Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor dårlig gjort er det å begynne å prøve å få barn rett etter at en tiltrer? Kona begynte mandag i ny jobb og vi har droppa beskyttelse i noen uker allerede

Anonymkode: 79b9a...4f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ungen spawner jo ikke i befruktningsøyeblikket.

Man har rett til å få barn. Noen kan bli sure, men de får ikke gjort noe med det.

Endret av Macro
Skrivefeil
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Man trenger barn i dette landet. Det er ikke dårlig gjort i det hele tatt. 

Anonymkode: dfc8d...b76

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Mitt råd er å ikke la jobb styre barneønske. Jeg bytta jobb 1 år inn i prøvingen og ble faktisk gravid 1 måned etter jeg bytta jobb, men mistet. Vi var allerede på venteliste til IVF da, men ble gravid (med medisiner) måneden før IVF. Jeg var åpen om dette da jeg startet i jobben.

Det ble 1 år med jobb i den nye jobben før jeg gikk ut i foreldrepermisjon. Nå snart skal jeg tilbake i jobb. De var svært fornøyd og imponert over meg i jobben, og jeg har vært jevnlig innom underveis i permisjonen. 

Anonymkode: 9e240...042

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg personlig tenker at det beste er å komme seg ordentlig inn i jobben før man tar sikte på å kanskje skulle være borte fra den.

Det er jo slike folk som din kone som ødelegger for oss andre, for folk er skeptiske til å ansette kvinner i fruktbar alder, nettopp på grunn av det.

Anonymkode: 6bbff...357

• Liker 6
  • Nyttig 13
Skrevet

Det er ikke dårlig gjort, nei. 

Anonymkode: 274ad...85e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg personlig tenker at det beste er å komme seg ordentlig inn i jobben før man tar sikte på å kanskje skulle være borte fra den.

Det er jo slike folk som din kone som ødelegger for oss andre, for folk er skeptiske til å ansette kvinner i fruktbar alder, nettopp på grunn av det.

Hvem er skeptiske til å ansette kvinner i fruktbar alder? Finnes det statistikk på dette? Som fruktbar kvinne selv har jeg opplevd å alltid få jobbintervju, og bedriftene har vært veldig på å ansette meg raskt. Dette i mannsdominert bransje. Uansett har ikke enkeltpersoner ansvar for dette på noen måte. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor dårlig gjort er det å begynne å prøve å få barn rett etter at en tiltrer? Kona begynte mandag i ny jobb og vi har droppa beskyttelse i noen uker allerede

Anonymkode: 79b9a...4f8

For å si det slik: arbeidsgiver har kalkulert med det i utgagnspunktet. Folk som ansetter er ikke lallende idioter. De kan se hva de har forran seg.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det skal du ikke trenger å tenke på. Hvis du skulle hatt barn på et eller annet tidspunkt så måtte jo uansett noen vært vikar for deg på et eller annet tidspunkt. I tillegg tar det ofte ca 10 + 10 måneder før du skal ut i permisjon

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skikkelige virksomheter ansetter alltid den beste kandidaten uten å se på alder eller kjønn.

TS: Bare gønn på uten prevensjon. Dersom ledelsen ikke liker at hun blir gravid, så har dere lært noe viktig om virksomheten.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man trenger barn i dette landet. Det er ikke dårlig gjort i det hele tatt. 

Anonymkode: dfc8d...b76

Egentlig ganske sant! Kjør på, sur bør ta det opp med staten og se hva de sier…

Druid skrev (Akkurat nå):

For å si det slik: arbeidsgiver har kalkulert med det i utgagnspunktet. Folk som ansetter er ikke lallende idioter. De kan se hva de har forran seg.

100%. Enhver seriøs arbeidsgiver som ansetter kvinner i fruktbar alder tar høyde for dette.

Kjør på!

Anonymkode: 3849d...295

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det er dårlig gjort i det hele tatt. Det er ikke uvanlig å måtte prøve noen mnd før det klaffer og det er ofte umulig å vite på forhånd hvor lang tid det tar. Vihar brukt over et år og skal utredes. Derfor er jeg veldig glad for at vi ikke tok min mors råd om å vente en stund etter jeg begynte, men begynte prøving samtidig som jeg begynte i fast jobb. Da hadde vi fortsatt måtte vente i noen mnd før vi får hjelp med å få barn

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er jo en kalkulert risiko enhver bedrift som ansetter en kvinne i fruktbar alder tar. De har vel valgt henne fordi hun var den beste kandidaten og fordi de ønsker henne der? Kjør på, sier jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke sikkert at dere greier å bli gravid med det første? Er det dårlig gjort å pule liksom?

Og selv om hun blir gravid ganske fort, så kommer ikke den babyen før 9 måneder etterpå. Hva om hun skulle skiftet jobb om ett år, så måtte dere vente igjen. Sånn fungerer det jo ikke.. 

Anonymkode: 40b31...bff

• Liker 3
Skrevet

Det er liksom ikke lov å si, men jeg synes det er dårlig gjort ja. Er kvinne selv. 

Man har absolutt rett til å gjøre det, men det er mye man har lov til som kan oppfattes som sleipt. Synes det er småråttent gjort mot bedriften, som da må rett ut i ansettelsesprosess på ny (den kan være lang enkelte steder), mot de andre søkerne som ikke hadde tenkt å gjøre det samme, og mot de andre på arbeidsplassen som får mer å gjøre i mellomtiden. Ja, jeg jobber i helsevesenet..

Og det er ikke automatisk sånn som alle påstår, at man blir valgt fordi man er den "beste" kandidaten. Det kan ha stått likt mellom flere og blitt avgjort på feks ansiennitet. Noen bedrifter driver med kvotering av kvinner, og da ser det enda dårligere ut. 

Anonymkode: 3a9a6...c7c

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

det er jo helt ok det. jeg syns det er værre med hun som var høy gravid å skjulte det på intervjuet, for så bli borte med en gang man har fått jobben 

Anonymkode: 39b21...1a6

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 13.25):

Hvem er skeptiske til å ansette kvinner i fruktbar alder? Finnes det statistikk på dette? Som fruktbar kvinne selv har jeg opplevd å alltid få jobbintervju, og bedriftene har vært veldig på å ansette meg raskt. Dette i mannsdominert bransje. Uansett har ikke enkeltpersoner ansvar for dette på noen måte. 

Har ingen annen statistikk enn mange venner som er ledere i små og store bedrifter, hvor jeg vet de tenker på det.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

det er bare og prøve. det er få tallet som klarer det på første forsøk uansett

man kan være så sunne som bare det, man likevel kan man bruke lang tid på å få det til 

Anonymkode: 39b21...1a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er liksom ikke lov å si, men jeg synes det er dårlig gjort ja. Er kvinne selv. 

Man har absolutt rett til å gjøre det, men det er mye man har lov til som kan oppfattes som sleipt. Synes det er småråttent gjort mot bedriften, som da må rett ut i ansettelsesprosess på ny (den kan være lang enkelte steder), mot de andre søkerne som ikke hadde tenkt å gjøre det samme, og mot de andre på arbeidsplassen som får mer å gjøre i mellomtiden. Ja, jeg jobber i helsevesenet..

Og det er ikke automatisk sånn som alle påstår, at man blir valgt fordi man er den "beste" kandidaten. Det kan ha stått likt mellom flere og blitt avgjort på feks ansiennitet. Noen bedrifter driver med kvotering av kvinner, og da ser det enda dårligere ut. 

Anonymkode: 3a9a6...c7c

Men har det så mye å si om TS sin kone blir gravid 1 måned etter jobbstart eller 12 måneder etter jobbstart? Man håper vel på at en ansatt skal jobbe der i flere år. 

Anonymkode: 6a8e9...247

Skrevet

Jeg hadde venta til prøveperioden var over, så jobben var mer sikra. Men det er kanskje bare meg. Vanligvis 6 mnd vel?

Anonymkode: 39d1b...61c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...