Gå til innhold

Hvordan kan jeg si til kollega at jakka må vaskes?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Neida, jeg MÅ ikke si noe. Men det er veldig fristende å forsiktig hinte eller kanskje direkte si ifra at den grå hettejakka er langt forbi OK. Det er en mann på ca 35, bor alene, så vidt jeg vet ikke kjæreste. Hyggelig fyr, men han ser tydeligvis ikke på en vanlig hettejakke at den må vaskes innimellom. Jeg har samme type, og vasker den etter noen dagers bruk. Da er den skitten nok til at jeg vurderer det som uhygienisk å bruke den mer. Men kollegaen går med den samme jakka hver dag, og den er tydelig mye mørkere i nakken, på magen og på ermene. Min vurdering er at den må ha blitt brukt i flere uker uten vask.

Må jeg bare late som at jeg ikke ser det? Andre ser vel det samme som jeg, og jeg tror fort det kan bli hvisket om vedkommende.

Hva hadde du gjort?

Anonymkode: 34a3d...541

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved nærmere ettertanke blir nok dongeribuksa også brukt lenge før vask. Men det er kanskje ikke så synlig.

Anonymkode: 34a3d...541

AnonymBruker
Skrevet

"Du må nok vaske den jakka di nå, den er flekkete" kan du si - med et smil 

Anonymkode: 8f355...d59

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke din oppgave å si det, da. Eneste unntak er om han har kundekontakt, men da tenker jeg detter sjefens oppgave å gi beskjed om at bedriften ikke godtar dette som «ansikt utad». Men er han like slumsete med hygienen, dvs lukter svette, kan du si det eller du kan be verneombudet si det. 

Anonymkode: 1907a...fbd

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han lukter surt kan du si noe 🙈

Anonymkode: deb62...506

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bryr du deg?

Anonymkode: 60297...87a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine klær blir også mørkere der det er nær huden, pga mye hudpleie, det går ikke alltid bort i vask. Med mindre du er leder eller han lukter sjenerende, skal du ikke si noe.

Anonymkode: eed43...402

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bry deg. 

Anonymkode: 8db0a...adb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lukter det? - Snakk med leder

Jobber dere kunderettet? - Snakk med leder

Føles og ser det bare ekkelt ut? - La det ligge 

Anonymkode: 8917d...b46

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Mine klær blir også mørkere der det er nær huden, pga mye hudpleie, det går ikke alltid bort i vask. Med mindre du er leder eller han lukter sjenerende, skal du ikke si noe.

Anonymkode: eed43...402

Personlig sender jeg det da til rens, eller vasker det selv. Eller kvitter meg med plagget om det ikke går bort. Det er ikke slik jeg ønsker å presentere meg selv. 

Utover det - enig at jeg aldri ville sagt noe til andre med mindre forholdene du nevner er til stedet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legg en lapp i lomma hvis han henger den fra seg? 
Eller kanskje er det du som vasker klærne dine for ofte?
Jeg bruker alltid singlet under alt  og vasker ofte det som er kroppsnært, men ikke resten. Jeg har jakker som aldri er vasket. 

Anonymkode: 31bc1...b15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lukter den, da? Er det viktig for utførelsen av jobben at jakka ser pen ut?

Anonymkode: 867ad...7b3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Si det. Jeg måtte si det til min voksne sønn, men siden vi bodde langt fra hverandre, var det på overtid for jakka. 

Anonymkode: d491b...939

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg vurderer

så vidt jeg vet

Min vurdering

Lukter han vondt? Hvis ikke, hold kjeft.

Anonymkode: 6770b...d0e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg ikke brydd meg om. Har viktigere ting å tenke på.

Anonymkode: a2996...92c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Si det. Jeg måtte si det til min voksne sønn, men siden vi bodde langt fra hverandre, var det på overtid for jakka. 

Anonymkode: d491b...939

Men altså, du er mora hans, TS er IKKE mora til sin kollega.

Anonymkode: 6770b...d0e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

det er en del ekkle folk som er så uhygieniske. jeg vet om en som alderi vasket klærne og hn svette ganske mye også, hn tok bare og hang opp klærne for lufting, vendte di av og til 🤮

Anonymkode: 84dd7...5d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gå forbi ham med et breddfullt glass kefir, lat som om du snubler og vips, så har han en kvartliter surmelk rennende nedover hettejakken. Om han ikke DA skjønner at den må vaskes, så er det ikke håp!

Anonymkode: 12582...294

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Lukter det? - Snakk med leder

Jobber dere kunderettet? - Snakk med leder

Nå må du gi deg! Hvorfor er det svaret på absolutt alt. Hvorfor er vi så ekstremt konfliktsky? 

Det er faktisk enkelte saker som fint kan løses uten at leder må involveres i alle trivialiteter. Og dette er en trivialitet. Hadde aldri falt teamet mitt inn å ta sånt med leder, både for å ikke overbelaste henne, men også for å skjerme ved vedkommende som sikkert ikke er klar over at han har en uvasket jakke som lukter. 

Jeg har vært i situasjonen selv, og sa "håper det er greit at jeg tar opp noe sensitivt, men har lagt merke til at noen ganger så kan det være en litt sterk lukt fra klærne dine. Det kan skje med oss alle, men tenkte at det kan være greit å si direkte fra. Jeg har slitt selv med å fjerne lukt fra klær men har funnet ut at det hjelper å f.eks tilsette edikk eller natron i vasken, eller...(andre tips) Det ble godt mottatt når det ble sagt sånn, og jeg er 100% sikker på at han var glad for at jeg ikke gikk til leder. 

Anonymkode: aa4f5...166

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Altså hadde noen sagt noe om mine klær så hadde jeg bedt de passe sine egne saker og snudd meg og gått. Og hadde på trass gått i samme jakka ett år uten vask! 

Anonymkode: 8db0a...adb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...