Gå til innhold

Lys i heimen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å ha lite lys på inne i stua. Har aldri somlet meg til å få opp taklampe. Så på nær 30 kvm stue har jeg bare en lampe som lyser opp i taket. Noen ganger setter jeg på litt mer lys, men jeg liker å ha det ganske dunkelt. Bor alene. 

Noen ganger når jeg besøker andre blir jeg overrasket over hvor mye lys de har på. Jeg synes det er hyggeligere når det er ganske så dempet. Er det familiesammenkomster og jeg besøker mine foreldre kan det neste bli litt krangling om lys i stua. Jeg blir sliten av mye lys, tror jeg....

.. og jeg har jo en liten teori om at det faktisk er naturlig med lite lys inne når det er  mørkt ute. Man skal jo ikke litt mer enn 100 år tilbake før man rett og slett ikke hadde noe lys å skru på i det hele tatt. Da var det meget sparsommelig med lys i norske hjem. Jeg holder fast på tradisjonen!

Anonymkode: e8589...de6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var som deg da jeg var ung, hadde veldig lite lys på. Men med alderen og dårligere syn, må jeg bare ha mer lys. Savner da jeg hadde det dunkelt da 😀

Anonymkode: e40eb...aa4

• Liker 1
Skrevet

Jeg justerer mengde lys og lysstyrke etter aktivitet. 

Selv om noen trives bedre i dårlig belysning, så er det generelt ikke bra med for dårlig lys. 
De fleste blir mye trøttere av dempet lys, og får dårligere konsentrasjon, man anstrenger øynene mer, og kan få spenningshodepine, vondt i nakke og tørre øyne.

https://www.forskning.no/ny-forebyggende-helse-helse/blir-vi-dumme-av-darlig-lys/290232

Anonymkode: dd40f...e76

Skrevet

Jeg blir frustrert over å ha lite lys på inne. Jeg savner dagslyset i vinterhalvåret og føler jeg går i en evig døs i den mørke tiden. Trenger lys for å føle meg våken. 

Det hjelper litt med dagslyslampe, men det er jo bare en stund. 

Anonymkode: be3b7...eaa

Skrevet

Da vi renoverte huset, var vi opptatt av at alle lys skulle kunne dimmes for å skape koselig stemning. 

Nå, 25 år senere, dimmer vi ikke ei eneste lampe. De brukes på full guffe for å få nok lys og jeg går med kraftig hodelykt når jeg skal gjøre rent og støvsuge i kriker og kroker for å se om jeg får med meg alt. 🙂 

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker punktbelysning. Foretrekker mange, små lamper. Orker ikke sånne «hovedlamper» i taket som lyser opp hver krok, kjekt å ha ved rundvask og julegaveåpning, men ikke ellers. Har taklampe som sjelden er i bruk, men de mindre lyskildene bruker jeg mye…. Er nå 56 år, har alltid foretrukket det slik

• Liker 1
Skrevet

Jeg trenger skikkelig leselys og arbeidslys (og mer med alderen...) - som regel holder jeg jo på med noe, og da trenger jeg å se hva jeg driver med. Sitter vi bare og prater og ser på tv, kan det godt være mer dempet belysning, men jeg orker ikke sitte i evig skumring. 

At du føler deg berettiget til å krangle med foreldre dine om hva slags belysning de foretrekker i sitt hjem, sier helt andre ting om deg enn ditt forhold til lys og lamper...

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

At du føler deg berettiget til å krangle med foreldre dine om hva slags belysning de foretrekker i sitt hjem, sier helt andre ting om deg enn ditt forhold til lys og lamper...

At du føler deg berettiget til å utlegge "krangle med foreldrene dine" ut fra "kan neste bli litt krangling med andre familiemedlemmer", vil jeg ikke bruke mot deg. Men det var en da en voldsom karakteristikk. Det er for øvrig ikke foreldrene mine som vil ha mer lys på, men andre medlemmer av familien som i langt større grad er gjester enn jeg her. 

Anonymkode: e8589...de6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...