AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:54 #1 Skrevet torsdag kl 13:54 Vi har en 9-åring som sliter veldig med å gå på do. Ikke bare utenfor hjemmet, men også hjemme. Hjemme går det på latskap/har ikke tid, utenfor hjemmet går det på at han synes det er ekkelt med offentlige toalett, evnt at han er redd for å ikke få låst opp døra. Han er ofte hos venner, men går ikke på do hos noen av dem heller. Jeg må derfor som regel hente han etter en viss tid, for å unngå at hans dårlige humør pga full tank påvirker alle i hans nærvær. Dette påvirker også oss som familie veldig mye. Han blir snart 10 år og jeg er oppriktig bekymret. Er dette normalt å slite med i denne alderen? Han har kjipe konsekvenser av dette nå, får ikke lov å dra direkte hjem til venner etter skolen f.eks. Skole og helsesøster har lite å bidra med. Har fått beskjed om at det går seg til etterhvert. Samme av annet helsepersonell. Jeg føler han har en skikkelig sperre han trenger hjelp med. Men er usikker hvor stort nummer vi skal lage ut av dette rundt han?! Han er mye hissig og ukonsentrert grunnet dette problemet. Blir VELDIG glad dersom noen har konkrete tips til hva vi kan gjøre/hva som hjalp for deres barn. Anonymkode: dd803...db7 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:01 #2 Skrevet torsdag kl 14:01 Ikke helt skjønner. Går han ikke på do, bruker han bleie? Anonymkode: 6aa8e...169 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:03 #3 Skrevet torsdag kl 14:03 Tenker så lenge det ikke er noe medisinsk som ligger bak, så hadde jeg valgt å ikke fokusere på det. Han er stor nok til å klare å regulere dette selv, og han vil nok innse at han må gå på do om det blir uhell eller om han får vondt nok. Overse det helt, ikke hindre besøk og avtaler. Han vil nok finne ut av det selv. Kanskje skal dere ha i bakhodet dette med å bevist holde igjen, kan ha en psykisk grunn. Man ser ofte dette med barn som sliter med diverse traumer/vanskeligheter, at de holder igjen og får problemer med forstoppelse. Psykologer sier da at det er veldig naturlig, da det er det eneste barn faktisk har full kontroll på selv (noe sånt). Anonymkode: 83b6e...f5f 4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:05 #4 Skrevet torsdag kl 14:05 Takk for innspill! Jeg har også lest om dette med traume/kontroll. Føler ikke at det er derfor problemene har oppstått her. Men jeg kan selvsagt ta feil. Det er i alle fall ingenting medisinsk som ligger bak. Anonymkode: dd803...db7 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:06 #5 Skrevet torsdag kl 14:06 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenker så lenge det ikke er noe medisinsk som ligger bak, så hadde jeg valgt å ikke fokusere på det. Han er stor nok til å klare å regulere dette selv, og han vil nok innse at han må gå på do om det blir uhell eller om han får vondt nok. Overse det helt, ikke hindre besøk og avtaler. Han vil nok finne ut av det selv. Kanskje skal dere ha i bakhodet dette med å bevist holde igjen, kan ha en psykisk grunn. Man ser ofte dette med barn som sliter med diverse traumer/vanskeligheter, at de holder igjen og får problemer med forstoppelse. Psykologer sier da at det er veldig naturlig, da det er det eneste barn faktisk har full kontroll på selv (noe sånt). Anonymkode: 83b6e...f5f Latskap/ikke har tid når han er hjemme; da får han bare tisse på seg da og erfare hvordan det er. Igjen; overse det. Han er stor nok til å forstå at han på gå på do. Han går jo på do til slutt? Man klarer jo fysisk ikke gå en hel dag uten å gå på do, om han drikker det han skal. (Full tank tolket jeg som om det var snakk om å tisse?) Anonymkode: 83b6e...f5f 3
mommyaka Skrevet torsdag kl 14:06 #6 Skrevet torsdag kl 14:06 Har det skjedd noe? Noen har bare skikkelig god blære, min 7 åring kan gå skikkelig lenbe før hun må tisse. Men det er jo om han holder seg for han ikke tør eller holder seg for at han klarer det 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:07 #7 Skrevet torsdag kl 14:07 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for innspill! Jeg har også lest om dette med traume/kontroll. Føler ikke at det er derfor problemene har oppstått her. Men jeg kan selvsagt ta feil. Det er i alle fall ingenting medisinsk som ligger bak. Anonymkode: dd803...db7 Er der avføring han holder igjen? Eller urin? Kommer ikke helt frem. Anonymkode: 83b6e...f5f 7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:08 #8 Skrevet torsdag kl 14:08 Ofte fordi de er forstoppet. Får smerter ved avføring. Og dårligere assosiasjoner. Holder seg da også for urin fordi det gir avføringstrang å tisse. Forsøke varsomt med movicol? Halv pose daglig. Anonymkode: c52eb...4aa 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:10 #9 Skrevet torsdag kl 14:10 Sviskekompott til dessert etter hver middag. Anonymkode: aefac...c71 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:17 #10 Skrevet torsdag kl 14:17 Det gjelder både tissing og bæsjing. Han har aldri forstoppelse, men er ekstremt god til å holde seg. Kan fint gå 14 timer uten å gå på do. Han kan også gå til sengs uten å gå på do. Han kan også dra på skolen uten å tisse først, og holde seg til han komme hjem. Kommer da hjem veldig sinna og grinete, og utslitt. Anonymkode: dd803...db7 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:18 #11 Skrevet torsdag kl 14:18 Han har heller aldri hatt uhell. Er for god til å holde seg. Dessverre. Anonymkode: dd803...db7 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:20 #12 Skrevet torsdag kl 14:20 Vil også legge til at han spiser og drikker godt. Anonymkode: dd803...db7 1
Fighter83 Skrevet torsdag kl 14:26 #13 Skrevet torsdag kl 14:26 (endret) Han er jo ikke "god" på å holde seg om hans dårlige humør går ut over alle andre og andre må tilrettelegge for han. Man må blir bedre på å ansvarliggjøre han. "Har du behov for å gå på do, da går du på do. Jeg er opptatt og får ikke hentet deg" osv. "Du må gå på do før du drar ut av huset om morgenen" "Må bruke toalettet hos vennene dine" osv Endret torsdag kl 14:26 av Fighter83 8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:48 #14 Skrevet torsdag kl 14:48 Her sa barnelegen at det er veldig viktig å få inn gode dorutiner og faste tider, så her må barnet gå på do før skolen, sitte der i 10min. Samme om kvelden, 10minutter på do før vi pusser tenner. Aldri vært noe «valg», da vi har innarbeidet dette fast for barnet sluttet med bleie. Etter frokost og etter kvelds med andre ord, var bra å legge dotid etter gode måltider (bedre sjanse å få god rutine, magen venner seg til faste tider). Så tror det er der dere burde begynne. Jobb inn gode dovaner. I starten så kan det være lurt med type nettbrett/lydbok/blad på do disse minuttene, bare for å få inn rutinene. Eller rett og slett friste med noe dere vet vil være en god nok gulrot. Men gjerne noe å se/høre på for å få han til å sitte der lenge nok. Ofte må det litt tid til, og ro. Gjør dere dette fast og til rutine, vil han få to gode muligheter til å få tømt seg, og det er ikke så viktig hva som skjer resten av dagen. Anonymkode: 83b6e...f5f 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:52 #15 Skrevet torsdag kl 14:52 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det gjelder både tissing og bæsjing. Han har aldri forstoppelse, men er ekstremt god til å holde seg. Kan fint gå 14 timer uten å gå på do. Han kan også gå til sengs uten å gå på do. Han kan også dra på skolen uten å tisse først, og holde seg til han komme hjem. Kommer da hjem veldig sinna og grinete, og utslitt. Anonymkode: dd803...db7 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Han har heller aldri hatt uhell. Er for god til å holde seg. Dessverre. Anonymkode: dd803...db7 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vil også legge til at han spiser og drikker godt. Anonymkode: dd803...db7 Min gutt på 8 år er helt lik. Han har aldri vært på do (begge varianter) på skole, barnehage, utendørs i skauen eller hos venner. Kun hjemme og hos besteforeldrene. Usikker på hvor det stammer fra, men han er en forsiktig type som bare synes det er ukomfortabelt. Han liker heller ikke å skifte eller dusje foran andre. Veldig privat type, men sosial og velfungerende altså. Selv sier han at han ikke må på do, men veldig ofte må han jo det når vi "tvinger" ham, f.eks før vi skal ut, morgen og kveld. Har ikke orket å be om hjelp til det enda, men om det vedvarer bør man kanskje det.. Anonymkode: b04a0...ee3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:56 #16 Skrevet torsdag kl 14:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min gutt på 8 år er helt lik. Han har aldri vært på do (begge varianter) på skole, barnehage, utendørs i skauen eller hos venner. Kun hjemme og hos besteforeldrene. Usikker på hvor det stammer fra, men han er en forsiktig type som bare synes det er ukomfortabelt. Han liker heller ikke å skifte eller dusje foran andre. Veldig privat type, men sosial og velfungerende altså. Selv sier han at han ikke må på do, men veldig ofte må han jo det når vi "tvinger" ham, f.eks før vi skal ut, morgen og kveld. Har ikke orket å be om hjelp til det enda, men om det vedvarer bør man kanskje det.. Anonymkode: b04a0...ee3 Her er det jo problemer hjemme også. Det er jo ikke uvanlig at barn, og voksne, ikke går på do hos andre og holder seg, spesielt nr.2 (om man skal kalle det det). Gutten min gjør heller ikke det hos andre eller på skolen, men sier «det er jo ingen som bæsjer på skolen da». Tydelig er det noe de fleste barn er beviste på. Han går heller ikke på do hos kompiser, man må jo være avslappet nok skal man få tømt seg. Og hos andre er det vel både redsel for å bli hørt, ikke få skyldt ned osv som stopper det. Anonymkode: 83b6e...f5f 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:04 #17 Skrevet torsdag kl 15:04 Jeg var slik, droppet å drikke og kunne holde meg til jeg følte jeg kom til å sprekke. Var jeg borte en hel helg tisset jeg kun en gang. Bæsje borte gjorde jeg aldri. Hadde en slags fobi for ukjente doer, men når jeg først presset meg inn så gikk det jo helt fint. Var slik ganske lenge, og aner ikke hva som løste det, men plutselig var det over. Nå går jeg på do så fort jeg ser en do uansett om jeg må eller ikke. Anonymkode: c2028...370 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:07 #18 Skrevet torsdag kl 15:07 Vi hadde noe likt problem med vår når han var 7 eller 8. Da satte vi oss ned med han og fortalte at å holde seg for lenge kan skade blæra på lang sikt, så da må vi begynne å dra til legen. Måtte minne han på det et par ganger, men det gikk seg til etter hvert heldigvis. Helt ok å ikke ønske å bæsje på skolen, det likte ikke jeg heller når jeg var så liten. Så lenge han bæsjer hver dag, er det egentlig ikke et problem. Anonymkode: 0cc30...4d3 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:18 #19 Skrevet torsdag kl 15:18 Det trenger ikke å være noe psykisk som ligger bak! Jeg har alltid hatet offentlige do, samt at jeg ikke har problemer med å holde meg ganske lenge. Jeg tipper at jeg jeg ila grunnskolen og videregående gikk på do til sammen 3-4 ganger. Nå er jeg over 40, og går fremdeles sjelden på do på jobb. Jeg unngår offentlige toalett dersom jeg kan, og går heller ikke så ofte på do hos venner. Ikke fordi jeg synes det er ekkelt, men fordi jeg heller bare foretrekker å være litt tissetrengt og heller tisse hjemme. Anonymkode: c5907...d1e 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:18 #20 Skrevet torsdag kl 15:18 Skjønner ikke at det er mulig å legge seg med full blære å sove med det uten uhell. Drikker han så lite?. Må vel bli feil vi trenger jo veske i kroppen nyrer osv. Anonymkode: 987c7...16b 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå