Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn på 10 år fikk nylig diagnosen dysleksi. Hvordan er det å leve og jobbe med dysleksi som voksen? 

Anonymkode: 52ddc...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for meg går det egentlig greit, jeg har lært meg noen teknikker som jeg bruker for å lese for eksempel, og bruker mye PC i jobb så omtrent alt jeg skriver blir "rettet" eller viser behov for retting (den røde streken) osv og så har jeg lært meg å ta meg tid til å korrekturlese egen tekst osv. Men å komme hit, få inn de teknikkene slik det flyter av seg selv og er til hjelp, finne de riktige som virket for meg og sånn var en prosess, heldigvis hadde jeg en super lærer som kunne mye om dysleksi og etpar i familien som virkelig hjalp meg når jeg slet med pensum og sånn i perioder. 

Anonymkode: 2b67c...02c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

for meg går det egentlig greit, jeg har lært meg noen teknikker som jeg bruker for å lese for eksempel, og bruker mye PC i jobb så omtrent alt jeg skriver blir "rettet" eller viser behov for retting (den røde streken) osv og så har jeg lært meg å ta meg tid til å korrekturlese egen tekst osv. Men å komme hit, få inn de teknikkene slik det flyter av seg selv og er til hjelp, finne de riktige som virket for meg og sånn var en prosess, heldigvis hadde jeg en super lærer som kunne mye om dysleksi og etpar i familien som virkelig hjalp meg når jeg slet med pensum og sånn i perioder. 

Bare et tips. En dyslektiker bruker Chatgpt for å rette ting han skriver. Du bare legger inn teksten der og AI retter og forbereder teksten. 

Anonymkode: f1811...007

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarte å utdanne meg som førskolelærer. Men har slitt i mange år på skolen med matematikk og dårlig karakter pga rettskriving. Jeg fikk aldri noe hjelp 

Bra at ditt barn har fått ,"diagnosen" nå sånn at han kan få hjelp og støtte 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Bare et tips. En dyslektiker bruker Chatgpt for å rette ting han skriver. Du bare legger inn teksten der og AI retter og forbereder teksten. 

Anonymkode: f1811...007

joda det er mange måter å gjøre det på, men for meg er det viktig å jobbe med å bli bedre, lære meg teknikker som hjelper meg den dagen jeg står uten hjelpemidler også, for det skjer jo rett som det er. 

• Liker 1
Skrevet

Går knall bra!

Jeg fikk fritak i nynorsk på vgs, lengre tid på prøver og fremføringer.

Jeg fikk ekstra stipend på universitetet og ekstra tid på eksamen.

I voksen verden, jobber som prosjektingeniør, bruker jeg copilot til å formalisere mailer og tekst jeg skriver og innimellom så får jeg den til å forklare mailer og rapporter for meg. 

Livet er meget bra 😁

Anonymkode: 7f5eb...814

• Liker 1
Skrevet

Man klarer seg så fint man gjør det til. Er så mange kjente og toppledere med dysleksi som har kommet langt i livet med hard jobbing. 

Så stå på krava, krev alt av hjelpemidler og at barnet får de timene de har krav på støttelærer i timene. Å få seg hjelp kommer ikke altid lett selv med en diagnose. 

Anonymkode: d3841...ae7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...