AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:20 #1 Skrevet onsdag kl 17:20 Hvor mye lekser er det tredjeklassinger skal ha ? Dattera mi har lekser i både norsk og matematikk hver eneste dag. Det kan være jobb ti minutter med matteoppgaver og skrive femten setninger med et eller annet. Eller lese tekst, ta opp og lese for voksen. I arbeidsplanen står det at leseleksene skal gjøres med voksen. Hadde leksene gått relativt knirkefritt så hadde det vært en ting, men når vi ikke kommer hjem før halv fem pga jeg jobber til fire, og det er middagslaging og stuptrøtt fireåring, så er de leksene hvor jeg må være tilstedeværende ganske tidkrevende. Tredjeklassingen min er gjerne lei etter en så lang dag. Har skjedd flere ganger nå at jeg har funnet frem leksene hennes og sagt hun heller kan spørre hvis det er noe, og jeg sjekker etterpå at hun har gjort dem (jeg retter de ikke). Jeg er alene med begge to så jeg kjenner på dårlig samvittighet over for den halvtimen til tre kvarter jeg må sitte å gjøre leksene. Synes helt ærlig lekser er en uting når de er så små, og særlig at vi foreldrene må gjøre de også. Jeg hjelper til med glede om hun lurer på noe, men litt av selvstendigheten og mestringsfølelsen kommer jo litt når man kan gjøre det selv. Flere her som irriterer seg over lekser ? Anonymkode: 5c0cf...153 9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:22 #2 Skrevet onsdag kl 17:22 Jeg hadde lekser i minst 1 time hver dag, så dette er vel ikke noe nytt? Jeg bar ganske skoleflink på barneskolen også. Anonymkode: a5c82...3e5 12 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:22 #3 Skrevet onsdag kl 17:22 Si fra så tilpasses det. Her har de tre dager med lesing og 1 dag med lesing og litt skriving, også 3. klasse. Anonymkode: 5a8a6...1a2 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:24 #4 Skrevet onsdag kl 17:24 Og for å svare på siste spørsmålet ditt også, ja, jeg liker ikke lekser. Det er en tidstyv i en travel hverdag. Jeg er også alene med flere barn. Anonymkode: 5a8a6...1a2 3
Snok1 Skrevet onsdag kl 17:27 #5 Skrevet onsdag kl 17:27 Lekser er porten til kunnskap og muligheter for barnet. Lekser er et privilegium! 20 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:30 #6 Skrevet onsdag kl 17:30 Da jeg leste overskriften, forventet jeg noe helt annet enn det som kommer frem i HI. Hvordan skal man bli god i noe hvis man aldri øver? Øvingen kan ikke bare foregå på skolen, da vil det gå utover noe annet. Anonymkode: 1b5f9...861 19 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:30 #7 Skrevet onsdag kl 17:30 Fjerdeklassingen min har aldri hatt så mykje lekser. I løpet av ei veke er det typisk les ein tekst og fortel kva som står/svar på eit par spm, gjer oppgåver på eit matteark og skriv eit par setningar på engelsk. Det er kjapt unnagjort. Anonymkode: 7b655...58b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:30 #8 Skrevet onsdag kl 17:30 Du trenger vel ikke sitte sammen med henne mens hun gjør leksene så fremt det ikke er noe hun lurer på? Anonymkode: 30f66...4c6 8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:42 #9 Skrevet onsdag kl 17:42 De måtte lese hver dag, hadde 2 sider med matte, lese en side engelsk, skrive noe i norskboka, øve på norske og engelske gloser. Begge mine jenter gjør unna alle leksene på mandagen. Noe øving til torsdag hvis det var vanskelige ord. De har gjort lekser alene siden de gikk i andre. De ringer eller sender sms hvis de lurer på noe. Kuttet begge Sfo i første siden de kjedet seg. Så de har hvert veldig selvgående hele skoletiden. De er nå 9 og 12. Anonymkode: bd75a...f10 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:53 #10 Skrevet onsdag kl 17:53 Her må leseleksen leses 3 ganger, pluss en gang høyt til voksen og deretter leses inn til torsdagene. Så tre dager å få gjort den ferdig. De har og mattelekse, og engelsk lekse. Det er mye om barnet ikke gjør leksene selvstendig, og krangler og man bruker mye tid på å gjennomføre. Mengden er egentlig ikke problemet. Jeg har hatt ett barn av hver; en som gjorde leksene fort og kvikt, aldri noe masing og krangling som resulterte i at man brukte 45 minutter på lekser som kunne tatt maks 10min. Det siste der, var mitt andre barn Anonymkode: c09b6...6a5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:55 #11 Skrevet onsdag kl 17:55 Glad jeg gikk på montessoriskole og hadde en time lengre skoledag og ingen lekser. Presterte mye bedre. Man er jo sliten etter en hel dag med skole, ungene må ut og leke og være med familien sin! Anonymkode: 6ed01...9db 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:59 #12 Skrevet onsdag kl 17:59 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvor mye lekser er det tredjeklassinger skal ha ? Dattera mi har lekser i både norsk og matematikk hver eneste dag. Det kan være jobb ti minutter med matteoppgaver og skrive femten setninger med et eller annet. Eller lese tekst, ta opp og lese for voksen. I arbeidsplanen står det at leseleksene skal gjøres med voksen. Hadde leksene gått relativt knirkefritt så hadde det vært en ting, men når vi ikke kommer hjem før halv fem pga jeg jobber til fire, og det er middagslaging og stuptrøtt fireåring, så er de leksene hvor jeg må være tilstedeværende ganske tidkrevende. Tredjeklassingen min er gjerne lei etter en så lang dag. Har skjedd flere ganger nå at jeg har funnet frem leksene hennes og sagt hun heller kan spørre hvis det er noe, og jeg sjekker etterpå at hun har gjort dem (jeg retter de ikke). Jeg er alene med begge to så jeg kjenner på dårlig samvittighet over for den halvtimen til tre kvarter jeg må sitte å gjøre leksene. Synes helt ærlig lekser er en uting når de er så små, og særlig at vi foreldrene må gjøre de også. Jeg hjelper til med glede om hun lurer på noe, men litt av selvstendigheten og mestringsfølelsen kommer jo litt når man kan gjøre det selv. Flere her som irriterer seg over lekser ? Anonymkode: 5c0cf...153 Her var det mer lekser, hver dag. Forventet at vi foreldre passer på, følger opp og en del sammarbeidslekser. I en travel hverdag er det sååååå kjekt.. not! Uting.. i tilegg skal det kun være repeterende ting var jo aldri det. Måtte google oss fram til ting og lære oss selv det(foreldre,siden vi gjorde tingene på en annen måte når vi vokste opp).. idiotisk! Anonymkode: 3a0b2...9cd 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:00 #13 Skrevet onsdag kl 18:00 Man lærer ikke om leksene blir en kamp. Vår tredjeklassing har to ark med matte, samt 2-3 sider med lesing og svaring på tre spørsmål i lekse per uke. Perfekt mengde. Gjort på 30 min i uka. Han leser ellers hver kveld uten at det er lekse. Anonymkode: 62c62...cef 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:01 #14 Skrevet onsdag kl 18:01 Mitt inntrykk er at dette ser ut til å variere veldig rundt om, og fra lærer til lærer. Men har skolen deres tilbud om leksehjelp eller arbeidstime på skolen? Ellers må du bare gi beskjed. Her var det flere foreldre som reagerte på leksene i førstetrinn som min yngste gikk i fjor, og da ble det mindre lekser. Da eldste gikk i første hadde han ikke de mengdene yngste fikk. Anonymkode: 8361b...c53
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:02 #15 Skrevet onsdag kl 18:02 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her var det mer lekser, hver dag. Forventet at vi foreldre passer på, følger opp og en del sammarbeidslekser. I en travel hverdag er det sååååå kjekt.. not! Uting.. i tilegg skal det kun være repeterende ting var jo aldri det. Måtte google oss fram til ting og lære oss selv det(foreldre,siden vi gjorde tingene på en annen måte når vi vokste opp).. idiotisk! Anonymkode: 3a0b2...9cd Og de skulle bake, sende bilder osv.. tenk hvor mange som ikke har råd til det lengre , tror ikke de tenker så mye. Når skolene har dårlig råd og.. Anonymkode: 3a0b2...9cd
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:06 #16 Skrevet onsdag kl 18:06 De aller fleste lærere er gode til å finne ordninger med lekser som passer barnet det er snakk om. Ta en prat med læreren, er mitt råd. Man finner neppe noen å sammenligne seg med her inne uansett. Anonymkode: d6d62...a6f
NoaideBiehtar Skrevet onsdag kl 18:14 #17 Skrevet onsdag kl 18:14 Vår skole er lekseredusert, så vi har én skrivelekse, én mattelekse i uka, og lesing 3-4 dager. Bruker en halvtime i uka på lekser, max, i tillegg til litt lesing.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:20 #18 Skrevet onsdag kl 18:20 Her har vi lekser som gjøres fra dag til dag, er en plan fra mandag til tirsdag osv. fokus på mye lesing men også matte og skriving. jeg syns det er for mye og jeg tror skolen risikerer å ta vekk gleden med å lære noe, når man får for mye. Jeg er litt imot lekser og syns de lærer nok på skolen. Men de skal jo inn i «systemet». Så er vel ikke så nøye Anonymkode: 52f03...181
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:25 #19 Skrevet onsdag kl 18:25 Oi, synes vi har lite lekser, jeg, men det er vel fordi barnet er «flink og rask» da. Her er det en leselekse hver dag i ti minutter, og så noen ark med engelsk, matematikk og skriving. Synes det er helt okei å ha godt med lekser fra 3. klasse og opp, for det er mye lek på skolen frem til da. Her kan det hende at leksene må gjøres etter kveldsmaten, da barnet går på aktivitet på ettermiddag, og sånn er det bare. Lekser burde være en prioritet, og ja, det kan være vanskelig å få det inn i «hamsterhjulet», men det er likevel viktig å lære dem fra tidlig av at skole krever litt fokus og arbeid hjemmefra også. Om leksene er for vanskelige derimot, så ta det opp med kontaklærer. Kan godt hende barnet må få noen enklere oppgaver. Men det burde da være fordi barnet faktisk trenger det, og ikke fordi de voksne hjemme ikke «har tid» til å hjelpe. Anonymkode: 7b594...568 1
Tanuki Skrevet onsdag kl 18:33 #20 Skrevet onsdag kl 18:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan være jobb ti minutter med matteoppgaver og skrive femten setninger med et eller annet. Eller lese tekst, ta opp og lese for voksen. det høres ikke så mye ut. Noen ting må man bare øve på. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå