Gå til innhold

Love bombing survivors - veien videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å bli utsatt for manipulasjon i et forhold er ødeleggende, selv om det kanskje høres dramatisk ut.

Viktig: Love bombing er ikke det samme som normale oppmerksomheter som blomster, bursdagsgaver eller komplimenter. Slike ting blir ofte feilaktig stemplet som "love bombing" på sosiale medier. Dette av folk som kanskje selv har vært sulteforet på det som tross alt er helt normal kjærlighet i et forhold.

Fase 1: Bombarderingen
Ekte Love bombing handler om å overøse partneren med kjærlighet som del av en større strategi. Du blir druknet i komplimenter for alt - selv de minste ting. Manipulatoren trekker deg inn i livet sitt, får barna sine til å omfavne deg, bruker fysisk intimitet som belønning, og unngår for enhver pris å skape problemer. De er alltid "med" på alt og vil tilbringe all tid sammen. De skaper en lykkefølelse rundt alt.

Målet er å overbevise deg om at dette er det beste forholdet du noensinne har hatt. I det hele tatt så bruker man veldig mange virkemidler til å overbevise motparten om at man har vunnet gullgevinsten fra Gud og er i syvende himmel. Man har rett og slett aldri hatt et forhold som er så bra.

Fase 2: Kontrollen
Sakte men sikkert endres fokuset. Love bombingen blir rettet mot å belønne ønsket atferd og ignorere uønsket atferd. Tid med manipulatorens familie blir til vidunderlige opplevelser, mens tid med dine egne barn eller venner møtes med mindre entusiasme - og til slutt motstand. Tid i samvære er vidunderlig. Egentid eller tid med egne venner møtes med sårhet eller kalde skuldre. 

Fase 3: Konfrontasjonen
Ting du "ikke får lov til" møtes nå med aggressjon og tårer. Krangler blir harde og vonde. Sjalusi og konflikter preger stadig mer av ditt tidligere liv og din identitet. Love bombingen avtar fordi den ikke lenger er nødvendig - du er allerede fanget.

Du har mistet deg selv. Nervesystemet skriker etter å blidgjøre og normalisere forholdet og få tilbake den rosenrøde tilværelsen. Mesteparten av tankekraften går til bare dette.

Veien ut og ettervirkningene
Jeg innså dette etter et år og var besatt av å "redde forholdet". Jeg lengtet tilbake til den vidunderlige tiden - noe så kjærlig hadde jeg aldri opplevd.  Men jeg innså realitetene og kom meg ut av forholdet. Dette ble møtt med gråt og bitterhet og deretter iskald stillhet. Personen er nå videre i et nytt forhold.. 

Et halvt år etter at jeg kom meg ut, kjenner jeg fortsatt fysisk smerte ved tanken. Jeg lengter etter vidunderligheten, selv om hjernen forstår at det aldri var ekte. Følelsene husker bare det gode.

Utfordringen fremover
Det vanskeligste er å forstå hvordan jeg kan fungere i et nytt forhold. Nervesystemet er programmert til å forvente konstant kjærlighetsbombardement. Mine to største referanser er et iskaldt samliv som bare holdt sammen på grunn av barn og økonomi, og dette forholdet med sukkersøt bombardering som ble til kraftig manipulering.

Jeg forstår ikke lenger hvordan et normalt, sunt forhold skal være. Min hovedtanke nå er å aldri gå inn i et forhold igjen.

Spørsmålene som gjenstår
Folk som har blitt utsatt for kraftig manipulasjon blir ødelagte. Det første steget - å komme seg vekk - er tatt. Men hva er veien videre? Kan man helbredes fra disse skadene?

Noen som har erfaring med det? 

NB:  Dette temaet er kjønnsnøytralt. Ingen vits å dra inn en typisk menn vs kvinner i dette. 

Anonymkode: a2728...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow. Noen som er litt vel opptatt av dating? Dette må ta utrolig mye tid å spekulere og analysere. Survivor, liksom? Flytt fokus over på noe annet for en periode. Gå på kino, les en bok, begynn med stolpejakt. Dette er ikke sunt.

Anonymkode: 428c3...e85

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Men dette er jo bare en brikke i spillet til en narsissist/psykopat? Hvorfor skille lombombing-fasen ut fra resten?

Jeg ble alvorlig deprimert og utmattet. Brukte 11 mnd med intens og hyppig hjelp fra DPS. Nå i dag sitter det igjen som nyttig kunnskap og erfaring. Jeg er også der at jeg tenker at eget mindset har alt å si for hvordan livet blir videre. Dersom man skal sitte å lese igjen og igjen på det du poster her feks så blir man sittende fast. Man bør annekjenne, dra med det som kan være nyttig lærdom, kvitte seg med det som er skadelig og då må man gå videre. Jo mer man sitter å leser om det jo mer makt har narsissiten.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wow. Noen som er litt vel opptatt av dating? Dette må ta utrolig mye tid å spekulere og analysere. Survivor, liksom? Flytt fokus over på noe annet for en periode. Gå på kino, les en bok, begynn med stolpejakt. Dette er ikke sunt.

Anonymkode: 428c3...e85

Jeg reagert også på "survivors", men det er jo en trend å være offer for diverse i dag. Så først nå at dette lå under dating og ikke helse.

Et datingtips TS er å ikke være då lett å sjarmere. Vær kritisk og ta ansvar selv.

Endret av Macro
  • Nyttig 2
Skrevet

Veien videre:

For min del hjalp det med terapi. Lære og forstå meg selv, og øke min selvbevissthet. Mitt indre kompass var fullstendig knust i fillebiter så jeg måtte sette meg sammen bit for bit. Akkurat som et puslespill. 

1. Hva synes jeg er greit og ikke?

2. Hva er mine absolutte tålegrenser og grenser?

3. Hva kan jeg akseptere? 

4. Hva kan jeg godta? 

Så lærte jeg meg selv å kartlegge disse. Skille mellom det som var forårsaket av traumer og meg selv. Det er ikke enkelt, og det kan kreve mye av deg selv. 

Så har jeg øvd masse. Øvd meg på å gå inn og ut av situasjoner. Kjenne etter når jeg merker jeg blir overveldet.

5. Hva handler dette om?

6. Hva er det som er grunnen til dette reaksjonsmønsteret jeg opplever nå?

Hele tiden spørre seg selv og være nysgjerrig i forhold til sine egne følelser. 

Spesielt med tanke på behov og impulser. 

7. Hva er det som gjør at jeg vil dette nå? 

Kan man helbredes fra disse skadene?

Det tror jeg absolutt man kan. Jeg har gjort ting jeg bare kunne drømt om tidligere. Har utfordret meg på mine utfordringer, og er veldig fornøyd med min framgang. 

Livet er som en reise. Destinasjonen er det ingen som vet. 

Gjør den til din reise.

Ønsker deg det beste og alt godt for framtiden.

• Hjerte 1
Skrevet

Føler ikke jeg har blitt ødelagt av det, selv om det brøt meg veldig ned i tiden det sto på. 

Har blitt mye mer bevist på mine grenser og følelser. Kanskje også litt mer til å beskytte meg selv, men det trenger ikke være negativt så lenge man ikke holder de nye menneskene i livet sitt ansvarlig for hva de som kom før gjorde. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er vanskelig å skille, tror jeg. Oppførsel fra faktiske psykopater og de som er så lykkelige at de ikke vet helt hvordan de skal forholde seg til det. Som er så glade men så redde og stressa for å miste noe fantastisk.

Kjæresten min og jeg har barn på hver vår kant. Han var sykt opptatt av "bonusfamilie" en stund. Men plutselig sluttet det. Han ble negativ og kald omkring temaet. Men det var nok fordi han ønsket det så veldig og prøvde så hardt, men mitt barn var avvisende. Barnet mitt sleit med andre ting og han følte det som avvisning og at han feilet, og at bonusfamilien var en umulig fantasi.

Nå er ting annerledes. Barna er harmoniske og fornøyd. Han er tryggere. Han inkluderer oss fremdeles i alt og jeg tror han er tryggere i alt. Han er mer sårbar enn barna er, etter en grusom oppvekst og mye traumer. Han har mange fasetter som likner på manipulative tendenser, men det er ikke det. Det er hans egen usikkerhet og hans egen smerte. 

Aldri har han prøvd å kontrollere meg, eller vært sjalu. Så man må være litt obs. Alle er ikke ute etter å ødelegge deg selv om de er ødelagte selv.

Anonymkode: 04718...190

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å bli utsatt for manipulasjon i et forhold er ødeleggende, selv om det kanskje høres dramatisk ut.

Viktig: Love bombing er ikke det samme som normale oppmerksomheter som blomster, bursdagsgaver eller komplimenter. Slike ting blir ofte feilaktig stemplet som "love bombing" på sosiale medier. Dette av folk som kanskje selv har vært sulteforet på det som tross alt er helt normal kjærlighet i et forhold.

Fase 1: Bombarderingen
Ekte Love bombing handler om å overøse partneren med kjærlighet som del av en større strategi. Du blir druknet i komplimenter for alt - selv de minste ting. Manipulatoren trekker deg inn i livet sitt, får barna sine til å omfavne deg, bruker fysisk intimitet som belønning, og unngår for enhver pris å skape problemer. De er alltid "med" på alt og vil tilbringe all tid sammen. De skaper en lykkefølelse rundt alt.

Målet er å overbevise deg om at dette er det beste forholdet du noensinne har hatt. I det hele tatt så bruker man veldig mange virkemidler til å overbevise motparten om at man har vunnet gullgevinsten fra Gud og er i syvende himmel. Man har rett og slett aldri hatt et forhold som er så bra.

Fase 2: Kontrollen
Sakte men sikkert endres fokuset. Love bombingen blir rettet mot å belønne ønsket atferd og ignorere uønsket atferd. Tid med manipulatorens familie blir til vidunderlige opplevelser, mens tid med dine egne barn eller venner møtes med mindre entusiasme - og til slutt motstand. Tid i samvære er vidunderlig. Egentid eller tid med egne venner møtes med sårhet eller kalde skuldre. 

Fase 3: Konfrontasjonen
Ting du "ikke får lov til" møtes nå med aggressjon og tårer. Krangler blir harde og vonde. Sjalusi og konflikter preger stadig mer av ditt tidligere liv og din identitet. Love bombingen avtar fordi den ikke lenger er nødvendig - du er allerede fanget.

Du har mistet deg selv. Nervesystemet skriker etter å blidgjøre og normalisere forholdet og få tilbake den rosenrøde tilværelsen. Mesteparten av tankekraften går til bare dette.

Veien ut og ettervirkningene
Jeg innså dette etter et år og var besatt av å "redde forholdet". Jeg lengtet tilbake til den vidunderlige tiden - noe så kjærlig hadde jeg aldri opplevd.  Men jeg innså realitetene og kom meg ut av forholdet. Dette ble møtt med gråt og bitterhet og deretter iskald stillhet. Personen er nå videre i et nytt forhold.. 

Et halvt år etter at jeg kom meg ut, kjenner jeg fortsatt fysisk smerte ved tanken. Jeg lengter etter vidunderligheten, selv om hjernen forstår at det aldri var ekte. Følelsene husker bare det gode.

Utfordringen fremover
Det vanskeligste er å forstå hvordan jeg kan fungere i et nytt forhold. Nervesystemet er programmert til å forvente konstant kjærlighetsbombardement. Mine to største referanser er et iskaldt samliv som bare holdt sammen på grunn av barn og økonomi, og dette forholdet med sukkersøt bombardering som ble til kraftig manipulering.

Jeg forstår ikke lenger hvordan et normalt, sunt forhold skal være. Min hovedtanke nå er å aldri gå inn i et forhold igjen.

Spørsmålene som gjenstår
Folk som har blitt utsatt for kraftig manipulasjon blir ødelagte. Det første steget - å komme seg vekk - er tatt. Men hva er veien videre? Kan man helbredes fra disse skadene?

Noen som har erfaring med det? 

NB:  Dette temaet er kjønnsnøytralt. Ingen vits å dra inn en typisk menn vs kvinner i dette. 

Kom deg av youtube…

Anonymkode: 922fd...723

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kom deg av youtube…

Anonymkode: 922fd...723

Kom deg ut av KG hvis du ikke evner bedre enn dette. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...