AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:08 #1 Skrevet onsdag kl 18:08 Vi er en familie som har bodd på Vestlandet i flere år. Nå ønsker vi oss tilbake til Østlandet og familie. Vi er to voksne og to tenåringer. Innser at Oslo er for dyrt for oss. Vi har sett på ulike steder i Akershus. Ås skiller seg ut på grunn av beliggenheten og nærheten til Oslo, hus til salgs innenfor vår prisklasse (6 millioner) og togstasjon som gjør pendling til Oslo ok. Håper noen vil dele erfaring om hvordan det er å bo i Ås som familie, ikke studenter. Vi trives i nærheten av natur og vi ønsker å bosette oss på en plass hvor det er ulike lag og organisasjoner/engasjert lokalbefolkning. På forhånd tusen takk for svar! Tips om andre bosteder er også fint. Må ha pendlemulighet med tog til Oslo (maks 1 time til Oslo S) og mulighet til å skaffe seg en liten enebolig for under 6 millioner. Anonymkode: dfc4c...8c7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:31 #2 Skrevet onsdag kl 18:31 Det finnes mange steder som kan oppfylle disse kriteriene: Eidsvoll, Jessheim, Fetsund, Drammen, osv osv. Innlandet helt opp til Tangen stasjon passer beskrivelsen i dag, og helt til Hamar etter at jernbanen er ferdig ombygd i 2027. I Hamar og Stange kommuner får du drøssevis av eneboliger under 6 mill. Anonymkode: 001b8...876 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:37 #3 Skrevet onsdag kl 18:37 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): togstasjon som gjør pendling til Oslo ok Håper du liker buss for tog. Anonymkode: 06ab1...822 3 5
Majer Skrevet onsdag kl 18:37 #4 Skrevet onsdag kl 18:37 Ås er fint, men personlig foretrekker jeg Son og Jeløy om man uansett skal bo på den kanten da det er nærhet til sjøen. Ås har hyggelige mennesker og godt studentmiljø, men opplever det som litt mer "kvelende" 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:41 #5 Skrevet onsdag kl 18:41 Ås er et fint sted, lite men koselig. Studentsted i stor grad pga NMBU og sånn, men jeg ville så absolutt valgt Ås over for eksempel Drammen eller Ski Anonymkode: d73ca...567 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:42 #6 Skrevet onsdag kl 18:42 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Håper du liker buss for tog. Anonymkode: 06ab1...822 fire år på ÅS og ikke opplevd dette som et problem egentlig Anonymkode: d73ca...567 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:49 #7 Skrevet onsdag kl 18:49 Dersom 1 time med tog er akseptabelt, så kunne både Råde og Fredrikstad vært et alternativ. Sjeldent med buss for tog på deg strekningen. Jeg pendler selv fra Fredrikstad til Oslo. Anonymkode: b6ad4...879
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:54 #8 Skrevet onsdag kl 18:54 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dersom 1 time med tog er akseptabelt, så kunne både Råde og Fredrikstad vært et alternativ. Sjeldent med buss for tog på deg strekningen. Jeg pendler selv fra Fredrikstad til Oslo. Anonymkode: b6ad4...879 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Mn8VkJ/det-beste-argumentet-for-aa-flytte-til-droebak-er-at-vi-ikke-har-tog Anonymkode: 06ab1...822
-jk- Skrevet onsdag kl 18:57 #9 Skrevet onsdag kl 18:57 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Håper du liker buss for tog. Anonymkode: 06ab1...822 Lite buss for tog fra Ås fremover. De er stort sett ferdige med å bygge derfra og inn til Oslo. Moss derimot...
-jk- Skrevet onsdag kl 18:58 #10 Skrevet onsdag kl 18:58 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dersom 1 time med tog er akseptabelt, så kunne både Råde og Fredrikstad vært et alternativ. Sjeldent med buss for tog på deg strekningen. Jeg pendler selv fra Fredrikstad til Oslo. Anonymkode: b6ad4...879 Det blir en del buss for tog derfra de nærmeste årene pga. utbyggingen gjennom Moss. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:59 #11 Skrevet onsdag kl 18:59 Jeg personlig ville ikke valgt ÅS, nitrist sted hvor det bygges mye i sentrum. Liten plass, men nitrist. Vile aldri flyttet til et tsted hvor jeg måtte pendle med tog. Og de som nevner Fredrikstad, der er det så mye problemer med tog så det hadde jeg droppet glatt. Vi bor i Drøbak, og her er det veldig god bussforbindelse til Oslo. Vil tro du fortsatt kan få enebolig til rundt 6 mill. Anonymkode: 09a35...281 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:07 #12 Skrevet onsdag kl 19:07 Bor på et veldig koselig sted nær Ås, men ville nok valgt Ås om vi ikke bodde her. Ås er naturnært og landlig samtidig som det er ganske nær Oslo. Det er litt mer intellektuelt miljø der pga universitetet og litt miljø for de som er interessert i bærekraftig livsstil (eks rekoring og andelslandbruk). Det er også gode turmuligheter både på ski og til fots. Heller ikke langt unna sjøen om man vil bade. Ås har ikke verdens mest koselige sentrum, mye betong og lite helhetlig byplanlegging. Men det er noen kafeer og litt park. Ås er helt klart å foretrekke foran Ski og andre byer/tettsteder i Follo. Drøbak er jo noe helt annet, men det koster jo også deretter. Anonymkode: 76d76...58f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:12 #13 Skrevet onsdag kl 19:12 Ås er triste greier. Bodde der en stund for noen år siden. Nå bor jeg i Drøbak igjen. Eneboliger til salgs for under 6 mill også. Ekspressbussen Drøbak -Oslo S tar ca 45 min. Anonymkode: 9364c...4dc 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:16 #14 Skrevet onsdag kl 19:16 Kan anbefale Tårnåsen rett utenfor Oslo. Rett ved skogen og bussen til Oslo går hele tiden. Anonymkode: 699a8...f1f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:20 #15 Skrevet onsdag kl 19:20 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ås er et fint sted, lite men koselig. Studentsted i stor grad pga NMBU og sånn, men jeg ville så absolutt valgt Ås over for eksempel Drammen eller Ski Anonymkode: d73ca...567 Enig! Har vært en del i alle de tre områdene du nevner. Når jeg er i Ski og Drammen tenker jeg at de byene fremstår som ganske sosialt belastet. Det er mye ungdommer som henger rundt uten noe sted å gå og mange som åpenbart har dårlige levekår. Det virker også som at det er en del ungdomskriminalitet. Litt sånn som Søndre Nordstrand og Groruddalen var på 90-tallet. Har vært en del i Ås, og det er et trivelig sted. Det er veldig preget av studentmiljøet, og der er det en del alkohol. Man bør nok ha bil, og regne med at ungdommene trekker inn til Ski uansett Ellers har jeg bare positive ting å si! Anonymkode: 8e27c...fa5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:40 #16 Skrevet onsdag kl 19:40 Tusen takk for alle svar. Drøbak er drømmen for oss. Men syns det er veldig dyrt. Særlig i sentrum. Ser det er flere som svarer om Drøbak. Hvor anbefaler dere å bo utenfor sentrumsområdet? Anonymkode: dfc4c...8c7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:41 #17 Skrevet onsdag kl 19:41 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ås er triste greier. Bodde der en stund for noen år siden. Nå bor jeg i Drøbak igjen. Eneboliger til salgs for under 6 mill også. Ekspressbussen Drøbak -Oslo S tar ca 45 min. Anonymkode: 9364c...4dc Hvor anbefaler du at man bor (utenfor sentrum pga pris)? Anonymkode: dfc4c...8c7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:47 #18 Skrevet onsdag kl 19:47 Spydeberg. Askim. Kan det være aktuelt? Anonymkode: 18da0...a6d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:50 #19 Skrevet onsdag kl 19:50 Både Ås og Ski er veldig hyggelige steder å bo for familier. Jeg kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen av Ski over her. Bor nær Ski sentrum og det er trygt og lite bråk. Rett ved natur, stier, fine turområder. I Ås er det enda mer naturnært, og mer landlig. Hvis du vil bo nær natur men også med en noe mer urban feeling er Ski å anbefale. Sentrum bygges om og blir veldig fint når det er ferdig. Mange spisesteder og treningstilbud. Ås er litt mer «ingensteds» på en måte, over et veldig stort areal. Det tar 11 minutter med tog til Oslo sentrum, og det er få problemer med forsinkelser nå, men derimot ganske fulle tog, noe som skal løses fremover. Anonymkode: 5ec4f...228
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:51 #20 Skrevet onsdag kl 19:51 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Både Ås og Ski er veldig hyggelige steder å bo for familier. Jeg kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen av Ski over her. Bor nær Ski sentrum og det er trygt og lite bråk. Rett ved natur, stier, fine turområder. I Ås er det enda mer naturnært, og mer landlig. Hvis du vil bo nær natur men også med en noe mer urban feeling er Ski å anbefale. Sentrum bygges om og blir veldig fint når det er ferdig. Mange spisesteder og treningstilbud. Ås er litt mer «ingensteds» på en måte, over et veldig stort areal. Det tar 11 minutter med tog til Oslo sentrum, og det er få problemer med forsinkelser nå, men derimot ganske fulle tog, noe som skal løses fremover. Anonymkode: 5ec4f...228 11 min fra Ski, altså. Anonymkode: 5ec4f...228
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå