AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:21 #1 Skrevet torsdag kl 12:21 Hei, jeg har fagprøve denne uken og pga kulturelle forskjeller (selv om det er sendt ut mail fra fylket til leder med informasjon) har min leder inntrykk av at det jeg gjør praktisk på fagprøven min, er for bedriften og at jeg skal følge bedriftens standarder. Jeg vet selv at målet er at jeg skal vise min kompetanse utifra læreplanen. Jeg har prøvd 2 ganger å spørre leder hva vedkommende tenker om hvor i virksomheten jeg kan utføre fagprøven, og hen sier at det er det samme. Jeg får ikke betaling fordi hen mente at de ikke trengte jobben jeg skal gjøre. (Noe som er motsigende) Kan jeg få problemer når jeg da utfører min praktiske del av oppgavene utenfor hva som er bedriftens egen standard, men i følge kompetansemålene? (Jeg har selv tenkt at disse to skal jeg integrere og presentere for sensor som en lokal variant på grunnlag av markedsandelen bedriften har i vår by) Jeg vil gjerne vise sensor alt jeg kan. Men er redd for å bli uglesett av leder pga manglende kunnskap om læring - mener jeg. Jeg har prøvd å konkretisere sammen med leder, men hen virker ikke litt interessert i fagbrevet jeg nå tar i faget vårt (som gjør at jeg er mer kvalifisert enn hen på papiret - kanskje derfor?). Takk på forhånd! Hvis det er til hjelp, så er dette i salgsfaget. Anonymkode: e32e1...8d4
Gaia Skrevet torsdag kl 12:54 #2 Skrevet torsdag kl 12:54 Anbefaler deg å ta et møte med leder og den som koordinerer fagprøven din, slik at dere blir enige om hva som skal utføres, samt hvordan det skal vurderes. 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:05 #3 Skrevet torsdag kl 13:05 Du må kun fokusere på hva som trengs for å bestå fagprøven. Sensor bryr seg ikke om hvordan dere gjør ting på deres arbeidsplass, men om du har forstått og klarer å anvende pensum. Anonymkode: c11e2...11c 7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:48 #4 Skrevet torsdag kl 13:48 Gaia skrev (48 minutter siden): Anbefaler deg å ta et møte med leder og den som koordinerer fagprøven din, slik at dere blir enige om hva som skal utføres, samt hvordan det skal vurderes. Hei, takk for svar. Det er "ingen" som koordinerer fagprøven min foruten sensorer. Jeg er privatist, ikke lærling. Rnige om hvordan det skal utføres - er ikke litt av hensikten at dette er noe jeg selv skal planlegge utifra den kompetansen jeg har ervervet meg via fagbøkene og kompetansemålene? Jeg må vise hva jeg skal gjøre, hvordan og hvorfor. Jeg må også lage fremdriftsplan og vise at jeg kan planlegge, vurdere og begrunne som jeg leverer inn som dokumentasjon. Blir det da ikke "juks" å få slik hjelp? Jeg har forresten 15 års erfaring i bransjen. Har ingen bekymringer til fagprøven. Er heller forventninger fra vanlig arbeidsplass som er i veien. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du må kun fokusere på hva som trengs for å bestå fagprøven. Sensor bryr seg ikke om hvordan dere gjør ting på deres arbeidsplass, men om du har forstått og klarer å anvende pensum. Anonymkode: c11e2...11c Ok, takk. Jeg tenkte dog å vise at vi tenker litt forskjellig fra kjeden på visse punkter for å beholde en høy lønnsomhet og hvordan vi gjør dette.🤔 Anonymkode: e32e1...8d4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:05 #6 Skrevet torsdag kl 18:05 Du skal gjøre det som står i oppgaven du får. Så enkelt er det. Er du privatist, hvorfor skal noen betale deg?? Når de tilrettelegger for at du skal ta en eksamen? Bare et slikt tankesett sier at du absolutt ikke er klar for fagprøven. Anonymkode: 077e8...b70 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:25 #7 Skrevet torsdag kl 18:25 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du skal gjøre det som står i oppgaven du får. Så enkelt er det. Er du privatist, hvorfor skal noen betale deg?? Når de tilrettelegger for at du skal ta en eksamen? Bare et slikt tankesett sier at du absolutt ikke er klar for fagprøven. Anonymkode: 077e8...b70 "Så enkelt er det"? så hvis det står "bygg et salgstorg", så skal jeg kun gjøre det uten å inkorporere ulike elementer fra læreplanen og teorier om hva som får varer til å selge? Harmonisering, prispolitikk, bruttofortjeneste, tilgjengelighet, sesongvarer, komplementære varer og impulsvarer? For, uten disse elementene som jeg har nevnt, har jeg ikke vist min brede kompetanse og tilknytning til vårt fags læreplan. Øøøhhh, vet ikke hvor du har det fra at jeg mener at noen skal betale meg ... 🫣 Jeg tok det med som informasjon i forhold til at bedriften forventer at det jeg gjør, er for dem, men jeg mener og tror at jeg skal vise den kompetansen jeg har i forhold til læreplanen. Helledussen, du skrev på en umoden måte. (Og til din informasjon har jeg ikke fått tilretteleggelse (butikken er stengt når jeg skal gjøre det uavhengig av fagprøven eller ei) for eksamen - tvert i mot har jeg møtt motarbeidelse i alt fra hvor mange ganger jeg har måttet spurt leder om å se på relevant informasjon jeg har måttet sendt inn for å få ta eksamen, og for å få underskrift på hvor mye ansiennitet jeg har- hvorpå leder prøvde å få trukket fra 2 perioder med sykemelding. 1 skyldtes siste mnd av svangerskap, og den andre skyldtes en fallulykke. Som du sikkert skjønner ut fra det, ønsker ikke leder at jeg skal ta fagprøve og få 10 kr mer i lønn i timen 🙈) Anonymkode: e32e1...8d4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:51 #8 Skrevet torsdag kl 19:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Så enkelt er det"? så hvis det står "bygg et salgstorg", så skal jeg kun gjøre det uten å inkorporere ulike elementer fra læreplanen og teorier om hva som får varer til å selge? Harmonisering, prispolitikk, bruttofortjeneste, tilgjengelighet, sesongvarer, komplementære varer og impulsvarer? For, uten disse elementene som jeg har nevnt, har jeg ikke vist min brede kompetanse og tilknytning til vårt fags læreplan. Øøøhhh, vet ikke hvor du har det fra at jeg mener at noen skal betale meg ... 🫣 Jeg tok det med som informasjon i forhold til at bedriften forventer at det jeg gjør, er for dem, men jeg mener og tror at jeg skal vise den kompetansen jeg har i forhold til læreplanen. Helledussen, du skrev på en umoden måte. (Og til din informasjon har jeg ikke fått tilretteleggelse (butikken er stengt når jeg skal gjøre det uavhengig av fagprøven eller ei) for eksamen - tvert i mot har jeg møtt motarbeidelse i alt fra hvor mange ganger jeg har måttet spurt leder om å se på relevant informasjon jeg har måttet sendt inn for å få ta eksamen, og for å få underskrift på hvor mye ansiennitet jeg har- hvorpå leder prøvde å få trukket fra 2 perioder med sykemelding. 1 skyldtes siste mnd av svangerskap, og den andre skyldtes en fallulykke. Som du sikkert skjønner ut fra det, ønsker ikke leder at jeg skal ta fagprøve og få 10 kr mer i lønn i timen 🙈) Anonymkode: e32e1...8d4 Herregud. Har du noen gang gått skole? Du skal gjøre oppgaven du får. Er det så vanskelig å skjønne? Og det er riktig trekke fra sykmld. Det er heller ikke gitt at du får fagbrevtillegg automatisk. (Bare så du vet) til å ha erfaring med salg er du utrolig uvitende og frekk, så tror ikke akkurat at du har noen framtid i det yrket. Anonymkode: 077e8...b70 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:10 #9 Skrevet fredag kl 05:10 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Herregud. Har du noen gang gått skole? Du skal gjøre oppgaven du får. Er det så vanskelig å skjønne? Og det er riktig trekke fra sykmld. Det er heller ikke gitt at du får fagbrevtillegg automatisk. (Bare så du vet) til å ha erfaring med salg er du utrolig uvitende og frekk, så tror ikke akkurat at du har noen framtid i det yrket. Anonymkode: 077e8...b70 Jeg har ikke ord. "Herregud", jeg har aldri protestert på at jeg skal gjøre den oppgaven jeg får, jeg følger rådene fra de to over deg🙈 Noen kvinnfolk her på KG er gærne. Det er IKKE riktig å trekke fra sykemelding fra timer som man faktisk har arbeidet ellers i året - som min leder ville, nei, og heller ikke fra ansiennitet generelt. Det står selvsagt ikke at jeg har arbeidet de timene, men min ansiennitet har jeg uansett - etter 15 år, man trenger 5 år. Og jo, når man har tariff, så har man lønnstillegg som faglært. Jeg har i tillegg høyskoleutdanning, ønsker å styrke CV. Grunnen til at jeg jobber i service, er fordi jeg brenner for det og salg/innkjøp. Jeg har (til din info) kunder som har kommet til meg på gata under foreldrepermisjon og sagt at de savner meg på arbeidsplassen, i tillegg vist stor glede når jeg har vært tilbake på jobb. Selv om jeg jobber i service, har jeg lov til å forsvare meg for passiv aggressive kommentarer på et nettforum. Så her er det du som er utrolig uvitende og antar ting. Denne tråden er død. Takk for oppgulpet. Anonymkode: e32e1...8d4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:17 #10 Skrevet fredag kl 05:17 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Herregud. Har du noen gang gått skole? Du skal gjøre oppgaven du får. Er det så vanskelig å skjønne? Og det er riktig trekke fra sykmld. Det er heller ikke gitt at du får fagbrevtillegg automatisk. (Bare så du vet) til å ha erfaring med salg er du utrolig uvitende og frekk, så tror ikke akkurat at du har noen framtid i det yrket. Anonymkode: 077e8...b70 Jeg vet ikke helt hva slags yrke du har en fremtid innen, for du er jammen forferdelig frekk selv. Noe du antakelig ikke ser og virkelig ikke kan forstå. Anonymkode: 77ed7...02e 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:40 #11 Skrevet fredag kl 05:40 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Helledussen, du skrev på en umoden måte. Jeg mener du la rimelig greit opp til måten du får tilbakemelding på når du skriver på denne måten her. Anonymkode: ec934...199 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:44 #12 Skrevet fredag kl 05:44 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Herregud. Har du noen gang gått skole? Du skal gjøre oppgaven du får. Er det så vanskelig å skjønne? Og det er riktig trekke fra sykmld. Det er heller ikke gitt at du får fagbrevtillegg automatisk. (Bare så du vet) til å ha erfaring med salg er du utrolig uvitende og frekk, så tror ikke akkurat at du har noen framtid i det yrket. Anonymkode: 077e8...b70 Du derimot, hvor mange år på Livets harde skole fikk du med deg? Noen år ble det i hvert fall. Anonymkode: 43170...03d 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:51 #13 Skrevet fredag kl 05:51 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei, jeg har fagprøve denne uken og pga kulturelle forskjeller (selv om det er sendt ut mail fra fylket til leder med informasjon) har min leder inntrykk av at det jeg gjør praktisk på fagprøven min, er for bedriften og at jeg skal følge bedriftens standarder. Jeg vet selv at målet er at jeg skal vise min kompetanse utifra læreplanen. Jeg har prøvd 2 ganger å spørre leder hva vedkommende tenker om hvor i virksomheten jeg kan utføre fagprøven, og hen sier at det er det samme. Jeg får ikke betaling fordi hen mente at de ikke trengte jobben jeg skal gjøre. (Noe som er motsigende) Kan jeg få problemer når jeg da utfører min praktiske del av oppgavene utenfor hva som er bedriftens egen standard, men i følge kompetansemålene? (Jeg har selv tenkt at disse to skal jeg integrere og presentere for sensor som en lokal variant på grunnlag av markedsandelen bedriften har i vår by) Jeg vil gjerne vise sensor alt jeg kan. Men er redd for å bli uglesett av leder pga manglende kunnskap om læring - mener jeg. Jeg har prøvd å konkretisere sammen med leder, men hen virker ikke litt interessert i fagbrevet jeg nå tar i faget vårt (som gjør at jeg er mer kvalifisert enn hen på papiret - kanskje derfor?). Takk på forhånd! Hvis det er til hjelp, så er dette i salgsfaget. Anonymkode: e32e1...8d4 Kontakt den som er kontaktperson i fylket, og si fra. Du kan ikke risikere at arbeidsgiver ødelegger for fagprøven din. Anonymkode: ba778...edd 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:52 #14 Skrevet fredag kl 05:52 Det er vel leder som lager prøven, og diskuterer denne med sensor? Antakeligvis har de hatt flere som har tatt fagprøve her, og har rutine på det. Blir selvsagt vanskeligere å utføre oppgaven hvis du ikke er ansatt i bedriften. Det går nok bra uansett. Anonymkode: a21cc...4dd
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:29 #15 Skrevet fredag kl 08:29 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke helt hva slags yrke du har en fremtid innen, for du er jammen forferdelig frekk selv. Noe du antakelig ikke ser og virkelig ikke kan forstå. Anonymkode: 77ed7...02e Takk, jeg syntes også at den brukeren svarte ufint. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg mener du la rimelig greit opp til måten du får tilbakemelding på når du skriver på denne måten her. Anonymkode: ec934...199 Takk for ærligheten, det tar jeg til meg. Jeg ble satt ut. Beklager til vedkommende at jeg insinuerte dette. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kontakt den som er kontaktperson i fylket, og si fra. Du kan ikke risikere at arbeidsgiver ødelegger for fagprøven din. Anonymkode: ba778...edd Takk, det skal jeg gjøre. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel leder som lager prøven, og diskuterer denne med sensor? Antakeligvis har de hatt flere som har tatt fagprøve her, og har rutine på det. Blir selvsagt vanskeligere å utføre oppgaven hvis du ikke er ansatt i bedriften. Det går nok bra uansett. Anonymkode: a21cc...4dd Leder lager ikke prøven, men kunne kommet med innspill til oppgaver til prøvenemda. Vi har aldri hatt noen som har tatt fagprøve på vår bedrift. Jeg er ansatt. Takk for støtte, det tror jeg også. Vil bare ikke gjøre noe sosialt galt på arbeidsplassen, selv om når jeg tar et steg tilbake så ser jeg at dette ikke skal handle om arbeidsplassen min. Jeg takk for alle konstruktive svar på denne tråden. Over og ut, TS Anonymkode: e32e1...8d4
Maleficenta Skrevet fredag kl 08:33 #16 Skrevet fredag kl 08:33 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei, jeg har fagprøve denne uken og pga kulturelle forskjeller (selv om det er sendt ut mail fra fylket til leder med informasjon) har min leder inntrykk av at det jeg gjør praktisk på fagprøven min, er for bedriften og at jeg skal følge bedriftens standarder. Jeg vet selv at målet er at jeg skal vise min kompetanse utifra læreplanen. Jeg har prøvd 2 ganger å spørre leder hva vedkommende tenker om hvor i virksomheten jeg kan utføre fagprøven, og hen sier at det er det samme. Jeg får ikke betaling fordi hen mente at de ikke trengte jobben jeg skal gjøre. (Noe som er motsigende) Kan jeg få problemer når jeg da utfører min praktiske del av oppgavene utenfor hva som er bedriftens egen standard, men i følge kompetansemålene? (Jeg har selv tenkt at disse to skal jeg integrere og presentere for sensor som en lokal variant på grunnlag av markedsandelen bedriften har i vår by) Jeg vil gjerne vise sensor alt jeg kan. Men er redd for å bli uglesett av leder pga manglende kunnskap om læring - mener jeg. Jeg har prøvd å konkretisere sammen med leder, men hen virker ikke litt interessert i fagbrevet jeg nå tar i faget vårt (som gjør at jeg er mer kvalifisert enn hen på papiret - kanskje derfor?). Takk på forhånd! Hvis det er til hjelp, så er dette i salgsfaget. Anonymkode: e32e1...8d4 Høres ut som du kan gjøre litt som du vil fra lederen sin side. Virker ikke som lederen bryr seg. Jeg tenker du må følge læreplanen. Er jo ikke lederen av bedriften som avgjør om du består eller stryker. Det er jo sensor 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:49 #17 Skrevet fredag kl 08:49 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Herregud. Har du noen gang gått skole? Du skal gjøre oppgaven du får. Er det så vanskelig å skjønne? Og det er riktig trekke fra sykmld. Det er heller ikke gitt at du får fagbrevtillegg automatisk. (Bare så du vet) til å ha erfaring med salg er du utrolig uvitende og frekk, så tror ikke akkurat at du har noen framtid i det yrket. Anonymkode: 077e8...b70 Noen har stått opp på feil ben i dag tydeligvis. Til TS, lykke til! Virker som at du kommer til å naile denne 👏👍 Anonymkode: b7e5e...d3a 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:48 #18 Skrevet fredag kl 09:48 Dette skjønte jeg ingenting av. Anonymkode: d3640...c9d 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:50 #19 Skrevet fredag kl 17:50 Men du er ansatt (i en butikk?) og så skal du ta fagprøven der, men ikke i arbeidstiden din? Hadde du hatt en god leder så hadde hen heiet på deg og gjort alt hen kunne for å tilrettelegge for deg. Det er jo helt misforstått å motarbeide deg pga. bittelitt høyere timelønn. Er denne lederen også eier av bedriften, eller? Det er supert at du tar fagbrev, masse lykke til! Anonymkode: c11e2...11c
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:17 #20 Skrevet lørdag kl 12:17 Jeg tok fagbrev som praksiskandidat/privatist og byttet jobb mellom den teoretiske og den praktiske. Dette var som yrkessjåfør da. Gikk fra en type kjøring og over til noe helt annet, men under den praktiske prøven tok vi utgangspunkt i min nåværende jobb, men jeg la ofte til at «dersom jeg fraktet sånn og sånn ville jeg gjort slik» «slike tilfeller har vi lite av her, men bla bla, her gjør vi slik og sånn og den løsningen kunne vært forbedret etter mitt syn, men slik har ledelsen bestemt det skal utføres» Det gikk bra, enda det var lite tilrettelegging fra min arbeidsgiver også! Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til, for å si det sånn, det gjorde heller ikke arbeidsgiver. Anonymkode: cd478...e27 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå