AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:43 #1 Skrevet onsdag kl 18:43 Er lei av at familie alltid spør om jeg er vaksinert når jeg blir syk av luftveisinfeksjoner, og når jeg sier at jeg har to covid vaksiner og én influensavaksine for tre-fire år siden, blir de nesten irritert og sier at det er ikke rart jeg blir syk når jeg ikke er vaksinert. En veninne sier alltid at hun ikke blir syk fordi hun "passer seg", så når jeg blir syk så har jeg ikke vært flink nok til "å passe" meg! Min veninne kjører egen bil, har egentlig inngang, har aldri hørt henne si at hun har vasket mobilen eller tørket av håndtakene på utgangsdøren hjemme/ eller tørket av matvarer, og hun drikker rett fra ølboksen. Hun har også barn i bhg, som er den største smittekilden av alle. I tillegg var hun på interrail i sommer, men "passet seg veldig", sa hun. Hun sier aldri hva hun gjør når hun "passer seg", men hun gjør iallfall ikke det jeg gjør: -Jeg vasker hendene etter at jeg tar i håndtak og flater ol ute blant folk, og spriter hendene hvis det ikke er vask i nærheten. -Spriter kjøkkenbenken og tørker over hver morgen før jeg begynner med matlaging,( men det er også fordi jeg har katt, som kan hoppe på benken om natten) -Tørker jevnlig over håndtakene på utgangsdøren, og tørker over mobilen/bankkort også jevnlig. -Har ikke vært i utlandet på 6 år. -Reiser av og til med fly, og har nesten alltid sittet alene. -Vasker godt alle grønnsaker/frukt før jeg spiser. -Tørker av matvarer som mange har tatt på på butikken. -Drikker aldri rett fra boksen-og hvis jeg gjør det vasker jeg toppen før jeg drikker. -Har ikke vært ute på byen eller på kino på ett år, like lenge siden siste fest, som var en hagefest. -Klemmer omtrent ikke folk -Har ikke barn i barnehage, men en student som dropper innom av og til -Unngår fulle butikker/kafeer. -Kjører kollektivt, men prøver å unngå i rushtiden . -Bytter bukse når jeg kommer hjem, etter å ha sittet på kollektivtransport. Mange tror at det bare er å ta vaksiner i fleng og så går alt bra, og glemmer at det er noe som heter immunforsvar som fungerer ulikt og som er grunnen til at vi blir syke, uansett hvor godt man "passer seg". Anonymkode: 416f5...fd9 1
k4ren Skrevet onsdag kl 18:49 #2 Skrevet onsdag kl 18:49 Synes ikke du trenger å høre på sånne hysteriske folk, heller ikke sprite benken eller vaske brusboksen 8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:55 #3 Skrevet onsdag kl 18:55 Jeg passer meg ikke i det hele tatt, vasker hender etter dobesøk og når de er synlig møkkete, og jeg er helt uvaksinert. Er aldri syk, kanskje litt snufs et par dager i året. Spiser ikke ultraprosessert mat da, og stresser lite, tror det er mye viktigere. Anonymkode: eeda7...1a9 4 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:57 #4 Skrevet onsdag kl 18:57 Hva skal debatteres her? Anonymkode: 30245...b8a 11
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:00 #5 Skrevet onsdag kl 19:00 Jeg gjør ingenting av de tiltakene du ramser opp, aldri tatt vaksine for influensa eller covid og har ikke vært sykmeldt for luftveisinfeksjoner etc på årevis. Anonymkode: e322a...b12 2 3
Majer Skrevet onsdag kl 19:00 #6 Skrevet onsdag kl 19:00 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg passer meg ikke i det hele tatt, vasker hender etter dobesøk og når de er synlig møkkete, og jeg er helt uvaksinert. Er aldri syk, kanskje litt snufs et par dager i året. Spiser ikke ultraprosessert mat da, og stresser lite, tror det er mye viktigere. Anonymkode: eeda7...1a9 Det er dråpesmitte som er verst mtp influensa og covid da.... Det snerr hjelper naturligvis på det og Ts Du burde ta influensavaksine oftere da, men du trenger nok ikke flere doser med covid i og med at du får dine runder med sykdommen du og
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:00 #7 Skrevet onsdag kl 19:00 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva skal debatteres her? Anonymkode: 30245...b8a At TS er hysterisk, men har enda mer hysterisk omgangskrets? Som mener hun ikke er hysterisk nok fordi hun ikke vaksinerer seg ukentlig og drikker antibac til frokost? Anonymkode: eeda7...1a9 4 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:01 #8 Skrevet onsdag kl 19:01 Hva slags folk omgås du? Det er ikke normalt å være så hysterisk. Covid er vi ferdige med forlengst, og influensavaksine er tullete å ta om du er ung eller ikke har risikofaktorer. Når det er sagt - om du blir syk veldig ofte så kan det være noe underliggende som må undersøkes? Jeg "passer meg" ikke uten normal håndhygiene, jobber i et kontorlandskap og er veldig sosial. Klemmer og kysser og står i trange køer på flyplasser. Har kanskje én forkjølelse i året. Influensa har jeg ikke hatt på 10 år. Hadde én mild Covid-infeksjon. Anonymkode: b6532...9fe 3 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:01 #9 Skrevet onsdag kl 19:01 Majer skrev (Akkurat nå): Det er dråpesmitte som er verst mtp influensa og covid da.... Det snerr hjelper naturligvis på det og Ts Du burde ta influensavaksine oftere da, men du trenger nok ikke flere doser med covid i og med at du får dine runder med sykdommen du og Eller droppe å føcke immunforsvaret enda mer med de vaksinene? Anonymkode: eeda7...1a9 1 2
Majer Skrevet onsdag kl 19:02 #10 Skrevet onsdag kl 19:02 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eller droppe å føcke immunforsvaret enda mer med de vaksinene? Anonymkode: eeda7...1a9 Nei, det vil jo hjelpe på, men boostere mot covid vil ikke ha så mye effekt nå, og influensavaksine har svært varierende effekt fra år til år. Men statistisk sett reduserer hver vaksine risikoen for demens 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:03 #11 Skrevet onsdag kl 19:03 Åh det er litt irriterende med folk som sjeldent er syke og som er flinke til å påpeke det. Noen er bare heldigere enn andre. Jepp det går an å vaksinere seg mot diverse, men det er ikke noen garanti mot mindre sykdom generelt. Det fins vanvittig mange virus og bakterier man potensielt kan bli syk av. Snakker av erfaring, siden jeg går på medisiner som reduserer imunnforsvaret. Vaksiner innebærer også risiko for bivirkninger. Antar det er de samme folkene som aldri blir syke, som heller ikke får bivirkninger av vaksiner. Lett å ha meninger om andre. Særlig empatisk er det i hvert fall ikke. Anonymkode: 65b76...c85 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:16 #12 Skrevet onsdag kl 19:16 Majer skrev (13 minutter siden): Det er dråpesmitte som er verst mtp influensa og covid da.... Det snerr hjelper naturligvis på det og Ts Du burde ta influensavaksine oftere da, men du trenger nok ikke flere doser med covid i og med at du får dine runder med sykdommen du og Jeg tok influensavaksine i november 2022 og fikk en voldsom migrene med aura som bivirkning, og den hadde jeg nonstop i 3 måneder, så aldri mer influensavaksine. Ts Anonymkode: 416f5...fd9 1 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:17 #13 Skrevet onsdag kl 19:17 Majer skrev (14 minutter siden): Nei, det vil jo hjelpe på, men boostere mot covid vil ikke ha så mye effekt nå, og influensavaksine har svært varierende effekt fra år til år. Men statistisk sett reduserer hver vaksine risikoen for demens Reduserer influensavaksinene risikoen for demens? Aldri hørt om Ts Anonymkode: 416f5...fd9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:19 #14 Skrevet onsdag kl 19:19 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er lei av at familie alltid spør om jeg er vaksinert når jeg blir syk av luftveisinfeksjoner, og når jeg sier at jeg har to covid vaksiner og én influensavaksine for tre-fire år siden, blir de nesten irritert og sier at det er ikke rart jeg blir syk når jeg ikke er vaksinert. En veninne sier alltid at hun ikke blir syk fordi hun "passer seg", så når jeg blir syk så har jeg ikke vært flink nok til "å passe" meg! Min veninne kjører egen bil, har egentlig inngang, har aldri hørt henne si at hun har vasket mobilen eller tørket av håndtakene på utgangsdøren hjemme/ eller tørket av matvarer, og hun drikker rett fra ølboksen. Hun har også barn i bhg, som er den største smittekilden av alle. I tillegg var hun på interrail i sommer, men "passet seg veldig", sa hun. Hun sier aldri hva hun gjør når hun "passer seg", men hun gjør iallfall ikke det jeg gjør: -Jeg vasker hendene etter at jeg tar i håndtak og flater ol ute blant folk, og spriter hendene hvis det ikke er vask i nærheten. -Spriter kjøkkenbenken og tørker over hver morgen før jeg begynner med matlaging,( men det er også fordi jeg har katt, som kan hoppe på benken om natten) -Tørker jevnlig over håndtakene på utgangsdøren, og tørker over mobilen/bankkort også jevnlig. -Har ikke vært i utlandet på 6 år. -Reiser av og til med fly, og har nesten alltid sittet alene. -Vasker godt alle grønnsaker/frukt før jeg spiser. -Tørker av matvarer som mange har tatt på på butikken. -Drikker aldri rett fra boksen-og hvis jeg gjør det vasker jeg toppen før jeg drikker. -Har ikke vært ute på byen eller på kino på ett år, like lenge siden siste fest, som var en hagefest. -Klemmer omtrent ikke folk -Har ikke barn i barnehage, men en student som dropper innom av og til -Unngår fulle butikker/kafeer. -Kjører kollektivt, men prøver å unngå i rushtiden . -Bytter bukse når jeg kommer hjem, etter å ha sittet på kollektivtransport. Mange tror at det bare er å ta vaksiner i fleng og så går alt bra, og glemmer at det er noe som heter immunforsvar som fungerer ulikt og som er grunnen til at vi blir syke, uansett hvor godt man "passer seg". Anonymkode: 416f5...fd9 Kan det hende at du lever litt for sterilt? Immunforsvaret vårt er laget for å møte på mikrober. Hvis du prøver å leve veldig sterilt, så kan det bli overfølsomt. Det er lurt å ta vaksiner, men høres ikke ut som det er ditt hovedproblem. Anonymkode: 86b7c...01f 4 5
Majer Skrevet onsdag kl 19:22 #15 Skrevet onsdag kl 19:22 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Reduserer influensavaksinene risikoen for demens? Aldri hørt om Ts Anonymkode: 416f5...fd9 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36744343/
Mezzosoprena Skrevet onsdag kl 19:40 #16 Skrevet onsdag kl 19:40 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Er lei av at familie alltid spør om jeg er vaksinert når jeg blir syk av luftveisinfeksjoner, og når jeg sier at jeg har to covid vaksiner og én influensavaksine for tre-fire år siden, blir de nesten irritert og sier at det er ikke rart jeg blir syk når jeg ikke er vaksinert. En veninne sier alltid at hun ikke blir syk fordi hun "passer seg", så når jeg blir syk så har jeg ikke vært flink nok til "å passe" meg! Min veninne kjører egen bil, har egentlig inngang, har aldri hørt henne si at hun har vasket mobilen eller tørket av håndtakene på utgangsdøren hjemme/ eller tørket av matvarer, og hun drikker rett fra ølboksen. Hun har også barn i bhg, som er den største smittekilden av alle. I tillegg var hun på interrail i sommer, men "passet seg veldig", sa hun. Hun sier aldri hva hun gjør når hun "passer seg", men hun gjør iallfall ikke det jeg gjør: -Jeg vasker hendene etter at jeg tar i håndtak og flater ol ute blant folk, og spriter hendene hvis det ikke er vask i nærheten. -Spriter kjøkkenbenken og tørker over hver morgen før jeg begynner med matlaging,( men det er også fordi jeg har katt, som kan hoppe på benken om natten) -Tørker jevnlig over håndtakene på utgangsdøren, og tørker over mobilen/bankkort også jevnlig. -Har ikke vært i utlandet på 6 år. -Reiser av og til med fly, og har nesten alltid sittet alene. -Vasker godt alle grønnsaker/frukt før jeg spiser. -Tørker av matvarer som mange har tatt på på butikken. -Drikker aldri rett fra boksen-og hvis jeg gjør det vasker jeg toppen før jeg drikker. -Har ikke vært ute på byen eller på kino på ett år, like lenge siden siste fest, som var en hagefest. -Klemmer omtrent ikke folk -Har ikke barn i barnehage, men en student som dropper innom av og til -Unngår fulle butikker/kafeer. -Kjører kollektivt, men prøver å unngå i rushtiden . -Bytter bukse når jeg kommer hjem, etter å ha sittet på kollektivtransport. Mange tror at det bare er å ta vaksiner i fleng og så går alt bra, og glemmer at det er noe som heter immunforsvar som fungerer ulikt og som er grunnen til at vi blir syke, uansett hvor godt man "passer seg". Anonymkode: 416f5...fd9 For det første - hvem er det som går rundt å snakker om slik da, og blir irritert på at andre folk bli syke. Syk blir man innimellom, både om man passer seg eller ikke passer seg. Men jeg tror rett og slett at du passer deg altfor mye jeg, immunforsvaret ditt møter ingen motstand, så når du blir utsatt for smitte går du rett til å bli syk. Mens din venninne har mer motstand fordi hun stadig er i nærheten av bakterier og virus. At hun ikke blir syk, forklarer hun da med at hun har "passet seg", men etter ha du skriver så passer hun seg jo egentlig ikke noe spesielt. 3 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:40 #17 Skrevet onsdag kl 19:40 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Er lei av at familie alltid spør om jeg er vaksinert når jeg blir syk av luftveisinfeksjoner, og når jeg sier at jeg har to covid vaksiner og én influensavaksine for tre-fire år siden, blir de nesten irritert og sier at det er ikke rart jeg blir syk når jeg ikke er vaksinert. En veninne sier alltid at hun ikke blir syk fordi hun "passer seg", så når jeg blir syk så har jeg ikke vært flink nok til "å passe" meg! Min veninne kjører egen bil, har egentlig inngang, har aldri hørt henne si at hun har vasket mobilen eller tørket av håndtakene på utgangsdøren hjemme/ eller tørket av matvarer, og hun drikker rett fra ølboksen. Hun har også barn i bhg, som er den største smittekilden av alle. I tillegg var hun på interrail i sommer, men "passet seg veldig", sa hun. Hun sier aldri hva hun gjør når hun "passer seg", men hun gjør iallfall ikke det jeg gjør: -Jeg vasker hendene etter at jeg tar i håndtak og flater ol ute blant folk, og spriter hendene hvis det ikke er vask i nærheten. -Spriter kjøkkenbenken og tørker over hver morgen før jeg begynner med matlaging,( men det er også fordi jeg har katt, som kan hoppe på benken om natten) -Tørker jevnlig over håndtakene på utgangsdøren, og tørker over mobilen/bankkort også jevnlig. -Har ikke vært i utlandet på 6 år. -Reiser av og til med fly, og har nesten alltid sittet alene. -Vasker godt alle grønnsaker/frukt før jeg spiser. -Tørker av matvarer som mange har tatt på på butikken. -Drikker aldri rett fra boksen-og hvis jeg gjør det vasker jeg toppen før jeg drikker. -Har ikke vært ute på byen eller på kino på ett år, like lenge siden siste fest, som var en hagefest. -Klemmer omtrent ikke folk -Har ikke barn i barnehage, men en student som dropper innom av og til -Unngår fulle butikker/kafeer. -Kjører kollektivt, men prøver å unngå i rushtiden . -Bytter bukse når jeg kommer hjem, etter å ha sittet på kollektivtransport. Mange tror at det bare er å ta vaksiner i fleng og så går alt bra, og glemmer at det er noe som heter immunforsvar som fungerer ulikt og som er grunnen til at vi blir syke, uansett hvor godt man "passer seg". Anonymkode: 416f5...fd9 Kan du ikke bare jatte med dem? Si det de vil høre! Og så gjør du din greie på privaten, det trenger ikke dem ikke vite noe om. Stress ned og prøv å distansere deg emosjonelt til tema når det kommer opp. Snu samtalen over på dem. Sikkert den typen folk som elsker å snakke om sykdom og hvor flinke de er. Og så soner du ut, lar dem snakke. Anonymkode: cdbe5...2d3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:43 #18 Skrevet onsdag kl 19:43 Jeg tenker at du ikke trenger å høre så mye på hva de andre rundt deg sier. Eneste jeg reagerer på er at du virker i overkant redd for bakterier i hverdagen, med de tiltakene du gjør, og at det faktisk kan være med på å redusere immunforsvaret ditt, fordi du også vasker bort de gode bakteriene vi trenger for å holde oss friske. Jeg har et immunforsvar som ikke er optimalt pga. annen tilstand jeg har, men jeg har ikke vaksinert meg hverken mot covid eller influensa. Har hatt covid noen ganger. Influensa har jeg hatt få ganger i livet, tror det er langt mindre enn en gang hver tiende år (altså mer enn ti år mellom hver gang). Jeg er bevisst på å spise sunt, holde meg mest mulig unna type ultraprosessert mat, drikker ikke brus eller annet med kullsyre, minimalt med sukker og raske karbohydrater. Og jeg har blitt bevisst på å holde på med jord og planter, ikke vaske norske grønnsaker for nøye m.m. for å øke andel gode bakterier og styrke immunforsvaret, og også bær- og sopplukking er en del av dette. Holder på med ulike typer dyr også på fritiden, og har god nok, men ikke overdreven fokus på håndvask der heller, kan godt bare tørke av en gulrot rett fra åkeren der og spise den. Fordi jeg har det immunforsvaret jeg har, så velger jeg i perioder med mye smitte lokalt å ikke delta på større arrangementer, og holder meg unna folk som er syke. Men utover det så tar jeg ikke andre forhåndsregler. Lev sunt, spis sunt, sov godt, stress ned, ha gode venner, tren nok, lær stadig noe nytt er min oppskrift... Og det må være en livsstil man velger, ikke bare skippertak. Anonymkode: 8dfda...3f0 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:57 #19 Skrevet onsdag kl 19:57 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hva skal debatteres her? Anonymkode: 30245...b8a Lurer jeg også på..? Men TS: Du har muligens bare et litt svakt immunforsvar? Noen har jo det. Og: Influensavaksine beskytter naturligvis bare mot influensavirus. Det er jo kun ett av mange virus som kan gi luftveisinfeksjoner. Mange greier dessuten ikke å skille mellom kraftig forkjølelse og influensa. I tillegg vil jo ikke en influensavaksine du fikk for årevis siden beskytte deg NÅ. Men for å være ærlig tror jeg ikke det hjelper at du desinfiserer overflater i hjemmet ditt med sprit. Det skal ikke være FOR rent, heller. Anonymkode: 3557c...442 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:59 #20 Skrevet onsdag kl 19:59 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hva slags folk omgås du? Det er ikke normalt å være så hysterisk. Covid er vi ferdige med forlengst, og influensavaksine er tullete å ta om du er ung eller ikke har risikofaktorer. Når det er sagt - om du blir syk veldig ofte så kan det være noe underliggende som må undersøkes? Jeg "passer meg" ikke uten normal håndhygiene, jobber i et kontorlandskap og er veldig sosial. Klemmer og kysser og står i trange køer på flyplasser. Har kanskje én forkjølelse i året. Influensa har jeg ikke hatt på 10 år. Hadde én mild Covid-infeksjon. Anonymkode: b6532...9fe "Covid er vi ferdige med for lenge siden"? Covid eksisterer og folk blir dårlig av det som for to-tre år siden, inkludert meg selv, og millioner av mennesker verden over har long covid, inkludert meg selv, men alt løser seg ikke med "å passe seg" eller ta en vaksine. Vi har ulikt immunforsvar Ts Anonymkode: 416f5...fd9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå