AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:56 #1 Skrevet onsdag kl 20:56 Min treningsklokke viser normal oksygenmetning på dagtid, men lavere om natten. På natten etter trening ligger det enda lavere enn vanlig , og kan måle helt ned i f eks 80-99% eller 77 -95%. Hva kan dette komme av? Anonymkode: 62e8d...38b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:00 #2 Skrevet onsdag kl 21:00 Pustestopp? Anonymkode: 0ed8e...5fc 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:03 #3 Skrevet onsdag kl 21:03 At det er lavere om natten enn om dagen er helt normalt. Vet ikke om noen sammenheng mellom trening på dag og dårlig metning på natt. Ville uansett tatt opp den dårlige metningen din på natt med legen. Er du uthvilt på dagtid? Må du sove lurer? Har du hodepine når du våkner? Anonymkode: 19765...e40 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:05 #4 Skrevet onsdag kl 21:05 Søvnapné! Det høres virkelig sånn ut. Er du overvektig? Det er den vanligste grunnen til pustestopp på natten, og kan fort løses med vektnedgang. Du bør uansett få det undersøkt når du av og til er nede på 70-tallet. Jeg har aldri målt lavere enn 95% til og med på natten. Anonymkode: 0fd71...19c 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:13 #5 Skrevet onsdag kl 21:13 Klokken er ikke til å stole på. Anonymkode: 77048...e2c 2 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:18 #6 Skrevet onsdag kl 21:18 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): At det er lavere om natten enn om dagen er helt normalt. Vet ikke om noen sammenheng mellom trening på dag og dårlig metning på natt. Ville uansett tatt opp den dårlige metningen din på natt med legen. Er du uthvilt på dagtid? Må du sove lurer? Har du hodepine når du våkner? Anonymkode: 19765...e40 Har lite energi på dagtid, og blir lett utmattet. Trenger mye søvn. Ikke hodepine til vanlig men kan kjenne det i hodet morgenen etter trening. Anonymkode: 62e8d...38b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:20 #7 Skrevet onsdag kl 21:20 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Søvnapné! Det høres virkelig sånn ut. Er du overvektig? Det er den vanligste grunnen til pustestopp på natten, og kan fort løses med vektnedgang. Du bør uansett få det undersøkt når du av og til er nede på 70-tallet. Jeg har aldri målt lavere enn 95% til og med på natten. Anonymkode: 0fd71...19c Er overvektig men snorker ikke. Klokka har ikke registrert tegn til moderat eller alvorlig søvnapne. Anonymkode: 62e8d...38b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:24 #8 Skrevet onsdag kl 21:24 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Klokken er ikke til å stole på. Anonymkode: 77048...e2c Skjønner at den ikke er nøyaktig, men det er et tydelig mønster med lavere målinger natten etter trening Anonymkode: 62e8d...38b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:25 #9 Skrevet onsdag kl 21:25 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Pustestopp? Anonymkode: 0ed8e...5fc Hmmm. Får man mer av det etter anstrengelse? Anonymkode: 62e8d...38b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:33 #10 Skrevet onsdag kl 21:33 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Klokken er ikke til å stole på. Anonymkode: 77048...e2c Nei. Folk må slutte å bruke pulsklokker som medisinsk utstyr. Det er en grunn til at utstyr på sykehuset koster skjorta. Når man sover beveger klokken seg og man har kanskje svette, hår på armene. Pulsklokker er heller ikke laget for den type ting selv med slike finesser. Anonymkode: 3981b...73e 3 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:36 #11 Skrevet onsdag kl 21:36 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Folk må slutte å bruke pulsklokker som medisinsk utstyr. Det er en grunn til at utstyr på sykehuset koster skjorta. Når man sover beveger klokken seg og man har kanskje svette, hår på armene. Pulsklokker er heller ikke laget for den type ting selv med slike finesser. Anonymkode: 3981b...73e Klokka viser et tydelig mønster med lavere målinger naften etter trening. Armen er den samme, har ikke mer /mindre hår på armene, og har dusjet etter trening. Anonymkode: 62e8d...38b
Abra Skrevet onsdag kl 21:42 #12 Skrevet onsdag kl 21:42 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er overvektig men snorker ikke. Klokka har ikke registrert tegn til moderat eller alvorlig søvnapne. Anonymkode: 62e8d...38b Hvordan skal en klokke vite om en har søvnapne? 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:51 #13 Skrevet onsdag kl 21:51 Ok, så om treningen din kun er styrketrening så er dette ikke unormalt. Å ha søvnapné er vanlig i bodybuilder-miljøer feks. Både fordi risikoen ikke er skiller mellom kroppsmasse som kommer av fett eller masse som kommer av muskler. Det handler om at luftveiene blir klemt av massen, uansett om det er fett eller muskler som klemmer. Etter trening (regner med det er styrketrening) så sveller vevet enda mer, og kan gi mer uttalte symptomer på nattetid. Dette kan broren min alt om, han ble kvitt apnén av å gå ned 20 kg og fokusere mer på kardio. Men du bør undersøkes uansett. Anonymkode: 0fd71...19c 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:57 #14 Skrevet onsdag kl 21:57 Min klokke mente jeg ikke led av søvnapne, men testapparatet fra legen viste rundt 27 pustestopp i timen. Anonymkode: 6e50d...210 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:01 #15 Skrevet onsdag kl 22:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min treningsklokke viser normal oksygenmetning på dagtid, men lavere om natten. På natten etter trening ligger det enda lavere enn vanlig , og kan måle helt ned i f eks 80-99% eller 77 -95%. Hva kan dette komme av? Anonymkode: 62e8d...38b Det er så dumt med sånne klokker. Fører bare til ekstra bekymringer å bedrive målinger på seg selv. Målinger man normalt ikke tenker over. Føler du deg frisk så er det helt sikkert bra. Føler du deg ikke frisk så få deg sjekket av lege. Anonymkode: 5cfb7...9ba 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:05 #16 Skrevet onsdag kl 22:05 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Klokka viser et tydelig mønster med lavere målinger naften etter trening. Armen er den samme, har ikke mer /mindre hår på armene, og har dusjet etter trening. Anonymkode: 62e8d...38b Den flytter på seg på en annen måte på natta. Kan det være at armer og hender er litt hovne når du legger deg (dersom du akkurat har trent erde normalt noe mer pumpet), og etter noe tid med hvile så gær hevelsen ned og den sitter dårligere rundt armen? Hvis håndleddet med klokken hviler mot magen eller madrassen med klokkereima i mellom så dyttes reima litt og det blir dårligere kontakt. Anonymkode: 6e736...134
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:07 #17 Skrevet onsdag kl 22:07 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er så dumt med sånne klokker. Fører bare til ekstra bekymringer å bedrive målinger på seg selv. Målinger man normalt ikke tenker over. Føler du deg frisk så er det helt sikkert bra. Føler du deg ikke frisk så få deg sjekket av lege. Anonymkode: 5cfb7...9ba Jeg er ikke ts. Min klokke viser stabile målinger og sannsynlige målinger. Noen ganger er o2 nede på feks 80 på natta, men da set jeg hvor lenge det har vart og om det evt er brudd i målingene. Ofte har det vært brudd i målingend, men hvis ikke så har det vart ett eller to sekunder (skjer svært sjelden). Klokken gir meg stor trygghet da jeg opplever at klokken stemmer godt. Anonymkode: 6e736...134
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:18 #18 Skrevet onsdag kl 22:18 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke ts. Min klokke viser stabile målinger og sannsynlige målinger. Noen ganger er o2 nede på feks 80 på natta, men da set jeg hvor lenge det har vart og om det evt er brudd i målingene. Ofte har det vært brudd i målingend, men hvis ikke så har det vart ett eller to sekunder (skjer svært sjelden). Klokken gir meg stor trygghet da jeg opplever at klokken stemmer godt. Anonymkode: 6e736...134 Men trygghet for hva? Har du noen sykdommer? Det er ikke nødvendig med stadige spo2 målinger hvis du ellers er frisk og rask. Anonymkode: 5cfb7...9ba
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:29 #19 Skrevet onsdag kl 22:29 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men trygghet for hva? Har du noen sykdommer? Det er ikke nødvendig med stadige spo2 målinger hvis du ellers er frisk og rask. Anonymkode: 5cfb7...9ba Mild lungesykdom. Klokka gir kanskje ikke helt medisinsk presise målinger, men de gir gode nok målinger til at jeg kan ha bedre kontroll på medisinering og sykdommen. Anonymkode: 6e736...134 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:40 #20 Skrevet onsdag kl 22:40 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mild lungesykdom. Klokka gir kanskje ikke helt medisinsk presise målinger, men de gir gode nok målinger til at jeg kan ha bedre kontroll på medisinering og sykdommen. Anonymkode: 6e736...134 Ok, da skjønner jeg. Anonymkode: 5cfb7...9ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå