Gå til innhold

Sosiale utfordringer med jente adhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har jenter med adhd/add, hva slags utfordringer har hun i det sosiale? Kom gjerne med eksempler og hva som blir annerledes hos henne kontra de som ikke har?

Spør fordi vi har bare ett barn og ingen å sammenligne med, av flere grunner mistenker vi adhd, hun er nå 13år. Mistenker add da hun er beskjeden og oppfører seg ute. Men vi lurer da på hva det er med det sosiale som er vanskelig.

Anonymkode: cf405...45d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde mest gutte venner ungdomskole/vgs alderen. Syntes det var mye enklere å forholde meg til gutte vennskap og det sosiale spillet mellom gutter enn jenter.

Hadde noen jentevenner mens jeg vokste opp, de var av typen som forstod spillereglene jenter seg i mellom men ikke var så opptatt av å følge dette samspillet i alle sine relasjoner. Ofte var det enklere å forholde meg til eldre jenter enn de på mitt trinn. 

Anonymkode: 55b12...67c

Skrevet

Jeg vet ikke om svarene jeg gir er nyttige da min datter nylig fikk tilleggsdiagnosen asperger (veldig i grenseland, men endte opp med å få diagnosen). Symptomene kan være noe overlappende på en del områder. Hun har adhd uoppmerksom type (add) 

Jenta mi har hatt en bestevenninne av gangen opp gjennom, og lange perioder hvor hun ikke har hatt noen. Hun liker seg nok ikke så godt i grupper. Har vanskelig for å engasjere seg i samtaler og følge med om det ikke er et tema hun er interessert i. Blikking og mer subtile sosiale koder er vanskelig å henge med på. Hun er litt armer og bein overalt, tuller mye og er nok mer umoden enn de andre jentene. Innimellom har hun sagt upassende og litt rare ting, men mindre av dette nå som hun er eldre. Bryr seg ikke så mye om klær, sminke etc. Elsker gaming, tegning, manga og å være med familien. Sliter litt grovmotorisk og sport har derfor aldri vært noe for henne.

Opplever at de andre jentene er greie med henne, aldri vært mobbing. Men hun har følt seg mye utenfor og har slitt litt med å finne sin plass på skolen. Hun var sprudlende og lekte godt med alle frem til 3-4 klasse. Da raknet alt. De gikk fra 4 til 3 klasser og klassebytte ble vanskelig. Det kom nok samtidig som hun ble mer bevisst på sine egne vansker. Hun har aldri laget problemer på skolen, men hjemme slapp hun ut alt. Mye frustrasjon, tårer og sinne. Ble mer og mer innesluttet og sjenert på skolen, omtrent usynlig. Lærerne har ikke vært flinke nok med tilrettelegging og hun har nok dessverre fått mye kjeft fordi hun ikke henger med / følger med. Tror det har gått hardt utover selvtilliten, hun ser at mye er vanskeligere for henne selv enn de andre.

Hun blomstret litt i fjor (6 klasse) og inntok rollen som klassens klovn en periode, men det har hun innsett at hun ikke ønsker å være lenger. Hun liker å være mye alene og med familien hjemme. Hun liker ikke å bli med på klasse bursdager fordi hun føler seg utafor. Nekter å feire egen bursdag med jentene i klassen 😥 Opplever at hun nok er usikker og ofte ikke klarer å være seg selv. Har noen veldig få utvalgte hun er trygg på. 

Anonymkode: 865d7...a52

• Hjerte 1
Skrevet

Anonym over. Jeg kan legge til at jeg også opplever at jenta mi ofte kan fungere bedre sammen med gutta. Der er ting mer rett frem, ikke like mye som må tolkes. 

Anonymkode: 865d7...a52

• Liker 1
Skrevet

Det trenger ikke være add/adhd, men mulig.

Jeg sleit veldig med å forholde meg til nyanser, blikk, tonefall og all ikke-verbal kommunikasjon som typisk er i unge jentemiljøer. Ikke nødvendigvis toxic men det var MYE ikke-verbal kommunikasjon. Jeg forstod det, det var bare slitsomt og utmattende. Guttemiljøer eller enkelt-venninner gikk mye bedre.

Anonymkode: c7381...c52

Skrevet

AuDHD er ein samansetting av «autism» og «ADHD», og blir brukt for å beskrive personar som har begge desse nevro-utviklingsforstyrringane. Forskning viser at mellom 50 % og 70 % av personar med autisme også har ADHD . Dette overlappet kan føre til at personar med AuDHD opplever ein kompleks kombinasjon av symptom, som utfordringar med oppmerksomheit, impulsivitet, sosiale ferdigheiter og sensoriske sensitivitetar.

Anonymkode: 9d47a...19c

Skrevet

Det tøffeste var at jeg følte meg annerledes. Klarte ikke å sette fingeren på det.

Hadde ekstremt høye krav og forventninger til meg selv.

Konstant tankekjør.

Mye skamfølelse.

Ekstremt med tankekjør.

Paralyse der jeg trakk meg helt inn i meg selv for å sortere tanker og følelser.

Slet med følelsesregulering.

Følte jeg ikke var verdt noe. At noen andre burde fått leve.

Samtidig passet jeg inn(maskering)

Hadde en enorm drivkraft og var løsningsorientert. Hyperfokus på ting jeg interesserte meg for og brant jeg for noe ble jeg ekspert på det.

Jeg var ekstremt strukturert og gjorde leksene hver mandag for hele uka.

Jeg har fått igjennom alt jeg ønsket og ville ha.

Men jeg ble ufør med kronisk utmattelse i 30 årene.

Innså ikke at jeg hadde ADHD før i 40 årene.

Er nå forlovet med et barn og har to bonusbarn der, ironisk nok, yngste har ADHD.

Jeg kjenner alt igjen og jobber mye med barnet. Ser at mine metoder fungerer veldig godt ❤️

Anonymkode: 34886...665

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...