AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:31 #1 Skrevet onsdag kl 18:31 Det blir et helvete hver gang og hun nekter å spise det. Uansett hva slags grønnsaker det er, most til suppe, eller sneket inn i maten "usunlig". Hun lukter lunta hver gang og nekter å spise noe med grønnsaker til. Heller ikke frukt er hun særlig glad i Jeg begynner å bli bekymret for utviklingen til et barn når det ikke får i seg noe grønt. Vitaminer ja, men det beste er jo å få det i seg naturlig Noen gode råd? Anonymkode: 67e9e...1e2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:35 #2 Skrevet onsdag kl 18:35 Har dere spurt om råd hos lege? Barnet bør iallfall følges opp med blodprøver. Venninnen min sitt barn med diagnose fikk mangler pga ensidig kosthold (liknende problematikk som du beskriver). Vet ikke helt hva de gjorde men tror det ble vitamintilskudd og noe form for næringsdrikker. Kanskje kan man henvises til noen med peiling på ernæring hos barn med autisme Anonymkode: 6ee87...f1c
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:37 #3 Skrevet onsdag kl 18:37 "Sjokolade er en grønnsak" hadde jeg sagt. Anonymkode: 6887a...c9a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:40 #4 Skrevet onsdag kl 20:40 Jeg har ikke erfaring selv, men venninnen min sin sønn har autisme. Han begynte å spise grønnsaker når de plantet en urtehage med tomater ute, og tok han med på planting, vanning og gjødsling. Han har blitt helt engasjert i det og vil spise tomater hele tiden. De hadde problemer med å få han til å spise andre grønnsaker, og har tatt han med på gårdsaktiviteter hvor andre grønnsaker dyrkes og høstes. Usikker på hvordan det har gått, skal spørre henne. Hva vil datteren din spise da? Om hun "tåler" ketchup f.eks så kan den etterlignes fint med tomatsaus. Du kan til og med lure grønnsaker i brød eller pannekaker uten at det er synlig. Bare ikke nevn det eller stå og se spent om hun vil spise. Anonymkode: 25e17...823 2 2
Tvist Skrevet onsdag kl 21:32 #5 Skrevet onsdag kl 21:32 Hva med å lage grønnsaksboller eller Squashkaker? Blande litt løk og paprika i kjøttkakenene? 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:40 #6 Skrevet onsdag kl 22:40 Men barnet spiser rent kjøtt, egg og meieriprodukter? Av en eller annen rar grunn tror folk flest at kjøtt bare bidrar med protein, B12 og jern, men faktisk inneholder rødt kjøtt ca alle næringsstoffer vi trenger, til og med vitamin C. Det er mange mennesker som bare spiser animalsk og har fått bedre helse av å kutte ut planter. Les om carnivore. Man får mer vitaminer fra animalsk enn planter. Animalsk er mye mer næringsrikt enn planter. Jo mer animalsk man har i kostholdet, jo mer næringsrikt er kostholdet. Planter ser næringsrike ut på papiret, men de inneholder vitaminer og mineraler i dårligere former enn de vi får fra animalsk, og planter inneholder også mye antinæringsstoffer som hemmer opptak av særlig mineraler. For eksempel tar vi opp ca 20% av jernet som er i en biff, mens vi tar opp 0-1% av jernet som er i spinat. Og et annet eksempel er at det er tilnærmet umulig å dekke behovet for vitamin A uten animalsk fordi planter inneholder ikke noe vitamin A, men kun betakaroten som må konverteres til vitamin A. Konverteringsraten er lav og jo mer betakaroten man spiser, jo lavere er konverteringsraten. Og ca halvparten av oss i vesten klarer nesten ikke å konvertere noe særlig betakaroten i det hele tatt. Men jeg ville vært litt bekymret for vitamin C. Jeg regner med at barnet spiser pasta, brød og sukker. Jo mer karbohydrater man spiser, jo dårligere opptak av vitamin C har man. Hvis man ikke spiser karbohydrater har man veldig godt opptak av vitamin C og det lille som er i kjøtt er da nok. Og før noen nevner fiber, det er bare tull at mennesket trenger fiber. Fiber gir oss fordøyelsesplager og er en unødvendig omvei. Det er bedre å gå direkteveien som er å spise animalsk. Og den aller beste kilden er fete meieriprodukter, gjerne fermentert. Man har funnet ut at de gunstige effektene av fiber er at bakterier bryter ned fiber til fettsyrer som vi heller kan spise direkte. Det er særlig mye av det i meierismør (smørsyre). Anonymkode: 39e33...7b1 2 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:01 #7 Skrevet onsdag kl 23:01 Hva spiser han da? Spiser han ikke brød, vafler, pannekaker, muffins, brownies, lasagne, pasta med kjøttsaus, pizza eller noe som helst du kan tilsette grønnsakene i uten at de merkes? Anonymkode: 2a46c...a47
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:15 #8 Skrevet onsdag kl 23:15 Nå selges det jo grønnsaksboller, pølser og kjøttdeig med grønnsaker i? Anonymkode: 317ec...f10
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:39 #9 Skrevet onsdag kl 23:39 Kan du koke grønnsaker og stavmikse dem totalt slik at du kan blande det i sausen? Funker veldig bra i tomatbaserte sauser til pasta/ pizza her. Min nekter også å spise rå/ kote/ stekte og mosede grønnsaker. I sausen går det fint, men må være helt fullstendig stavmikset. Anonymkode: e42dd...6af
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:53 #10 Skrevet onsdag kl 23:53 Jeg er autist, og lever stort sett som carnivore. Har ingen mangler Anonymkode: 3e988...851 1 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:15 #11 Skrevet torsdag kl 18:15 Hadde ikke hatt det som en kampsak hvis barnet ellers spiser variert. Fortsett å tilby og gi vitamintilskudd. Anonymkode: 2c008...067 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:20 #12 Skrevet torsdag kl 18:20 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det blir et helvete hver gang og hun nekter å spise det. Uansett hva slags grønnsaker det er, most til suppe, eller sneket inn i maten "usunlig". Hun lukter lunta hver gang og nekter å spise noe med grønnsaker til. Heller ikke frukt er hun særlig glad i Jeg begynner å bli bekymret for utviklingen til et barn når det ikke får i seg noe grønt. Vitaminer ja, men det beste er jo å få det i seg naturlig Noen gode råd? Anonymkode: 67e9e...1e2 Mat er mer en smak, da. Teksturen på mat (som kan endres på / tilberedes) er også en greie, og kanskje det autister er mer opptatt av - sikkert pga ritualer rundt mat eller noe. Anonymkode: 137d2...086
AprilLudgate Skrevet torsdag kl 18:28 #13 Skrevet torsdag kl 18:28 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nå selges det jo grønnsaksboller, pølser og kjøttdeig med grønnsaker i? Anonymkode: 317ec...f10 Veldig mange med større sensoriske vansker vil smake og merke forskjell. Selv jeg kjenner tydelig forskjell. Er det slik at barnet skyr ALT av grønnsaker uansett tilbereding? Også kald variant type paprika, mais, gulrot? Hva foretrekker barnet til matpakke og middag feks? 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:29 #14 Skrevet torsdag kl 18:29 Tekstur og smak. Slutt og mas i en god periode. Akkurat nå gjør du det til en kampsak og da skjer det absolutt ingenting. Barn klarer seg fint med tilskudd i en god periode over flere år. Bedre å ha gode opplevelser rundt matbordet enn å gjøre det til en maktkamp som skadet barnet ditt mer enn du trur ❤️ Anonymkode: aed87...4af 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:23 #15 Skrevet fredag kl 06:23 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mat er mer en smak, da. Teksturen på mat (som kan endres på / tilberedes) er også en greie, og kanskje det autister er mer opptatt av - sikkert pga ritualer rundt mat eller noe. Anonymkode: 137d2...086 Nei, det er ikke pga ritualer rundt mat.. Autister har ofte store sanseprosesseringsproblemer, og kan være hypersensitive for både smak, tekstur, lukt, lyd, osv. Jeg er autist, og jeg har heldigvis ikke noen problemer med mat. Nevøen min, derimot, har kjempeproblemer med både mat, tekstur, lukt OG lyd knyttet til mat. Da han var veldig liten fikk han i perioder næringsdrikker, og også en stund næring via sonde... Jeg ville sett om autismeforeningen har noe ressurser. Anonymkode: 8728a...d72
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:04 #16 Skrevet fredag kl 08:04 Slapp av! Det går helt fint. Jeg var over 20 år før jeg spiste andre grønnsaker enn rå gulrot. Fortsett å tilby grønnsaker, men ikke lag noen stor sak av det. Som voksen spiser jeg alle grønnsaker unntatt stangselleri, og ingen hadde trodd det da jeg var 10. Anonymkode: 0a15c...1fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå