Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal sette inn et beløp på ca 70000,- til sparing over lengre tid. Er det noen som har høyrentekonto i kredittbanken? Fornøyd? Er det mer fornuftig å sette pengene i fond? Er helt grønn på fond og hvordan det fungerer..

Anonymkode: a41c0...389

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har penger der, liker at man får penger hver mnd. Blir som en ekstra inntekt hver mnd. 

Anonymkode: 94666...987

Skrevet

Holder på å spare opp til restskatten min der. 

Helt vanlig sparekonto.

Anonymkode: 9331d...65f

Skrevet

Jeg satte inn bufferen min der etter anbefaling fra en tråd herfra. Var veldig greit og lettvint. Bra rente. 

Anonymkode: 069a7...691

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har penger der, liker at man får penger hver mnd. Blir som en ekstra inntekt hver mnd. 

Men husk at dersom man tar ut pengene og bruker i løpet av året, så ender man ikke opp med å få 5 % rente.

Anonymkode: c0976...337

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal sette inn et beløp på ca 70000,- til sparing over lengre tid. Er det noen som har høyrentekonto i kredittbanken? Fornøyd? Er det mer fornuftig å sette pengene i fond? Er helt grønn på fond og hvordan det fungerer..

Hva tenker du at du skal bruke pengene på? Hvis det er langsiktig sparing, ville jeg vurdert å kjøpt litt fond.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker du at du skal bruke pengene på? Hvis det er langsiktig sparing, ville jeg vurdert å kjøpt litt fond.

Sparepenger til barn. Blir 18 år om 1 1/2 år så da blir det nok brukt litt på bil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men husk at dersom man tar ut pengene og bruker i løpet av året, så ender man ikke opp med å få 5 % rente.

Det var jeg ikke klar over. Hvilken rente får man da? Og når skal man noen gang ta ut pengene da? 1. Januar? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var jeg ikke klar over. Hvilken rente får man da? Og når skal man noen gang ta ut pengene da? 1. Januar? 

Nominell rente
4,88895 %

Anonymkode: 9331d...65f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, om du tar de ut 1. januar, ender du opp med å ha fått 5 % rente på hele beløpet. 

Som vedkommende over her skrev, er rentene slik:

Effektiv rente
5,00 %

Nominell rente
4,88895 %

Det betyr altså i praksis at for å oppnå 5 %, må man la alle renteutbetalinger bli stående ut året.

Jeg har sett mange her på forumet som ikke har vært klar over dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...