AnonymBruker Skrevet 4. september #1 Skrevet 4. september Når er det egentlig vanlig å lære det? Jeg har en femteklassing og de har nå fått prøve noen eksempeloppgaver fra nasjonale prøver. I en av dem måtte man bruke oppstilt divisjon for å løse, og det sverger femteklassingen på at de aldri har vært borti. Skulle de egentlig å lært dette i fjerde? Jeg kikket på læreplanene for grunnskolen som ligger på Udir, men ble ikke noe klokere av det. For fjerde står det: representere divisjon på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene utforske, bruke og beskrive ulike divisjonsstrategier og det er ikke lett å skjønne hva det betyr i praksis. Er oppstilt divisjon en "strategi" de burde ha lært? Anonymkode: c9554...e5b
AnonymBruker Skrevet 4. september #2 Skrevet 4. september Dytter. Ingen lærere her som har god oversikt over dette? Anonymkode: c9554...e5b
AnonymBruker Skrevet 4. september #3 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Dytter. Ingen lærere her som har god oversikt over dette? Anonymkode: c9554...e5b Hva med kontakte mattelæreren til barnet ditt? Anonymkode: 9a09b...b93 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #4 Skrevet 4. september Det virker ikke som om de lærer det. De lærer mange forskjellige måter å gjøre det på, men ikke den "gamle" vi lærte på 90-, 00- tallet (sikkert tidligere og). Som ungdomsskolelærer har jeg vært vant til at det kan de fra barneskolen, det kan de ikke lengre. Så lenge de forstår hva de gjør og viser hvordan de kommer frem til et svar, så er det forsåvidt ikke så viktig at det er gjort med den metoden. Jeg lærer den til elevene likevel, mange liker den svært godt Anonymkode: d1392...cec 2
AnonymBruker Skrevet 4. september #5 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det virker ikke som om de lærer det. De lærer mange forskjellige måter å gjøre det på, men ikke den "gamle" vi lærte på 90-, 00- tallet (sikkert tidligere og). Som ungdomsskolelærer har jeg vært vant til at det kan de fra barneskolen, det kan de ikke lengre. Så lenge de forstår hva de gjør og viser hvordan de kommer frem til et svar, så er det forsåvidt ikke så viktig at det er gjort med den metoden. Jeg lærer den til elevene likevel, mange liker den svært godt Anonymkode: d1392...cec Takk, da skal jeg si til barna at de ikke behøver å bekymre seg for det. (Men jeg må innrømme at jeg blir litt bekymret selv, det er jo en ganske stor ting å utelate fra pensum.) Anonymkode: c9554...e5b
AnonymBruker Skrevet 4. september #6 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Takk, da skal jeg si til barna at de ikke behøver å bekymre seg for det. (Men jeg må innrømme at jeg blir litt bekymret selv, det er jo en ganske stor ting å utelate fra pensum.) Anonymkode: c9554...e5b De lærer å dele, så det er strengt tatt ikke noe krise. Det finnes utrolig mange metoder for å løse ulike oppgaver på. Jeg har hatt elever fra ulike land som har lært å multiplisere på ulike måter i hjemlandet, der den metoden er standard. Det de har lært er jo ikke feil, selv om det er annerledes enn vi gjør. Anonymkode: d1392...cec
AnonymBruker Skrevet 4. september #7 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): De lærer å dele, så det er strengt tatt ikke noe krise. Det finnes utrolig mange metoder for å løse ulike oppgaver på. Jeg har hatt elever fra ulike land som har lært å multiplisere på ulike måter i hjemlandet, der den metoden er standard. Det de har lært er jo ikke feil, selv om det er annerledes enn vi gjør. Anonymkode: d1392...cec Men lærer de noen metode for store tall i det hele tatt? Barna her hadde ingen aning om hvordan de skulle løse oppgaven. Det virker som alt baserer seg på hoderegning. Anonymkode: c9554...e5b
AnonymBruker Skrevet 5. september #8 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men lærer de noen metode for store tall i det hele tatt? Barna her hadde ingen aning om hvordan de skulle løse oppgaven. Det virker som alt baserer seg på hoderegning. Anonymkode: c9554...e5b Mange som holder på med en måte de kaller "ballongmetoden". Den er ikke helt ulik den gode, gamle. Anonymkode: d1392...cec
Lerkefugl Skrevet 5. september #9 Skrevet 5. september Prøvene for 5.trinn harmonerer ikke med progresjonen i undervisningen, så det er nok riktig at h*n ikke har lært det. De oppgavene er imidlertid oftest nivå 3/høyeste nivå, slik at noen elever vil klare det selv om de ikke har lært oppstilling. Vi lærer dem «utdeling», og de får kladdeark slik at de kan kladde. Ingen oppgaver skal føres inn, de får svaralternativer på alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå