AnonymBruker Skrevet 4. september #1 Skrevet 4. september Jeg er egentlig veldig heldig. God inntekt, godt med oppsparte midler, eier fin bolig. Bor i en av de større norske byene, men ikke i Oslo. Så er det så mye snakk om at prisene skal stige mer i Oslo enn i andre byer. Og jeg blir stresset av å gå glipp av denne prisstigningen, at min bolig stiger langt mindre i verdi og derfor er en dårlig investering. Det har kanskje litt sammenheng med at jeg lenge har fundert på å flytte til Oslo, men ikke helt tatt steget. Har det greit her jeg er, og har høy livskvalitet - men prøver jo alltids å tjene penger på valgene jeg gjør. Likevel betyr det jo egentlig ikke så mye om investeringene mine stiger mindre i verdi enn de ville gjort i Oslo, for jeg har jo høyere bostandard her enn jeg ville hatt der. Eller? Er det andre som føler på slikt? Eller er jeg helt koko som tenker slik? Anonymkode: adfb5...a08
AnonymBruker Skrevet 4. september #2 Skrevet 4. september Ja det er koko. Du bor ikke i Oslo så skjønner ikke hva prisnivået der har å si for deg eller andre som ikke bor i Oslo. Går glipp av ? Du eier jo ikke i Oslo, dermed går du ikke glipp av noe som helst. Anonymkode: 9258b...5ea 16
AnonymBruker Skrevet 4. september #3 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er koko. Du bor ikke i Oslo så skjønner ikke hva prisnivået der har å si for deg eller andre som ikke bor i Oslo. Går glipp av ? Du eier jo ikke i Oslo, dermed går du ikke glipp av noe som helst. Anonymkode: 9258b...5ea Hadde man valgt å bo i Oslo hadde man jo hatt prisstigningen der. Det er alternativkostnad. Dess dårligere jeg forvalter pengene mine, dess mindre får mine barn å rutte med i fremtiden. Anonymkode: adfb5...a08
AnonymBruker Skrevet 4. september #4 Skrevet 4. september Det er ikke så stor prisstigning i Oslo. Kanskje hvis du har hus i 10m klassen, men leiligheter til 5-8m stiger ikke så mye. Stigningen fra 90/2000 til nå har vært annerledes Anonymkode: 31176...640
AnonymBruker Skrevet 4. september #5 Skrevet 4. september Du er ikke eneste som tenker slik. Jeg bor i Kristiansand og selger boligen min i disse dager. Den har absolutt ikke steget like mye som den kunne ha gjort i Oslo-området, og det går treeegt å selge. Folk sitter på gjerdet (og lommeboken) og forventer å få ting på tilbud her. Naboen min solgte for litt siden og flyttet til Oslo, var beintøft for dem å komme seg inn på boligmarkedet der (selv med mange millioner i EK og høye inntekter). Ellers ser jeg folk her på KG nevne at de kom seg inn på boligmarkedet i Oslo tidlig i livet, og har nå eiendommer verdt det tidobbelte. Slik er det absolutt ikke her i byen, ingenting stiger SÅ mye. Har regnet meg frem til at det lønner seg mye mer å leie her i byen enn å eie, så kan heller EK'en investeres i aksjer. Anonymkode: ef3ab...7a3 2
Daria Skrevet 4. september #6 Skrevet 4. september Er boligen din en investering eller er den primært et sted å bo og trives? Jeg skjønner ikke tankegangen din - du sier du har god økonomi og en fin bolig med høy standard, og så klager du over å gå glipp av en imaginær prisvekst på en ikke-eksisterende bolig? Det må være slitsomt å ha et så grådig og materialistisk fokus. 2 4
Eric_B Skrevet 4. september #7 Skrevet 4. september Plager det deg at du ikke har investert i aksjer som kommer til å få knallgod avkastning? Er mye man går glipp av i livet, ikke alt som er så viktig. 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #8 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke så stor prisstigning i Oslo. Kanskje hvis du har hus i 10m klassen, men leiligheter til 5-8m stiger ikke så mye. Stigningen fra 90/2000 til nå har vært annerledes Anonymkode: 31176...640 Jo, det er jo nettopp de små leilighetene som stiger og går for nærmere 200k pr kvm Anonymkode: 020e8...de7 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. september #9 Skrevet 4. september Oslokrakket kommer. Bare vent! Hahaha. Da skal jeg plukke opp bitene i boligmarkedet. Muhaha. Hilsen en som leier billig (7000 kr/mnd) i en sokkelleilighet i Groruddalen. Har leid her billig i mange år hos en gammel dame. Trenger bare måke snø og klippe plen mot billig leie. Muahaha! Anonymkode: d96fb...ea5
AnonymBruker Skrevet 4. september #10 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oslokrakket kommer. Bare vent! Hahaha. Da skal jeg plukke opp bitene i boligmarkedet. Muhaha. Hilsen en som leier billig (7000 kr/mnd) i en sokkelleilighet i Groruddalen. Har leid her billig i mange år hos en gammel dame. Trenger bare måke snø og klippe plen mot billig leie. Muahaha! Anonymkode: d96fb...ea5 Det krakket har jeg hørt snakk om hele mitt voksenliv, altså 20+ år. På den tiden kunne i hvertfall jeg gjort meg rik på å kjøpe meg inn på boligmarkedet i Oslo. Anonymkode: ef3ab...7a3 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #11 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det krakket har jeg hørt snakk om hele mitt voksenliv, altså 20+ år. På den tiden kunne i hvertfall jeg gjort meg rik på å kjøpe meg inn på boligmarkedet i Oslo. Anonymkode: ef3ab...7a3 Jeg har en velfylt formue. Halvparten i fond halvparten i banken. Muahaha. Brukt veldig lite på bolig. Mens du har betalt masse lån og pusset opp for tusener. +++ Utleier lar meg også hugge trær på eiendommen for vedfyring. Og kan plukke så mye fra frukt og bærbuskene jeg vil. Muahaha. Når boligkrakket kommer i Oslo skal jeg bli DEN bolighaien. Anonymkode: d96fb...ea5
AnonymBruker Skrevet 4. september #12 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde man valgt å bo i Oslo hadde man jo hatt prisstigningen der. Det er alternativkostnad. Dess dårligere jeg forvalter pengene mine, dess mindre får mine barn å rutte med i fremtiden. Anonymkode: adfb5...a08 Men du skriver jo at du har AnonymBruker skrev (2 timer siden): godt med oppsparte midler, Hvor mye tenker du er nok for ungene dine å rutte med i framtiden? Du kan jo ikke drive å tenke på hva du går glipp av. Alternativkostnaden er hva den er. Men nå bor du ikke i Oslo, og ser ikke ut til å kunne flytte til Oslo den nærmeste framtiden heller (pga ungene?). Korrigerer meg om jeg tar feil. Hva gjør du med disse oppsparte midlene? Siden du tenker mye på alternativkostnaden, da bruker du ingen penger på noe du ikke absolutt trenger? Alt skal spares til ungene? Du kjøper deg aldri kaffe, drikker kun vann. Kjøpe deg kun det du absolutt trenger av klær. Drar ikke på ferie eller noe som helst. Må tenke på alternativkostnaden må vite. Ungene trenger pengene i framtiden. Anonymkode: b4f80...ecc 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #13 Skrevet 4. september Prisstigningen har vært høyere i enkelte andre byer enn Oslo hittil i år. Kilde Anonymkode: ac3bb...15a 1
Minitroll Skrevet 4. september #14 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har en velfylt formue. Halvparten i fond halvparten i banken. Muahaha. Brukt veldig lite på bolig. Mens du har betalt masse lån og pusset opp for tusener. +++ Utleier lar meg også hugge trær på eiendommen for vedfyring. Og kan plukke så mye fra frukt og bærbuskene jeg vil. Muahaha. Når boligkrakket kommer i Oslo skal jeg bli DEN bolighaien. Anonymkode: d96fb...ea5 Så når denne gamle damen dør og familien kommer for å kaste deg ut så har du allerede en kjempeformue… muhahaha?? og boligkrakk skjer ikke så ofte i byer der folk er villig til å bo. Om Oslo plutselig blir massefraflyttet så kan det jo hende. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september #15 Skrevet 4. september Hun kommer ikke til å dø med det aller første. Skal sørge for at hun skal leve leeenge. Trenger hun hjelp til noe så gjør jeg det. Muahahah! Familien hennes?? På de siste 5 årene har hun fått maks en håndfull ganger besøk av de. De bryr seg katta i henne. Håper hun testamenterer bort hele driten frelsesarmeen eller noe slikt. Har allerede en god formue. Hatt eventyrlig avkasting på fondene mine. Var fristet til å legge hele potten i fond. Men vil ikke la griskheten råde. Muahahaha! Anonymkode: d96fb...ea5
AnonymBruker Skrevet 4. september #16 Skrevet 4. september Altså, om man skal tenke sånn, går du også og er stressa over at du ikke investerte i bitcoin i 2010? Tenk alle de pengene du gikk glipp av!! Anonymkode: de8cf...3de 2
AnonymBruker Skrevet 4. september #17 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en velfylt formue. Halvparten i fond halvparten i banken. Muahaha. Brukt veldig lite på bolig. Mens du har betalt masse lån og pusset opp for tusener. +++ Utleier lar meg også hugge trær på eiendommen for vedfyring. Og kan plukke så mye fra frukt og bærbuskene jeg vil. Muahaha. Når boligkrakket kommer i Oslo skal jeg bli DEN bolighaien. Anonymkode: d96fb...ea5 Oj, for et spesielt innlegg. Det var dagens. Anonymkode: ef3ab...7a3 3
Bokormsen Skrevet 4. september #18 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Oslokrakket kommer. Bare vent! Hahaha. Da skal jeg plukke opp bitene i boligmarkedet. Muhaha. Hilsen en som leier billig (7000 kr/mnd) i en sokkelleilighet i Groruddalen. Har leid her billig i mange år hos en gammel dame. Trenger bare måke snø og klippe plen mot billig leie. Muahaha! Anonymkode: d96fb...ea5 Hørte folk sa akkurat det samme på tidlig 2000-tallet også:) Du må huske at myndighetene styrer prisen til en stor grad via egenandel krav, lovlig gjeldsgrad, bunnfradrag formue og eiendomsskatt, samt lønnsomhet av sekundærbolig/utleie. Slik styres prisen til alltid å gå oppover for å unngå trøbbel for bank og Norges økonomi mtp investering etc. Husk også at vi sikter på 2% inflasjon per år. Alt jobber for det, særlig Norges bank. Ville ikke veddet mot et rigget system:) 2
AnonymBruker Skrevet 4. september #19 Skrevet 4. september Det kommer helt an på.. Om du har barn som du har et veldig stort ønske om at skal gi arv til og at de skal ha økonomi til å få bo i Oslo. Hvis det er målet ditt, så skjønner jeg. Og sef om du har lyst å bo i Oslo selv, da er det nærmest en tidsfrist på å komme seg inn i markedet. Om ikke, så er det litt koko ja. Da blir det litt at "mye vil ha mer". Da kunne du nesten tenkt at du burde plassert pengene i bolig i New York eller London, får å virkeliig få utbytte. Anonymkode: b830c...64a
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:10 #20 Skrevet torsdag kl 16:10 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en velfylt formue. Halvparten i fond halvparten i banken. Muahaha. Brukt veldig lite på bolig. Mens du har betalt masse lån og pusset opp for tusener. +++ Utleier lar meg også hugge trær på eiendommen for vedfyring. Og kan plukke så mye fra frukt og bærbuskene jeg vil. Muahaha. Når boligkrakket kommer i Oslo skal jeg bli DEN bolighaien. Anonymkode: d96fb...ea5 Jeg bor også i Groruddalen. Leiligheten min har nesten doblet seg i verdi på få år. Det har ikke investeringene og sparepengene mine 😬 Dersom dette berømte «krakket» kommer nå, sitter jeg med en nesten nedbetalt leilighet og litt sparepenger. Men jeg tviler på at det kommer noe ordentlig krakk, kanskje en liten korrigering. Anonymkode: 2e498...d0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå