Gå til innhold

Hvordan hadde du som mann tenkt når du kom hjem dag etter dag å fant kona på sofaen og ingenting har blitt gjort?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror nemlig ikke på mannen min når han sier det går helt fint. Usikker på om jeg hadde tatt det så bra som han. 
Jeg er syk har rundt 30 migreneanfall i måneden, med to andre hodepinetyper i tillegg. Utredes for klasehodepine nå. 
Jeg lever mye av mitt liv på sofaen, eller i er mørkt rom. 
Jeg har ikke satt på vask på vaskemaskinen kanskje på 4-5 måneder, noen ganger klarer jeg ikke å ta meg mat engang. Så jeg gjør minimalt. 
På gode dager prøver jeg å gå tur å få frisk luft, gjør jeg det duger jeg ikke til mer den dagen. 
Mannen min sier dette går helt fint, sånn er det nå.
Jeg klarer derimot ikke å se at han faktisk mener det, det må være utrolig tøft å drifte alt dette alene, samt til tider sykepleier. 
Jeg forteller han at jeg setter pris på han, men akkurat nå er det ikke så mye jeg får gjort for å vise det til han mer enn ord. 
Så du som mann hvordan hadde du tenkt om situasjonen? 

Anonymkode: 12729...73d

• Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som det er tøfft for dere begge, men det høres ut som mannen din har empati og forståelse for situasjonen og er innstilt på at dere støtter hverandre.

Er det så vanskelig å tro på det, da? 

Anonymkode: a8d25...7d5

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Glemte å nevne at jeg er mann 50

Skrevet

Stol på mannen din. Jeg har en ufør samboer, og noen ganger er det slik det er. 

Anonymkode: 00f40...b8a

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som det er tøfft for dere begge, men det høres ut som mannen din har empati og forståelse for situasjonen og er innstilt på at dere støtter hverandre.

Er det så vanskelig å tro på det, da? 

Ja, det synes jeg for det er ikke dette livet han valgte. Jeg tror han, men samtidig tenker jeg at han synes det er vanskelig. Uten at han forteller det til meg for å hindre meg i å bli lei meg. Ts

Skrevet

Tenker at det er vondt for alle parter. Du er syk, og det er nok helt jævlig for deg. Men selvfølgelig tærer det noe voldsomt på partner og. 

Jeg som mann ville hatt veldig vondt av kjæresten min om det var sånn her hos oss, og siden det er lov til å ha flere tanker i hodet samtidig ville jeg også følt på at det var tungt å bære alt alene. Det hadde uansett ikke vært noe jeg ville klandret en syk partner for. Men om jeg hadde klart å stå i det over mange år, vet jeg ikke. 

Anonymkode: 184f8...a5b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet at min kone ikke ligger der fordi hun er lat, men fordi hun er syk. Det er ikke hennes feil og utenfor hennes kontroll. Jeg elsker henne og vi har det fint ellers. Det er tøft for begge, og livet er nå engang slik det er. Hun bidrar på sin måte med det hun kan.

Anonymkode: 0833a...d78

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det synes jeg for det er ikke dette livet han valgte. Jeg tror han, men samtidig tenker jeg at han synes det er vanskelig. Uten at han forteller det til meg for å hindre meg i å bli lei meg. Ts

Han velger jo livet sitt med deg hver eneste dag. Klart det er tøft og slitsomt å være pårørende, men det betyr ikke at man ikke står i det når kjærligheten ovenfor hverandre er stor.

Anonymkode: 89879...a16

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg kvinne, men jeg vet at hvis mannen ble så syk, så hadde jeg ment det når jeg sa til ham at slik er det nå, da må vi forholde oss til det, og at jeg holder fortet så lenge det trengs. 

Jeg ville hatt langt mindre tålmodighet om en mann f.eks. var deprimert og meldte seg ut av familien og bare lå på sofaen uten å søke hjelp fra helsevesenet og ta ansvar for å gjøre det man vet hjelper mot depresjon. 

Så tro på mannen din, han elsker deg, han føler med deg, han står på din side i dette! ❤️ 

Ps - stadig mer forskning har vist at ketogent kosthold kan hjelpe mot, og for mange fjerne, både migrene og klasehodepine. Så om du ikke har forsøkt dette enda (man MÅ være 100 % konsekvent for å få effekten), så få hjelp til å prøve dette. Siden du er så dårlig som du nå er så må mannen din også på banen for å vite hvilken mat han kan lage til deg når du selv ikke greier det. Et slikt kosthold kan med enkle grep fint kombineres med familiens måltider, om man bare blir bevisst og gjør små tilpasninger. Vurder å søke veilednning hos leger som virkelig er gode på dette, f.eks. vet jeg at Hexebergklinikken og Fedon er gode på denne typen kosthold.

Anonymkode: 40547...00e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror nemlig ikke på mannen min når han sier det går helt fint. Usikker på om jeg hadde tatt det så bra som han. 
Jeg er syk har rundt 30 migreneanfall i måneden, med to andre hodepinetyper i tillegg. Utredes for klasehodepine nå. 
Jeg lever mye av mitt liv på sofaen, eller i er mørkt rom. 
Jeg har ikke satt på vask på vaskemaskinen kanskje på 4-5 måneder, noen ganger klarer jeg ikke å ta meg mat engang. Så jeg gjør minimalt. 
På gode dager prøver jeg å gå tur å få frisk luft, gjør jeg det duger jeg ikke til mer den dagen. 
Mannen min sier dette går helt fint, sånn er det nå.
Jeg klarer derimot ikke å se at han faktisk mener det, det må være utrolig tøft å drifte alt dette alene, samt til tider sykepleier. 
Jeg forteller han at jeg setter pris på han, men akkurat nå er det ikke så mye jeg får gjort for å vise det til han mer enn ord. 
Så du som mann hvordan hadde du tenkt om situasjonen? 

Mannen min ble kronisk syk da vi hadde vørt sammen i 3 år.. Eller han hadde en kronisk sykdom når vi traff hverandre, men symptomene kom for fult etter 3 år sammen, etter at faren hans døde ganske brått… 

Han er i perioder sengeliggende, han har også en del smerter i perioder… 

Vi har også 3 barn, han føler mer på det enn meg.. Ja, det er slitsomt i perioder… Men han er jo syk, det kan han jo ikke noe for❤️ 
Kan ikke si det plager meg veldig..

Det er selvsagt vondt å se at han har det vondt, men jeg tenker ikke noe spesielt om han i de periodene han har det som værst, tenker vel bare på hvor vondt det er for han. 

Anonymkode: cc855...ea7

Skrevet

Gikk på en skikkelig smell for en del år tilbake og var mer eller mindre sengeliggende i 6 mnd. Barna var da 5 og 8 år. Mannen måtte ta alt hjemme og alt med barna.

Jeg foreslo flere ganger at mannen skulle finne meg en leilighet, slik at de i det minste slapp å ta hensyn til meg i hjemmet, og sånn kunne få litt frihet hjemme. Dette var helt uaktuelt for mannen, og han valgte å stå i det. Jeg er veldig takknemlig for det, og i dag har vi det veldig bra.

Anonymkode: 69b89...328

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er jeg kvinne, men jeg vet at hvis mannen ble så syk, så hadde jeg ment det når jeg sa til ham at slik er det nå, da må vi forholde oss til det, og at jeg holder fortet så lenge det trengs. 

Jeg ville hatt langt mindre tålmodighet om en mann f.eks. var deprimert og meldte seg ut av familien og bare lå på sofaen uten å søke hjelp fra helsevesenet og ta ansvar for å gjøre det man vet hjelper mot depresjon. 

Så tro på mannen din, han elsker deg, han føler med deg, han står på din side i dette! ❤️ 

Ps - stadig mer forskning har vist at ketogent kosthold kan hjelpe mot, og for mange fjerne, både migrene og klasehodepine. Så om du ikke har forsøkt dette enda (man MÅ være 100 % konsekvent for å få effekten), så få hjelp til å prøve dette. Siden du er så dårlig som du nå er så må mannen din også på banen for å vite hvilken mat han kan lage til deg når du selv ikke greier det. Et slikt kosthold kan med enkle grep fint kombineres med familiens måltider, om man bare blir bevisst og gjør små tilpasninger. Vurder å søke veilednning hos leger som virkelig er gode på dette, f.eks. vet jeg at Hexebergklinikken og Fedon er gode på denne typen kosthold.

Anonymkode: 40547...00e

Botox har også hatt god effekt på mange om du ikke har prøvd det❤️

https://www.aleris.no/nevrolog/injeksjonsbehandling-mot-kronisk-migrene/

Anonymkode: c1ba8...0cb

Skrevet

Takk for tips om både kostholdsendring, botox osv. 

Jeg har prøvd botox, jeg er på min 4 migrenemedisin som cgrp hemmer, prøvd både blodtrykksenkende medisiner, antidepressiva, og epilepsi. Mye av disse medisinene har gjort meg sykere. Jeg har kuttet kluten, spist keto diett, kuttet sukker osv. Mye er prøvd, jeg har ek vanskelig migrene å behandle. 
Jeg har hatt dette i mange år, men har på en eller annen måte klart å drive videre frem til nå da ingenting fungerer og alt er ganske svart. 
Akkurat satt ny forebyggende, virker også som den nye nevrologen er veldig bra. Så har håp. 
Så jeg håper jo at mannen holder ut med situasjonen vi er i. 
Jeg som en annen i denne tråden har også sagt at jeg kan flytte vekk, vi kan åpne forholdet, alt for at han skal ha det bedre. 
Han sier som en som også har skrevet i tråden jeg bidrar med masse annet, selv om jeg ikke bidrar fysisk akkurat nå. 
Jeg får vel tro på han når også flere her ville gjort som han. Jeg beundrer dere virkelig dere som står i slik situasjon på hjemmebane♥️

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har prøvd botox, jeg er på min 4 migrenemedisin som cgrp hemmer, prøvd både blodtrykksenkende medisiner, antidepressiva, og epilepsi. Mye av disse medisinene har gjort meg sykere. Jeg har kuttet kluten, spist keto diett, kuttet sukker osv. Mye er prøvd, jeg har ek vanskelig migrene å behandle. 
Jeg har hatt dette i mange år, men har på en eller annen måte klart å drive videre frem til nå da ingenting fungerer og alt er ganske svart. 
Akkurat satt ny forebyggende, virker også som den nye nevrologen er veldig bra. Så har håp. 
Jeg som en annen i denne tråden har også sagt at jeg kan flytte vekk, vi kan åpne forholdet, alt for at han skal ha det bedre. 
Han sier som en som også har skrevet i tråden jeg bidrar med masse annet, selv om jeg ikke bidrar fysisk akkurat nå. 
Jeg får vel tro på han når også flere her ville gjort som han. Jeg beundrer dere virkelig dere som står i slik situasjon på hjemmebane♥️

Jaja, litt skrivefeil ble det i dag... 

Skrevet

Er i samme situasjon, ca 30 anfall i mnd, vanskelig å regne da et anfall kan vare i flere dager eller jeg kan ha flere anfall på en dag. 

Jeg skjønner tvilen din, hva får mennene våres ut av å ha en partner som oss liksom. Men samtidig så veit jeg at jeg har en god mann og han har aldri gitt meg grunn til å tvile. Han kan fint si ifra om andre ting som irriterer ham om meg, så han er på ingen måte noen "tøffel" 

Jeg vet også at han faktisk ser hvor vondt jeg har det og jeg tenker at han ville vært ganske kald om han ikke forsto min situasjon. For all del, missforstå meg rett, jeg setter utrolig stor pris på det han gjør for meg og på aksepten og kjærligheten han gir meg.

Jeg kan ha større vansker med å "stole på" at andre rundt meg "tror på" sykdommen min da de svært sjeldent ser meg under de verste anfallene. De ser meg jo bare på ekstremt gode dager.

Lykke til med videre utredning, det kommer jo stadig ny forskning så vi må bare krysse fingrene. 

Du skriver at du har troa på nevrologen din, veldig bra. Selv gikk jeg til Sandvika nevrosenter og var veldig fornøyd med Bjørn der. Men etter å blitt utredet i hue og ræva, omtrent bokstavelig talt, så er jeg blitt satt som håpløst tilfelle. Det jeg vissnok kan håpe på er at det vil gi endring når jeg kommer i overgangsalder. 

Anonymkode: 6d631...2a3

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 20.43):

Jeg vil anbefale å teste blodfortynnende. Etter at jeg startet på det har jeg nesten ikke migrene lenger. Hadde en pause med blodfortynnende og da kom migrenen tilbake for fullt. Så nå går jeg fast på blodfortynnende og har gått fra 20 migreneanfall i måneden til kanskje 1 annenhver måned!

Anonymkode: 5cf7a...802

Skrevet

Forferdelig at dere har det slik.

Håper det en dag vil finnes en kur mot selvmordshodepine. 

Får man en syk partner så er jo selvsagt situasjonen ikke ideell. 
Ikke bare fordi partneren «ikke bidrar», men fordi mange også blir veldig deprimerte. ( Noe som er fullt forståelig )

Men man tåler veldig mye når man elsker noen. Tror det er viktig å kommunisere og prøve å være nær hverandre. 

Ikke nødvendigvis sex, men å kunne holde rundt hverandre / la seg bli holdt rundt.

Tror det er viktig å bli satt pris på.

Hvis den som er syk er mye sint og bitter så er det kanskje viktig å ikke la det gå utover partneren? 

Skrevet

Jeg hadde gått fra deg.

• Liker 1
Skrevet
Anonym11223344 skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde gått fra deg.

Glad det ikke er deg jeg er sammen med da!!
Usynlige sykdommer er noe dritt, så jeg er glad jeg har en veldig forståelsesfull mann og fine folk rundt meg. 

Ts! Jeg håper du finner noe som kan lindre🤞🏻

Anonymkode: 64863...20e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Glad det ikke er deg jeg er sammen med da!!
Usynlige sykdommer er noe dritt, så jeg er glad jeg har en veldig forståelsesfull mann og fine folk rundt meg. 

Ts! Jeg håper du finner noe som kan lindre🤞🏻

Anonymkode: 64863...20e

Livet er beintøft for de fleste av oss dessverre… vi sliter med mye sykdom men prøver likevel å jobbe og stå i dritten  ..  

Anonymkode: f976f...51a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...