Gå til innhold

Allsang til vielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha en humanistisk vielse, men ønsker fremdeles at vi og gjestene skal synge sanger sammen under vielsen. Men synes det er vanskelig å finne sanger om lykkelig kjærlighet som egner seg til allsang. 

Er der noen som har forslag? Helst på norsk, men engelsk kan være aktuelt

Anonymkode: f05cf...bcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er lett. En fordel vil nok i hvert fall være å uansett ha solist som forsanger som kan dra igang litt og kanskje ta en "kom igjen og syng". Eventuelt kan folk synge med på refrenget. Dette krever nok en litt "avslappa" stemning på seremonien. Forslag:

Postgirobygget - Idyll

Hellbillies - Den finaste eg veit

Rune Rudberg - Ut mot havet

Halvdan Sivertsen - Kjærlighetsvisa

Finn Kalvik - Aldri i livet

Alf Prøysen/Maj Britt Andersen - Mitt hjerte er ditt

Anonymkode: da60c...c5f

Skrevet

Uff det er så kleint med allsang når alle synger i utakt, noen synger såvidt og andre kan ikke melodien, ville vurdert å heller hatt en solist. 

Anonymkode: b2b42...267

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil du at gjestene skal kose seg, eller......

Anonymkode: d373b...f0a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det verste i hele verden er sånne sammenkomster med sanger - jeg kan faktisk ikke tenke meg noe kleinere eller verre! 

Og spesielt sånne egenlagde sanger som ingen egentlig kan synge og hvor teksten bare nesten passer sammen med melodien. 

Ellers ville jeg råde deg til å google "Allsang om kjærlighet" - Da får du masse forslag

Jeg nevner i fleng etter å ha søkt...

Kjærlighetsvisa - Halvdan Sivertsen 

Min første kjærlighet - Jan Theigen

Mitt hjerte er ditt - Maj-Britt Andersen...

Anonymkode: e56c2...d6d

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor må det være allsang? Det er alltid en onkel som synger surt og en grandtante som synger høyt og skingrende. 
Alle forslagene du har fått her er sanger som egner seg godt til å leie inn musikere til å synge/spille. 

• Liker 3
Skrevet

Ja til allsang! Vi synger alt for lite. Noen salmer kan faktisk passe, eller lån en sangbok på biblioteket?

Anonymkode: 16af5...6c0

• Liker 9
Skrevet
Kålrota skrev (3 minutter siden):

Hvorfor må det være allsang? Det er alltid en onkel som synger surt og en grandtante som synger høyt og skingrende. 
Alle forslagene du har fått her er sanger som egner seg godt til å leie inn musikere til å synge/spille. 

Hva så om det synges surt eller høyt? Man synger med den sangstemmen man har. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Første bud: Velg sanger flest mulig kan, fortrinnsvis både vers og refreng, og som er relativt enkle å synge. Vil man være original og kreativ eller sanger som betyr mye for en selv, er det bedre å få noen til å framføre dem. Allsang funker best når alle faktisk synger. Andre bud: Akkompagnement og forsanger.

Endret av Daria
  • Liker 6
Skrevet

Er dere en slekt som har til vane å synge sammen og kose seg med det? 

om ikke: la det være. Sanger til dåp, konfirmasjon og bryllup er det kjipeste som finnes. Jeg forstår at du spør om sanger til vielsen og ikke festen, men når du er så heldig og kan slippe den kleine stemningen med felles sang, så be happy! Ikke insister på felles sang der alle bare mumler, bortsett fra hun ene som synger av full hals, falskt som en kråke. 

Anonymkode: 14a31...d4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva så om det synges surt eller høyt? Man synger med den sangstemmen man har. 

Det er en ren lidelse for alle med fullt gehør. 

• Nyttig 2
Skrevet

Det må hvertfall være en sang i et toneleie de absolutt aller fleste kan synge med i uten at det blir surt. 

Nå er dette en humanistisk vielse, men jeg har alltid lurt på hvorfor de vanligste salmene (basert på min svært begrensede erfaring fra kirka, som utelukkende består av dåp/konfirmasjon/bryllup/begravelse) er i et toneleie som enten er for høyt eller for lavt for de fleste. 

• Liker 2
Skrevet

Har ikke umiddelbart noe forslag til sang, men vil bare si ja til allsang! Syns det synges alt for lite i selskap nå, det er jo så hyggelig! Tenker at det er lurt å alliere deg med en gjest som er komfortabel med å være forsanger og 2-3 stk til som er komfortable med å ta litt ordentlig i når de synger. Pass på at disse ikke sitter rett ved hverandre og at de kan sangene som skal synges, så deres "trygghet" kan spre seg til resten av forsamlingen. 

Anonymkode: 97a0f...a76

• Hjerte 1
Skrevet

Fylt av min kjærlighet (Make you feel my love)

Vi skal gå hand i hand gjennom livet du och jag

Anonymkode: 37707...b29

Skrevet

Ha i bakhodet at Humanistisk Forbund  tidvis ikke mindre rigid og halvsprø enn kirken. Husk bare at om det finnes en eller annen referanse til noe større enn enn selv, kan de nekte deg å ha den med.

Var i et bryllup der paret ønsket Jørgen Hattemaker i vielsen, men HEF sa det ikke var aktuelt siden det fantes en metafor i sangen om at det er forskjell på fattigfolk og kong Salomon. Ingen ting om Gud eller Jesus, bare en generell sammenligning om at det skal godt gjøres å bli like rik som Kong Salomon

Anonymkode: e349e...f6d

• Liker 3
Skrevet

Det er bare sprøyt og et skremmebilde, vi hadde humanistisk vielse og møtte ingen av disse rigide kravene. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ha i bakhodet at Humanistisk Forbund  tidvis ikke mindre rigid og halvsprø enn kirken. Husk bare at om det finnes en eller annen referanse til noe større enn enn selv, kan de nekte deg å ha den med.

Var i et bryllup der paret ønsket Jørgen Hattemaker i vielsen, men HEF sa det ikke var aktuelt siden det fantes en metafor i sangen om at det er forskjell på fattigfolk og kong Salomon. Ingen ting om Gud eller Jesus, bare en generell sammenligning om at det skal godt gjøres å bli like rik som Kong Salomon

Det er ikke noe som heter Humanistisk forbund. Du mener kanskje Humanetisk forbund?

Jeg kan anbefale Humanistene, de er i alle fall ikke rigide.

Anonymkode: 209bc...ba2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Min erfaring er motsatt. Har hørt om flere som har blitt nektet å synge f.eks. "Deilig er jorden" i begravelse. Greit nok at det er en kristen salme, men hvis avdøde elsket den selv om hen var humanist, er det så farlig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 12.56):

Ja til allsang! Vi synger alt for lite. Noen salmer kan faktisk passe, eller lån en sangbok på biblioteket?

Salmer i en humanistisk vielse? Det er vel en grunn til at paret har valgt vigsel gjennom HEF og ikke kirka?

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

HEF eller seremonilederen? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min erfaring er motsatt. Har hørt om flere som har blitt nektet å synge f.eks. "Deilig er jorden" i begravelse. Greit nok at det er en kristen salme, men hvis avdøde elsket den selv om hen var humanist, er det så farlig? 

Det er svært sjelden at humanister har salmer som sine topp 10-sanger som de elsker. Da er det nok heller de pårørende som ønsker at denne musikken skal brukes. 

Dette blir et problem fordi den avdøde er medlem av HEF og ikke kan ha en kristen begravelse, mens de pårørende kan være kristne og ønsker å ha med referanser til det de tror på. Det e rmin erfaring som tillitsvalgt i HEF på fylkesnivå. 

Men over til allsang i en vigselsseremoni. Et rungende nei fra meg som er seremonileder. Da kan dere heller ha allsang i middagen etterpå. Lei inn noen som synger pent, slik at seremonien blir et vakkert og høytidelig minne.

Anonymkode: 3bdc3...fff

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 12.56):

Salmer i en ikke-religiøs vielse?!🤨

Anonymkode: d3c4d...dab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...