Gå til innhold

Overgang fra småbarn til storebarn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overgangen fra småbarn til storebarn har vært tøff for sønnen vår (og for oss 😅).

Sønnen vår er en rolig og litt skjør type, han trenger mye kos og fangtid. Samtidig har han også et ganske heftig temperament som ofte kan være vanskelig å håndtere, dette kommer mer frem når han ikke får den rolige tiden han trenger. Veldig dårlig kombo med oppstart på storebarnsavdeling 😔Han har gått fra å elske barnehagen til å gråte hver morgen fordi han ikke vil dra. Det gjør skikkelig vondt. Jeg tror han trives når han først er der, samtidig har jeg inntrykket av at det er mange sammebrudd i løpet av dagen og når jeg henter kommer han springende og vil rett hjem (før måtte jeg alltid bruke tid på å få ham med meg).

Det som ikke gjør saken noe lettere er at han motorisk sett er litt treg i utviklingen. Han har vært en observatør og forsiktig fra han var baby. Språket kom tidlig på plass (som også ofte gjør at man tror han skjønner mer enn han faktisk gjør), men kroppslig sett går det litt treigere. Han er ikke noe flink til å kle på seg selv. Vi har jobbet mye med det, men kombinert med "trassalderen" har det vært ganske vanskelig. I motsetning til mange andre barn i den aldere han har vist null interesse for å kle på selv så vi har hatt motsatt utfordring fra mange som har "jeg vil kle på meg selv"-barn. Slitsomt begge deler, men sistnevnte barn blir jo tidligere selvstendige. På småbarnsavdelingen var de mye inne da de ansatte ikke likte å være ute i regn/snø/kulde så han fikk lite trening i barnehagen med påkledning og nå virker det litt som om det forventes at han skal kle på seg selv. Han trenger mye hjelp og det tror jeg ikke de har tid til. Han har gått fra å han håndtert bleieslutt bra i mai til å ha mange uhell i barnehagen.

I tillegg er det småting jeg reagerer litt på. Han har alltid matrester og ofte annet gris i ansiktet når jeg henter. Jeg ville trodd de ansatte hjalp de minste med å vaske seg etter måltid i hvert fall? Han får så lett utslett så er konstant rød i ansiktet for tiden. Klær, sko, matbokser og vannflasker ligger strødd rundt i garderobene. Må alltid lete rundt for å finne ting. Mulig vi er godt vant fra småbarn hvor alle tingene lå på plassen og vi visste hvor alt skulle være. Vi har ikke fått noen introduksjon til hvor man skal henge ting og hvordan de gjør det (det er to garderober) og når jeg har spurt har jeg fått litt ulike svar. Flere ganger når jeg henter er har han vært søkkvåt på buksen og sokkene (inne) fordi de har vært ute å lekt i søla. Ville det ikke vært naturlig å skifte den? Ofte er regntøy/støvler våte og henger på plassen.

Noe av problemet er at vi ikke har fått noe særlig informasjon om "sånn gjør vi det her" og siden svarene varierer ut i fra hvem jeg spør virker det ikke som om de har noe faste rutiner på ting heller. Jeg kan godt henge regntøyet i tørkeskapet når jeg henter, men det er ofte fullt der og det deles av to avdelinger så føler ikke jeg bare kan komme og ta ut klærne som ligger der og legge dem på gulvet. Virker jo naturlig at de ansatte gjør det? Hadde satt pris på et infoskriv eller infomøte for å vite hva som forventes av oss og hva vi kan forvente av dem. Kommer til å be om litt mer informasjon fra pedleder, men vil bare høre hva som egentlig er vanlig.

Det jeg skriver er ikke kritikk av de ansatte eller barnehagen, men jeg lurer oppriktig på hva vi kan forvente? Jeg vet at det er begrenset hva man får gjort når man har begrenset med bemanning  (husk å stemme på partiene med bemanningsnorm i barnehagen!) og jeg har selv jobbet i barnehage ved siden av studiene og etter studiene så jeg husker godt hvor ofte tiden ikke strakk til. Samtidig husker jeg at vi ryddet i garderoben sammen med barna, vi skiftet på barn som var våte og vi vasket dem rundt munnen/tørket snørr når det var behov og hjalp dem med dobesøk og påkledning. Jeg henter tidlig hver dag da jeg er i permisjon så det er stort sett tre ansatte på jobb, har mye mer forståelse for at det sklir ut på slutten av dagen når det bare er én på jobb igjen. Om jeg opplevde at han trivdes der hadde jeg nok brydd meg mindre om våte klær og kaos i garderoben, men det er liksom totalen som virker litt kaotisk. Det var på ingen måte perfekt på småbarnsavdelingen, men der var han trygg og trivdes så da gadd jeg ikke bry meg med at de sjelden var ute og at de ansatte ofte ga barna sukker på grøten.

Anonymkode: 6f095...ce9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som en litt uorganisert barnehage/avdeling? Og jeg kan forstå at man blir litt mer kritisk når gutten i tillegg til alt kaoset ikke har falt til ro enda. 

Det er helt normalt med orden i garderoben, også på storebarn. Og ikke minst at de får på tørr bukse, om du har blitt våte når de har vært ute. Det samme med at de som jobber der har hengt vått tøy inn i tørkeskapet. 

Mine har blitt vasket om de trenger det etter måltider, og de har hatt faste dotider (typisk før eller etter måltid, før og etter de skal ut/inn).

Når det kommer til at han ikke trives så godt, så kan du be om en samtale med pedleher på avdelingen. Så akn dere prate litt om det. Veldig ofte så tar det bare litt tid før de finner plassen sin sammen med de eldre barna. De har jo vært vandt med å være eldst på avdeling, og nå er de brått yngst. Det er annerledes lek, og andre forventninger. 

Anonymkode: 59abe...5fe

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage er det foreldrene som må rydde/holde orden i garderoben. Barna har hver sin knagg, kurv og plass på skostativ. 

I yttergarderoben er det uteklær og i innergarderoben skifttøy.

Vått tøy må tas med hjem for tørk da det ikke er tørkeplass i barnehagen.

Du bør kunne forvente at de bytter våte klær  på barnet når de kommer inn / hjelper barnet å lete frem tørt tøy.

Anonymkode: e218d...67b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Virker som en litt uorganisert barnehage/avdeling? Og jeg kan forstå at man blir litt mer kritisk når gutten i tillegg til alt kaoset ikke har falt til ro enda. 

Det er helt normalt med orden i garderoben, også på storebarn. Og ikke minst at de får på tørr bukse, om du har blitt våte når de har vært ute. Det samme med at de som jobber der har hengt vått tøy inn i tørkeskapet. 

Mine har blitt vasket om de trenger det etter måltider, og de har hatt faste dotider (typisk før eller etter måltid, før og etter de skal ut/inn).

Når det kommer til at han ikke trives så godt, så kan du be om en samtale med pedleher på avdelingen. Så akn dere prate litt om det. Veldig ofte så tar det bare litt tid før de finner plassen sin sammen med de eldre barna. De har jo vært vandt med å være eldst på avdeling, og nå er de brått yngst. Det er annerledes lek, og andre forventninger. 

Ja, jeg har også inntrykket av det. Så inn på den andre storebarnsavdelingen en dag og der så det betraktelig ryddigere ut, men kan selvsagt ha vært tilfeldig den dagen.

Jeg var forberedt på at overgangen skulle bli litt tøff, trodde strengt tatt ikke han kom til å bli en barnehagegutt i det hele tatt fordi han var så forsiktig som baby/ettåring, men det gikk over all forventning og det er nok  mye fordi de hadde tid til ham som de selvsagt ikke har i like stor grad på en avdeling med flere barn. Skulle ønske han kunne fortsette på småbarn et halvt år til..

Skal absolutt ta en prat med pedleder etterhvert og høre litt hvordan hun opplever ham, men mtp kapasitet har de neppe tid til å gi ham det han trenger.

Skrevet

Hvor gammel er han?

Anonymkode: 426db...b60

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I vår barnehage er det foreldrene som må rydde/holde orden i garderoben. Barna har hver sin knagg, kurv og plass på skostativ. 

I yttergarderoben er det uteklær og i innergarderoben skifttøy.

Vått tøy må tas med hjem for tørk da det ikke er tørkeplass i barnehagen.

Du bør kunne forvente at de bytter våte klær  på barnet når de kommer inn / hjelper barnet å lete frem tørt tøy.

Har dere fått informasjon om det?  Vi har liksom ikke fått noe ordentlig info så alle gjør ting litt forskjellig. Den første uka var det de ansatte på den gamle avdelingen som tok med barna over til storebarn så vi var ikke der i oppstarten. 

Greit for meg å ta med regntøy hjem for tørk (da må man jo ha flere sett med regntøy da de færreste har tørkeskap hjemme), men da bør man få beskjed om det. 

Da Jeg jobbet i barnehage la vi vinterdresser i poser og han på knaggene om de var blitt veldig våte/skitne, det tipper jeg de ikke gjør her. I går hadde joggeskoene blitt våte og det la jeg bare tilfeldigivis merke til. Han hadde på seg støvler da jeg hentet. Hvis jeg ikke hadde sett det hadde jeg ikke tatt med meg dem hjem og byttet med noen tørre i dag. Om jeg må sjekke alle klær/sko hver dag som er ekstra vanskelig fordi alt ligger og flyter. Og igjen, hadde vi fått beskjed om de hadde det vært lettere å forholde seg til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel er han?

Anonymkode: 426db...b60

Tre år

Skrevet

Vår gutt er født i midten av desember, og er minste på sin avdeling hos storebarn. Han bruker bleie, og vi merker at han nok går litt for lenge med bæsjebleier før de bytter, for det har hendt han har vært sår. Noe han aldri har vært plaget med. Vi tok det nettopp opp, de takka for tilbakemelding og skulle følge mer opp. Vi snakker også med gutten om at han må gi beskjed når han har bæsja, og han sier «ja» hjemme, men gjør det ikke. Her går han på rommet sitt når han skal bæsje, så vi får det alltid med oss, men vi forstår at det er annerledes med få ansatte i bhg. 

Hos oss fikk vi et skriv med litt generell info om hva som skulle hvor i garderoben. Der er det heldigvis ryddig og lett å finne tingene, og de bytter på han hvis han blir våt eller lignende. Han har alltid likt seg godt i barnehagen, men har ofte trengt et fang i et minutt eller to når han kommer. Han trenger det ikke så ofte nå lenger, men får det hvis han trenger ved levering. 

Bortsett fra bæsjebleiene, så har vi ikke hatt noe problemer med overgangen. Og han er liten, altså. Men vi er kanskje heldige med god struktur og gode voksne. 

Anonymkode: d1579...954

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vår gutt er født i midten av desember, og er minste på sin avdeling hos storebarn. Han bruker bleie, og vi merker at han nok går litt for lenge med bæsjebleier før de bytter, for det har hendt han har vært sår. Noe han aldri har vært plaget med. Vi tok det nettopp opp, de takka for tilbakemelding og skulle følge mer opp. Vi snakker også med gutten om at han må gi beskjed når han har bæsja, og han sier «ja» hjemme, men gjør det ikke. Her går han på rommet sitt når han skal bæsje, så vi får det alltid med oss, men vi forstår at det er annerledes med få ansatte i bhg. 

Hos oss fikk vi et skriv med litt generell info om hva som skulle hvor i garderoben. Der er det heldigvis ryddig og lett å finne tingene, og de bytter på han hvis han blir våt eller lignende. Han har alltid likt seg godt i barnehagen, men har ofte trengt et fang i et minutt eller to når han kommer. Han trenger det ikke så ofte nå lenger, men får det hvis han trenger ved levering. 

Bortsett fra bæsjebleiene, så har vi ikke hatt noe problemer med overgangen. Og han er liten, altså. Men vi er kanskje heldige med god struktur og gode voksne. 

Anonymkode: d1579...954

Skjønner. Det høres jo ut som om det er litt mer orden der enn på vår avdeling. De som jobber på avdelingen virker som flinke folk, men de er nok litt mer lekne enn varme om du skjønner. Topp for de trygge barna og litt vanskeligere for de som trenger mer ro og kos. Sønnen vår har sagt at de er så strenge der. Vanskelig å vite om det bare er noe han sier, om de bare oppelves sånn fordi de er annerledes en på småbarn eller om de faktisk er litt strenge. 

Skrevet

Jeg syntes også overgang til storbarn var tøff. Vår blir ikke 3 år før i desember, og er liten av vekst. To uker etter han startet har vi også fått beskjed om at en av de faste kommer til å være borte i lang tid fremover, så nå er det bare pedleder og en assistent som jobber der - de er bare 1 om morgen og ettermiddag (får innimellom hjelp fra andre avdelinger) med 16 barn. Så jeg forstår innmari godt at de ikke har god tid. Men det gjør vondt når jeg kommer og ser han fortsatt har tjukk ullgenser på seg i stekende sol på ettermiddagen (det var kaldt om morgenen), og bleia er så full av tiss at den er helt misfarget. Mye klore/klypermerker fra andre barn. Men det virker iallfall som om han syns det er greit å dra dit om morgenen... Det er bare dritt at man ikke kan forvente annet enn at den lille ungen omtrent blir overlatt til seg selv.

Anonymkode: a87f6...075

• Hjerte 1
Skrevet

Synes du kan forvente mer ja.

Her har gutten også begynt på storbarnsavdeling, og han er minst.

Garderobene i barnehagen er ryddige, vannflaskene står samlet og matboksen legger de selv på plassen sin når de er ferdige. Han bruker fortsatt bleie, og har som regel tørr bleie når jeg henter. De skifter ofte til faste tidspunkt så man kan jo være uheldig. Men de skal ha en rutine på det.

Det eneste jeg dessverre erfarte da han begynte, var at det var dårlig innføring og ingen omvisning. Jeg var overlatt til meg selv de første dagene med innkjøring, og ingen viste meg lokalene eller sa noe om rutinene. Jeg måtte spørre om alt, og siden man noen ganger ikke vet hva man skal spørre om, var det en del jeg ikke fikk med meg. Dette gjorde at jeg de første dagene ikke var spesielt begeistret for barnehagen. Det at han slet i oppstarten og var mye lei seg gjorde det jo verre.

Har dere noen oppsatt samtale el.l. I forbindelse med ny avdeling?

Anonymkode: 093cb...d1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syntes også overgang til storbarn var tøff. Vår blir ikke 3 år før i desember, og er liten av vekst. To uker etter han startet har vi også fått beskjed om at en av de faste kommer til å være borte i lang tid fremover, så nå er det bare pedleder og en assistent som jobber der - de er bare 1 om morgen og ettermiddag (får innimellom hjelp fra andre avdelinger) med 16 barn. Så jeg forstår innmari godt at de ikke har god tid. Men det gjør vondt når jeg kommer og ser han fortsatt har tjukk ullgenser på seg i stekende sol på ettermiddagen (det var kaldt om morgenen), og bleia er så full av tiss at den er helt misfarget. Mye klore/klypermerker fra andre barn. Men det virker iallfall som om han syns det er greit å dra dit om morgenen... Det er bare dritt at man ikke kan forvente annet enn at den lille ungen omtrent blir overlatt til seg selv.

Uff. Det høres fryktelig tøft ut... Det er noe riv ruskende galt med bemanningen i barnehager. Husker selv vi ropte varsko om det til ledelsen da vi over lang tid gikk med underbemanning der jeg jobbet, vi fikk bare beskjed om å prøve å tenke positivt..

Det med tjukk genser har jeg også opplevd mange ganger, eller motsatt at det blir dårligere vær utover dagen, men at de ikke kler på noe mer. Kan jo ikke være sånn at foreldrene selv skal måtte komme innom barnehagen for å kle om barna ved værskifte.

Tenk om politikerne kunne legge mer penger i barnehage og skole. Hvor mye det hadde hatt å si for økonomien på sikt når barn trives og utvikler seg, foreldre ikke har konstant dårlig samvittighet, barn med vansker og diagnoser blir fanget opp og fulgt opp og ikke minst barn som ikke har det bra hjemme blir fanget opp og kanskje får den støtten de trenger fra de ansatte i barnehage og skole. Tipper man hadde sett det på både sykefravær og psykisk helste på unge voksne om 20 år hvis man allerede fra det er ett år investerte mer i dem. Og sett mindre sykefravær fra utslitte småbarnsforeldre som prøver å få endene til å møtes.

Skrevet

Du kan forvente mer ja... ekstrem forskjell fra vår barnehage.
Men de lærte nok barna å henge tøy på rett sted osv, og etterhvert å skifte selv osv.
De lærte å tørke munnen sin selv etter mat.
Men de ble jo ivaretatt i tiden de trengte for å lære dette.
Fordelen var at 4-6 åringene hadde jo lært det, så de hadde tid til å lære 3-åringene det.
Og vi måtte ta med vått tøy hjem, kommunen hadde ikke lenger penger til å ha på tørkeskapene 😛 
Men det var jo det minste problem da. 

Høres ut som at de drifter barnehagen på en dårlig måte, iaf din avdeling. Ville bedt om møte med pedleder og evt styrer om pedleder ikke er villig til å lytte.

Anonymkode: 97250...31c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uff. Det høres fryktelig tøft ut... Det er noe riv ruskende galt med bemanningen i barnehager. Husker selv vi ropte varsko om det til ledelsen da vi over lang tid gikk med underbemanning der jeg jobbet, vi fikk bare beskjed om å prøve å tenke positivt..

Det med tjukk genser har jeg også opplevd mange ganger, eller motsatt at det blir dårligere vær utover dagen, men at de ikke kler på noe mer. Kan jo ikke være sånn at foreldrene selv skal måtte komme innom barnehagen for å kle om barna ved værskifte.

Tenk om politikerne kunne legge mer penger i barnehage og skole. Hvor mye det hadde hatt å si for økonomien på sikt når barn trives og utvikler seg, foreldre ikke har konstant dårlig samvittighet, barn med vansker og diagnoser blir fanget opp og fulgt opp og ikke minst barn som ikke har det bra hjemme blir fanget opp og kanskje får den støtten de trenger fra de ansatte i barnehage og skole. Tipper man hadde sett det på både sykefravær og psykisk helste på unge voksne om 20 år hvis man allerede fra det er ett år investerte mer i dem. Og sett mindre sykefravær fra utslitte småbarnsforeldre som prøver å få endene til å møtes.

Jepp. Og dette er en av de største barnehagene i en av de største byene. Det burde jo gå an å få tak i folk...

Jeg skulle også gjerne hatt et alvorsord med politikerne. Jeg blir skikkelig sur av at de senker prisen to ganger (og den var allerede lav!) på et år istedenfor å gjøre noe med bemanning. Jeg jobber redusert nå fordi jeg ikke orker at barnet mitt skal gå hele dagen i barnehagen sånn det er, så de taper nok på det på flere måter enn at de risikerer barns fremtidige psykiske helse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes du kan forvente mer ja.

Her har gutten også begynt på storbarnsavdeling, og han er minst.

Garderobene i barnehagen er ryddige, vannflaskene står samlet og matboksen legger de selv på plassen sin når de er ferdige. Han bruker fortsatt bleie, og har som regel tørr bleie når jeg henter. De skifter ofte til faste tidspunkt så man kan jo være uheldig. Men de skal ha en rutine på det.

Det eneste jeg dessverre erfarte da han begynte, var at det var dårlig innføring og ingen omvisning. Jeg var overlatt til meg selv de første dagene med innkjøring, og ingen viste meg lokalene eller sa noe om rutinene. Jeg måtte spørre om alt, og siden man noen ganger ikke vet hva man skal spørre om, var det en del jeg ikke fikk med meg. Dette gjorde at jeg de første dagene ikke var spesielt begeistret for barnehagen. Det at han slet i oppstarten og var mye lei seg gjorde det jo verre.

Har dere noen oppsatt samtale el.l. I forbindelse med ny avdeling?

Anonymkode: 093cb...d1c

På en måte godt å høre at det kan være bedre, selv om det er kjipt at det er så kaotisk hos oss. Man blir så usikker på om man selv har for høye krav/forventninger. Vil nødig være den foreldreren som klager over filleting heller. 

Ja, vi har også blitt overlatt til oss selv og det er som du sier vanskelig å spørre om det man ikke vet. På småbarn var de voksne litt mer tilgjengelige så der var det lettere å spørre, mens her føler vi at de ikke har tid eller bare svarer noe. Jeg vil jo at fleecejakka skal henge på riktig sted sånn at de finner den, men når det virker som om de ikke har noe fast plass til sånne ting er det jo vanskelig for dem også å kle på seg. Vi har ofte med vogn og det er også litt forskjellig hvor vi kan sette den. Virker nesten som om de er irritert over at vognen er der, men har ikke sagt noe om hvor vi kan sette den..

Tror det skal være et foreldremøte i løpet av høsten, men det burde jo vært FØR vi startet. På småbarn hadde vi felles foreldremøte før barnehagestart, samt tilvenning hvor det er naturlig å bli vist rundt. Tipper ikke sønnen min har fått en omvisning heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan forvente mer ja... ekstrem forskjell fra vår barnehage.
Men de lærte nok barna å henge tøy på rett sted osv, og etterhvert å skifte selv osv.
De lærte å tørke munnen sin selv etter mat.
Men de ble jo ivaretatt i tiden de trengte for å lære dette.
Fordelen var at 4-6 åringene hadde jo lært det, så de hadde tid til å lære 3-åringene det.
Og vi måtte ta med vått tøy hjem, kommunen hadde ikke lenger penger til å ha på tørkeskapene 😛 
Men det var jo det minste problem da. 

Høres ut som at de drifter barnehagen på en dårlig måte, iaf din avdeling. Ville bedt om møte med pedleder og evt styrer om pedleder ikke er villig til å lytte.

Anonymkode: 97250...31c

Det er akkurat det jeg også tenker. Bruk litt ekstra tid på 3-åringene så blir det mer selvstendig etterhvert. Hvis man vet at man må ta med vått tøy hjem er det jo "greit nok", selv om det er helt tåpelig at man skal måtte investere i eget tørkeskap eller dobbelt/trippelt opp med klær for at ikke barna skal måtte gå med våt dress. 

Jeg husker jeg hørte litt småsnakk i nabolaget om avdelingen, men valgte å ikke gå inn i de samtalene fordi det er så lett at man bare står og snakker negativt om noe som kanskje bare er filleting og valgte å la dem få tvilen til gode. Dessverre så virker det som om ryktene stemmer. 

Er så redd for at sånne samtaler skal gjøre vondt verre, ikke alle ansatte klarer å forholde seg profesjonelle. Jeg jobbet en gang med en pedleder som var hyggeligere med barna til foreldrene hun likte.. Ekstremt uprofesjonelt og noe jeg faktisk tok opp med henne, men noen mennesker er smålige og det er jo ikke sånn at å jobbe i barnehage er en så attraktivt jobb at man kan velge og vrake. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jepp. Og dette er en av de største barnehagene i en av de største byene. Det burde jo gå an å få tak i folk...

Jeg skulle også gjerne hatt et alvorsord med politikerne. Jeg blir skikkelig sur av at de senker prisen to ganger (og den var allerede lav!) på et år istedenfor å gjøre noe med bemanning. Jeg jobber redusert nå fordi jeg ikke orker at barnet mitt skal gå hele dagen i barnehagen sånn det er, så de taper nok på det på flere måter enn at de risikerer barns fremtidige psykiske helse.

Enig. Flott med billigere barnehage for de som sliter med å få endene til å møtes, men mye viktigere å gjøre noe med bemanningen! Jeg gikk alltid tidligere fra jobb i hele fjor for at han skulle slippe for lange dager (selv om han trivdes på småbarn var det fremdeles vanskelig for ham på ettermiddagene når de var færre ansatte og han var sliten) så jobbet jeg de resterende timene på kvelden. Vanvittig slitsomt å holde på sånn, null egentid, lite tid til å holde orden i hjemmet eller få tid med partneren. Hvis det var kvelder med vanskelig søvn og mye oppvåkninger kunne jeg ende opp med å jobbe kl ett på natten. Det begrenser seg hvor lenge man kan holde på sånn før man møter veggen. Skulle gjerne hatt råd til å jobbe redusert, men det går ikke sånn det er nå. Jeg har permisjon nå så henter tidlig, men det hadde vært betraktelig enklere om mannen min hentet på vei fra jobb sånn at jeg slipper å bruke deler av dagen min på henting og det får jo konsekvenser for tiden min med minstemann som er en baby som krever mer enn gjennomsnittet 😅 

Skrevet

Leser dette som to ting:

- Storbarns legger opp til større selvstendighet hos barna

- Litt uorganisert kanskje på avdelingen?

Det kan skyldes at de velger bruke tid med barna fremfor å rydde/organisere, som jo er en bra ting når ressursene er få

Hadde skrevet høflig mail til pedleder og bare spurt.

Men det viktigste er jo barnets trivsel og tiltak for å styrke det motoriske, ikke smuler i fjeset tenker jeg. 

Skrevet
AprilLudgate skrev (23 minutter siden):

Leser dette som to ting:

- Storbarns legger opp til større selvstendighet hos barna

- Litt uorganisert kanskje på avdelingen?

Det kan skyldes at de velger bruke tid med barna fremfor å rydde/organisere, som jo er en bra ting når ressursene er få

Hadde skrevet høflig mail til pedleder og bare spurt.

Men det viktigste er jo barnets trivsel og tiltak for å styrke det motoriske, ikke smuler i fjeset tenker jeg. 

Det er samme unnskyldning som "litt rotete folk" sier når man diskuterer rydding hjemme.  At de velger å prioritere tiden sammen med barna sine, i stedet for å rydde huset hele tiden.. (akkurat som om folk som har et ryddig hjem ikke bruker tid med barna)..

Om man har innarbeidet gode rutiner, så må man ikke rydde hele tiden, men man kan lære barna å selv henge opp dress f.eks.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har dere fått informasjon om det?  Vi har liksom ikke fått noe ordentlig info så alle gjør ting litt forskjellig. Den første uka var det de ansatte på den gamle avdelingen som tok med barna over til storebarn så vi var ikke der i oppstarten. 

Greit for meg å ta med regntøy hjem for tørk (da må man jo ha flere sett med regntøy da de færreste har tørkeskap hjemme), men da bør man få beskjed om det. 

Da Jeg jobbet i barnehage la vi vinterdresser i poser og han på knaggene om de var blitt veldig våte/skitne, det tipper jeg de ikke gjør her. I går hadde joggeskoene blitt våte og det la jeg bare tilfeldigivis merke til. Han hadde på seg støvler da jeg hentet. Hvis jeg ikke hadde sett det hadde jeg ikke tatt med meg dem hjem og byttet med noen tørre i dag. Om jeg må sjekke alle klær/sko hver dag som er ekstra vanskelig fordi alt ligger og flyter. Og igjen, hadde vi fått beskjed om de hadde det vært lettere å forholde seg til.

Vi hadde samme praksis på småbarn.

Ungene henger selvsagt selv opp klærne på knaggene  når de kommer inn, men det er vårt ansvar som foreldre å holde styr på at ting er blitt lagt/hengt på riktig plass. Ofte er det mye som bare er slengt på gulvet.

Man trenger ikke dobbelt opp av klær, de tørker helt fint over natten hjemme. Henger de tett sammen på knaggene i barnehagen gjør de derimot ikke det.

Vi har ikke et eneste tørkeskap i barnehagen (nybygd) og har vært vant med fra starten av at alt vått må med hjem for tørking.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...