AnonymBruker Skrevet 4. september #81 Skrevet 4. september Trolltunge skrev (12 minutter siden): Nå skrev jeg ikke om primærbehov, men om emosjonelle, sosiale og praktiske behov. Hvilket også er behov man har ovenfor sin partner ikke minst, og som MÅ ivaretas for å ha et godt liv og godt forhold. Om din kone sier at hun har behov for at du trår mer til på hjemmebane, og du svarer/avviser dette med at "Nei det er ikke et behov, det er et ønske, som egentlig ikke er noe jeg trenger å ta hensyn til. " så er du idiot, og antagelig snart skilt. Noe lykkelig forhold kan du iallefall glemme, også for egen del. Nettopp her ser vi problemet. Ved å fremstille noe som at det er et behov, tvinger en partner til å måtte hensynta det, selv om det egentlig er et ønske. Mye som fremstilles som et behov er egentlig et ønske og partner forstår dermed nødvendigvis ikke dette. Noen utnytter dette på det groveste, andre ikke. Så det du skriver er et bra tegn på at ikke du forstår dette. Du fremstiller det slik at om noen sier at de har behov for noe, så er det automatisk slik. Slik er det altså ikke. Om du har fulgt med litt her inne ser du at antall ting folk før ønsket er nå omtalt som behov. Det går feil vei. Anonymkode: 5337f...b74
Strigiformes Skrevet 4. september #82 Skrevet 4. september Jeg tenker at både kvinner og menn har sine styrker og svakheter. Det aller beste er å kartlegge disse og spille hverandre gode. Jeg har null tro på kvalifikasjoner basert på kjønn. Det handler nok mer om adferd, og adferd kan læres, så her stiller kvinner og menn likt. 2
Trolltunge Skrevet 4. september #83 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettopp her ser vi problemet. Ved å fremstille noe som at det er et behov, tvinger en partner til å måtte hensynta det, selv om det egentlig er et ønske. Mye som fremstilles som et behov er egentlig et ønske og partner forstår dermed nødvendigvis ikke dette. Noen utnytter dette på det groveste, andre ikke. Så det du skriver er et bra tegn på at ikke du forstår dette. Du fremstiller det slik at om noen sier at de har behov for noe, så er det automatisk slik. Slik er det altså ikke. Om du har fulgt med litt her inne ser du at antall ting folk før ønsket er nå omtalt som behov. Det går feil vei. Anonymkode: 5337f...b74 Jeg forstår det svært godt, etter et langt ekteskap og mange gode avklarende samtaler om dette. Av erfaring vet jeg så inderlig godt at det er mer enn primærbehov som må tilfredsstilles i et forhold for å ha det godt sammen, ikke bare eksistere sammen, til emosjonelle, praktiske, mentale og sosiale behov er blitt så tråkket på at grunnlaget for å ha et godt liv sammen er ødelagt. Det handler om trygghet, trivsel, omtanke og samarbeid, som må være på plass for å få og ha det godt sammen, og har man det ikke godt sammen har man ikke grunnlag for å fungere som par. Selvfølgelig kan man velge å overse slike behov, men da får man også forhold deretter. Et elendig, ensomt og ikke- fungerende forhold, som antagelig vil gå under av mangel på dette. Fortjent også.
Tiuren Skrevet 4. september #84 Skrevet 4. september Er det i det hele tatt lov å snakke om egenskaper til "menn" og "kvinner", trodde det var en sosial rolle man blir tvunget inn i og ikke noe som bestemmes av kromosomer eller tissens utseende .... 🤪 2
AnonymBruker Skrevet 4. september #85 Skrevet 4. september Trolltunge skrev (5 minutter siden): Jeg forstår det svært godt, etter et langt ekteskap og mange gode avklarende samtaler om dette. Av erfaring vet jeg så inderlig godt at det er mer enn primærbehov som må tilfredsstilles i et forhold for å ha det godt sammen, ikke bare eksistere sammen, til emosjonelle, praktiske, mentale og sosiale behov er blitt så tråkket på at grunnlaget for å ha et godt liv sammen er ødelagt. Det handler om trygghet, trivsel, omtanke og samarbeid, som må være på plass for å få og ha det godt sammen, og har man det ikke godt sammen har man ikke grunnlag for å fungere som par. Selvfølgelig kan man velge å overse slike behov, men da får man også forhold deretter. Et elendig, ensomt og ikke- fungerende forhold, som antagelig vil gå under av mangel på dette. Fortjent også. At det har blitt foretatt mange avklarende samtaler rundt dette, er et enormt pluss. I de tilfellene jeg snakker om, har dette ikke blitt gjort. Folk bare hevder at de har behov for noe, og det skal liksom telle mer enn om de ønsket det. F.eks "jeg har behov for en ny bukse" og "jeg ønsker en ny bukse" er meget situasjonsavhengig. Det handler i all hovedsak om hvor mange bukser du har fra før. Som et eksempel. Anonymkode: 5337f...b74
AnonymBruker Skrevet 4. september #86 Skrevet 4. september Kvinner er flinkere til å tenke konsekvenser og ikke la seg rive med følelsene sine- når det gjelder feks. sinne, trafikkulykker, slåsskamper, at flere menn er i fengsel osv. Og hadde det kun vært kvinnelige ledere hadde vi ikke hatt undertrykkende religioner, sharia lover, og så mange kriger. Anonymkode: 7347e...797
AnonymBruker Skrevet 4. september #87 Skrevet 4. september Trolltunge skrev (16 timer siden): Ja litt dårlig fantasi angående eksempler, men i ene tilfellet mente jeg at jeg var utslitt av å stå for mye alene med hus og barn over tid, med nødvendige ting, og at jeg da ikke hadde satt pris på om han tok overtid eller malte hus, når jeg definitivt hadde sagt til ham at jeg trengte avlastning angående barn. Premisset ditt er tydeligvis at "dine" oppgaver er viktigere enn "hans" oppgaver. Det er ditt syn, mens han kanskje har et annet syn. For eksempel, fra min egen tid som småbarnsfar, mente mor at 4 timer med bysselalle hver kveld var helt normalt (vi delte forøvrig på alt med barn), men problemet var jo at begge ble helt utslitt fordi all tid gikk med til barn. Det var mange eksempler på overprestering på barna som på ingen måte er nødvendig. Alltid være på alerten, alltid være der for å leke med barnet, alltid hjelpe så barnet slipper å gjøre det selv osv. Jeg kunne rett og slett ikke BÅDE ta vare på hus, hjem og bil samtidig som jeg skulle være med på mors regime for hvordan barn skulle håndteres. Og det var veldig liten forståelse for at det er MYE jobb med alt annet enn barn også. Men verden kan jo ikke stoppe opp. Når ting ikke ble gjort, sjekket, eller fulgt opp så kom jo overraskelsene med vannlekkasje, tørketrommel som tok kvelden, bil som ikke virket og så videre. Vi ser jo her på KG gang på gang at slike oppgaver ikke oppleves som veldig viktig for en del kvinner. Og det kan man jo selvsagt mene, men da må man også akseptere at menn har en mye mer pragmatisk tilnærming til oppfølging av barn også, og ikke forstår grunnen til hvorfor mor blir utslitt. Anonymkode: c8f12...f05
AnonymBruker Skrevet 4. september #88 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kvinner er flinkere til å tenke konsekvenser og ikke la seg rive med følelsene sine- når det gjelder feks. sinne, trafikkulykker, slåsskamper, at flere menn er i fengsel osv. Og hadde det kun vært kvinnelige ledere hadde vi ikke hatt undertrykkende religioner, sharia lover, og så mange kriger. Anonymkode: 7347e...797 Dette vet du ikke noe om. Anonymkode: 8d31b...07c 2
Gregarious Skrevet 4. september #89 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Kvinner er flinkere til å tenke konsekvenser og ikke la seg rive med følelsene sine- når det gjelder feks. sinne, trafikkulykker, slåsskamper, at flere menn er i fengsel osv. Og hadde det kun vært kvinnelige ledere hadde vi ikke hatt undertrykkende religioner, sharia lover, og så mange kriger. Anonymkode: 7347e...797 Nei, kvinner er minst like emosjonelt styrte som menn, men følelsene kommer til uttrykk på ulike måter. Det er også svært misvisende å hevde at kvinnelige ledere nødvendigvis er bedre. Personer som når toppen av et samfunnsmessig hierarki er ikke representative for sitt kjønn. Både menn og kvinner blir ledere på grunn av spesifikke egenskaper og sterke seleksjonseffekter, og disse gjenspeiler på ingen måter sitt respektive kjønn.
Trolltunge Skrevet 4. september #90 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Premisset ditt er tydeligvis at "dine" oppgaver er viktigere enn "hans" oppgaver. Det er ditt syn, mens han kanskje har et annet syn. For eksempel, fra min egen tid som småbarnsfar, mente mor at 4 timer med bysselalle hver kveld var helt normalt (vi delte forøvrig på alt med barn), men problemet var jo at begge ble helt utslitt fordi all tid gikk med til barn. Det var mange eksempler på overprestering på barna som på ingen måte er nødvendig. Alltid være på alerten, alltid være der for å leke med barnet, alltid hjelpe så barnet slipper å gjøre det selv osv. Jeg kunne rett og slett ikke BÅDE ta vare på hus, hjem og bil samtidig som jeg skulle være med på mors regime for hvordan barn skulle håndteres. Og det var veldig liten forståelse for at det er MYE jobb med alt annet enn barn også. Men verden kan jo ikke stoppe opp. Når ting ikke ble gjort, sjekket, eller fulgt opp så kom jo overraskelsene med vannlekkasje, tørketrommel som tok kvelden, bil som ikke virket og så videre. Vi ser jo her på KG gang på gang at slike oppgaver ikke oppleves som veldig viktig for en del kvinner. Og det kan man jo selvsagt mene, men da må man også akseptere at menn har en mye mer pragmatisk tilnærming til oppfølging av barn også, og ikke forstår grunnen til hvorfor mor blir utslitt. Anonymkode: c8f12...f05 Hvordan i alle verden leser du at mine prioriteringer er viktigere enn hans, ut fra at jeg akkurat skriver om at man må behovsavklare og forstå hverandre, slik at begge to får sine behov dekket? Jeg har feilet på dette selv, som jeg har skrevet, fordi jeg ga mye angående ting han ikke trengte, og da var det av ingen verdi for ham, selv om jeg sto på som pokker. Samme omvendt. Jeg skriver akkurat OM at man må snakke sammen og lytte til sin partner (selvfølgelig begge veier), så man ikke gjør den tabben å liksom stå på for partner, forhold og familie, men gjøre det med så stor bom angående hva partner faktisk trenger av deg at det istedenfor å bli positive bidrag river ned forhold og partners tillit til deg angående å være der for ham/henne. Jeg har gjort den feilen, mim mann har gjort den, du har nok gjort den og de aller fleste gjør denne feilen flere ganger. Jeg påpeker at det ikke er særlig smart eller bra, og at det er klokere å lytte til sik partner angående hva partner trenger, enn å anta/mene selv og bomme. Selvfølgelig skal dette gå begge veier. Selv er jeg en ivrig rakett som faktisk må minne meg selv på dette jevnlig, og min mann er likedan. Å mene godt er ikke nødvendigvis å gjøre godt. Er din partner for eksempel utslitt og virkelig tremger deg hjemme finnes du ikke grei om du velger å jobbe overtid "fordi det er økonomisk gunstig for oss". Og dette er bare en av mange hundre måter man kan trå feilen på. For så å selvrettferdig si at man står på for felles beste, men det gjorde man ikke da. Nei da. Nei da har DU veid dine prioriteringer over hennes, og over hennes trivsel, over hennes helse og over hennes tillit til at du bryr deg om henne og er der for henne når hun trenger deg. Mine prioriteringer er ikke viktigere en min manns prioriteringer og behov. Det er hele poenget mitt.
Trolltunge Skrevet 4. september #91 Skrevet 4. september (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): At det har blitt foretatt mange avklarende samtaler rundt dette, er et enormt pluss. I de tilfellene jeg snakker om, har dette ikke blitt gjort. Folk bare hevder at de har behov for noe, og det skal liksom telle mer enn om de ønsket det. F.eks "jeg har behov for en ny bukse" og "jeg ønsker en ny bukse" er meget situasjonsavhengig. Det handler i all hovedsak om hvor mange bukser du har fra før. Som et eksempel. Anonymkode: 5337f...b74 Jeg tenkte absolutt ikke på behov som ny bukse, men faktiske emosjonelle, praktiske og sosiale behov. Som å få muligheten til å treffe venner innimellom, som at du kan stole på at partner bryr seg om hvordan du har det, og ikke jobber frivillig overtid akkurat når du er utslitt/syk og trenger ham/henne hjemme, som at partner også bidrar til å få hjulene hjemme til å gå rundt istedenfor å bestandig prioritere annet høyere, som at partner er verdens beste lytter til andre, men totalt overhører alt du prøver å nå gjennom med til ham/henne, og lista går videre. Eneste tilfellet der jeg kan anse ny bukse som relevant angående dette er dersom noen har en partner som er sykelig gniten med pegene, og også blir fryktelig sur om du bruker dine egne penger, og hevder at ny bukse er totalt unødvendig, selv om du faktisk ikke har en brukende bukse igjen. Da kommer ny bukse også innenfor dette. Da er det et faktisk behov partner ignorerer og overkjører. Så skal mye til for at ny bukse er et slikt behov ja. Endret 4. september av Trolltunge
Chupacabra Skrevet 4. september #92 Skrevet 4. september Kvinner er "flinkere" til å være sykelig nysgjerrig på andre menneskers liv. Bare ta en tur innom forumet Rampelyset. Der får sjalusien og sladderen fritt spillerom. Det er nesten ingen menn som skriver der.
Maleficenta Skrevet 5. september #93 Skrevet 5. september Rødvinsfilosofen skrev (På 3.9.2025 den 15.36): Dette blir kanskje litt mørkt, men jeg er litt over gjennomsnittet interessert i selvmordsforebygging, og har tenkt mye på hvorfor det er så store forskjeller i statistikken mellom menn og kvinner. ( Utover bare valg av metoder ) Jeg tror at en viktig beskyttelsesfaktor hos kvinner er at de er flinkere til å ta vare på menneskene rundt seg. De ser folk og blir sett. Tenker ikke bare på bursdagsgratulasjoner og baby showers, men også når ting er tøft. Jeg opplever at kvinner involverer seg mer i andres liv, spør hvordan det går, følger opp venninner som har spontanabbrtert, som går igjennom en skilsmisse, som har fått kreft, som har fått dårlig helse, osv. Ser det også i frivilligheten. Menn deltar ofte som frivillige i ting som er mer teknisk og actionfylt. Eller gjerne når noe praktisk skal gjøres. Mens kvinner oftere går inn i mer relasjonelle / omsorgsroller. Jeg tror det er viktig at man «er noen» for noen andre. Også om man ikke har barn, kjæreste, osv. Der opplever jeg en veldig stor forskjell mellom kvinner og menn. Men tror dette også handler om at menn er dårligere på å dele med kompiser eller andre for den saks skyld, om de har det vanskelig. Tror mange menn tenker at det er best å holde slik for seg selv. Og så er menn alltid så løsningsorienterte. Deler man noe med en mann så vil han kanskje tenke at vedkommende mener han skal fikse dette. Liksom du forteller meg dette, hva mener du jeg skal gjøre med dette?
AnonymBruker Skrevet 5. september #94 Skrevet 5. september Tror det handler mer om personlighet enn kjønn... Kvinner er nok hvis man skulle tatt % vis flinkere til å rydde,organisere osv ,men finnes mange kvinner som er rotehoder og totalt praktisk ubrukelige slik som menn... Når det gjelder emosjonell omsorg er det virkelig kun personlighet, ikke kjønn som betyr noe. Har selv vokst opp med en umoden kald ikke emosjonell mor ( mye mer jeg kunne sagt om det menneske) så kjønn betyr lite her. Min kjæreste derimot er kjempe moden emosjonelt og varm. Anonymkode: 4a2ed...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #95 Skrevet 5. september Kvinner er ekstremt mye dårligere på dette, mens menn er gode: Å slappe totalt av, helt uten tankekjør. Nærmest uansett omstendigheter. Å se på at alt "brenner", uten å lee på en finger. Sovne på under 10 minutter. Må være helt jævla magisk. Å lene seg tilbake, fordi alt rundt en bare skjer på magisk vis. Mat i hus, middag planlagt og på bordet, rene senger, rent hus, rene og pene, mette barn. Og så videre. Opptre som om du er den eneste i husholdningen som er i full jobb, og derfor tenke at det ikke er ditt ansvar å ivareta noe særlig utover jobben din. Jeg har heldigvis en fantastisk mann som ikke må fortelles hva som må gjøres for å drifte fulle jobber, et hjem og barn. Men jammen er det mange eksempler på det rundt omkring. I sosiale medier sier menn i et ekkokammer at de skal "protect and provide" 😂 Provide hva da? Damer er i full jobb og gjør mest med barn og hjem. Tror nok en del kvinner bør spørre mennene sine hva DE "brings to the table". Menn vil ha en 1950-frue, men vil på ingen måte være en 1950-herre, utover dette med å ha en tradwife. Stilig 😂 Anonymkode: 05103...dcd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå