Gå til innhold

Når man ikke gjør jobben "bra nok" i 50% sykemelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mellomleder med personalansvar (men stillingene til disse er todelt, så andre har også personalansvar for dem). Nå er jeg delvis sykemeldt fordi jeg er på vei til å bli utbrent - ihvertfall er jeg utslitt.... Har fysiske symptomer som gjør at jeg ikke føler meg som vanlig, og heller ikke klarer å yte maks.

Jeg er følgelig ikke like mye tilstede og jeg glemmer også noe. I tillegg har jeg prøvd å ikke gjøre 100% ting på 50% av tiden, og da går ting saktere. Nå fikk jeg tilbakemelding fra nærmeste leder om at det murrer litt. Jeg føler jeg ikke er i stand til å gjøre noe med dette akkurat nå. Jeg kan velge å ignorere sykemeldingen, men det vil være stikk i strid med fastlegens råd, og jeg tror på ingen måte at jeg blir noen bedre versjon av meg selv av det, og i tillegg risikerer man bare at jeg virkelig smeller i veggen.

Har vært åpen med folk om hvordan det er, så de vet hvorfor jeg er borte (uten å utbrodere og bruke andre som terapeuter). Hvordan kan jeg løse dette på best mulig måte for alle?

Anonymkode: d8712...fe8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett delegere bort en del av jobben slik at du har 50% jobb som du skal utføre på 50% tid, ikke 100% jobb på 50% tid. 

Anonymkode: af2d5...a60

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er vanskelig å tilrettelegge slik at 50% sykemelding er greit for alle så ville jeg vurdert 100%

Anonymkode: ed2cb...ede

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er mellomleder med personalansvar (men stillingene til disse er todelt, så andre har også personalansvar for dem). Nå er jeg delvis sykemeldt fordi jeg er på vei til å bli utbrent - ihvertfall er jeg utslitt.... Har fysiske symptomer som gjør at jeg ikke føler meg som vanlig, og heller ikke klarer å yte maks.

Jeg er følgelig ikke like mye tilstede og jeg glemmer også noe. I tillegg har jeg prøvd å ikke gjøre 100% ting på 50% av tiden, og da går ting saktere. Nå fikk jeg tilbakemelding fra nærmeste leder om at det murrer litt. Jeg føler jeg ikke er i stand til å gjøre noe med dette akkurat nå. Jeg kan velge å ignorere sykemeldingen, men det vil være stikk i strid med fastlegens råd, og jeg tror på ingen måte at jeg blir noen bedre versjon av meg selv av det, og i tillegg risikerer man bare at jeg virkelig smeller i veggen.

Har vært åpen med folk om hvordan det er, så de vet hvorfor jeg er borte (uten å utbrodere og bruke andre som terapeuter). Hvordan kan jeg løse dette på best mulig måte for alle?

Anonymkode: d8712...fe8

En 50% sykmelding vil aldri fungere hvis du bare skal gjøre samme jobben på halvparten av tiden, enkelt og greit. 

Her må du ta en prat med leder, og få vekk 50% av arbeidsoppgavene også. Hvis dette ikke lar seg gjøre, må du rett og slett ha 100% sykmelding.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har sett i arbeidslivet er at leder/mellomleder-stillinger sjelden funker i delvis sykemelding.

Jeg jobber på «gulvet», og når jeg ikke er der, enten det er fri eller sykemelding, så er det andre som tar over arbeidsoppgavene. Min mann er mellomleder, og når han ikke er fullt tilstede så hoper arbeidsoppgavene seg opp. Når han er syk må han derfor være helt sykemeldt - først da setter ledelsen inn nok ressurser til at hans arbeidsoppgaver blir gjort av andre.

Anonymkode: 30dec...f29

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener leder med at det murrer??

Anonymkode: 75673...3b3

AnonymBruker
Skrevet

Du ber leder om ett møte for å avklare hvilke oppgaver du skal prioritere, og hva leder skal delegere videre til noen andre. 
Du er ikke 50% sykemeldt fra arbeidstiden, du er 50% sykemeldt fra arbeidsoppgavene.
Du skal ikke prøve gjøre 100% av tingene på 50% av tiden.

Sier du det til de du har personalansvar for? "så trist at du er utslitt og delvis sykemeldt, men du får jobbe raskere så du blir ferdig med alle oppgavene på bare halve tiden fremover da!"

Du kan velge ignorere sykemeldingen ja, men la oss omformulere den setningen... Du kan velge ignorere din egen helse. 

Anonymkode: 7c4f3...dcd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...