BareMay Skrevet onsdag kl 21:46 #1 Skrevet onsdag kl 21:46 Kun en får veldig mye oppmerksomhet. Alle dere gode, empatiske, sympatiske osv. Hvorfor er dere så selektive? https://fn.no/nyheter/ti-konflikter-du-boer-foelge-hoesten-2023 2
Pippi Lotta Skrevet torsdag kl 05:24 #2 Skrevet torsdag kl 05:24 (endret) Litt usiker på hvilken ene konflikt du sikter til, for både Ukraina og Gaza får jo veldig mye oppmerksomhet synes jeg. Det er altså to og ikke en.... Jeg vill tror felesnevneren for de to konfliktene er tilknytning til vesten (som Norge er en del av). Ukraina er geografisk nærme oss og Israel er politisk (relativt) like oss. Menesker følger ofte mer med på menesker vi kjenner oss igjen i. Norge har vært aktive i både oprusting av Ukraina og fredsforhanflinger i Israel/Palestina, som naturlig nok øker engasjamang. USA som er eller i det minste har vært vår nærmeste militere alierte er også Israels største støtespiler, så hvordan USA støter Israel og ikke Ukraina kan jo også fremstå som betydningsfylt for Norges sikerhet fremover. Så jeg tenker det er flere ganske naturlige gruner til at nordmen flest er mer optatt av disse to konfliktene, en de som fremstår mer distanserte for oss. Jeg tenker de andre konfliktene får mer oppmerksomhet i landene som opplever seg nærmere... Hvilken enne konflikt siktet du egentlig til? Og hvorfor mener du den ene konflikten vesten er involvert i får veldig mye mer oppnerksomhet en den andre? Jeg synes jeg ser overskrifter om begge to daglig, kan det være du er litt selektiv i hva du får med deg? Endret torsdag kl 05:28 av Pippi Lotta
BareMay Skrevet torsdag kl 06:12 Forfatter #3 Skrevet torsdag kl 06:12 Pippi Lotta skrev (45 minutter siden): Litt usiker på hvilken ene konflikt du sikter til, for både Ukraina og Gaza får jo veldig mye oppmerksomhet synes jeg. Det er altså to og ikke en.... Jeg vill tror felesnevneren for de to konfliktene er tilknytning til vesten (som Norge er en del av). Ukraina er geografisk nærme oss og Israel er politisk (relativt) like oss. Menesker følger ofte mer med på menesker vi kjenner oss igjen i. Norge har vært aktive i både oprusting av Ukraina og fredsforhanflinger i Israel/Palestina, som naturlig nok øker engasjamang. USA som er eller i det minste har vært vår nærmeste militere alierte er også Israels største støtespiler, så hvordan USA støter Israel og ikke Ukraina kan jo også fremstå som betydningsfylt for Norges sikerhet fremover. Så jeg tenker det er flere ganske naturlige gruner til at nordmen flest er mer optatt av disse to konfliktene, en de som fremstår mer distanserte for oss. Jeg tenker de andre konfliktene får mer oppmerksomhet i landene som opplever seg nærmere... Hvilken enne konflikt siktet du egentlig til? Og hvorfor mener du den ene konflikten vesten er involvert i får veldig mye mer oppnerksomhet en den andre? Jeg synes jeg ser overskrifter om begge to daglig, kan det være du er litt selektiv i hva du får med deg? Men når det gjelder midtøsten er det jo ensidig de som er mest ulik oss som får oppmerksomheten.. 3
Pippi Lotta Skrevet torsdag kl 06:37 #4 Skrevet torsdag kl 06:37 (endret) BareMay skrev (37 minutter siden): Men når det gjelder midtøsten er det jo ensidig de som er mest ulik oss som får oppmerksomheten.. Så det er Israel/palestina du mener får veldig mye mer oppmerksomhet en Ukraina/Russland? Jeg oplever det ikke slik. Gikk in å telte på nrk nå, og fant 3 saker om Putin/Rusland og 1 om Israel. Så forstår jeg heller ikke hvordan opomerksomhet rundt en konflikt, kan handle ensidig om en part? Det er jo to parter, alt som raporteres vill jo derfor handle om de to partene. Når krigshanflingene fåregår i Ukraina og Gaza, kommer selfølgelig også bildene av krigshandlingene derifra. Det gjør ikke konflikten ensidig? Endret torsdag kl 06:51 av Pippi Lotta
Katten.2.0 Skrevet torsdag kl 18:04 #5 Skrevet torsdag kl 18:04 (endret) BareMay skrev (20 timer siden): Kun en får veldig mye oppmerksomhet. Alle dere gode, empatiske, sympatiske osv. Hvorfor er dere så selektive? https://fn.no/nyheter/ti-konflikter-du-boer-foelge-hoesten-2023 Tid. Jeg bruker mest tid på krigen i Ukraina og konflikten i Kongo (og hvordan Rwanda på magisk vis kunne eksportere mineraler de aldri har hatt på egen jord, og at dette er fullstendig akseptert av vesten grunnet nevnte mineraler). Israel/Gaza bruker jeg kun tid på her i forumet, da jeg er overrasket over mengden her som har støttet Israel kategorisk og reagerer på retorikken og unnskyldningene som presenteres. Jeg har rett og slett ikke tid til å følge nøye med andre konflikter, selv om jeg får noen oppdateringer her og der. Endret torsdag kl 18:05 av Katten.2.0 2
Nowayback Skrevet torsdag kl 18:08 #6 Skrevet torsdag kl 18:08 Hvorfor bry seg lenger? Man kan ikke gjøre noe som enkeltperson uansett. Livet er kjipt og verden er urettferdig. 2
BareMay Skrevet torsdag kl 18:14 Forfatter #7 Skrevet torsdag kl 18:14 Katten.2.0 skrev (9 minutter siden): Tid. Jeg bruker mest tid på krigen i Ukraina og konflikten i Kongo (og hvordan Rwanda på magisk vis kunne eksportere mineraler de aldri har hatt på egen jord, og at dette er fullstendig akseptert av vesten grunnet nevnte mineraler). Israel/Gaza bruker jeg kun tid på her i forumet, da jeg er overrasket over mengden her som har støttet Israel kategorisk og reagerer på retorikken og unnskyldningene som presenteres. Jeg har rett og slett ikke tid til å følge nøye med andre konflikter, selv om jeg får noen oppdateringer her og der. Hvorfor skal en ikke støtte Israel? 2
Katten.2.0 Skrevet torsdag kl 18:19 #8 Skrevet torsdag kl 18:19 BareMay skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal en ikke støtte Israel? Jeg har ikke sagt det? Jeg snakker om kategorisk støtte av Israel, med tilhørende retorikk og unnskyldninger. Det er fortsatt konflikten jeg personlig bruker minst tid på, av de tre jeg bruker tid på. 1 1
BareMay Skrevet torsdag kl 18:24 Forfatter #9 Skrevet torsdag kl 18:24 Katten.2.0 skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke sagt det? Jeg snakker om kategorisk støtte av Israel, med tilhørende retorikk og unnskyldninger. Det er fortsatt konflikten jeg personlig bruker minst tid på, av de tre jeg bruker tid på. Det er vel hjerne kristenfundamentalistene det. De "elsker" jødene og vil ha alle jødene til Israel..
Katten.2.0 Skrevet torsdag kl 18:27 #10 Skrevet torsdag kl 18:27 BareMay skrev (Akkurat nå): Det er vel hjerne kristenfundamentalistene det. De "elsker" jødene og vil ha alle jødene til Israel.. Er en del her på KG som også har kategorisk støttet Israel. Årsaken til at jeg ikke diskuterer de andre konfliktene her er fordi det er få andre som diskuterer dem. 1
BareMay Skrevet torsdag kl 18:38 Forfatter #12 Skrevet torsdag kl 18:38 Anne Liese Braun skrev (1 minutt siden): høsten 2023? Ja, så det. Men det er like aktuelt. Det som foregår i Nigeria i disse tider er groteskt. Men vi hører ingen ting om det..
BareMay Skrevet torsdag kl 19:00 Forfatter #13 Skrevet torsdag kl 19:00 Dette skjer i Nigeria. Advarer,det er ikke noe for sarte sjeler. https://youtu.be/kyTbz3BZV4I?si=7MASWQL3y3SbE40K
Anne Liese Braun Skrevet fredag kl 17:07 #14 Skrevet fredag kl 17:07 greia er at man virkelig ikke vet hvilke nyhetskilde man kan stole på nå om dagen. Alle - virker det som - har en eller annen agenda de prøver å tre over hodene på folk. Den videoen du linker kommer fra Homepage | CBN. OK, man kan jo håpe på at de bare vil verden godt. Men - jeg vet ikke. Jeg har ikke nok informasjon til å vurdere det 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå