Gå til innhold

Ble klapset på rumpa av en fremmed mann på t-banen. Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble klapset på rumpa av en fremmed mann på t-banen tidligere i dag. 

Det var en annen passasjer som var veldig ubehagelig. Han var uflidd og så ut til å være bostedsløs, og han så ikke ut som ag han egentlig var på vei noe sted. Han hadde et kroppsspråk som gjorde meg nervøs. Han satt rett overfor meg og stirret uavbrutt på meg i lange perioder. Jeg la merke til at han virket veldig anspent i kroppen og satt med knyttede never inni jakkeermene hele turen.

Jeg så ingen tegn til rus, men tenkte at dette potensielt var en person med psykisk sykdom. Jeg tenkte intuitivt at denne personen virket aggressiv eller litt ustabil, og at det var best å ikke flytte på seg eller møte blikket hans.

Vognen var nesten tom, men den ubehagelige mannen satt rett ved døra. Jeg var sent ute til jobb og hadde mye å bære på. Da jeg hastet av t-banen med blikket festet på det jeg hadde i hånda, kjente jeg at noen klasket meg på baken med flat hånd. 

Jeg snudde meg raskt, og rakk å se at den ubehagelige mannen sette seg raskt tilbake i setet. Jeg så ikke at han klapset meg, men det var ingen andre i nærheten. En annen passasjer (som satt lenger inn i vognen) så på meg med hevede øyenbryn. Jeg er ikke i tvil om at vedkommende så hva som skjedde, men det ble ikke sagt noe.

Tok ikke noen konfrontasjon, fordi mannen hadde et kroppsspråk som var veldig ubehagelig. Jeg var jo også sent ute til jobb, og var avhengig av å gå av på den stasjonen for å ikke bli enda mer forsinket. 

Jeg tenkte et øyeblikk på å ringe politiet og forklare hva som hadde skjedd, ettersom jeg vet at det er mulig å bli bøtelagt / straffeforfulgt for å klapse fremmede mennesker på baken. Jeg vet også at politiet har en ganske grei tilstedeværelse i nærheten av t-banestasjonene i sentrum. Så tenkte jeg at jeg var overdramatisk, og slo det fra meg.

Jeg tror at jeg synes at det var ekstra skremmende og ubehagelig at noen gjør noe slik på formiddagen, edru og mens andre mennesker ser på. For hva ville han være i stand til å gjøre mot en fremmed dame dersom ingen andre var i nærheten?

Hvordan skulle jeg ha håndtert dette, rent praktisk? Ville det ha vært noen vits å tipse politiet?

Anonymkode: 298fe...38a

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde snudd deg og "klapset" han i ballene med kneet. 

Anonymkode: 00b28...250

• Liker 1
Skrevet

Du sier at om han gjør det igjen kastrerer du han med en lang nål. Gi han et blikk som kastrerer hjernen hans i samme slengen. Menn liker ikke gale kvinner.

Anonymkode: fa085...a66

• Liker 1
Skrevet

Tenker "helvetes idiot". Ignorerer. Går videre. Glemmer det. 

Å gjøre noe kan fremprovosere en reaksjon - og andre er mildt sagt ikke så ivrige på å blande seg. 

Å dvele med det, slik du nå gjør, er å kaste bort unødvendig mye tid på idioten. 

Tips er å bevege seg det øyeblikket du merker noen som ikke er stabile i nærheten, nærmest før de ser deg. 

Anonymkode: 941fd...1e0

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Tviler på at politiet ville hatt tid til å komme dessverre.

Best å stikke av når man har med psykisk utilregnelige personer.

Anonymkode: b5e0f...0cb

• Liker 4
Skrevet

I og med du mener han er psykisk ustabil, anspent kroppsspråk og intens stirring, gjorde du rett i å la det være. 

Anonymkode: 40450...208

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Klapper til trynet.

Anonymkode: b19c1...4b4

Skrevet

Himler med øynene og går videre med livet. 

Psykisk ustabile er ikke verdt å provosere. 

Anonymkode: 152ff...5c3

• Liker 5
Skrevet

Du gjorde rett vurdering i dette tilfellet! Han virket ustabil.

Hadde det vært en mann på byen f.eks. hadde jeg lappa til han. 

Anonymkode: b50ae...526

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden han virket å være så ustabil. Så gjorde du det eneste rette.

Jeg har opplevd å bli tatt på rumpa mange ganger. Noen ganger sier jeg klart i fra at det ikke er greit. Er det i store folkemengder, så sender jeg de et dødelig blikk. Virker de ustabile, eller skumle, så bare går jeg min vei.

Anonymkode: 750fb...7a5

• Liker 5
Skrevet

Det er krig i verden. Glem det. Hadde han kunne tatt lærdom av det kunne det hjulpet å si i fra. Men virker ikke som han kan lære sånt

Anonymkode: 5a125...6ad

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar!

Synes ikke at jeg dveler med det, men jeg har en bakgrunnshistorie som gjør at slike ting påvirker meg mer enn andre. Dersom dette hadde skjedd meg for at par år siden, ville jeg nok fått en mye kraftigere reaksjon :)

Og nei. Det ville ikke i noe tilfelle vært aktuelt for meg å gå fysisk til angrep på et annet menneske, eller provosere noen som allerede fremsto som ustabil.

Spørsmålet er om jeg burde ha tipset noen (f.eks. politiet), om at det var en ubehagelig og tilsynelatende ustabil mann på t-banen. Og om de ville ha tatt det seriøst.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble klapset på rumpa av en fremmed mann på t-banen tidligere i dag. 

Det var en annen passasjer som var veldig ubehagelig. Han var uflidd og så ut til å være bostedsløs, og han så ikke ut som ag han egentlig var på vei noe sted. Han hadde et kroppsspråk som gjorde meg nervøs. Han satt rett overfor meg og stirret uavbrutt på meg i lange perioder. Jeg la merke til at han virket veldig anspent i kroppen og satt med knyttede never inni jakkeermene hele turen.

Jeg så ingen tegn til rus, men tenkte at dette potensielt var en person med psykisk sykdom. Jeg tenkte intuitivt at denne personen virket aggressiv eller litt ustabil, og at det var best å ikke flytte på seg eller møte blikket hans.

Vognen var nesten tom, men den ubehagelige mannen satt rett ved døra. Jeg var sent ute til jobb og hadde mye å bære på. Da jeg hastet av t-banen med blikket festet på det jeg hadde i hånda, kjente jeg at noen klasket meg på baken med flat hånd. 

Jeg snudde meg raskt, og rakk å se at den ubehagelige mannen sette seg raskt tilbake i setet. Jeg så ikke at han klapset meg, men det var ingen andre i nærheten. En annen passasjer (som satt lenger inn i vognen) så på meg med hevede øyenbryn. Jeg er ikke i tvil om at vedkommende så hva som skjedde, men det ble ikke sagt noe.

Tok ikke noen konfrontasjon, fordi mannen hadde et kroppsspråk som var veldig ubehagelig. Jeg var jo også sent ute til jobb, og var avhengig av å gå av på den stasjonen for å ikke bli enda mer forsinket. 

Jeg tenkte et øyeblikk på å ringe politiet og forklare hva som hadde skjedd, ettersom jeg vet at det er mulig å bli bøtelagt / straffeforfulgt for å klapse fremmede mennesker på baken. Jeg vet også at politiet har en ganske grei tilstedeværelse i nærheten av t-banestasjonene i sentrum. Så tenkte jeg at jeg var overdramatisk, og slo det fra meg.

Jeg tror at jeg synes at det var ekstra skremmende og ubehagelig at noen gjør noe slik på formiddagen, edru og mens andre mennesker ser på. For hva ville han være i stand til å gjøre mot en fremmed dame dersom ingen andre var i nærheten?

Hvordan skulle jeg ha håndtert dette, rent praktisk? Ville det ha vært noen vits å tipse politiet?

Nå er det ikke det at jeg ikke anbefaler folk å anmelde, men når jeg var 16 år gammel ble jeg tatt hardt i skrittet samtidig som mannen lente seg ned og visket inn i øret mitt «at det var vel godt det»før han gikk av T-banen. Jeg ble selvsagt veldig perpleks og tårene bare spratt ut av øynene på meg, men selv om det var entemmelig full vogn og flere så hva som skjedde og hvisket seg imellom var det ikke en eneste som kom bort til meg og spurte hvordan det gikk. Jeg gikk til politiet, men etter et år fikk brev om at saken var henlagt.

Anonymkode: 2c35c...623

• Liker 1
  • Hjerte 8
Skrevet

Kan anbefale en runde eller to hos Ippon Judoklubb ;)

:skya:

Anonymkode: 3fdda...0ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan anbefale en runde eller to hos Ippon Judoklubb ;)

:skya:

Anonymkode: 3fdda...0ae

For å få en brukt sprøytespiss i låret? 

Anonymkode: 941fd...1e0

• Liker 6
Skrevet

Hadde ignorert og gått videre med livet. Jeg tar ikke skade av det selv om det kan være provoserende.

Skrevet

Jeg hadde vurdert risikoen, og i dette tilfellet virker fyren høyrisiko å trekke oppmerksomhet fra.

I utgangspunktet er jeg typen til å si ifra tydelig.

Men, en gang stod jeg på et utested med nåværende ektefelle.

En MCgjeng (utenbys) kom inn med vester, og det var veldig åpenbart at de var ute etter bråk.

Går mot oss, og tar meg i underlivet og gliser mens han går forbi - ville markere terrorie.

Helt åndssvakt, men fyren kom enten nettopp ut fra fengsel eller ville inn. 

På den tiden hadde heldigvis ikke mannen min begynt med mye trening innen MMAgren, for da hadde han nok lagt fyren i bakken i pur affektsinne og det hadde blitt helt krise. 
Ja, han hadde klart å ta alle på enehånd - men ikke 12 stk på en gang. De var ute etter å lage leven, og bar garantert kniv og/eller våpen. 

Så det endte med at jeg bare så på han litt olmt og «uaffektert» tilbake, og når vi gikk forbi dem senere på gata og han samme blikket oss måtte jeg bare tvinge mannen til å ikke glo tilbake. 

Psycho folk vil man helst ikke trigge eller tiltrekke seg oppmerksomhet fra. 

• Hjerte 1
Skrevet

Her burde du ha sparket han i ballene. Så han ble korrigert. Neste gang er det ei 16-åring jente som får en klaps i baken av han. Og hva da?

Anonymkode: 4bdfc...4a3

Skrevet

det er ikke noe alle opplever. 

Anonymkode: aaa79...3e2

Skrevet

Denne er veldig enkel: Du driter i det :) 

Anonymkode: be186...73e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...