Gå til innhold

Er det uprofesjonelt å kysse en bruker på panna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når han skal legge seg? Bruker er som et barn (men er voksen), og har et stort behov for trygging og fysisk kontakt. Jeg gjorde det, men ved et uhell/det skjedde bare - som om han var barnet mitt i leggesituasjon. 

Anonymkode: bc04a...132

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja uprofesjonelt

Anonymkode: d2676...be5

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Veldig uprofesjonelt. 

Anonymkode: 35c1c...d25

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er uprofesjonelt og over grensen for hva som er akseptabel fysisk berøring i en pleie/omsorgssituasjon.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

En klem er greit. Kyss på panne/kinn er ikke greit.

Anonymkode: 83e24...4d7

• Liker 5
Skrevet

Wow! 

Som total legmann som kun ser dette fra perspektivet "Det kunne vært meg" eller "en av mine" må jeg ærlig innrømme at det at dette skulle være så uprofesjonelt,  er å strekke proffesjonsgrensen veldig tynt. 

Litt trist i grunnen. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

Ja det gjør man bare ikke. Har selv jobbet med barn og fungert som omsorgsperson for dem i perioder, og har kun gitt fysisk nærhet til de dersom de selv har ønsket det, men da i form av en klem eller å sitte på fanget og se i bok for eksempel, fordi foreldre ikke har vært til stede. 

Anonymkode: 8dcef...b95

• Liker 4
Skrevet
Druid skrev (4 minutter siden):

må jeg ærlig innrømme at det at dette skulle være så uprofesjonelt,  er å strekke proffesjonsgrensen veldig tynt.

Du må spørre deg følgende: Hadde du syntes dette var greit om ts var en mann?

Anonymkode: 42e45...b7b

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (6 minutter siden):

Wow! 

Som total legmann som kun ser dette fra perspektivet "Det kunne vært meg" eller "en av mine" må jeg ærlig innrømme at det at dette skulle være så uprofesjonelt,  er å strekke proffesjonsgrensen veldig tynt. 

Litt trist i grunnen. 

Enig 

Skrevet

Tja. Jeg ville ikke med vilje gjort det, men hvis det skjedde av vane (gjør det alltid ved legging egne barn), hadde jeg ikke tenkt mer over det.

Anonymkode: 59f84...e08

Skrevet

Uprofesjonelt? Sikkert... Men hva så? Det er medmenneskelig. Det mangler vi mye av rundt omkring. 

• Liker 7
Skrevet

Slik du beskriver det, kan jeg ikke se at det skulle gjort noen stor skade.

Jeg har selv ligget mye på sykehus som barn og fått pleie. Det var både skummelt og trist og være uten mamma. Det som var mest hyggelig i løpet av dagen var da det var leggetid og pleieren ble sittende litt på sengen og luske meg i håret mens vi hadde en liten prat. Jeg husker jeg lå deg og stilte masse, unødvendige spørsmål bare for å strekke  ut tiden som "hvor har du fått det smykket fra", "har du vært hos frisøren", "kan jeg få se på den pennen med fire farger igjen?" osv. 

Hvis brukeren din er "som et barn" så er det også viktig at han/hun føler at du har omsorg for vedkommende. Det betyr mye. Det er kanskje ikke nødvendig med kyss på panna, men viktig med litt fysisk kontakt. 

I mine øyne handler profesjonalitet om kunne lese og tolke situasjonen og brukerens behov, uten og bevege seg utenfor lovverket. Men heller ikke tolke lovverket så rigid at man like godt kunne hatt en robot til å utføre jobben. Det er viktig med menneskelighet, og det har vi tydeligvis kvittet oss med, når en spontan handling sprunget ut fra empati og omsorg demoniseres på den måten enkelte gjør i denne tråden.

Anonymkode: 8247a...f0b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg jobber som sykepleier selv, og havner i blant i situasjoner som sett utenfra, fra et skolebokperspektiv, kanskje ville vært ansett som upassende. Men så er det jo også slik innen helse og omsorg at man også må vise skjønn ut i fra situasjon. Det finnes liksom aldri noen 100% klar retningslinje som passer i alle situasjoner.

Eksempelvis har jeg fysisk ligget oppi senga til en pasient på nattestid og holdt rundt henne mens hun gråt.

Hvis du spør hvem som helst (meg selv inkludert) ville det vært upassende hvis man ser situasjonen utenfra, men der og da var det riktig.

Lignende ting kan være å svare på henvendelse når pasient eller pårørende tar kontakt med deg privat. I utgangspunktet upassende, men noen ganger er det passende og gi respons likevel.

Hvis personen er som et barn, og man har en trygg omsorgsrolle mellom pleier og pasient, så synes jeg ikke nødvendigvis det er upassende. Alt er nyanser. Så i utgangspunktet: kanskje upassende, men du får selv tenke på deres relasjon og situasjon. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Uprofesjonelt, ja. Men skadelig, neppe. Sikkert ikke alltid lett å skille mellom pasient og medmenneske når man jobber i omsorgsyrker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

...og brukeren i tillegg en yngre kvinne...

Isolert sett, i akkurat den settingen TS beskriver, er det lett å tenke at det er jo bare omsorg og medmenneskelighet, men her er gråsonene så store og sjansen for å trå feil så stor at det nettopp derfor er viktig å være bevisst. Det er mange helt greie måter å gi omsorg og fysisk trygghet på, men å berøre en bruker på en potensielt upassende måte og forklare det med at "det bare skjedde" er problematisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. Jeg skjønner ikke problemet. 

Vi snakker om en bruker på et kognetivt nivå av et barn; strengt tatt vet vi ikke om det er han/hun eller hvilket kjønn TS er, men settingen er å inngi nærhet ved legging.

Da klarer jeg ikke se at ett kyss på panna er noe mer enn hva man ville gjort i tilsvarende situasjon med ett hvilket som helst barn man hadde oppgave å legge, uavhengig av kjønn.  

• Liker 6
Skrevet

Hva så om brukeren skulle ønske mer og mer fra trådstarter etter hvert og bli veldig trist om det ikke går? Enig i at en må overholde grensene et nøytralt sted når en er på jobb. Kan ikke bli altfor personlig og "nær".  

Anonymkode: 7fb3b...3d1

Skrevet (endret)

Første man tenker er ofte "ja". Generelt skal man unngå slikt av flere grunner (samme hvor harmløst det virker for deg): brukere har ofte ikke mental kapasitet til å samtykke til slikt, hvis de mentalt er på et nivå hvor de mistolke dette og tenke at du er blitt forelsket i dem, kanskje er det noe de kan begynne å forvente, kanskje begynner de å forvente dette av andre, kanskje sier de til noen andre at du kysset dem og det kan bli en rar situasjon. I alle fall er det en del ting som kan gjøre at du ikke kan fortsette å ha de som pasient hvis du gjør slike ting med dem.

Fra et annet perspektiv så er det jo trist at man har en person i en situasjon der de ikkke har lov til å få menneskelig kontakt som skal være vanlig og sunn.

Ville kanskje tatt en prat med kollega eller leder og hørt om de har noen erfaringer med dette, om du føler deg trygg på dem. 

Endret av katties
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva så om brukeren skulle ønske mer og mer fra trådstarter etter hvert og bli veldig trist om det ikke går? Enig i at en må overholde grensene et nøytralt sted når en er på jobb. Kan ikke bli altfor personlig og "nær".  

Anonymkode: 7fb3b...3d1

Jeg vet ikke helt hva mer en person som har kognisjon som et barn skulle ønske. Barn har vel ikke noe større fysiske behov fra sin omsorgsperson enn klem, sitte inntil, eventuelt et kyss på panna. 

Det hadde selvsagt vært noe annet med en voksen med «vanlig» alderskognisjon, som f.eks hadde psykiske utfordringer, autisme etc og søkte seksuell kontakt.

Når man jobber i bolig/med brukere i en langtidssetting så legger det litt andre føringer for hvordan forholdet mellom pleier og bruker kommer til å se ut, enn det ville sett ut f.eks i en sykehus-setting eller korttidsavdeling. Det er dessverre og heldigvis ikke til å unngå.

Skrevet (endret)
Nuttery skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva mer en person som har kognisjon som et barn skulle ønske. Barn har vel ikke noe større fysiske behov fra sin omsorgsperson enn klem, sitte inntil, eventuelt et kyss på panna. 

Det hadde selvsagt vært noe annet med en voksen med «vanlig» alderskognisjon, som f.eks hadde psykiske utfordringer, autisme etc og søkte seksuell kontakt.

Når man jobber i bolig/med brukere i en langtidssetting så legger det litt andre føringer for hvordan forholdet mellom pleier og bruker kommer til å se ut, enn det ville sett ut f.eks i en sykehus-setting eller korttidsavdeling. Det er dessverre og heldigvis ikke til å unngå.

Kan kan ha mental kapasitet som et barn, men kroppen som fungerer som en vanlig voksen kropp, med seksuelle lyster/instinkter.

Endret av katties
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...