AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:08 #1 Skrevet onsdag kl 11:08 Min 7-åring har nå startet i 2.klasse og henger greit med faglig. Hun ønsker imidlertid å bli flinkere i norsk,engelsk og matte. Vi leser igjennom norskleksen hver dag som anbefalt og setter oss gjerne ned i 1 time i helgene for å se over litt ekstra. Dere som har skoleflinke barn i ca samme alder: Hvor mye tid i uken bruker dere på fagene og hvordan øver dere? Anonymkode: 3c5d2...93e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:16 #2 Skrevet onsdag kl 11:16 Vi gjør leksene, ellers leser vi som regel bok hver dag. Det har holdt for mine. Hadde de trengt det, hadde jeg lagt inn litt ekstra i det faget men da i hverdagslige gjøremål eller i form av spill feks. Anonymkode: 4c3df...7df 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:16 #3 Skrevet onsdag kl 11:16 Vi har ei som er skoleflink og en som er helt normal, som trenger litt hjelp av og til men stort sett går det greit. Den skoleflinke har vi aldri øvd med, eller gjort lekser med. Ting har vært så lett for henne at hun ble ferdig med alle lekser i skoletimene, omtrent. Og når hun har hatt lekser, har hun ikke ville blitt forstyrret eller at vi skulle blande oss, så hun har ikke hatt behov for eller lyst på noe som helst hjelp. Den som ikke er like skoleflink må vi følge opp litt tettere, fokuserer på matematikk akkurat nå, ser over lekser, passer på at han gjør lekser på en komfortabel stol, i et rolig rom (ikke foran TVen i sofaen), ser over oppgavene med ham etterpå. Anonymkode: ea07d...8dd 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:20 #4 Skrevet onsdag kl 11:20 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har ei som er skoleflink og en som er helt normal, som trenger litt hjelp av og til men stort sett går det greit. Den skoleflinke har vi aldri øvd med, eller gjort lekser med. Ting har vært så lett for henne at hun ble ferdig med alle lekser i skoletimene, omtrent. Og når hun har hatt lekser, har hun ikke ville blitt forstyrret eller at vi skulle blande oss, så hun har ikke hatt behov for eller lyst på noe som helst hjelp. Den som ikke er like skoleflink må vi følge opp litt tettere, fokuserer på matematikk akkurat nå, ser over lekser, passer på at han gjør lekser på en komfortabel stol, i et rolig rom (ikke foran TVen i sofaen), ser over oppgavene med ham etterpå. Anonymkode: ea07d...8dd Som oss. Litt Usiker på hva du mener med skoleflink TS? Men våre har vært det jeg tenker på som skoleflinke. Tar stoffet raskt, og har ikke trengt noe ekstra øving etc. Vi har for eksempel aldri satt oss ned i helgen med skolearbeid. Det kunne faktisk ikke falt meg inn, Lekser har de gjort raskt i hverdagen, og ikke trengt noe ekstra hjelp til dette. Anonymkode: 3ae4b...817 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:24 #5 Skrevet onsdag kl 11:24 Her har barnet alltid blitt lest for på sengen, inntil hun ble 7-8 og leste selv. Det sentrale var at hun måtte gå og legge seg til fast tid, men «fikk lov til» å lese i 10-30 minutter hvis hun ikke var trøtt/ikke ville sove. Lesing har altså ikke vært noe vi har måttet be henne gjøre, men noe hun selv har villet (fordi det er kjedeligere å sove). Det har vært en positiv spiral. Anonymkode: 3b7e6...25d 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:26 #6 Skrevet onsdag kl 11:26 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som oss. Litt Usiker på hva du mener med skoleflink TS? Men våre har vært det jeg tenker på som skoleflinke. Tar stoffet raskt, og har ikke trengt noe ekstra øving etc. Vi har for eksempel aldri satt oss ned i helgen med skolearbeid. Det kunne faktisk ikke falt meg inn, Lekser har de gjort raskt i hverdagen, og ikke trengt noe ekstra hjelp til dette. Anonymkode: 3ae4b...817 Vår trenger hjelp, blir fort frustrert om hun ikke får ting til. Sier hun ønsker å bli flinkere så vil gjerne hjelpe når initiativet kommer fra henne selv. Det med å prate litt rundt fagene i helgen var også hennes forslag. Vi tar gjerne med oss noe godt å drikke og litt snacks og setter oss et sted i fred bare vi to. Hun har to aktiviteter i uken og er ofte sliten etterpå, derfor har det så langt fungert greit å gjøre dette i helgene. ts Anonymkode: 3c5d2...93e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:27 #7 Skrevet onsdag kl 11:27 Til dere som nevner at dere daglig leser bøker, så kan jeg legge til at vi leser hver kveld på sengekanten. Hun leser litt selv men liker fortsatt best å bli lest for. ts Anonymkode: 3c5d2...93e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:28 #8 Skrevet onsdag kl 11:28 Vi har ikke skoleflinkt barn, men vi leser mye (alltid gjort det) og har merket at barnet har blitt merkbart bedre i lesing over ferien i år. Når det kommer til matte er det mengdetrening som gjelder. Dere kan kanskje kjøpe mattehefter, Albert junior app osv som hun kan holde på med på fritiden? Anonymkode: c8a56...689 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:31 #9 Skrevet onsdag kl 11:31 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har ikke skoleflinkt barn, men vi leser mye (alltid gjort det) og har merket at barnet har blitt merkbart bedre i lesing over ferien i år. Når det kommer til matte er det mengdetrening som gjelder. Dere kan kanskje kjøpe mattehefter, Albert junior app osv som hun kan holde på med på fritiden? Anonymkode: c8a56...689 Ja har vurdert Albert Junior. Er det bra? Hun gjorde det ikke så godt på den nasjonale matteprøven i fjor. Dette har læreren kommentert så det må vi jobbe med. ts Anonymkode: 3c5d2...93e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:35 #10 Skrevet onsdag kl 11:35 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Min 7-åring har nå startet i 2.klasse og henger greit med faglig. Hun ønsker imidlertid å bli flinkere i norsk,engelsk og matte. Vi leser igjennom norskleksen hver dag som anbefalt og setter oss gjerne ned i 1 time i helgene for å se over litt ekstra. Dere som har skoleflinke barn i ca samme alder: Hvor mye tid i uken bruker dere på fagene og hvordan øver dere? Anonymkode: 3c5d2...93e Enten så er barn skoleflink naturlig anlagt eller så må man jobbe for å holde nivået Anonymkode: 4dd9f...e6d 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:36 #11 Skrevet onsdag kl 11:36 Norsk: lese sammen, snakke om mye forskjellig. Se et program sammen, snakke om det, leke med språket muntlig, spille spill som Gruble. Rett og slett lære henne mange ord og lese mye. Engelsk: ha tullesamtaler sammen på engelsk, jakte på engelske ord. Finne veldig enkle bøker på engelsk. Matte: spille spill, la henne regne sammen poengsummer, lage mat sammen etter oppskrift og la henne måle opp. Finn ut hvor store ting er, snakk om cm og meter, gram og kilo. Handle sammen og snakke om priser og vekt på grønnsaker etc. La henne få kjøpe ting for så og så mye. Hvor mye får hun igjen hvis hun har 50 kr og hun vil kjøpe godteri? Hvor mye mangler hun for å kjøpe seg noe hun ønsker seg? Føre spareregnskap. Anonymkode: b2838...d6a 1
Kaneel Skrevet onsdag kl 11:37 #12 Skrevet onsdag kl 11:37 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vår trenger hjelp, blir fort frustrert om hun ikke får ting til. Sier hun ønsker å bli flinkere så vil gjerne hjelpe når initiativet kommer fra henne selv. Det med å prate litt rundt fagene i helgen var også hennes forslag. Vi tar gjerne med oss noe godt å drikke og litt snacks og setter oss et sted i fred bare vi to. Hun har to aktiviteter i uken og er ofte sliten etterpå, derfor har det så langt fungert greit å gjøre dette i helgene. ts Anonymkode: 3c5d2...93e Husk å ikke slit ut ungen alt for tidlig på skolen med press, skoleløpet er langt! Bare sørg for leksene blir gjort og skjønt mer er ikke nødvenig er først på ungsomskolen man bør legge ned ekstra jobb og vgs, du vil få unger som er drittlei lenge før 4 klasse om det holdes på slik Endret onsdag kl 11:40 av Kaneel 1 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:38 #13 Skrevet onsdag kl 11:38 Vi brukte heller tid på lesing av vanlige bøker fremfor mye tid på leseleksen. Gjerne de fra 9+ og med humor. Dette resulterte i mye mere aktiv lesing og trengte ikke bruke energi på å aktivisere lesing. Gaming kan gjøre mye positivt for engelsk. Samme med bøker på engelsk. Start gjerne med tegneserier. YouTube innenfor interessefelt ikke meningsløs scrolling. Start med å se filmer sammen på engelsk fremfor på norsk. Ha en avtalt engelsk snakke time. Hvis dere bare kommuniserer på engelsk med hverandre om hverdagslige ting. Kjøp en bok for koding ment for barn å la henne få holde på inne i scratch. Anonymkode: 3f631...f7b 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:47 #14 Skrevet onsdag kl 21:47 Skoleflink er enten talent og/eller innsats. Dra det inn i leken. Snakk om matte når dere gjør andre ting. Pass på at hun har ordentlig god mengdeforståelse. Det er vanskelig med matte hvis du ser 8 mer som en bokstav enn en mengde. Det kan hjelpe å bruke fysiske objekter for å representere mengdene, slik vi gjør med penger. 4 knapper + 7 knapper. Legobiter. Let etter figurer ute, trekanter og firkanter. Anonymkode: e5f86...4df 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:06 #15 Skrevet onsdag kl 22:06 Skoleflink har vel ikke så mye med lekser å gjøre i den forstand som nevn mye over her; gjøre leksen selv, ikke trenger hjelp med mer. Ja skoleflinke kan også være alt dette, men skoleflinke kan og være barn som er slitne etter skole og sfo, som har lite overskudd og ork til lekser. Som krangler og «må» ha hjelp, som er vanskelig å sette i gang med mer. Jeg har hatt ett barn, hvor lekser var et ork. Null motivasjon, null ork og overskudd. Måtte krangle oss gjennom leksene nesten hele grunnskolen. Men hun var likevel skoleflink. Og gikk ut av videregående med godt over 5 i snitt. Anonymkode: 00e55...86e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:10 #16 Skrevet onsdag kl 22:10 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja har vurdert Albert Junior. Er det bra? Hun gjorde det ikke så godt på den nasjonale matteprøven i fjor. Dette har læreren kommentert så det må vi jobbe med. ts Anonymkode: 3c5d2...93e Hvorfor så stort fokus på dette nå? Hun er jo fortsatt ung, og bruk heller tiden hjemme til lek og samvær, uten så stort fokus på skole og læring/pugging. La henne få slippe dette fokuset etter en lang dag både på skole og sfo, leksene er ferdig og da må hun få fritid. Det er jo på skolen hun skal lære? Det kommer fort nok dette presset om at man skal få topp karakterer og være god på skolen. La det komme naturlig? Anonymkode: 00e55...86e 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:47 #17 Skrevet torsdag kl 05:47 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja har vurdert Albert Junior. Er det bra? Hun gjorde det ikke så godt på den nasjonale matteprøven i fjor. Dette har læreren kommentert så det må vi jobbe med. ts Anonymkode: 3c5d2...93e Vi har ikke prøvd Albert selv. Vi er i samme situasjonen med matte og vi må legge ned mer arbeid med det enn lesing. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor så stort fokus på dette nå? Hun er jo fortsatt ung, og bruk heller tiden hjemme til lek og samvær, uten så stort fokus på skole og læring/pugging. La henne få slippe dette fokuset etter en lang dag både på skole og sfo, leksene er ferdig og da må hun få fritid. Det er jo på skolen hun skal lære? Det kommer fort nok dette presset om at man skal få topp karakterer og være god på skolen. La det komme naturlig? Anonymkode: 00e55...86e Det er ikke fokus på «karakterer» og være god på skolen. Det handler om å ikke ramle av matematikken allerede i andre klasse. Vi har en lærer som er opptatt av tidlig innsats og ikke vente på at ting skal gå se til og det er vi veldig glade for. Anonymkode: c8a56...689 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:14 #18 Skrevet torsdag kl 06:14 Les mye, lydbøker og lese selv. Engelsk,du kan låne tegneserier på engelsk på bibliotetket. Det er en enklere tilnærming enn å begynne på en bok. Det gjelder også norsk. Personlig lærte jeg å lese fra Donlad. Å spille yatzy, kjempefint for å lære enkel matte, pluss, minus og gangetabell. Å være god i hoderegning gjør skolelivet mye enklere.. Min erfaring er at ungene synes det er gøy å spille med foreldre og besteforeldre og ikke tenker på det som skole. Nå er jeg fra en spillfamilie, vi spilte og spiller mye kortspill,hvor vi må regne poengsummer. Anonymkode: 45fc4...4fa
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:33 #19 Skrevet torsdag kl 06:33 begge våre barn tok skolen lett og kjedet seg rett og slett i så stor grad at vi kjempet en ganske innbitt kamp gjennom hele barne og ungdomsskolen for at de skulle få utfordringer og lære på sitt nivå, få tilpasninger og ikke bar sitte der og ikke ha noe å gjøre. Det ble litt bedre på VGS men først når de kom på universitet og høyskole fikk de kjenne på det å faktisk måtte sette seg ned og studere faget og å gjøre lekser. Hadde ikke vi som foreldre vært på hele veiene ville den overgangen vært enorm for dem. og jeg vil tro ganske overveldende. De har begge fått sin utdanning og er begge ganske kritisk til skolen med egne barn i dag og følger opp i stor grad for at deres unger ikke skal ha den skolehverdagen de selv hadde. Jeg var selv skoleflink og kjedet meg men jeg hadde ikke foreldre som tok tak så jeg falt av lasset på ungdomsskolen og fant på mye rart i stedenfor derfor fullførte jeg også studiene først som voksen ved siden av det å ha barn og full jobb, så å være skoleflink er ikke nødvendigvis noe man vil lære barna sine, la barna følge sitt tempo og hjelp dem der de er så får de et bedre studieløp. Skolen er ikke lagt opp for de ungene som er på siden av A4 endet som skoleflinke eller som de som trenger ekstra, da blir det en kamp foreldrene må ta. Vær glad barnet ditt er godt nok til å følge det vanlige løpet, og hjelp det heller med gode vaner knyttet til lekser og sånn tenker jeg. Det har de mer igjen for når de skal videre etterpå. Anonymkode: 47590...f13
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:40 #20 Skrevet torsdag kl 06:40 Lese bøker. Ikke skolebøker, bare litteratur generelt. Les for barnet, med barnet og les selv. Det er den absolutt tydeligste markøren for hvilke barn som blir flinke på skolen. Anonymkode: f336b...4aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå