AnonymBruker Skrevet 3. september #1 Skrevet 3. september Hva må jeg vite? Skrive under på? Osv. Hva skjer når jeg er der? Jeg er en uerfaren bilkjøper! Anonymkode: f22cc...b3a
AnonymBruker Skrevet 3. september #2 Skrevet 3. september Ta med noen som kan bil.. Med slike spørsmål her inne så blir du nok garantert lurt ute i den virkelige verden. Anonymkode: e3410...afe
Mardina Skrevet 3. september #3 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva må jeg vite? Skrive under på? Osv. Hva skjer når jeg er der? Jeg er en uerfaren bilkjøper! Anonymkode: f22cc...b3a Hva tenker du at du skal få spørsmål om? Det er jo ikke et jobbintervju 😄 Jeg kjøpte bilen min i januar. Kom inn til forhandler, så litt på bilen og sa at jeg vil kjøpe den. Signerte kjøpekontrakt, ordnet forsikring, fikk en liten innføring i bilens funksjoner, fikk bilnøkler og kjørte hjem. Alt tok i underkant av 1 time. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #4 Skrevet 3. september Det er du som skal stille spørsmålene😅 Er det en bruktbil? Se nøye på den både innvendig og utvendig. Spør om servicehistorikken. Spør om når neste EU kontroll er. Har den vært i krasj, større reparasjoner? Be om å få prøvekjøre den. Hvis du liker den, så be om å få et godt tilbud. De har stort sett litt å gå på prismessig. Enten får du et tilbud der og da, eller så sender de e-post. Godtar du, så skriver dere kontrakt og ordner betaling. Ved overlevering går dere igjennom bilens funksjoner osv og du får nøklene. Anonymkode: cd75e...a8d 2
catman Skrevet torsdag kl 05:00 #5 Skrevet torsdag kl 05:00 Det å ta med en bilkyndig, om du kjenner noen, er et kyndig råd. Mange liker å hjelpe, så om du har en litt ivrig kollega eller nabo - ikke kvi deg for å spørre. Bare de er greie folk, du skal ikke ha med noen som overkjører dine ønsker. Du vet hvordan menn kan være. Med bilkjøp hos forhandler er det et par ting å tenke på: 1. De vet alltid mer enn deg. Det er en informasjonsskjevhet her. Så still spørsmål, det er ikke noe dumt du kan spørre om. 2. Prøvekjør - alltid! 3. Prut - alltid! Så av spørsmål å stille, google biltypen med "used car review". Da kommer det gjerne opp sider som What Car? osv. som typisk ryddig og greit lister opp bilens styrker og svakheter. Notér gjerne om biltypen har hatt tilbakekallinger og sjekk med selger om det er gjort. Kjenn etter typiske feil, si det er typisk rust ved bakluka: Se nøye etter der. Ta deg litt tid, er det flaut for deg, gjør det ute mens du prøvekjører. Under prøvekjøring, kjenn etter om bilen akselerer, bremser, fjærer som den skal. Det skal ikke være slakk i mekaniske deler som styring eller gir. Tipper det ikke er en manuell bil nå til dags, så du slipper å teste klutsj. Sjekk om ACen blåser kaldt og ikke lukter pommes frites eller mugg. Begge deler er feilindikatorer. Bremsene skal ikke bli varme uten at du bremser noe særlig - kjenn etter alle fire når du har kjørt en mil. Bruktbiler har typisk 3 mnd garanti, så der har du litt tid til å oppdage eventuelle feil selv, eller ta en bruktbiltest hos NAF hvis det ikke allerede er gjort. Så pruting: Alle forhandlere har slingringsmonn. Gå inn på FINN og se hva tilsvarende biler ligger ute for. Jeg har fått alt fra 10-25% avslag hos forhandler. Typisk på en treg lørdag formiddag når selger er alene på huset og kjeder seg får man ekstra gode priser. Uansett så kan du forvente at du får litt avslag i kroner og øre, eller nytt utstyr som f.eks. et sett nye vinterdekk, fiksa bremser osv. Det er det grove. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:10 #6 Skrevet torsdag kl 05:10 Be om tilstandsrapport Les den grundig i ro og fred før du bestemmer deg. Da kan du også stille spørsmål ut i fra rapporten. Anonymkode: 6b0e0...603
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:14 #7 Skrevet torsdag kl 05:14 Ting jeg alltid sjekker: Service Tilstandsrapport Antall eiere Synlig rust (f.eks. hjulbuer) Utstyr Bremser Gir Kilometerstand Registerreim/kjede Jeg pleier også å google bilen og hva som er vanlige feil og mangler ved akkurat den modellen og sjekke akkurat det med selger. Anonymkode: 6b0e0...603
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå