AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #21 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bruker vaskeklut med vann, stikker den ikke opp i dåsa akkurat! Anonymkode: 361a6...8b6 Jeg tenker også vaskeklut med vann i og med at ts er disponert for bv. Jeg kan fint vaske daglig med intimsåpe uten å få problemer, men jeg forstår at vi er forskjellige. I dagens samfunn så er ts uhygenisk, men sett i et historisk perspektiv og fra naturens side er hun vel kanskje ikke det? Men jeg lurer på om ts har et sexliv? Og ville ts sugd en mann som ikke hadde dusjet/vasket penis på et par dager? Jeg vipper litt for mye over til andre siden og skyller ALLTID underlivet rett før sex så jeg greier ikke å se for meg at jeg hadde greid å utfolde meg seksuelt dersom jeg og mannen ikke var nydusjet . Men svar på spørsmålet; det er helt normalt med hvitt belegg i underlivet når det går litt tid mellom hver vask. Har du dette belegget rett etter at du kommer ut fra dusjen også? Isåfall ville jeg gradvis, for å unngå redselen for bv, vasket meg litt grundigere og litt oftere. Anonymkode: b488e...4dc 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #22 Skrevet 3. september 2025 Det er smegma, ikke uvanlig eller ekkelt i seg selv. Alle får det, både menn og kvinner, avhengig av hvor ofte man vasker underlivet. Derfor er det ikke rart at gynekolog ikke har sagt noe om det da det ikke er unormale forhold. Men det er vanlig å vaske det vekk før man er intim med andre. Det er ikke farlig, men kanskje litt udelikat. Jeg er ganske oppmerksom på å skylle med vann før sex, men av og til skjer det jo ganske spontant og da er det ganske gret å ha litt mer regelmessige intimvasker. Det er ikke behov for overdreven vasking på ytre underliv og ikke behov for vasking innvendig, for da er jo risikoen større for sopp og BV. Anonymkode: 7ae7f...894 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #23 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er smegma, ikke uvanlig eller ekkelt i seg selv. Alle får det, både menn og kvinner, avhengig av hvor ofte man vasker underlivet. Derfor er det ikke rart at gynekolog ikke har sagt noe om det da det ikke er unormale forhold. Men det er vanlig å vaske det vekk før man er intim med andre. Det er ikke farlig, men kanskje litt udelikat. Jeg er ganske oppmerksom på å skylle med vann før sex, men av og til skjer det jo ganske spontant og da er det ganske gret å ha litt mer regelmessige intimvasker. Det er ikke behov for overdreven vasking på ytre underliv og ikke behov for vasking innvendig, for da er jo risikoen større for sopp og BV. Anonymkode: 7ae7f...894 Takk for svar og manglende fordømmelse, det var ganske forfriskende her nå. Anonymkode: 24c5c...8e3 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #24 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar og manglende fordømmelse, det var ganske forfriskende her nå. Anonymkode: 24c5c...8e3 Jamen i alle dager, jeg skrev et langt svar før denne setningen, hvor ble det av?! Så utrolig irriterende. Får prøve å skrive det igjen: Jeg har ikke hatt partnere på et par år, blant annet pga jeg innså jeg er lesbisk. Har aldri vært den mest seksuelt aktive før heller, syntes liksom ikke det var så interessant (som jo i hindsight er ganske naturlig 😅). Men pleide jo da å ta en runde med klut eller våtserviett for å fjerne det belegget før sex ja. Jeg er kronisk syk, kan ikke jobbe eller trene, og har ikke mulighet til å dusje mer enn jeg gjør. Jeg svetter veldig lite og sitter ikke å marinerer i svette og skitt slik enkelte her tydeligvis går utifra. Anonymkode: 24c5c...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #25 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud rart å si man skal vaske seg nedentil hver eneste dag. Det trenger man ikke! Anonymkode: 9aeab...3aa Jo. Man tisser mange ganger hver dag . Man må skylle tissen daglig. Anonymkode: b2774...af7 2 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #26 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis jeg vasker meg oftere, får jeg BV. Fikk streng beskjed fra gynekolog om å kutte ned til denne mengden vask fordi jeg drev og vasket på meg BV gjentatte ganger. Har ikke hatt bakteriell vaginose siden. Men som sagt, det gikk ikke bort selv i den perioden jeg vasket daglig med såpe. Samme greia. Anonymkode: 24c5c...8e3 Du skal jo ikke vaske deg med såpe, bare vann. Anonymkode: 6b641...49e 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #27 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis jeg vasker meg oftere, får jeg BV. Fikk streng beskjed fra gynekolog om å kutte ned til denne mengden vask fordi jeg drev og vasket på meg BV gjentatte ganger. Har ikke hatt bakteriell vaginose siden. Men som sagt, det gikk ikke bort selv i den perioden jeg vasket daglig med såpe. Samme greia. Anonymkode: 24c5c...8e3 Jeg har det samme som deg, og jeg dusjer hver eneste dag. Tror det er det samme som «kukost», som samler seg i sprekker og hudfolder. Det er ikke farlig, og lukter ikke vondt. Min mann dusjer også daglig, og han får også hvitt belegg noen ganger. Så ikke uroe deg, det er helt naturlig - både for kvinner og menn. Anonymkode: 8209f...e99 1
katties Skrevet 4. september 2025 #28 Skrevet 4. september 2025 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvis jeg vasker meg oftere, får jeg BV. Fikk streng beskjed fra gynekolog om å kutte ned til denne mengden vask fordi jeg drev og vasket på meg BV gjentatte ganger. Har ikke hatt bakteriell vaginose siden. Men som sagt, det gikk ikke bort selv i den perioden jeg vasket daglig med såpe. Samme greia. Anonymkode: 24c5c...8e3 Da bør du prøve å vaske med olje. Det finnes jordnøttolje eller mandelolje i brune flasker på f.eks. Farmasiet. Denne kan brukes til å vaske i stedet for såpe. Olje hindrer vekst av sopp i underlivet og bevarer de gode bakteriene. Brukes altså på samme måte som man ville brukt såpe, men det skummer selvfølgelig ikke. Info fra gynekolog. Endret 4. september 2025 av katties 1 2
Uanonym bruker Skrevet 4. september 2025 #29 Skrevet 4. september 2025 Det er helt normalt, spesielt når du vasker deg så sjelden. Man bør vaske seg nedentil i alle fall annenhver dag. 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #30 Skrevet 4. september 2025 katties skrev (10 minutter siden): Da bør du prøve å vaske med olje. Det finnes jordbøttolje eller mandelolje i brune flasker på f.eks. Farmasiet. Denne kan brukes til å vaske i stedet for såpe. Olje hindrer vekst av sopp i underlivet og bevarer de gode bakteriene. Brukes altså på samme måte som man ville brukt såpe, men det skummer selvfølgelig ikke. Info fra gynekolog. Spørsmål litt på siden av tema: Lukter det greit av disse oljene? Mannen er allergisk mot peanøtter så jordnøttolje utgår (hvis ikke jeg er så dårlig på svensk at jordnøtt ikke betyr peanøtter?) Bruker asan nå og det funker bra det, men vil jo tro at det er sunt for underlivet å bruke naturlig olje istedenfor. Ser også for meg at huden blir mykere da? Anonymkode: b488e...4dc
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #31 Skrevet 4. september 2025 Dette er enkelt: vann har PH-verdi 7. Intimsåpe er ca 5,5. Vask med Dr greve hver dag, det er bedre for deg enn med vann. Dusje to ganger i uka er altfor lite. Anonymkode: 64a13...6c7 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #32 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så lenge jeg kan huske har jeg hatt litt hvitt belegg mellom kjønnsleppene. Altså rundt 20 år siden jeg var i puberteten. Det er ikke ille-luktende, ingen kløe, det er ikke utflod, har ingenting med kjønnssykdom, sopp eller lignende å gjøre. Det bare er der alltid. Jeg har helt normal intimhygiene, vasker med vann 1-2 ganger i uka når jeg dusjer. Når jeg var yngre prøvde jeg å bli kvitt det med jevnlig såpevask, det førte bare til bakteriell vaginose 😅 Har aldri fått noen kommentarer på det hos gynekolog, men glemmer å spørre om det spesifikt. Det lar seg pirke/vaske bort, så det sitter ikke fast liksom. Minner litt om "kukost" som menn kan få, men det er vel oftest pga dårlig hygiene? Føler jeg aldri har hørt noen andre kvinner snakke om dette, så aner ikke om det er noe som er normalt eller ikke. Jeg har begynt å date kvinner nylig, og merker at det gjør meg mer usikker på slike ting. Har enda ikke kommet så langt som til å ha sex med noen, og skal være ærlig på at usikkerheten rundt dette er en faktor. Jeg er redd for å bli avvist for å være ekkel. Føler kvinner legger mer merke til slikt enn menn 😅 Anonymkode: 24c5c...8e3 Man vasker seg nedentil hver dag med vann. Og intimsåpe på alle ytre deler i underlivet. Det er jo "kukost" du har, nettopp grunnet manglende hygiene 🙈 Anonymkode: 36181...f8c 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #33 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Les hva jeg skriver da, jeez. Anonymkode: 24c5c...8e3 Nei, man får ikke Bakteriell vaginose av rent vann. Ved overdreven såpebruk kan man det ja, men intimsåpe brukes kun i rumpa og lysken.. Anonymkode: 36181...f8c 2 2
katties Skrevet 4. september 2025 #34 Skrevet 4. september 2025 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spørsmål litt på siden av tema: Lukter det greit av disse oljene? Mannen er allergisk mot peanøtter så jordnøttolje utgår (hvis ikke jeg er så dårlig på svensk at jordnøtt ikke betyr peanøtter?) Bruker asan nå og det funker bra det, men vil jo tro at det er sunt for underlivet å bruke naturlig olje istedenfor. Ser også for meg at huden blir mykere da? Anonymkode: b488e...4dc Ja, jordnøtt refererer til peanøtt. Mandelolje burde fortsatt gå bra da - generelt er det en nødd veldig få er allergiske mot. Disse oljene er anbefalt fordi de er relativt tynne og fører ikke til et forferdelig oljekliss i dusjen, slik f.eks. olivenolje ville gjort. Vil ikke si at huden nødvendigvis blir mye mykere - det avhenger nok av tilstanden den var i fra før av. Generelt er oljer noe mykgjørende og fuktighetsgivende da. Glemte å svare på om de lukter greit: Ja, de har veldig lite lukt, og det av lukt som er, er overhodet ikke plagsomt:) Endret 4. september 2025 av katties 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #35 Skrevet 4. september 2025 katties skrev (28 minutter siden): Da bør du prøve å vaske med olje. Det finnes jordbøttolje eller mandelolje i brune flasker på f.eks. Farmasiet. Denne kan brukes til å vaske i stedet for såpe. Olje hindrer vekst av sopp i underlivet og bevarer de gode bakteriene. Brukes altså på samme måte som man ville brukt såpe, men det skummer selvfølgelig ikke. Info fra gynekolog. Man skal selvfølgelig ikke vaske noe som helst på innsiden av de ytre leppene med annet enn vann. Men man vasker med vann hver dag. Anonymkode: 36181...f8c 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #36 Skrevet 4. september 2025 Jeg dusjer annenhver dag, men har aldri hatt dette belegget. Noen er sikkert mer disponert. Jeg har aldri hatt dårlig lukt fra underlivet. TS - kan det vere en idé å kjøpe noen tørrservietter og babyolje som du forsiktig fjerner belegget med, og så passer du på å holde det rent deretter? Du skal ikke vaske underlivet overdrevent med såpe, i alle fall. Litt må man bruke, men hard vask av underlivet bør ikke gjøres. Om det da stadig er lukt eller andre ting, må en gjerne tenke på andre og underliggende årsaker. Anonymkode: c222c...350 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #37 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette er enkelt: vann har PH-verdi 7. Intimsåpe er ca 5,5. Vask med Dr greve hver dag, det er bedre for deg enn med vann. Dusje to ganger i uka er altfor lite. Anonymkode: 64a13...6c7 Dette er jo helt feil. Man skal ikke bruke såpe eller intimvask innenfor ytre kjønnslepper. Det sier absolutt alle leger/gynekologer. Anonymkode: 36181...f8c 2 2
katties Skrevet 4. september 2025 #38 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man skal selvfølgelig ikke vaske noe som helst på innsiden av de ytre leppene med annet enn vann. Men man vasker med vann hver dag. Anonymkode: 36181...f8c Det går fint for noen, ikke fint for andre. For meg funker det helt fint. Det eneste ingen skal gjøre er å vaske med noe som helst i vagina. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #39 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er jo helt feil. Man skal ikke bruke såpe eller intimvask innenfor ytre kjønnslepper. Det sier absolutt alle leger/gynekologer. Anonymkode: 36181...f8c Ja, det har jeg også lært, men jeg må ærlig innrømme at jeg vasker i sprekken mellom indre og ytre lepper med intimsåpe, så fra mellomkjøtter og bak i rumpa. Kommer aldri såpesmurte fingre inn i åpningen, men hender nok at de sveiper litt på utsiden. Jeg har generelt ganske grei fukt i underlivet og føler at det er med på å vaske når jeg bruker våte fingre i sprekken med vann lett rennende over. Nå vasker jeg underlivet hver dag da. Anonymkode: b488e...4dc
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #40 Skrevet 4. september 2025 Bruk intimvask, vask mellom lepper og i rumpe, men ikke inn i skjeden. Dette kan du gjøre daglig. Anonymkode: 09434...f79
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå