Gå til innhold

Hvordan ville dere taklet det om en dere var sammen mdd med ofte var kjip mot deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venn jeg omgås flere ganger i året. Vedkommende er stort sett trivelig, men så kan det plutselig snu.

Hn vet at jeg er religiøs og hakker alltid på meg for det. Kan fort drive på en time i slengen å snakke dritt om det.

Og også om vi diskuterer et eller annet slenger hn ofte ut "hva tror DU at du vet om noe som helst? Du har jo ikke peiling på noe i hele verden" sånn på en litt sint måte..

Tenkte første gang stemningen ble sånn at hn sikkert bare hadde en dårlig dag eller noe. Men så er det blitt sånn hver gang siden

Er forøvrig vedkommende som alltid tar initiativ til å treffes eller som inviterer meg i lag

Hva ville dere gjort?

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg ikke hadde klart å stoppe henne hadde jeg droppet henne. Om hun ellers er hyggelig, altså. 

Anonymkode: e27de...6bc

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
123fir skrev (3 minutter siden):

Har en venn jeg omgås flere ganger i året. Vedkommende er stort sett trivelig, men så kan det plutselig snu.

Hn vet at jeg er religiøs og hakker alltid på meg for det. Kan fort drive på en time i slengen å snakke dritt om det.

Og også om vi diskuterer et eller annet slenger hn ofte ut "hva tror DU at du vet om noe som helst? Du har jo ikke peiling på noe i hele verden" sånn på en litt sint måte..

Tenkte første gang stemningen ble sånn at hn sikkert bare hadde en dårlig dag eller noe. Men så er det blitt sånn hver gang siden

Er forøvrig vedkommende som alltid tar initiativ til å treffes eller som inviterer meg i lag

Hva ville dere gjort?

Takket nei til å treffes, selvfølgelig. Hvorfor spør du?

• Liker 4
Skrevet
123fir skrev (5 minutter siden):

Hva ville dere gjort?

Sette grenser? Si at du respekterer at han ikke tror, så da får han respektere at du tror.

Anonymkode: 3f5a0...d9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sette grenser? Si at du respekterer at han ikke tror, så da får han respektere at du tror.

Altså er litt det jeg har prøvd på

Gjort det klart at jeg ikke bryr meg døyten hva han tror på eller ei

Skal sies sist gang er første gang siden tenåra jeg var nære å klappe til noen

Han pekte fingern på meg og sa at siden det har vært mange overgrepssaker i religøse samfunn opp i gjennom, betyr at JEG støtter pedofile og overgriper...

Da kjente jeg det klikket smått for meg

Skrevet

Jeg hadde faset personen ut av mitt liv. 

Om personen lurer på hvorfor ville jeg nok vært ærlig, sagt at jeg er lei av å bli hakket på hver gang dere møtes, og at du derfor har funnet ut at dere er for forskjellige til å ha noen god relasjon. Hadde ikke gått inn i en diskusjon/krangel med vedkommende om dette, annet enn at jeg kanskje hadde sagt at venner skal ønske hverandre godt og være gode mot hverandre, og det ser du h*n ikke er når den hakker på deg hver gang dere møtes, at du nå er lei av dette og ikke aksepterer det mer, og så ønsket vedkommende lykke til videre.

Hvordan du vil gjøre det, får du bestemme selv. Dette er tydeligvis ikke en veldig nær venn, og det er uansett relasjon helt greit å fase ut en person som ikke behandler deg med respekt og omtanke, enda mer greit når personen forsøker å psyke deg ned. 

Få personen ut av ditt liv, og så går du heller inn for å få nye, bedre venner 😊

Anonymkode: 7c6f8...142

• Liker 2
Skrevet
123fir skrev (1 minutt siden):

Han pekte fingern på meg og sa at siden det har vært mange overgrepssaker i religøse samfunn opp i gjennom, betyr at JEG støtter pedofile og overgriper...

Hva sa du da?

Men har du sagt at det IKKE er greit? Det er nrmlig å sette grenser. Å vise at du ikke aksepterer sånn oppførsel. Om ikke det hjelper, må du nesten si at du ikke ønsker kontakt mer, ellers "godtar" du atferden indirekte.

Skrevet
123fir skrev (3 minutter siden):

Da MÅ du jo bare kutte ut denne vennen!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva sa du da?

Men har du sagt at det IKKE er greit? Det er nrmlig å sette grenser. Å vise at du ikke aksepterer sånn oppførsel. Om ikke det hjelper, må du nesten si at du ikke ønsker kontakt mer, ellers "godtar" du atferden indirekte.

Jeg ble veldig sint og sa greit ifra

Ser at jeg som du sier godtar atferden indirekte. Jeg vokste opp sånn. Var ikke lov å si nei eller sette ned foten

• Hjerte 5
Skrevet
123fir skrev (15 minutter siden):

Hva ville dere gjort?

Sagt nei til å møtes mer, da vedkommende kun bruker deg som en søppelkasse. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ikke ut som et vennskap som gir deg så mye positivt, så jeg ville nok faset ut dette. Det er helt greit å gjøre når folk er såpass frekke mot deg.

Anonymkode: 4d19f...3ab

• Liker 3
Skrevet
Natu skrev (9 minutter siden):

Sagt nei til å møtes mer, da vedkommende kun bruker deg som en søppelkasse. 

Takk for en litt skarp men presis skildring.

Jeg tror faktisk du har rett 

Skrevet

Jeg kjenner ikke slike mennesker. Er dere veldig unge?

Anonymkode: 294e6...c62

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner ikke slike mennesker. Er dere veldig unge?

Anonymkode: 294e6...c62

Jeg er over tredve

Vedkommende er godt over 60 

• Hjerte 1
Skrevet

Ville droppet kontakt. Evt forklart hvorfor så han kan forbedre seg.

Anonymkode: 3651e...d55

• Hjerte 1
Skrevet
123fir skrev (2 timer siden):

Takk for en litt skarp men presis skildring.

Jeg tror faktisk du har rett 

Ja. Jeg har hatt slike venner selv. Var faktisk nydelig når jeg tok mot til meg og kvittet meg med dem. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Livet er for kort til å unngå folk som ikke er grei mot deg. Tenker at om de ikke kan være hyggelig og grei, så fortjener de deg ikke. 

Er selv oppvokst med å godta andre som de er. Men det finnes grenser. Og man skal ikke la seg tråkke på. 

Si klart ifra om at du ikke aksepterer å bli snakket til slik. Om vedkommende ikke kan si unnskyld og ordne opp, får du kutte kontakten. Han du beskriver minner meg om den typen folk som har nok med å tenke på seg selv og alltid setter seg selv først. De gjør sjeldent feil.  

Bruk energi på de du har rundt deg som vil deg vel. 

Anonymkode: 215b0...58d

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor har du en venn som er 30 år eldre? Det er veldig spesielt i seg selv. Blir du utnyttet på noe vis, seksuelt, økonomisk?

Anonymkode: 33d22...0e9

Skrevet

Dette er jo ikke en venn, men en ufyselig person som verken liker eller respekterer deg.

Anonymkode: f24df...422

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor finner du deg i det?

Og grunnen til at det skjer hver gang etter den første gangen er fordi du fant deg i det. Personen slapp unna med det og nå kan hen ta det utover deg/vise hvem hen virkelig er hver gang hen er med deg, fordi du ikke står opp for deg selv.

Neste gang personen inviterer deg med ut en plass så anbefaler jeg at du sier nei. Og setter en grense i sanden for alltid. For det er sånn vi beskytter oss selv, med grenser mot de som liker å behandle oss dårlig.

Anonymkode: 701b6...3b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...