Gå til innhold

Hvorfor er utekatter så urolige og masete om natten i visse perioder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kastrerte katt har perioder i løpet av hele året der han maser, mjauer og remjer om natten😾

Han er ute hele dagen og ofte om nettene også, men hvis han er sulten eller det regner, vil han inn i 23-24 tiden, og sovner inne.

Ofte begynner han i 03-06 ofte med dette mjaue/mase sirkus sitt, og hvis jeg ikke står opp og slipper han ut med én gang, kan han finne på å pisse på gulvet, på skoene mine eller ule så naboene hører han gjennom veggen.

Denne uken har han vært ute alle nettene, men akkurat den ene natten han ønsket selv å komme inn, begynte han å lage spetakkel .

Hva er det som skjer i hodene til katter som oppfører seg slik?

Anonymkode: d4a94...901

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

😍😻💌💋💘💖💝💞🍆🍆🍑🐱🐈‍⬛

Anonymkode: 70620...4a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min kastrerte katt har perioder i løpet av hele året der han maser, mjauer og remjer om natten😾

Han er ute hele dagen og ofte om nettene også, men hvis han er sulten eller det regner, vil han inn i 23-24 tiden, og sovner inne.

Ofte begynner han i 03-06 ofte med dette mjaue/mase sirkus sitt, og hvis jeg ikke står opp og slipper han ut med én gang, kan han finne på å pisse på gulvet, på skoene mine eller ule så naboene hører han gjennom veggen.

Denne uken har han vært ute alle nettene, men akkurat den ene natten han ønsket selv å komme inn, begynte han å lage spetakkel .

Hva er det som skjer i hodene til katter som oppfører seg slik?

Jeg har hatt utekatter hele livet, men som alltid er inne om natta jeg har aldri opplevd det du beskriver så spørsmålet er om det er unikt for din 🙂

Anonymkode: 48ade...d34

Skrevet

Katten din er lik min, en liten masakråke aka irriterende liten sak, med andre ord. Bare att min like seg inne, men vil ut, så vil han inn, så vil han ut igjen, og slik går nettene. 

Jeg har ikke hatt ei hel sovenatt på flere år, sover dårligere enn nybakte foreldre. 

Sist jeg var på hotell gledet jeg meg fælt til å sove, lykkelig var jeg, til jeg oppdaget att jeg hadde diskotek som ene naboen, og en nattklubb som andre nabo. Bare da sov jeg dårligere enn hva jeg gjorde hjemme med kattespetakkelet. 

Anonymkode: 2512b...f1b

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ha kattedyr? Så kan katten gå ut og inn selv uten å mase på dere.

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Kan dere ha kattedyr? Så kan katten gå ut og inn selv uten å mase på dere.

Nei kan ikke ha katteluke, hvis det var det du mente.

En veninne har katteluke, og hun hører den lager en "flapp flapp" lyd hele natten når katten løper inn og ut, så den holder hun våken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En veninne har katteluke, og hun hører den lager en "flapp flapp" lyd hele natten når katten løper inn og ut, så den holder hun våken.

Kan du ikke ha, eller vil du ikke ha fordi venninnen ble holdt våken? Vi har katteluke og våkner sjelden av den.

• Liker 3
Skrevet

Min 10 år gamle hunnkatt holder også på sånn om nettene i perioder. Maser og mjauer og klorer på døren til soverommet. Styrter mot ytterdøren når jeg åpner. 

Hun har kasse inne, så vet ikke hva som er så viktig der ute midt på natten. 

Hvis jeg har behov for å sove uavbrutt tvinger jeg henne ut før jeg legger meg, eller tar i ørepropper. 

Skrevet
Brunello skrev (11 timer siden):

Kan du ikke ha, eller vil du ikke ha fordi venninnen ble holdt våken? Vi har katteluke og våkner sjelden av den.

Jeg deler oppgang med 7 andre, så da kan jeg ikke ha det, selv om jeg gjerne skulle hatt det.

ts.

• Liker 1
Skrevet

I natt ble ble jeg vekket igjen ca 04 av en rabiat katt. Da jeg ikke orket våkne og gå 3 etasjer ned for å slippe han ut, ropte jeg han inn på soverommet og fikk han til å sove noen timer på fotenden av sengen, og det er det han liker best, selv om jeg ikke liker det pga flått og insekter som kommer opp i sengen.

ts

Skrevet

Katten min er 2 år utekatt 🩷 han elsker å være ute og sover gjerne bare inne, han begynner ca 5 hver dag og mener han skal patruljere nabolaget😂  prøver å ignorere han noen ganger men er UMULIG. Jeg overtenker og vil helst han skal være inne når det er mørkt men han bryr seg ikke mye om det haha + han har nettopp fått seg en liten pusesøster som plager livet av han så nå har han mer hastverk enn før og går lengre hjemmefra også 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 9.38):

I natt ble ble jeg vekket igjen ca 04 av en rabiat katt. Da jeg ikke orket våkne og gå 3 etasjer ned for å slippe han ut, ropte jeg han inn på soverommet og fikk han til å sove noen timer på fotenden av sengen, og det er det han liker best, selv om jeg ikke liker det pga flått og insekter som kommer opp i sengen.

ts

Kjøp adTab på apoteket og gi 1 tablett i mnd. ingen dyr fester seg til katten 😍

Skrevet

Vi hadde alltid katt da jeg vokste opp og de var ute hele nettene (på jakt) så kom de hjem og skrapte på døren for å komme inn om morgenen, da sov de inne hele dagen. 

Anonymkode: 4f3af...6ba

• Liker 1
Skrevet

Er det mennesket som bestemmer eller katten?

Skjerp deg. Putt i øreplugger og ignorer katten om natta.

Anonymkode: 021b5...418

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 22.10):

Den luka lager bare lyd i rommet ved siden av luka. 

Jeg har soverom i motsatt ende av luka, og hører knapt noen gang at katten bruker luka selv om han bruker den mange ganger per dag 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme problemet med min katt, begynner alltid og mase i 04 tiden og vil ut. Godt å høre at det ikke bare er meg som får nattesøvnen ødelagt 😅

Kan ikke ha katteluke fordi han drar inn mus, både levende og døde. Har hatt vindu åpent nå på sommeren og det skjer ikke igjen 😂

Skrevet
t1999 skrev (8 timer siden):

Kjøp adTab på apoteket og gi 1 tablett i mnd. ingen dyr fester seg til katten 😍

Han får flåttmedisin og akkurat nå får han AdTab, men flåtten spaserer rundt i pelsen fordi den dør ikke når den prøver å bite seg fast i blodet (som smaker dårlig), så like mye flått som kan hoppe på folk, senger og sofaer.

Påsflekkingsvæske man får på resept fra dyrlegen, dreper flåtten når den prøver å suge blod, men den fikk katten min allergisk reaksjon i pelsen av 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det mennesket som bestemmer eller katten?

Skjerp deg. Putt i øreplugger og ignorer katten om natta.

Anonymkode: 021b5...418

Da pisser han ofte på gulvet for å markere, når han ikke kommer ut når han vil

Ts

Skrevet

En renslig kastrert katt markerer ikke.

Uvi ? Sikker på at han er kastrert? 😅 

Har du dokasse inne også? Om det er uvi er det ikke rart han vil ut på natten ..

Anonymkode: 383ad...ec8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En renslig kastrert katt markerer ikke.

Uvi ? Sikker på at han er kastrert? 😅 

Har du dokasse inne også? Om det er uvi er det ikke rart han vil ut på natten ..

Anonymkode: 383ad...ec8

Han er kastrert (har dobbeltsjekke hos veterinær) og han har to dokasser inne, så det er psykisk når han markerer.

Veterinær sier han er en katt som trenger katteluke slik at han kan løpe ut når han føler for det, men jeg kan ikke bare flytte fordi katten skal ha katteluke.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...