Druid Skrevet 4. september #21 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva så om brukeren skulle ønske mer og mer fra trådstarter etter hvert og bli veldig trist om det ikke går? Enig i at en må overholde grensene et nøytralt sted når en er på jobb. Kan ikke bli altfor personlig og "nær". Anonymkode: 7fb3b...3d1 Intersant spørsmål, fordi det går på forståelsen av intimitet og nærhet. En annen påpekte at grensen gikk på klem, en annen sammenlignet et kyss på pannen med et kyss på kinnet, og fra mitt ståsted er dette vilt forskjellige ting : En klem er mye mer intim, ett kyss på kinnet (med unntak av fransk hilsen) er en erklæring. Et kyss på pannen er den mest upersonlige nærhet man kan gi. Og du har rett: mye av dette handler om motakerens forståelse av kontekst. Så jeg skjønner noe av kompleksiteten. Jeg bare bekymrer meg for at i målsetningen om å alltid være på den korrekte siden av det gråområdet, mister noe av omsorgsfunksjonen i pleie, som er viktig både for pleier og pleietrengende. 1 1
katties Skrevet 4. september #22 Skrevet 4. september (endret) Druid skrev (19 minutter siden): Intersant spørsmål, fordi det går på forståelsen av intimitet og nærhet. En annen påpekte at grensen gikk på klem, en annen sammenlignet et kyss på pannen med et kyss på kinnet, og fra mitt ståsted er dette vilt forskjellige ting : En klem er mye mer intim, ett kyss på kinnet (med unntak av fransk hilsen) er en erklæring. Et kyss på pannen er den mest upersonlige nærhet man kan gi. Og du har rett: mye av dette handler om motakerens forståelse av kontekst. Så jeg skjønner noe av kompleksiteten. Jeg bare bekymrer meg for at i målsetningen om å alltid være på den korrekte siden av det gråområdet, mister noe av omsorgsfunksjonen i pleie, som er viktig både for pleier og pleietrengende. Jeg jobbet tidligere med en eldre som en gang automatisk ga meg et lite kyss på kinnet. Han mente ikke det da, men over tid ble det oftere, og det er ikke en slik utvikling man ønsker å ha. Man jobber tett på mange mennesker, og det er ikke bare at man utsetter dem for grenseoverskridelse fra seg selv, men man kan også havne i en situasjon der man selv kan komme i en posisjon der de kan tro at visse mindre greie ting er greit. Hvis de blir kyssa på panna, kan de også kysse deg på panna, f.eks.? Slikt er ofte ikke enkelt - man vil jo bare gi god omsorg. Og det ér trist at folk på institusjoner ikke kan oppleve mye av den omsorgen de ville fått fra foreldre. Trist er det uansett. Endret 4. september av katties 2
AnonymBruker Skrevet 4. september #23 Skrevet 4. september brukere kan lett tolke sånt helt feil. dem har lett for å tro at man er kjærester når man gjør sånt Anonymkode: fa43c...41b
Chantielle Skrevet 5. september #24 Skrevet 5. september Ryddet for avsporinger/spam. Chantielle mod.
Maleficenta Skrevet 5. september #25 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Når han skal legge seg? Bruker er som et barn (men er voksen), og har et stort behov for trygging og fysisk kontakt. Jeg gjorde det, men ved et uhell/det skjedde bare - som om han var barnet mitt i leggesituasjon. Anonymkode: bc04a...132 Ja. Du kan jo stryke vedkommende på hodet eller noe heller.
Maleficenta Skrevet 5. september #26 Skrevet 5. september Druid skrev (20 timer siden): Ja, selvfølgelig. Jeg skjønner ikke problemet. Vi snakker om en bruker på et kognetivt nivå av et barn; strengt tatt vet vi ikke om det er han/hun eller hvilket kjønn TS er, men settingen er å inngi nærhet ved legging. Da klarer jeg ikke se at ett kyss på panna er noe mer enn hva man ville gjort i tilsvarende situasjon med ett hvilket som helst barn man hadde oppgave å legge, uavhengig av kjønn. Jeg hadde aldri kysset noen andre sitt barn på panna. Kun mine egne 1
Maleficenta Skrevet 5. september #27 Skrevet 5. september katties skrev (20 timer siden): Jeg jobbet tidligere med en eldre som en gang automatisk ga meg et lite kyss på kinnet. Han mente ikke det da, men over tid ble det oftere, og det er ikke en slik utvikling man ønsker å ha. Man jobber tett på mange mennesker, og det er ikke bare at man utsetter dem for grenseoverskridelse fra seg selv, men man kan også havne i en situasjon der man selv kan komme i en posisjon der de kan tro at visse mindre greie ting er greit. Hvis de blir kyssa på panna, kan de også kysse deg på panna, f.eks.? Slikt er ofte ikke enkelt - man vil jo bare gi god omsorg. Og det ér trist at folk på institusjoner ikke kan oppleve mye av den omsorgen de ville fått fra foreldre. Trist er det uansett. Det går an å vise omsorg uten nussing altså
katties Skrevet 5. september #29 Skrevet 5. september Maleficenta skrev (17 minutter siden): Det går an å vise omsorg uten nussing altså Ja, jeg gjør jo ikke slik med hverken venner eller annen familie heller (utenom barna), så det er jo ikke normalt for meg at folk som jeg skal ha et ganske profesjonelt forhold til gjør slikt. Og som sagt så ble dette jo værre over tid, så personen ødelegger jo for seg selv også hvis de ellers er fornøyd med kvaliteten på tjenestene. 1
Stor pike Skrevet 5. september #30 Skrevet 5. september Hadde det vært min mor eller far, eller meg selv, fx så hadde jeg kun tolket det som omsorg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå