AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:18 #1 Skrevet onsdag kl 14:18 Hei! Er det noen som vet om arbeidsgiver kan forhåndsbestemme alle ferieukene ila et år? Vi har en ordning som har vært noe diffus over tid, men har nå fått beskjed om at tre uker på sommeren er bestemte uker. Det er for så vidt greit, men de andre to ukene mener de at vi er pålagt å ta som inneklemte dager (f.eks i mai), de 2,5 dagene i påskeuka og inneklemte svarte dager i julen. Det vil si at vi ikke kan få høstferie og vinterferie eller noen annen ferie for den sakens skyld. Vi har nå en skolestarter og jeg kan ikke få noe ferie på høst og vinter. Når det blir slik så legges all belastning på min kone som forventes å ta både høst, vinter + dekke opp på sommer der jeg kun har mulighet for tre uker. Er dette lov? Jeg har ikke signert på noe slikt og jeg har det ikke i arbeidsavtalen. Det oppleves lite fleksibelt for en småbarnsfamilie.. Anonymkode: 8167a...6f2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:24 #2 Skrevet onsdag kl 14:24 Arbeidsgiver har styringsrett på ferie, du kan lese mer her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/ferie/ Anonymkode: 55787...b8a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:24 #3 Skrevet onsdag kl 14:24 De har styringsrett ja.. Men har ikke hørt om at all ferien er fast satt gjennom året om dette ikke er ett spesifikt yrke der sånt er forventet eller at det er noe som er i kontrakten… Anonymkode: d745e...01f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:26 #4 Skrevet onsdag kl 14:26 Du kan lese deg opp her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Anonymkode: a541a...bdd
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:27 #5 Skrevet onsdag kl 14:27 Jeg skjønner.. men om vi som familie blir stående uten løsninger for å være sammen med en 6 åring - jeg må da kunne be om ulønnet permisjon? Anonymkode: 8167a...6f2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:30 #6 Skrevet onsdag kl 14:30 I følge ferielovens paragraf 7, punkt 2, kan du som arbeidstaker kreve at de feriedagene du har utover de tre ukene som er lovpålagt å få samlet, også kreve at resten av ferien tas ut samlet. Du skal da kunne protestere på at det er satt opp en dag her og en der for deg. Anonymkode: a541a...bdd 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:30 #7 Skrevet onsdag kl 14:30 Velkommen til arbeidslivet og skolebarn, man kan ikke forvente at man får fri sammen hele familien i hver ferie, og når det llmmer til skolens ferier så er det sfo i vinterferie, høstferien, før og etter felles ferien, deler av juleferien og deler av påska - så 6 åringen trenger ikke å være alene hjemme disse dagene selvom dere ikke har fri. Anonymkode: b5334...34d 4 1
bvp Skrevet onsdag kl 14:31 #8 Skrevet onsdag kl 14:31 Arbeidsgiver har styringsrett, unntaket er den ekstra uken dersom arbeidstaker er over 60 år.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:33 #9 Skrevet onsdag kl 14:33 SFO pleier vel å ha tilbud i høst- og vinterferien? Anonymkode: 55787...b8a 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:34 #10 Skrevet onsdag kl 14:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner.. men om vi som familie blir stående uten løsninger for å være sammen med en 6 åring - jeg må da kunne be om ulønnet permisjon? Anonymkode: 8167a...6f2 Vet hvordan det er… Jeg og mannen har hatt 2 ukers ferie sammen totalt de siste 6 årene… Men vi har 3 barn med stor aldersforskjell… Likevell… Ville snakket om mulighet for fleksibilitet med sjefen… Evt tatt kontakt med noen som kjenner til lovverket… Helt til slutt, så er jo dette ofte grunnen til at Sfo er åpen i ferier… Min erfaring er at en en litt prisgitt arbeidsplassen/sjefen når det gjelder fleksibilitet ift til barn.. Anonymkode: d745e...01f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:36 #12 Skrevet onsdag kl 14:36 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet hvordan det er… Jeg og mannen har hatt 2 ukers ferie sammen totalt de siste 6 årene… Men vi har 3 barn med stor aldersforskjell… Likevell… Ville snakket om mulighet for fleksibilitet med sjefen… Evt tatt kontakt med noen som kjenner til lovverket… Helt til slutt, så er jo dette ofte grunnen til at Sfo er åpen i ferier… Min erfaring er at en en litt prisgitt arbeidsplassen/sjefen når det gjelder fleksibilitet ift til barn.. Anonymkode: d745e...01f Takk👍🏻 Anonymkode: 8167a...6f2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:36 #13 Skrevet onsdag kl 14:36 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har ikke signert på noe slikt og jeg har det ikke i arbeidsavtalen. Det oppleves lite fleksibelt for en småbarnsfamilie.. Anonymkode: 8167a...6f2 Nei, for det er regulert av Ferieloven. Vi klarte å innordne oss for 20 år siden også, det er ikke nytt at begge foreldre har jobb og skolebarn. Anonymkode: 55787...b8a 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:36 #14 Skrevet onsdag kl 14:36 Regner med at arbeidsplassen din ønsker å stenge helt ned de dagene som nå er satt opp som ferie? Hos oss er alle 5 ukene satt opp allerede i oktober eller november året før. Jul og påske er det aldri drift hos oss, med unntak av noen på lønn og økonomi i romjula. Og vi har minst 3 uker stengt i fellesferien, helst 4 uker. Så fremt det passer med drifta er det relativt greit å få innvilget noen dager ulønnet permisjon. Anonymkode: 48564...20c
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:37 #15 Skrevet onsdag kl 14:37 Noodlepoodle81 skrev (Akkurat nå): Hvem bransje/yrke gjelder dette? Innen bygg og anlegg. Anonymkode: 8167a...6f2
Summeer Skrevet onsdag kl 14:37 #16 Skrevet onsdag kl 14:37 I utgangspunktet har arbeidsgiver styringsrett på når ferie kan/skal tas ut ja... Men som noen sier, de inneklemte dagene kan du protestere på og kreve å få avviklet de samlet (men da får du ikke nødvendigvis fri når skolen har ferie....) 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:43 #17 Skrevet onsdag kl 14:43 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Regner med at arbeidsplassen din ønsker å stenge helt ned de dagene som nå er satt opp som ferie? Hos oss er alle 5 ukene satt opp allerede i oktober eller november året før. Jul og påske er det aldri drift hos oss, med unntak av noen på lønn og økonomi i romjula. Og vi har minst 3 uker stengt i fellesferien, helst 4 uker. Så fremt det passer med drifta er det relativt greit å få innvilget noen dager ulønnet permisjon. Anonymkode: 48564...20c Ja, den ønsker å stenge ned de 3 ukene på sommeren. Likevel har det enkelte år vært sånn at folk har jobbet likevel og tar ferie senere. Et år var det greit å ta ut ferie på høst i tillegg til de inneklemte dagene, nå er det ikke det. Det har vært mye uklart om hvordan dette med ferieavvikling egentlig fungerer. Derfor ble nok alle noe overrasket nå når dette kom som konklusjon. Det er ikke sånn at det de kaller inneklemte dager utgjør to uker ferie - så da må jo alle avvikle mindre enn 5 uker hvert år. Anonymkode: 8167a...6f2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:53 #18 Skrevet onsdag kl 14:53 ja arb.giver har styringsrett men det koster så lite å være fleksibel for å skape et godt miljø og tillit på arbeidsplassen. Vi har hatt en fleksibilitet i tiår, og folk som har hatt behov for å ta feriedager i oktober eller desember har fått mulighet til det. Men nå skal det brått strammes inn. Må ta ferien i juli. Og det er absolutt ingen begrunnelse. Etterlatt inntrykk: Møkkaledelsen gjør det bare for å være vanskelig og skaper veldig dårlig stemning. Anonymkode: 405b1...ec8
Mopsi Skrevet onsdag kl 14:55 #19 Skrevet onsdag kl 14:55 På den ene arbeidsplassen hadde vi alltid ferie i fellesferien, fjerde uka var delt på jule-og påskeuken mens den siste uka kunne vi velge selv. Så ja, det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass hva de velger å gjøre. Litt fleksibilitet er alltid lurt å ha for å ha fornøyde ansatte, så kan ikke forstå meg på de som velger å være rigide.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:00 #20 Skrevet onsdag kl 15:00 Mopsi skrev (2 minutter siden): På den ene arbeidsplassen hadde vi alltid ferie i fellesferien, fjerde uka var delt på jule-og påskeuken mens den siste uka kunne vi velge selv. Så ja, det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass hva de velger å gjøre. Litt fleksibilitet er alltid lurt å ha for å ha fornøyde ansatte, så kan ikke forstå meg på de som velger å være rigide. Være rigid bare for å være rigid er dumt, men når enkelte virksomheter må ha åpent f.eks. i romjulen, kan ikke alle ansatte som ønsker det, ha fri. Det er heller ikke riktig at småbarnsforeldre skal få ha fri hver eneste romjul, mens de barnløse eller de med store/voksne barn må jobbe hver romjul. Anonymkode: 55787...b8a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå