Gå til innhold

Hvordan kan jeg si til kollega at jakka må vaskes?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Lukter han vondt? Hvis ikke, hold kjeft.

Anonymkode: 6770b...d0e

Pleier du å prate som en skurkelømmel til vanlig også? Hold kjeft? 😅

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså hadde noen sagt noe om mine klær så hadde jeg bedt de passe sine egne saker og snudd meg og gått. Og hadde på trass gått i samme jakka ett år uten vask! 

Anonymkode: 8db0a...adb

Hadde du gjort det samme om det ble en personalsak som enkelte foreslår, og at kollegaene dine gikk til leder om det? Et det ikke bedre at det blir sagt 1-1?

Anonymkode: aa4f5...166

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Neida, jeg MÅ ikke si noe. Men det er veldig fristende å forsiktig hinte eller kanskje direkte si ifra at den grå hettejakka er langt forbi OK. Det er en mann på ca 35, bor alene, så vidt jeg vet ikke kjæreste. Hyggelig fyr, men han ser tydeligvis ikke på en vanlig hettejakke at den må vaskes innimellom. Jeg har samme type, og vasker den etter noen dagers bruk. Da er den skitten nok til at jeg vurderer det som uhygienisk å bruke den mer. Men kollegaen går med den samme jakka hver dag, og den er tydelig mye mørkere i nakken, på magen og på ermene. Min vurdering er at den må ha blitt brukt i flere uker uten vask.

Må jeg bare late som at jeg ikke ser det? Andre ser vel det samme som jeg, og jeg tror fort det kan bli hvisket om vedkommende.

Hva hadde du gjort?

Anonymkode: 34a3d...541

Lukter den eller han? Hvis ja - si fra om det, gitt at du kjenner han godt nok til å være den som sier fra.

Hvis nei? Du vet ikke om hans klær er mer eller mindre fulle av bakterier enn dine. Hyppig men inkorrekt vask gir visuelt «rene» klær men er rent hygienisk uten mening. Gitt at du i posten rett under beviser din komplette mangel på ekte kunnskap om klespleie og renslighet så vil ikke jeg anta dine klær i en bakterietest ville slått din kollegas. 

Lukter han ikke? Da er det ikke din sak.

Ved nærmere ettertanke blir nok dongeribuksa også brukt lenge før vask. Men det er kanskje ikke så synlig.

Før du velger å være «tante Sofie» så bør du redigere egne holdninger etter fakta. Overtro og kjærringråd er ikke noe å styre etter. 
I en test har man ikke funnet noe behov for å vaske klær som ikke lukter og som ikke berører intimområder. 

Så hvorfor vasker vi så ofte? Fordi produsenter av klær foretrekker at de slites raskt, slik at vi kjøper mer klær. Det har null reell hygienisk verdi å vaske et plagg som ikke lukter og null verdi å vaske heller enn å flekke et plagg med flekker. Det er - ren overtro du forfekter.

Anonymkode: b2adf...a88

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Neida, jeg MÅ ikke si noe. Men det er veldig fristende å forsiktig hinte eller kanskje direkte si ifra at den grå hettejakka er langt forbi OK. Det er en mann på ca 35, bor alene, så vidt jeg vet ikke kjæreste. Hyggelig fyr, men han ser tydeligvis ikke på en vanlig hettejakke at den må vaskes innimellom. Jeg har samme type, og vasker den etter noen dagers bruk. Da er den skitten nok til at jeg vurderer det som uhygienisk å bruke den mer. Men kollegaen går med den samme jakka hver dag, og den er tydelig mye mørkere i nakken, på magen og på ermene. Min vurdering er at den må ha blitt brukt i flere uker uten vask.

Må jeg bare late som at jeg ikke ser det? Andre ser vel det samme som jeg, og jeg tror fort det kan bli hvisket om vedkommende.

Hva hadde du gjort?

Du kan jo late som om at du snubler når han går forbi, og tilfeldigvis søle litt kaffe? Eller ikke kaffe, da brenner han seg. En skive med smøreost klint på jakka? Det er jo relativt diskre? 😂 «Oi herregud beklager, nå må favorittjakka i vasken🥲🥲🥲» 

Anonymkode: c3513...fb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hadde du gjort det samme om det ble en personalsak som enkelte foreslår, og at kollegaene dine gikk til leder om det? Et det ikke bedre at det blir sagt 1-1?

Anonymkode: aa4f5...166

Jeg tror ledere har annet å drive med en sånn tøys. Så det har jeg ingen bekymringer for. 

• Liker 1
Skrevet

Søl på han med et uhell. Så han ikke kan unngå å vaske den. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tror ledere har annet å drive med en sånn tøys. Så det har jeg ingen bekymringer for. 

Jeg har opplevd flere ganger at antrekk har blitt sak for leder. Riktignok på litt sterkere grunnlag enn at en kollega har meninger om hvor ofte et plagg bør vaskes, men den gangen lukt ble et problem, var det en selvfølge at det leder som tok den praten. Det handler både om autoritet og ansvar.

Anonymkode: 6c0f6...f2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukes den som utterjakke slik at den ikke er i bruk i arbeidsagen? Lukter den?

Anonymkode: ad2c5...efb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt fra til to ulike personer at de må vaske klærne sine langt oftere. Den ene var mest skitten, den andre både det og lukt.

Jeg snakket med hver av dem på tomannshånd, sa at jeg hadde noe å ta opp, som overhodet ikke var kritikk, men at jeg tok det opp fordi jeg brydde meg. Sa at jeg over tid hadde registrert at klærne den gikk i var skitne/skitne+luktet, og at jeg lurte på om personen egentlig hadde det bra fordi jeg vet at hvis man ikke har det helt bra så kan det lett bli slik at man mister litt oversikt over slikt. Spurte ganske rett ut om hvordan de egentlig hadde det.

Viste seg at den ene hadde vokst opp i et hjem med omsorgssvikt og at den derfor ikke hadde lært helt elementære ting rundt hygiene som vi andre ofte tar for gitt allerede fra vi var barn.

Den andre viste seg å ha hatt det veldig vanskelig over mange år, at alt hadde blitt for mye, personen var deprimert og hadde mistet kontroll på alt som ikke hadde med jobben å gjøre.

Snakket videre med dem, skrøt av hvordan de taklet andre ting, og spurte om de kunne tenke seg hjelp til å få ryddet opp i dette. Det ville de, når de hadde fått tenkt seg om en stund. Den ene fikk vi kommunen inn i bildet og oppfølging for å lære alt det grunnleggende ang. hygiene, holde et hus ordentlig, matlaging osv. Personen blomstret opp med den mestringen den følte, og det stod hverken på vilje eller evner, for personen var smart, men hadde gått glipp av all normal læring på dette feltet som barn og ung. Den andre ble en kombinasjon av terapi og hjelp fra kommunen til å rydde opp, og ble etterhvert både rettere i ryggen igjen og deltok mer sosialt.

Av og til må man bare tørre å være et medmenneske.

Anonymkode: ab987...15d

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke gå til leder som andre sier. Noen ting kan man løse på lavest mulig nivå, altså snakke ned vedkommende. 
Siden jakken brukes daglig, er det en jakke som brukes i forbindelse med jobb? Eller som henger på kontoret og tas på dersom kjølig? Om det er tilfelle så ville jeg rett og slett hengt min egen jakke over armen rett før jobbdagen er slutt og sagt til min kollega «jeg holder på å samle jakker for en vask, kan ta med din også. Vasker og tørker i kveld. Så tar de med i retur i morgen». Så spør du evt andre kollegaer også om du skal ta med deres. Og om ingen vil/det ikke passer seg så sier du bare til han at de andre var gått/opptatt da du skulle spørre de også om han lurer. 
Etter vask så er det mulig å si med et smil «se her, her er jakken nyvasket og fin. Det var gjerne tid for det» eller noe lignende.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har sagt fra til to ulike personer at de må vaske klærne sine langt oftere. Den ene var mest skitten, den andre både det og lukt.

Jeg snakket med hver av dem på tomannshånd, sa at jeg hadde noe å ta opp, som overhodet ikke var kritikk, men at jeg tok det opp fordi jeg brydde meg. Sa at jeg over tid hadde registrert at klærne den gikk i var skitne/skitne+luktet, og at jeg lurte på om personen egentlig hadde det bra fordi jeg vet at hvis man ikke har det helt bra så kan det lett bli slik at man mister litt oversikt over slikt. Spurte ganske rett ut om hvordan de egentlig hadde det.

Viste seg at den ene hadde vokst opp i et hjem med omsorgssvikt og at den derfor ikke hadde lært helt elementære ting rundt hygiene som vi andre ofte tar for gitt allerede fra vi var barn.

Den andre viste seg å ha hatt det veldig vanskelig over mange år, at alt hadde blitt for mye, personen var deprimert og hadde mistet kontroll på alt som ikke hadde med jobben å gjøre.

Snakket videre med dem, skrøt av hvordan de taklet andre ting, og spurte om de kunne tenke seg hjelp til å få ryddet opp i dette. Det ville de, når de hadde fått tenkt seg om en stund. Den ene fikk vi kommunen inn i bildet og oppfølging for å lære alt det grunnleggende ang. hygiene, holde et hus ordentlig, matlaging osv. Personen blomstret opp med den mestringen den følte, og det stod hverken på vilje eller evner, for personen var smart, men hadde gått glipp av all normal læring på dette feltet som barn og ung. Den andre ble en kombinasjon av terapi og hjelp fra kommunen til å rydde opp, og ble etterhvert både rettere i ryggen igjen og deltok mer sosialt.

Me

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

men det kan føles som en overtråkk og unødig innblanding. Jeg har selv vært der at jeg ikke greide å dusje og stelle meg skikkelig. Jeg var bortimot utbrent! Og hadde noen bemerket det så hadde jeg gått helt i kjelleren! Heldigvis sa ingen noe og etterhvert fikk jeg orden på meg selv. Det er slik man må finne ut selv og mest trolig så er man smertelig klar over det selv og men det nytter ikke for andre å rushe det. 

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lukter den eller han? Hvis ja - si fra om det, gitt at du kjenner han godt nok til å være den som sier fra.

Hvis nei? Du vet ikke om hans klær er mer eller mindre fulle av bakterier enn dine. Hyppig men inkorrekt vask gir visuelt «rene» klær men er rent hygienisk uten mening. Gitt at du i posten rett under beviser din komplette mangel på ekte kunnskap om klespleie og renslighet så vil ikke jeg anta dine klær i en bakterietest ville slått din kollegas. 

Lukter han ikke? Da er det ikke din sak.

Før du velger å være «tante Sofie» så bør du redigere egne holdninger etter fakta. Overtro og kjærringråd er ikke noe å styre etter. 
I en test har man ikke funnet noe behov for å vaske klær som ikke lukter og som ikke berører intimområder. 

Så hvorfor vasker vi så ofte? Fordi produsenter av klær foretrekker at de slites raskt, slik at vi kjøper mer klær. Det har null reell hygienisk verdi å vaske et plagg som ikke lukter og null verdi å vaske heller enn å flekke et plagg med flekker. Det er - ren overtro du forfekter.

Anonymkode: b2adf...a88

Jeg har god kunnskap om klesvask og hygiene, det er relativt freidig av deg å antyde at jeg ikke har peiling på klesvask og bakterier. Grunnen til at jeg kommenterte dongeribuksa på den måten jeg gjorde, var rett og slett at den er mørkere og det viser ikke så godt om den er brukt så lenge at den er skitten, mens en lysgrå bomullsjakke er lett å se skitt på.

Du mener at man ikke skal vaske klær som ikke lukter og ikke berører intimområdet så ofte. Hvor lenge skal man bruke et plagg før vask? Selv vasker jeg ikke overdrevent ofte. Men når et plagg har gått fra lys grått til brunt er det på tide.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (36 minutter siden):

Ikke gå til leder som andre sier. Noen ting kan man løse på lavest mulig nivå, altså snakke ned vedkommende. 
Siden jakken brukes daglig, er det en jakke som brukes i forbindelse med jobb? Eller som henger på kontoret og tas på dersom kjølig? Om det er tilfelle så ville jeg rett og slett hengt min egen jakke over armen rett før jobbdagen er slutt og sagt til min kollega «jeg holder på å samle jakker for en vask, kan ta med din også. Vasker og tørker i kveld. Så tar de med i retur i morgen». Så spør du evt andre kollegaer også om du skal ta med deres. Og om ingen vil/det ikke passer seg så sier du bare til han at de andre var gått/opptatt da du skulle spørre de også om han lurer. 
Etter vask så er det mulig å si med et smil «se her, her er jakken nyvasket og fin. Det var gjerne tid for det» eller noe lignende.

Skulle gjerne vasket for ham, men dette er en jakke av hettegenser-typen, som han har på hjemmefra hver dag. Ingen uniform eller lignende...

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva hadde du gjort?

Ville forsøkt å gjøre det til en veldig ufarlig og humoristisk ting. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ved nærmere ettertanke blir nok dongeribuksa også brukt lenge før vask. Men det er kanskje ikke så synlig.

Uff, hvis den er blå, blir den gjerne sånn brungrønnaktig hvis den ikke vaskes på lang tid.

Anonymkode: f17aa...282

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså hadde noen sagt noe om mine klær så hadde jeg bedt de passe sine egne saker og snudd meg og gått. Og hadde på trass gått i samme jakka ett år uten vask! 

For en ufattelig anti-konstruktiv holdning du fremviser. Barnslig, teit og totalt lavmål.

Anonymkode: abe4d...e05

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Brukes den som utterjakke slik at den ikke er i bruk i arbeidsagen? Lukter den?

Anonymkode: ad2c5...efb

Usikker på om den lukter. Jeg er ikke så tett på. Men den blir brukt som en genser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært veeeldig forsiktig med å si noe sånt til en kollega. Du ville forsøkt å tenke gjennom - hvorfor ønsker jeg å si i fra? Er det fordi personen tydelig sliter med livet, og du er forberedt til å stille opp for å hjelpe til? Si ifra. Er det fordi det lukter sterkt eller er til annen sterk sjenanse for dere rundt han? Si ifra. Er det fordi du - med din vaskestandard- synes klærne er for skitne? Dropp det. Og er det andre grunner, så dropp det. Folk må få gå med de klærne de vil. Glemmer ikke når en kollega, helt idiotisk, påpekte for en annen kollega at hun ville være finere hvis hun brukte bh. Dette var en dame med små pupper og hun var absolutt ikke til sjenanse for dem rundt seg uten bh. 

Anonymkode: 44222...248

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Skulle gjerne vasket for ham, men dette er en jakke av hettegenser-typen, som han har på hjemmefra hver dag. Ingen uniform eller lignende...

Da går ikke det nei. Er det mulig å komme inn på klesvask som tema? Enten kun med han eller med flere? Altså «tilfeldig». Finne på et eller annet, kanskje starte med noe helt annet. Spørre om noen har erfaring med å vaske lin fordi du har kjøpt en ny lin bluse og ikke vært vant å vaske det. For å så komme med en kommentar om «nei altså jeg er kanskje litt for nøye på klesvask og vasker kanskje klær litt for hyppig. Samtidig så bør jo feks buksen/genseren jeg bruker ofte vaskes minst et par ganger i uken. Eller hva tenker dere?». Det vil jo føles flaut hvis man da innser at man ikke vasker like hyppig da sikkert andre også vil si seg enig i at plagg som brukes hyppig bør vaskes et par ganger i uken e.l. og kanskje han tar det til seg da eller tenker at det bør gjøres noe med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For en ufattelig anti-konstruktiv holdning du fremviser. Barnslig, teit og totalt lavmål.

Anonymkode: abe4d...e05

Det er DIN mening. Som ikke betyr noe for meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...