AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:43 #1 Skrevet onsdag kl 15:43 Nå sjekkes jo alle prøver for HPV-viruset, og hvis det er til stede i prøven så sjekkes det for celleforandringer. Jeg har tatt prøven hvert femte år, som anbefalt. Men jeg har ikke hatt sex på over ti år, så jeg kan umulig være smittet av viruset siden siste prøve. Jeg vet at man ikke trenger å ta prøve hvis man aldri har hatt sex, men bør jeg ta den selv om jeg ikke har vært i nærheten av en mann på disse årene? Jeg er i femtiårene. Anonymkode: d320f...416
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:48 #2 Skrevet onsdag kl 15:48 Ja, det bør du. HPV kan ligge latent i kroppen i mange år Anonymkode: 5c01f...45f 6 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:11 #4 Skrevet onsdag kl 16:11 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, det bør du. HPV kan ligge latent i kroppen i mange år Anonymkode: 5c01f...45f Latent som at det ikke har blitt oppdaget på tidligere prøver? Anonymkode: d320f...416
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:45 #5 Skrevet onsdag kl 16:45 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Latent som at det ikke har blitt oppdaget på tidligere prøver? Anonymkode: d320f...416 Se bort fra forrige spørsmål, jeg fant ut av det selv. Anonymkode: d320f...416
Gaia Skrevet onsdag kl 16:47 #6 Skrevet onsdag kl 16:47 Ja. Men du kan ta en HPV hjemmetest hvis du ikke ønsker å ta den på legekontoret.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:53 #7 Skrevet onsdag kl 16:53 Det er vel ikke bare hpv som kan gi celleforandringer? Anonymkode: 253de...c35
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:57 #8 Skrevet onsdag kl 16:57 Gaia skrev (7 minutter siden): Ja. Men du kan ta en HPV hjemmetest hvis du ikke ønsker å ta den på legekontoret. Ja, jeg vet om det. Jeg har ikke noe imot å ta prøven hos legen, jeg kom bare til å tenke på om jeg faktisk måtte. Men nå leste jeg at viruset kan ligge latent i årevis uten å bli oppdaget på prøver. Så da blir det tur til legen som vanlig. Anonymkode: d320f...416 1 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:17 #9 Skrevet onsdag kl 20:17 Jeg fikk positiv HPV prøve i fjor som er fra jeg var barn. Så jo, det burde du absolutt. Anonymkode: b6f01...508
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:41 #10 Skrevet torsdag kl 11:41 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg fikk positiv HPV prøve i fjor som er fra jeg var barn. Så jo, det burde du absolutt. Anonymkode: b6f01...508 Hvordan fikk du vite at du ble smittet som barn? Anonymkode: 9a0b5...10a
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:49 #11 Skrevet torsdag kl 11:49 Fikk å ikke positiv utslag på HPV eller HSV, men konstantert grove celleforandringer i 20 årene. Så sjekk deg du. Anonymkode: fbb73...ef7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:57 #12 Skrevet torsdag kl 11:57 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er vel ikke bare hpv som kan gi celleforandringer? Anonymkode: 253de...c35 Leste nylig at det faktisk er sånn ca 99% av celleforandringer sammenfaller med HPV-viruset. Men, det er fortsatt 1% igjen. Uansett må man sjekke seg. Anonymkode: 0fc07...a97
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:04 #13 Skrevet lørdag kl 18:04 AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 18.53): Det er vel ikke bare hpv som kan gi celleforandringer? Anonymkode: 253de...c35 I følge gynekologene jeg har snakket med, så må man være smittet av HPV for å få livmorhalskreft. AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 22.17): Jeg fikk positiv HPV prøve i fjor som er fra jeg var barn. Så jo, det burde du absolutt. Anonymkode: b6f01...508 Hva mener du? Man kan jo ikke se på en prøve hvilket år HPV-smitten er i fra. Hvis du fikk positiv HPV-prøve er du smittet av viruset, og dersom det er noen sannhet i at du fikk smitten som barn, har du enten hatt veldig tidlig sex eller blitt utsatt for overgrep. HPV er ikke noe man får av skitne doseter eller via luftsmitte, det overføres seksuelt enten via samleie eller oralsex. AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 13.57): Leste nylig at det faktisk er sånn ca 99% av celleforandringer sammenfaller med HPV-viruset. Men, det er fortsatt 1% igjen. Uansett må man sjekke seg. Anonymkode: 0fc07...a97 Jeg drøftet dette med flere av gynekologene jeg har vært hos og samtlige sa at for å få livmorhalskreft må man være smittet av HPV. Man kan imidlertid få forbigående celleforandringer av soppinfeksjoner o.l. grunnet irritasjon i vevet. Dette gir ikke kreft. Det er også mulig å ha hatt en HPV-infeksjon tidligere som har gitt celleforandringer, men som ikke fanges opp på celleprøve da infeksjonen har gått tilbake. Det er nok sånne tilfeller som oftest blir til historier om at damer får celleforandringer og/eller kreft selv med negativ HPV-test. Sjansen for å få celleforandringer som fører til kreft uten å ha blitt smittet med HPV, er så mikroskopisk liten at det ikke er noen vits å be unge jomfruer om å teste seg sånn i tilfelle. Dette avhenger selvsagt av at jenta ikke har hatt noen form for ubeskyttet seksuell kontakt med en annen, inkludert "intim hudkontakt". Anonymkode: c1312...718 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:06 #14 Skrevet lørdag kl 18:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I følge gynekologene jeg har snakket med, så må man være smittet av HPV for å få livmorhalskreft. Hva mener du? Man kan jo ikke se på en prøve hvilket år HPV-smitten er i fra. Hvis du fikk positiv HPV-prøve er du smittet av viruset, og dersom det er noen sannhet i at du fikk smitten som barn, har du enten hatt veldig tidlig sex eller blitt utsatt for overgrep. HPV er ikke noe man får av skitne doseter eller via luftsmitte, det overføres seksuelt enten via samleie eller oralsex. Jeg drøftet dette med flere av gynekologene jeg har vært hos og samtlige sa at for å få livmorhalskreft må man være smittet av HPV. Man kan imidlertid få forbigående celleforandringer av soppinfeksjoner o.l. grunnet irritasjon i vevet. Dette gir ikke kreft. Det er også mulig å ha hatt en HPV-infeksjon tidligere som har gitt celleforandringer, men som ikke fanges opp på celleprøve da infeksjonen har gått tilbake. Det er nok sånne tilfeller som oftest blir til historier om at damer får celleforandringer og/eller kreft selv med negativ HPV-test. Sjansen for å få celleforandringer som fører til kreft uten å ha blitt smittet med HPV, er så mikroskopisk liten at det ikke er noen vits å be unge jomfruer om å teste seg sånn i tilfelle. Dette avhenger selvsagt av at jenta ikke har hatt noen form for ubeskyttet seksuell kontakt med en annen, inkludert "intim hudkontakt". Anonymkode: c1312...718 ... Jeg mener HPV-prøven, som tas sammen med celleprøven. Anonymkode: c1312...718
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:45 #15 Skrevet lørdag kl 19:45 AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 13.41): Hvordan fikk du vite at du ble smittet som barn? Anonymkode: 9a0b5...10a Eneste mulighet. Anonymkode: b6f01...508
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Eneste mulighet. Anonymkode: b6f01...508 Da har du blitt utsatt for overgrep? Anonymkode: 6c607...7b0
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Da har du blitt utsatt for overgrep? Anonymkode: 6c607...7b0 Slutt å vær så bastant Anonymkode: 3a8dc...4cd
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da har du blitt utsatt for overgrep? Anonymkode: 6c607...7b0 Hvorfor er det noe å kreve svar på??? Kan du ikke la personen som skriver dette være i fred? Hvis det er overgrep er det virkelig ikke noe noen har noe med. Anonymkode: 18bf1...4da 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 17.43): Nå sjekkes jo alle prøver for HPV-viruset, og hvis det er til stede i prøven så sjekkes det for celleforandringer. Jeg har tatt prøven hvert femte år, som anbefalt. Men jeg har ikke hatt sex på over ti år, så jeg kan umulig være smittet av viruset siden siste prøve. Jeg vet at man ikke trenger å ta prøve hvis man aldri har hatt sex, men bør jeg ta den selv om jeg ikke har vært i nærheten av en mann på disse årene? Jeg er i femtiårene. Anonymkode: d320f...416 Du har misforstått. Hpv kan ligge latent i maaaange år. Du bør absolutt sjekke deg. Dessverre har noen ikke fått med seg dette og tror siden de plutselig har fått hpv og hatt samme partner i 10 år at partner må ha vært utro. Det er feil. Anonymkode: 0e699...5fe
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #20 Skrevet 19 timer siden Jeg hadde celleforandringer og ble konisert, den gangen. Sist GU med celleprøve var i 2021, og så lenge jeg ikke er seksuelt aktiv (som jeg ikke har vært etter 2020) trenger jeg ikke testes for hpv, iflg min gynekolog. Anonymkode: 6cf3b...08d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå