AnonymBruker Skrevet 3. september #21 Skrevet 3. september Slik er det å ha barn. Vi hadde ikke ferie sammen når barna var små. For å få det til å gå opp så måtte vi dele oss. Vi hadde en uke sammen om sommeren. Det var det. Men slik var det. Anonymkode: 90027...7ec
AnonymBruker Skrevet 3. september #22 Skrevet 3. september Jeg tror ikke nødvendigvis at ledelsen gjør dette for å være vanskelig, men i og med at det har vært så mye frem og tilbake med regler eller ikke regler de siste årene, så er jeg overrasket over at de nå velger en så rigid løsning. Det må jo være lov å spørre hvilke muligheter for fleksibilitet som finnes i dette firmaet. Hvis det ikke er noe rom for noe, så er jo det også et svar. Da får jeg ta stilling til hva jeg skal gjøre fremover. Anonymkode: 8167a...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #23 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slik er det å ha barn. Vi hadde ikke ferie sammen når barna var små. For å få det til å gå opp så måtte vi dele oss. Vi hadde en uke sammen om sommeren. Det var det. Men slik var det. Anonymkode: 90027...7ec Ingen har snakket om å ha ferie samtidig her. Jeg er innforstått med at man må dele seg. Men min jobb «krever» på en måte at min kones jobb er max fleksibel i og med at de nå forhåndsbestemmer all ferie for meg. Anonymkode: 8167a...6f2
AnonymBruker Skrevet 3. september #24 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen har snakket om å ha ferie samtidig her. Jeg er innforstått med at man må dele seg. Men min jobb «krever» på en måte at min kones jobb er max fleksibel i og med at de nå forhåndsbestemmer all ferie for meg. Anonymkode: 8167a...6f2 Som sagt, SFO er vel åpen i høst- og vinterferien? Anonymkode: 55787...b8a
AnonymBruker Skrevet 3. september #25 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Innen bygg og anlegg. Anonymkode: 8167a...6f2 Det kommer vel an på om du kan jobbe selvstendig hvis alle andre har fri? Du kan nemlig ikke kreve å få gå på jobb og gjøre ingenting alene hvis utførelsen av jobben din avhenger av at dere er flere på jobb. Anonymkode: 55787...b8a 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #26 Skrevet 3. september Så lenge de varsler i god tid, så har de lov til p bestemme ferien. Du kan kreve uken samlet, og de kan kreve uken samlet. Unntak er "senioruka" hvor den over 60 selv bestemmer når skal tas ut. Anonymkode: 6dbdc...af3
AnonymBruker Skrevet 3. september #27 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som sagt, SFO er vel åpen i høst- og vinterferien? Anonymkode: 55787...b8a Ja, men min kone har ferie 26, 27 og 28. jeg er pålagt 27, 28 og 29. Sfo åpner ikke før 3. august neste år. Altså har vi to uker der 6 åringen er alene. Anonymkode: 8167a...6f2
AnonymBruker Skrevet 3. september #28 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men min kone har ferie 26, 27 og 28. jeg er pålagt 27, 28 og 29. Sfo åpner ikke før 3. august neste år. Altså har vi to uker der 6 åringen er alene. Anonymkode: 8167a...6f2 Denne situasjonen er mange i hvert eneste år. Noen har familie å ty til, andre må be om ulønnet ferie/fri. Anonymkode: 55787...b8a
Noodlepoodle81 Skrevet 3. september #29 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men min kone har ferie 26, 27 og 28. jeg er pålagt 27, 28 og 29. Sfo åpner ikke før 3. august neste år. Altså har vi to uker der 6 åringen er alene. Anonymkode: 8167a...6f2 Dette er dessverre ett evigvarende problem… 😩 Ut fra det du skriver, så har arbeidsgiveren din juridisk rett til å gjøre dette.. Det er selvsagt surt og kjipt, og det skaper ikke det beste miljøet akkuratt, men innen bygg og anlegg er det harde kår for mange, så de prøver nok å spare der de kan.. Mange konkurser i bransjen, og mange flere er nok på vei..😔 Er ikke lett når de slutter på sfo og har 13 ukers ferie.. Ja, de er eldre, men de er likevell små… Da blir det å sjekke sommerskole/aktiviteter… Men som nevnt, det er kjipt, og lite familievennlig… Er noe av grunnen til at det fødes færre barn vil jeg tro😕 Logistikken blir vanskelig…Likevell… Intet nytt.. Dessverre… Ville uansett, som noen nevner, hørt om mulighetene for fleksibilitet om dere ikke har andre muligheter for pass… Dette er også en av grunnene til at ofte kvinner jobber redusert, nettopp for å få kabalen til å gå opp😭 https://www.strandenas.no/kan-arbeidsgiver-endre-en-arbeidstakers-ferie/
AnonymBruker Skrevet 3. september #30 Skrevet 3. september Da må vi bare øve på at 6 åringen er alene. Takk for alle konkrete svar og tips👍🏻 Anonymkode: 8167a...6f2
AnonymBruker Skrevet 3. september #31 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da må vi bare øve på at 6 åringen er alene. Takk for alle konkrete svar og tips👍🏻 Anonymkode: 8167a...6f2 Dere har nesten et år på dere på å løse neste års sommerferie/SFO-problem. Merkelig å gi opp nå. Anonymkode: 55787...b8a 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #32 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da må vi bare øve på at 6 åringen er alene. Takk for alle konkrete svar og tips👍🏻 Anonymkode: 8167a...6f2 Lykke til😊 Ene året løste vi det med litt hjemmekontor på meg, og bestevennen til ene barnet vårt var her på dagen, også byttet vi.. Også brukte vi besteforeldre når det passet… Jeg har også hatt barna med på kontoret enkelte dager, med fulladet ipad og hodetlf… Det er jammen ikke lett alltid😔 Anonymkode: d745e...01f
AnonymBruker Skrevet 3. september #33 Skrevet 3. september Følg også med på kommunens nettsider/lokale facebook grupper når sommeren nærmer seg for noe sommertilbud i de ukene… Her vi bor har frelsesarmeen og idrettsklubben forskjellige tilbud. Anonymkode: d745e...01f 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #34 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lykke til😊 Ene året løste vi det med litt hjemmekontor på meg, og bestevennen til ene barnet vårt var her på dagen, også byttet vi.. Også brukte vi besteforeldre når det passet… Jeg har også hatt barna med på kontoret enkelte dager, med fulladet ipad og hodetlf… Det er jammen ikke lett alltid😔 Anonymkode: d745e...01f Takk! Min kone jobber innenfor psykisk (u)helse, uaktuelt å ha med barn. I min jobb i bygg og anlegg går det åpenbart ikke. Vi har ingen i nærheten som kan, så da er vi prisgitt ulønnet permisjon som vi sikkert ikke får. Men vi er ikke unike, jeg skjønner at dette er en vanskelig problemstilling for mange👍🏻 Anonymkode: 8167a...6f2
AnonymBruker Skrevet 3. september #35 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer vel an på om du kan jobbe selvstendig hvis alle andre har fri? Du kan nemlig ikke kreve å få gå på jobb og gjøre ingenting alene hvis utførelsen av jobben din avhenger av at dere er flere på jobb. Anonymkode: 55787...b8a Jeg utfører alle mine arbeidsoppgaver alene med svært få unntak. Anonymkode: 8167a...6f2
AnonymBruker Skrevet 3. september #36 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg utfører alle mine arbeidsoppgaver alene med svært få unntak. Anonymkode: 8167a...6f2 Ja, da kan jeg ikke helt forstå at du ikke kan få arbeide på fredag etter skjærtorsdag, for eksempel. Anonymkode: 55787...b8a
Glitnir Skrevet 3. september #37 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, da kan jeg ikke helt forstå at du ikke kan få arbeide på fredag etter skjærtorsdag, for eksempel. Anonymkode: 55787...b8a Fordi det er langfredag og helligdag og dermed lovpålagt fridag for alt som ikke er nødvendig arbeid denne dagen, for eksempel? 😉 3 1
applestories Skrevet 3. september #38 Skrevet 3. september (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som sagt, SFO er vel åpen i høst- og vinterferien? Anonymkode: 55787...b8a Det kommer an på skolen og kommunen man bor i. Her jeg bor har det aldri vært åpent i høst- og vinterferie. I nabokommunen har 2 av 6 skoler tilbud i ferier (det inkluderer sommerferien). Måtte sjekke, og på Regjeringen.no er det formulert slik; Sitat Kommunen skal ha et tilbud om skolefritidsordning (SFO) før og etter skoletid for 1. – 4. årstrinn og for barn med særskilte behov for 1. – 7. årstrinn. Kommunens plikt til å ha skolefritidsordning er begrenset til skoleåret. Det er ingen plikt for kommunene til å ha en slik ordning i feriene. Opplæringsloven gir ikke elevene rett til plass i SFO. Endret 3. september av applestories
AnonymBruker Skrevet 4. september #39 Skrevet 4. september Dette har alltid vært ett problem. Alt burde vært lagt opp til at familien får ihvertfall 2 uker sammen. Burde ikke være så vanskelig. Anonymkode: 76a66...de7
AnonymBruker Skrevet 4. september #40 Skrevet 4. september I vår kommune er SFO kun åpent før og etter skolen, ikke i skolens ferier. Vi benytter derfor ulike tilbud fra f.eks. DNT og fotballen, som har opplegg i skolens ferier. Det koster ofte litt, men da får barna opplegg mens vi må jobbe. Anonymkode: 0f30b...95e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå