AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:27 #1 Skrevet onsdag kl 16:27 En dame jeg kjenner til har to døtre som begge har fått barn i år. Den ene hadde dåp nå i sommer og den andre skal ha navnefest nå snart. Venninnen min ga gullsmykke og pengegave til dåpsbarnet. Hun forteller at hun planlegger å gi en litt enklere gave til navnefesten. Et emaljesmykke og ingen pengegave. Er ikke det litt spesielt? Anonymkode: 3f5e8...4ac
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:29 #2 Skrevet onsdag kl 16:29 Vi har gitt likt, i alle fall. Og har også gitt til de som velger bort fest. (vi er tante og onkel - på begge sider) Anonymkode: eafcf...a34 5
Stor pike Skrevet onsdag kl 16:33 #3 Skrevet onsdag kl 16:33 Ingen grunn til å ikke gi likt, synes jeg. 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:44 #4 Skrevet onsdag kl 16:44 Ja, ikke sant? Det er jo foreldrene som velger dåp/navnefest, så det blir jo litt feil å differensiere mellom barnebarna. Hva tenker dere når tiden kommer for konfirmasjon? Fortsatt likt? TS Anonymkode: 3f5e8...4ac 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:50 #5 Skrevet onsdag kl 16:50 Jeg ser på navnefest litt som borgerlig konfirmasjon . En måte å få litt penger på. Anonymkode: 2cca6...abb 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:53 #6 Skrevet onsdag kl 16:53 men hva er egentlig "poenget" med å ha BÅDE navnefest OG dåp?? Anonymkode: 81763...47b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:53 #7 Skrevet onsdag kl 16:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): men hva er egentlig "poenget" med å ha BÅDE navnefest OG dåp?? Anonymkode: 81763...47b Det er da ingen som skal ha begge deler her Anonymkode: 395f4...3c4 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:56 #8 Skrevet onsdag kl 16:56 Man gir det samme. Vi hadde navnefest for våre barn, min bror hadde dåp for sine. Vi fikk gaver med lik verdi av de samme folka. Anonymkode: 2a513...31b 1
Gaia Skrevet onsdag kl 16:57 #9 Skrevet onsdag kl 16:57 Selvsagt gir man samme gave. Det skulle bare mangle. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser på navnefest litt som borgerlig konfirmasjon . En måte å få litt penger på. Anonymkode: 2cca6...abb Seriøst? En navnefest er på lik linje som en dåp, en markering av at man har fått et barn som skal ha et navn. Eneste forskjellen er at dåpen er en kristen tradisjon. Man har alltid hatt seremonier for å markere overganger knyttet til fødsel, overgang mellom barn/ voksen, giftemål og død. Dette gjelder uansett religion eller livssyn. 3 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:01 #10 Skrevet onsdag kl 17:01 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja, ikke sant? Det er jo foreldrene som velger dåp/navnefest, så det blir jo litt feil å differensiere mellom barnebarna. Hva tenker dere når tiden kommer for konfirmasjon? Fortsatt likt? TS Anonymkode: 3f5e8...4ac Det har jeg faktisk ikke tatt stilling til ennå.... (jeg svarte først i tråden). Konfirmasjon og navnfest - likt, i alle fall. Men ingen markering... Jeg vet ikke. Men jeg tror vi bare vil gi det samme, men mulig i 16-års gave slik at det ikke blir rart og "ut av det blå". Anonymkode: eafcf...a34
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:03 #11 Skrevet onsdag kl 17:03 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ser på navnefest litt som borgerlig konfirmasjon . En måte å få litt penger på. Anonymkode: 2cca6...abb Er det anerkjennelse av en religion du belønner? Ville du gitt tilsvarende i en Bar Mitzva? Eller kun anerkjennelse av protestantisme? Anonymkode: eafcf...a34 1
ToveM Skrevet onsdag kl 17:05 #12 Skrevet onsdag kl 17:05 Hadde gitt det samme, har også gitt det samme til konfirmasjon kirkelig eller borgerlig.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:06 #13 Skrevet onsdag kl 17:06 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): men hva er egentlig "poenget" med å ha BÅDE navnefest OG dåp?? Anonymkode: 81763...47b Ene babyen har navnefest, andre har dåp. Anonymkode: 3f5e8...4ac
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:15 #14 Skrevet onsdag kl 17:15 Er venninnen din kristen? Høres nemlig ut som hun er misfornøyd med at ene barnebarnet ikke blir døpt, og ønsker å signalisere dette til "slekta". I min søskenflokk valgte noen av oss dåp for barna våre, og andre valgte humanistisk navnefest. Besteforeldrene gjorde (selvsagt) ikke forskjell på gavenes verdi. (Ingen av barnebarna er gamle nok til å bli konfirmert ennå, men det blir ikke forskjellsbehandling her heller fra familiens side.) Anonymkode: bb28b...b24 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:35 #15 Skrevet onsdag kl 17:35 Jeg er gift med en humanetiker, som gjerne vil gi mindre til kirkelige bryllup, konfirmasjoner og dåp enn til borgerlige markeringer. Jeg bestemmer heldigvis, så vi gir gaver av samme verdi 😄. Anonymkode: b6e1a...3e6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:39 #16 Skrevet onsdag kl 17:39 Jeg tenker man gir det samme om det er dåp eller navnefest eller dåp. En gang ble vi invitert i "velkommen til verden"-fest, ga gave som om det var dåp/navnefest. Foreldrene ønsket å ha en feiring for barnet, men følte verken dåp eller navnefest var riktig for deres del. Til og med besteforeldre og oldeforeldre ga tilsvarende gave som om det var en dåp. Anonymkode: 68df5...ed9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:46 #17 Skrevet onsdag kl 17:46 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg ser på navnefest litt som borgerlig konfirmasjon . En måte å få litt penger på. Anonymkode: 2cca6...abb Når folk som åpenbart ikke er kristne døper og konfirmerer barna sine (som gjelder de fleste) er vel det også bare en måte de få litt penger på. I følge din argumentasjon. Anonymkode: a7d8b...40d 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:59 #18 Skrevet onsdag kl 19:59 Her er det ei som et litt pissy for at den ene ikke blir døpt. Det er skikkelig lavmål å ikke gi likt. Det er faktisk barnebarn! Anonymkode: 60591...545 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:42 #19 Skrevet torsdag kl 11:42 Jo, det var spesielt. Anonymkode: f0c24...b1d 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:02 #20 Skrevet torsdag kl 12:02 Dette her er overhodet ikke greit! Navnefest er da virkelig ikke noe dårligere enn dåp i kirka. Og dette kommer fra en som anser meg selv som kristen. Riktignok er jeg ikke veldig sterkt troende eller sterkt religiøs, men har likevel en slags tro på Gud og et liv etter døden. Det å skulle gi et barn mindre i gave fordi det er navnefest og ikke dåp er stygt gjort og vil nesten si det er et forsøk på manipulasjon. Hadde ikke blitt overraska om denne bestemoren om 13 -14 år hadde forsøkt å presse barnebarna til kristelig konfirmasjon med at dersom du velger humanistisk konfirmasjon så får du mye mindre i gave Anonymkode: 49333...147 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå