AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:24 #1 Skrevet onsdag kl 15:24 Når det er åpenbart at det de er ute etter er nr1 om du er stabil, tåler vanskelige situasjoner og nr2 om du er ekstrovert. Må ærlig innrømme at jeg er introvert, det har aldri vært et problem for meg i noe stilling, selv ikke den typen stilling jeg søker på. Det med stabilitet har variert litt fra arbeidsplass til arbeidsplass. På steder med giftig arbeidsmiljø har jeg blitt mer stresset og ikke håndtert presset i et slikt klima, men på andre arbeidsplasser har jeg vært veldig stabil på alle måter over lengere tid. Blir det feil av meg å ta utgangspunkt i de situasjoner der miljøet hat tillatt meg å være stabil? Anonymkode: 1e725...d4f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:27 #2 Skrevet onsdag kl 15:27 Jug alt du kan. Slike tester er en uting. Anonymkode: fca75...ef2 5
Juleeees Skrevet fredag kl 03:41 #3 Skrevet fredag kl 03:41 Svar ærlig. Vi som ser på resultatene ser på mange ting, ikke bare de du nevner. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 03:55 #4 Skrevet fredag kl 03:55 Bare lyv, testene gir lite mening, og ofte ansetter ikke arbeidsstedet en utdannet psykolog en gang, men HR-konsulent med noen timer kurs innen psykologi, da blir det bare surr. https://www.forskning.no/arbeid-partner-podcast/personlighetstester-sier-lite-om-hvordan-du-vil-lykkes-pa-jobb/2106722 Anonymkode: 0e86a...cf3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 03:55 #5 Skrevet fredag kl 03:55 Psykopater og narsissister gjør det alltid bra på slike tester. Ta det som et komplement hvis du får en lav score og blir avvist. Anonymkode: e2dc9...144
AnonymBruker Skrevet fredag kl 03:58 #6 Skrevet fredag kl 03:58 Denne artikkelen er også fin: https://www.f-b.no/pa-jobbjakt-eksperter-peker-pa-hva-du-bor-svare-pa-personlighetstesten/f/5-59-3179068 Anonymkode: 0e86a...cf3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:03 #7 Skrevet fredag kl 05:03 Så lenge en ikke er en person som snakker med seg selv nær andre hele tiden, da spiller ikke en slik test noen rolle - da er man en psykriatisk pasient som ikke hører hjemme i arbeidslivet. Anonymkode: 81c88...2cf
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:05 #8 Skrevet fredag kl 05:05 Og en tar heller ikke inn folk som kommer med psykotiske utrop, nær andre, lager konspirasjonsteorier om "at noen gjør folk til asperger" og "han hører stemmer" heller - en blir da i større grad anbefalt å ha vært hos fastlege, og fått hjelp mot psykisk helse. Anonymkode: 81c88...2cf
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:08 #9 Skrevet fredag kl 05:08 Lyv med god samvittighet. Jeg er helt enig med personen som sier at sånne tester er en uting. Anonymkode: 04a75...d45 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:11 #10 Skrevet fredag kl 05:11 AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 17.27): Jug alt du kan. Slike tester er en uting. Anonymkode: fca75...ef2 Dette, 100%. Anonymkode: 7146f...a76
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:16 #11 Skrevet fredag kl 05:16 Enig i at å forvente at en arbeidssøker skal bruke tid på en sånn test er litt bort i natta. Når de først gjør det, så prøv å være litt ærlig og vinkle det litt den veien som egentlig stemmer. Bare sånn at de ikke tenker at de har fått en "falsk positiv", hvis du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: 89234...a15
Snok1 Skrevet fredag kl 05:22 #12 Skrevet fredag kl 05:22 Juleeees skrev (1 time siden): Svar ærlig. Vi som ser på resultatene ser på mange ting, ikke bare de du nevner. Jepp. De som ansetter vurderer kandidaten opp mot et team av medaerbeidere. Av og til vil man foretrekke en samlende analytiker, mens andre ganger trenger man en pågående selger eller neste generasjon leder. Man ansetter ikke bare kompetanse, man former et team. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:27 #13 Skrevet fredag kl 05:27 Personlighetstester i rekruttering er problematisk av to grunner etter mitt syn. Grunn 1: Kompetansen for analysering av testen, som rekrutterere besitter, kan være begrenset. Grunn 2: Det er for enkelt å manipulere testsvar for arbeidssøkeren. Personlig synes jeg det er diskriminerende og får for stor plass i prosessen mot ansettelse. En kvalifisert arbeidssøker kan risikere å bli oversett på grunn av psykososiale betingelser som arbeidsgiver setter høyere enn faglig kompetanse. Alle parter taper på det i lengden. Her er lenke til en gratis test du kan øve deg på flere ganger. Når du har tatt den noen ganger vil du forstå hva som er "rett" svar til den jobben du søker nå. https://www.16personalities.com/ Anonymkode: a628e...e39
Juleeees Skrevet fredag kl 05:41 #14 Skrevet fredag kl 05:41 Snok1 skrev (17 minutter siden): Jepp. De som ansetter vurderer kandidaten opp mot et team av medaerbeidere. Av og til vil man foretrekke en samlende analytiker, mens andre ganger trenger man en pågående selger eller neste generasjon leder. Man ansetter ikke bare kompetanse, man former et team. Stemmer. Vi matcher alltid svarene mot rollen vi søker. Da har vi hatt en behovsanalyse i forkant. Det kan for eksempel være fint å være en som "tenker i boksen" om man skal jobbe med regnskap.
Snok1 Skrevet fredag kl 05:48 #15 Skrevet fredag kl 05:48 Juleeees skrev (6 minutter siden): Stemmer. Vi matcher alltid svarene mot rollen vi søker. Da har vi hatt en behovsanalyse i forkant. Det kan for eksempel være fint å være en som "tenker i boksen" om man skal jobbe med regnskap. Det er en god og velprøvd fremgangsmåte.
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:08 #16 Skrevet fredag kl 06:08 Svar ut i fra en normal arbeidssituasjon/arbeidshverdag. Altså svar ut i fra en arbeidshverdag som ikke er den ultimate drømmejobben, men heller ikke ut i fra en jobb med giftig miljø. Anonymkode: 1fa03...08a
Chantielle Skrevet fredag kl 08:27 #17 Skrevet fredag kl 08:27 Ryddet for avsporing/spam. Chantielle mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå