun for å slippe all jobben med å vaske pg vedlikeholde 200 kvm bolig + uteområder. Er ikke engang alene, men mye faller på meg uansett. Er en strøken bolig som holder seg fin i mange år til, men jeg gidder ikke mer. Flytter til leilighet på 120 kvm når eneboligen er solgt, gleder meg til å slippe utvendig vedlilehold. Anonymkode: 676c1...3f2 Begynner å tenke i de baner jeg også. Fint å høre hvordan andre tenker. Daria skrev (1 time siden): For meg, med mitt liv, mine behov og preferanser ville lettstelt leilighet trumfet vedlikeholdskrevende enebolig når som helst. Det sparer tid, krefter og penger jeg kan bruke på morsommere ting. Heller mer og mer mot det jeg også faktisk. Er bare at det er jo dyrt både å selge og å kjøpe, men når det først er gjort så er det jo bare pluss ja. Anonymkode: 145ec...a3f
Snok1 Skrevet torsdag kl 18:12 #13 Skrevet torsdag kl 18:12 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er da vel flere KG-folk som har hus enn hvor som helst annet sted. Du må ALDRI stole på teknisk eller økonomisk kompetanse hos KG-brukere. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:14 #14 Skrevet torsdag kl 18:14 Jeg solgte mitt gamle hus og kjøpte nybygd del av tomannsbolig (i skrå rekke) da jeg ble alene med barna. Helt fantastisk å ha alt helt nytt, 5 års garanti og et litt mindre lån Anonymkode: 80e24...ede 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:20 #15 Skrevet torsdag kl 18:20 Som enslig forsørger selv, så gleder jeg meg til å bli kvitt eneboligen! Den ligger ute for salg as we speak. Leilighet eller rekkehus er det som blir på oss. Anonymkode: 7d1ae...a1f 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:09 #16 Skrevet fredag kl 05:09 Ville kommet an på beliggenheten også. Men jeg flyttet fra lettstelt leilighet etter fem år. Borettslaget viste seg å være vanstyrt, og jeg blir mindre stresset av å ha kontroll over vedlikeholdet selv enn å måtte vente på at flertallet skal være enig. Jeg endte også opp med å kjede meg fordi det var mindre å gjøre. Anonymkode: 83823...068 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:47 #17 Skrevet fredag kl 05:47 Snok1 skrev (11 timer siden): Du må ALDRI stole på teknisk eller økonomisk kompetanse hos KG-brukere. Så du mener at ingen her på KG kan ha egne erfaringer? Når det kommer til kompetanse så gjenspeiler det vel befolkningen generelt, altså det finnes både de med og uten kompetanse. Erfaringer kan man likevel ha Anonymkode: 145ec...a3f
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:01 #18 Skrevet fredag kl 06:01 Det er vel litt forskjell på om du er alene med trillinger på 1,5 år og har fysiske begrensinger, eller om du har en ryddig tenåring eller to som kan bistå med husarbeid. Jeg hadde aldri orket ha aleneansvar for renhold og vedlikehold av en bolig som er større enn nødvendig. Jeg ville gått ned i størrelse for å frigjøre tid til barn fremfor husarbeid, og jeg ville helt klart prøvd redusere utgifter til lån. Anonymkode: c9927...31d 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:10 #19 Skrevet fredag kl 06:10 Vi venter bare på at barn skal bli voksne å flytte ut, da skal vi nedskalere fra 180 m2 til 80-110 m2 leilighet og kun smått vedlikehold Anonymkode: ec177...7b1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:13 #20 Skrevet fredag kl 06:13 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Som enslig forsørger selv, så gleder jeg meg til å bli kvitt eneboligen! Den ligger ute for salg as we speak. Leilighet eller rekkehus er det som blir på oss. Anonymkode: 7d1ae...a1f Av egen erfaring så bør du da sjekke om borettslaget har planer om å eventuelt skifte tak, vinduer eller andre vedlikeholdsoppgaver som gjør at husleien øker. Anonymkode: 950ad...b98 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå