Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye betaler dere i renter?

Jeg betaler ca 5000 i måneden, har jeg en god deal?

Har rammelån, så betaler avdrag når jeg har mulighet selv, ingenting fast.

Noen som har en bank dere virkelig kan anbefale? Jeg har lånet i Sparebank1.

Anonymkode: 30e11...cb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God deal? 😊 Det du bør gjøre er å sammenligne effektiv rente som du har på ditt lån, med hvilken rente du kan få i andre banker. Eller spørre andre hvor mange % effektiv rente de har på sitt lån.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (6 minutter siden):

God deal? 😊 Det du bør gjøre er å sammenligne effektiv rente som du har på ditt lån, med hvilken rente du kan få i andre banker. Eller spørre andre hvor mange % effektiv rente de har på sitt lån.

Man kan ikke sammenligne effektiv rente med andre om ikke lånesum, gjenværende nedbetalingstid og alle andre faktorer er helt like. Effektiv rente er kun interessant når man vurderer et konkret lånetilbud og sammenligner med andre lånetilbud man selv har fått.

Skal man sammenligne sine egne lånevilkår med andres så er det nominell rente som er interessant.

Anonymkode: 0acda...b06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan ikke sammenligne effektiv rente med andre om ikke lånesum, gjenværende nedbetalingstid og alle andre faktorer er helt like. Effektiv rente er kun interessant når man vurderer et konkret lånetilbud og sammenligner med andre lånetilbud man selv har fått.

Skal man sammenligne sine egne lånevilkår med andres så er det nominell rente som er interessant.

All rente er interessant.

Anonymkode: c3cee...f59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

All rente er interessant.

Effektiv rente på andres lån er ikke det.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er renta di da? 

Vi har litt lavere lånesum enn deg, i et rammelån med 5,4 % effektiv rente. 

Anonymkode: 764b9...9af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting er rente. Men det blir umulig å svare når vi ikke vet løpetiden på lånet. 5000 i måneden er mye over 35 år. Ikke like mye over 15.

Anonymkode: 84c90...010

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En ting er rente. Men det blir umulig å svare når vi ikke vet løpetiden på lånet. 5000 i måneden er mye over 35 år. Ikke like mye over 15.

Anonymkode: 84c90...010

TS har rammelån.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Effektiv rente på andres lån er ikke det.

I høy grad.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS har rammelån.

Noe som gjør det enda mer uinteressant hva hun betaler pr måned.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1160000. Betaler 6500.

Anonymkode: 8121b...cfd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

eh, jo.

Man må betale rente hver måned. Som TS gjør. Og spør om er høyt

Anonymkode: 72aaa...c42

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 1 417 000, betaler ca 6300 kr i rente hver mnd.
Nedbetalingsplanen min sier at når gjelda dropper ned til 900.000 skal vi betale ca 3500 i renter pr mnd.

Så, da synes jeg 5000 i renter pr md for 900.000 ikke er en spesielt god deal nei.

Anonymkode: fefa1...892

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan jeg da foreslå at denne tråden kanskje ikke er for deg....?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

hmm, de fleste banker har ikke noen ekstra gunstig deal under 60% finansiering av boliglån men man kan selvsagt be om tilbud fra dem likevel og sammenligne svaret man får. 

Anonymkode: 605f2...250

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

eh, jo.

Man må betale rente hver måned. Som TS gjør. Og spør om er høyt

Hun betaler avdrag nå og da, noe som gjør at man ikke aner hvilken lånesum de 5000 kr i rente er basert på. Svært usannsynlig at hun til enhver tid har nøyaktig 900 000 utestående på rammelånet, og at hun betaler nøyaktig 5000 hver måned i rente.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan jeg da foreslå at denne tråden kanskje ikke er for deg....?

Nei, å etterspørre de nøyaktige faktaopplysningene som er basis for spørsmålet før man gir et svar er noe dritt, ikke sant...😂 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun betaler avdrag nå og da, noe som gjør at man ikke aner hvilken lånesum de 5000 kr i rente er basert på. Svært usannsynlig at hun til enhver tid har nøyaktig 900 000 utestående på rammelånet, og at hun betaler nøyaktig 5000 hver måned i rente.

Hun betaler 5000 i måneden, i renter, nå år lånet er på 900 000, og lurer på hva andre betaler i renter på samme beløp. 

Hun betaler i tillegg avdrag nå og da. 

Dette er virkelig ikke tråden for deg 😜 Verken når det gjelder leseforståelse, eller innsikt i hva et rammelån er. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

hmm, de fleste banker har ikke noen ekstra gunstig deal under 60% finansiering av boliglån men man kan selvsagt be om tilbud fra dem likevel og sammenligne svaret man får. 

Anonymkode: 605f2...250

Ja, nettopp, man kan sammenligne effektiv rente når det gjelder ulike tilbud man selv får på en konkret lånesum med en konkret nedbetalingstid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun betaler 5000 i måneden, i renter, nå år lånet er på 900 000, og lurer på hva andre betaler i renter på samme beløp. 

Hun betaler i tillegg avdrag nå og da. 

Dette er virkelig ikke tråden for deg 😜 Verken når det gjelder leseforståelse, eller innsikt i hva et rammelån er. 

Hvis hun betaler avdrag nå og da vil jo utestående beløp ikke være konstant 900 000 og da er det jo umulig å gjette prosentsats på renten ut fra informasjonen som gis. 

Er det da ikke bedre å rett og slett oppgi rentesatsen...?

Eller er det vill gjetning og upresise svar som er interessant?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...