Gå til innhold

Noen som har endometriose/har tatt kikhullsoperasjon for å utelukke endometriose her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
jeg har over et par år slitt med økende problematikk fra livmor/pms/blødninger. Nå siste syklus så var det værre enn noen gang..jeg får helt sykt med plager fra mage/tarm under eggeløsning. Eggeløsning er nesten værre enn selve menstruasjonen. Jeg får vansker med å tisse..altså jeg må oresse mer for å få tisset ut om du skjønner..kjennes som noe klemmer av halve urinrøret 🙈 det stikker og presser og drar i magen..om man trekker en strek vannrett over navlen så er det under der det foregår..🙈 men jeg blir også enormt oppblåst og fort mett og magen føles som jeg er 6+ mnd gravid..er fullt inni der føles det som. Itillegg så er livmor veldig «tilstedeværende»..altså kjennes ut som den er stiv og øm og rister når jeg går🙈 dette er eggeløsningsproblematikken. Når jeg får mensen blør jeg klumper..og bare klumper egentlig..i store mengder. har store smerter i de to første dagene av blødning.

høres noe av dette ut som deg som har endometriose?

jeg er nå satt opp på kilhullsoperasjon neste uke..gruer meg sååå..er så redd for narkosen. Men jeg må bare sjekke dette nå.. hvordan opplevde du kikhullsoperasjon? Er det noen som har hatt slike symptomer der du har trodd det var endometriose og de ikke fant noe?

jeg er redd for at de ikke finner noe og noe evt går galt med narkosen og jeg i værste fall dør for ingenting 🙈🙈🙈🙃

ja..jeg har angst også..og jeg er livredd for narkosen og alle medisinene jeg må ta 🥲

noen som kan berolige meg litt her? Fortelle om erfaringer?😌

Anonymkode: 838ae...d73

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplevde det som uproblematisk. De fant masse endometriosevev og fjernet det + det meste av livmor og en eggstokk. Har hatt narkose før og har ingen dårlige erfaringer fra det. Var førstemann på programmet den dagen så ble operert tidlig, dro hjem igjen samme kveld (bor nært sykehus), og var sykemeldt i 1,5 uke vel (husker ikke helt). Grei restitusjon. 

Anonymkode: 05a7d...7ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Opplevde det som uproblematisk. De fant masse endometriosevev og fjernet det + det meste av livmor og en eggstokk. Har hatt narkose før og har ingen dårlige erfaringer fra det. Var førstemann på programmet den dagen så ble operert tidlig, dro hjem igjen samme kveld (bor nært sykehus), og var sykemeldt i 1,5 uke vel (husker ikke helt). Grei restitusjon. 

Oj så fint å høre at det gikk bra 😊 var de usikre på diagnosen i forkant? Hvilke symptomer hadde du for å få mistanke om endo? Ble du mye bedre etterpå?😊

Skrevet

har de funnet noe i forkant da ?  på ultralyd e.l. ? jeg fjernet et stoooort myom på livmor som ga alle disse symptomene. Noen år senere fjernet jeg å livmor da jeg fikk nytt myom og samme plager på nytt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Oj så fint å høre at det gikk bra 😊 var de usikre på diagnosen i forkant? Hvilke symptomer hadde du for å få mistanke om endo? Ble du mye bedre etterpå?😊

Nei, de var ikke så usikre. Jeg hadde mast i 15 år om å få hjelp med dette før jeg fikk en privat gynekolog henvise meg til kikhullsoperasjon. Jeg ble kvitt alle plager, mistet mensen og ble kastet ut i overgangsalderen, men det var allikevel verdt det. 

• Liker 1
Skrevet
monican94 skrev (7 minutter siden):

har de funnet noe i forkant da ?  på ultralyd e.l. ? jeg fjernet et stoooort myom på livmor som ga alle disse symptomene. Noen år senere fjernet jeg å livmor da jeg fikk nytt myom og samme plager på nytt. 

Man ser ikke alltid sånt vev på UL, så laparoskopi er det diagnostiske verktøyet de bruker for å finne ut av det. 

Skrevet

Jeg ble henvist til kikkhullskirurgi etter å ha vært én gang hos gynekolog som mistenkte endometriose.

Da de gikk inn fant de endometriose vev i bukulen og rundt omkring.

Ble mye mye bedre etter operasjonen

Anonymkode: f1aaf...f7b

• Hjerte 1
Skrevet
monican94 skrev (58 minutter siden):

Nei ingen funn på ultralyd. Så kun mistanke ut fra symptomer. Ja slike ting har jeg også tenkt på..men de vises kanskje på ultralyd i forkant?

håper du fikk det bedre etterpå😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, de var ikke så usikre. Jeg hadde mast i 15 år om å få hjelp med dette før jeg fikk en privat gynekolog henvise meg til kikhullsoperasjon. Jeg ble kvitt alle plager, mistet mensen og ble kastet ut i overgangsalderen, men det var allikevel verdt det. 

Så godt du fikk hjelp, helt utrolig at det tar så lang tid 💜 der tror jeg at jeg har vært heldig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg ble henvist til kikkhullskirurgi etter å ha vært én gang hos gynekolog som mistenkte endometriose.

Da de gikk inn fant de endometriose vev i bukulen og rundt omkring.

Ble mye mye bedre etter operasjonen

Hvilke symptomer hadde du i forkant da? Så han det på UL før?

så bra du ble bedre!💜

Skrevet
monican94 skrev (1 time siden):

Om det er endometriose TS har, så er det svært sjeldent man ser det på ultralyd. 

Skrevet

Hos meg fant de omfattende endometriose som de også fjernet, jeg fikk dessverre tilbake alle symptomer (sterke mensensmerter, hyppig vannlating, underlivssmerter ved mensen, fordøyelsesproblemer og sterke hoftesmerter) ca 6 måneder etter operasjonen og vurderer nå å fjerne livmoren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nettopp fått fjernet ca. samme som deg, men ble fortalt at man ikke automatisk kommer i overgangsalderen når det er en eggstokk igjen. Vet du hva som er vanlig?

Anonymkode: f6a23...a08

Skrevet

Hadde/har nesten ingen av symptomene dine bortsett fra at eggløsning og lutealfase er jævlig. 

Her tok de kikkhull i forbindelse med fjerning av cyste og fant da masse endometriosevev. Var også nervøs for narkose og skrev et "hvis jeg dør"- brev til anhørige. Men, narkosen var det deiligste jeg har vært med om i hele mitt liv. Må stole på at de vet hva de driver med også hvis ting skulle gå feil. 

Anonymkode: dbbaf...177

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvilke symptomer hadde du i forkant da? Så han det på UL før?

så bra du ble bedre!💜

Smerter som kom som knivstikk slik at jeg mått sette meg ned på huk, uansett hvor jeg var hen.

Var jeg på bussen, forelesninger, på besøk eller gikk bortover gaten, måtte jeg krøke meg sammen.

Ble 80% bedre

Skrevet

Jeg har hatt kikkhulsoperasjon for 2 år siden pga av sinnsyke smerter og blødninger +++ og mistanke om endo. Fjerner livmor, livmorhals og eggledere. Har eggstokker igjen, derfor normal produksjon av hormoner nå. De fant ingen endo. (Men jeg er helt sikker på att det er det jeg har en eller annen plass der nede) No 2 år seinere har de fortsatt ikke funnet ut av smertene mine som er minst like intense som før operasjonen, og resulterer i mye sykemeldinger! Om en mnd skal jeg begynne på en ny medisin som vil gjøre att jeg kommer i kunstig overgangsalder…så krysser fingrene for att det vil hjelpe…! 

Det som jeg synes er rarest oppi alt dette, er att det faktisk er en (og flere) mannlig spesialist som har stått fremfor meg og sier «du har ikke menstruasjonssmerter eller eggløsningssmerter, alt er helt fin der nede» javel….jeg hadde mensen i 30 år, så jeg tror faktisk jeg vet hva JEG snakker om…!! 😡

#kvinnehelse#

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...