Gå til innhold

Hvor streng er 5 x inntekt låneregelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å kunne overta huset og kjøpe ut eksen trenger jeg ekstra 250 000. Om jeg hadde lånt de pengene på huset så ville uansett ikke belåningsgraden vært på mer enn 84%. Saken er at om jeg skal overta dagens boliglån slik det står nå (uten de 250 000) så vil det være akkurat innenfor 5 x inntekt. Det går da i prinsippet ikke an å låne høyere sum. Gjøres det likevel unntak når man har både barnetrygd og bidrag i tillegg til arbeidsinntekt? Noen som har fått dette gjennom? Betjeningsevnen min er god. Har ingen annen gjeld. 

Anonymkode: 8d771...20d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bidrag skal vel telle med som inntekt?

Uansett er bruddkvoten/fleksibilitetskvoten en mulighet, der bankene gjerne prioriterer førstegangskjøpere eller folk i din situasjon fremfor folk som har lyst på større hytte. Hvis de har brukt opp kvota for kvartalet, kan du prøve igjen neste kvartal eller sjekke hos en annen bank. 

Skrevet

Ikke streng. Noen jeg kjenner har fått 6 x årsinntekt, noen har fått lån uten å ha fast jobb osv. Veldig individuelt. 

Anonymkode: 60d63...da1

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke streng. Noen jeg kjenner har fått 6 x årsinntekt, noen har fått lån uten å ha fast jobb osv. Veldig individuelt. 

Krav til fast inntekt er det vel? I så fall så høres det veldig rart ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt bare vas. Hvilken bank ville gått med på noe slikt.

Anonymkode: 28519...d9e

• Liker 3
Skrevet

Det at de gir 5x inntekt har jo mye å si om inntekten i tgangspunktet, tjener du 600 000 vil du mest sannsynlig ikke få 5x inntekt. Barn trekker også ned i hva du kan få. Du skal jo betjene lånet

Anonymkode: ef037...bb1

• Liker 4
Skrevet

Vi fikk lån uten fast inntekt i 2011. Vi hadde bare studielån og stipend. Banken tok utgangspunkt i hva vi ville tjene i framtiden. Gikk helt fint det. Hadde avdragsfritt de årenene vi studerte

Anonymkode: fb060...75f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er sikkert en regel, men det finnes jo alltid unntak. Kollegaen min er vikar og hun fikk boliglån. Hun er alene, uten mann eller samboer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

«Vas» fordi DU ikke fikk det? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi fikk lån uten fast inntekt i 2011. Vi hadde bare studielån og stipend. Banken tok utgangspunkt i hva vi ville tjene i framtiden. Gikk helt fint det. Hadde avdragsfritt de årenene vi studerte

Anonymkode: fb060...75f

Ting har endret seg myee siden 2011. Bankene er mye strengere. 

Anonymkode: ef037...bb1

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Da tror jeg du skal tjene ganske bra i tilfelle. Barn drar ned, bil drar ned, at du er alene drar ned, og at det er et hus, med større vedlikeholdsbehov enn f.eks en leilighet drar ned.

Anonymkode: 56b2b...187

• Liker 2
Skrevet

«Vas» fordi DU ikke fikk det? 

Jeg har både lån og jobb. At en bank gir ut lån til en uten betjeningsevne er bare vas. I så fall blir det et svært lite lån.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Da tror jeg du skal tjene ganske bra i tilfelle. Barn drar ned, bil drar ned, at du er alene drar ned, og at det er et hus, med større vedlikeholdsbehov enn f.eks en leilighet drar ned.

Anonymkode: 56b2b...187

Så banken vil heller låne meg 5 x inntekt til en annen bolig enn å øke 250 000 på eksisterende boliglån som vi har hatt i 10 år? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så banken vil heller låne meg 5 x inntekt til en annen bolig enn å øke 250 000 på eksisterende boliglån som vi har hatt i 10 år? 

Ja. 

Anonymkode: fa8e3...f59

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har både lån og jobb. At en bank gir ut lån til en uten betjeningsevne er bare vas. I så fall blir det et svært lite lån.

Betjeningsevne er jo ikke det samme som fast jobb. Man kan ha fast jobb med lav inntekt og vikariat med veldig høy lønn 

Skrevet

Det er sikkert en regel, men det finnes jo alltid unntak. Kollegaen min er vikar og hun fikk boliglån. Hun er alene, uten mann eller samboer. 

Sønnen min fikk også boliglån mens han var i et vikariat. Tror ikke det er helt uvanlig.

Vi hadde lån på 6 x inntekt. Vi har samlet årsinntekt på 1,9 mill og var godt innenfor 60%. 

Anonymkode: 63a0b...6cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Betjeningsevne er jo ikke det samme som fast jobb. Man kan ha fast jobb med lav inntekt og vikariat med veldig høy lønn 

Hvor skrev jeg "fast jobb"?

Skrevet

En "influenser" fikk kjøpt hus (før hun ble litt kjent influenser) til  5 mill. De lånte 2 mill av banken, 2 mill av hennes foreldre. Så hadde hun / de spart 1 mill selv. Ingen av de har fast jobb. Så jo, det er mulig. 

Anonymkode: fe9e3...821

• Liker 1
Skrevet

Veldig individuelt. Dem kan gå både over og under. Når jeg og x var sammen fikk vi låne x6. Da hadde vi samlet veldig god inntekt. Når jeg skulle søke lån i bank ved samvlivsbrudd, så var jeg sikker på at jeg fikk låne x5. Men pga ikke høy nok inntekt fikk ikke jeg låne mer en x4. 

Anonymkode: 0663a...dfe

Skrevet

Hvor skrev jeg "fast jobb"?

Du skrev: 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vedkommende snakket om fast inntekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...