Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har et barn på ca 1 år som jeg ammer 3 ganger i døgnet. I tillegg har jeg en hormonspiral. Jeg vet ikke om jeg har fått tilbake syklus ennå, for jeg har ingen tegn til blødning. Nå vurderer vi å prøve på barn nr 2.

Har noen erfaringer med å teste om man har eggløsning mens man fremdeles har spiral? 

Anonymkode: 93719...7cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil ikke funke, da syklus på prevensjon er kunstig og hele poenget med prevensjon er at man ikke skal ha eggløsning. 

Anonymkode: b5482...32a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei! 
Jeg har et barn på ca 1 år som jeg ammer 3 ganger i døgnet. I tillegg har jeg en hormonspiral. Jeg vet ikke om jeg har fått tilbake syklus ennå, for jeg har ingen tegn til blødning. Nå vurderer vi å prøve på barn nr 2.

Har noen erfaringer med å teste om man har eggløsning mens man fremdeles har spiral? 

Er ikke spiral for p hemme eggløsning eller at eggene ikke fester seg?

Og hvorfor tar du ikke ut spiral i du prøver på nr 2? Denne må vel ut om du blir gravid 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer aldri til å skjønne hvorfor folk gidder å sette inn spiral når den vil ha et barn til etter noen måneder. Jeg syns hele poenget med spiral er jo at det skal vare lenge, men hvis man planlegger to tette barn, så er det mye hormoner og styr for "ingenting". 🤷🏼‍♀️

Til spørsmålet ditt: nei, det gir ikke mening å teste etter EL hvis du går på hormonell prevensjon.

Anonymkode: 7815e...f1f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det vil ikke funke, da syklus på prevensjon er kunstig og hele poenget med prevensjon er at man ikke skal ha eggløsning. 

Anonymkode: b5482...32a

Jeg tror ikke dette stemmer for hormonspiral. 

Fra sexogsamfunn.no

Sitat

Slimhinnen i livmoren bli tynnere og mindre mottakelig for et befruktet egg. Hormonene vil også påvirke sædcellene sin evne til å nå egget og i tillegg vil slimet i livmorhalsen bli seigere, slik at sædceller får problemer med å komme inn i livmoren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kommer aldri til å skjønne hvorfor folk gidder å sette inn spiral når den vil ha et barn til etter noen måneder. Jeg syns hele poenget med spiral er jo at det skal vare lenge, men hvis man planlegger to tette barn, så er det mye hormoner og styr for "ingenting". 🤷🏼‍♀️

Til spørsmålet ditt: nei, det gir ikke mening å teste etter EL hvis du går på hormonell prevensjon.

Fordi mensen suger balle? Jeg kaser ikke bort noe som helst tid på mens og hopper mellom graviditet og spiral.

Jeg har alltid hatt klassisk eggløsningsslim når jeg har spiral, og slik har vi holdt kontroll når spiralen fjernes også.

Anonymkode: 3167c...7a4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
mommyaka skrev (21 minutter siden):

Er ikke spiral for p hemme eggløsning eller at eggene ikke fester seg?

Og hvorfor tar du ikke ut spiral i du prøver på nr 2? Denne må vel ut om du blir gravid 

Fordi jeg er redd for at jeg ikke har syklus ennå. Det er to ting jeg er redd for : 1 å bli gravid uten å vite det, 2 å bli plutselig gravid med termin i januar. Et halvt år med ulønnet permisjon har vi ikke råd til, så da kan jeg heller vente med å ta ut spiralen til jeg har en syklus som er forutsigbar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har hatt spiral i nesten ett år, så synes det er lenge nok til at det er verdt det. Og så er mensen helt grusomt, så liker spiral for å slippe det 😅 I tillegg er det stor forskjell på å få to tette med type 1 år aldersforskjell og 2 år aldersforskjell

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor prøver du å bli gravid med spiral? Du vil jo ikke ha noe naturlig syklus eller eggløsning 

Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor prøver du å bli gravid med spiral? Du vil jo ikke ha noe naturlig syklus eller eggløsning 

Nei, det er jo ikke det jeg prøver 😅 Jeg prøver å finne ut jeg har en syklus slik at jeg kan bli gravid - eller eventuelt vente med å ta ut spiralen til neste år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er jo ikke det jeg prøver 😅 Jeg prøver å finne ut jeg har en syklus slik at jeg kan bli gravid - eller eventuelt vente med å ta ut spiralen til neste år.

Du har jo ikke noe naturlig syklus når du går med spiral. Om du vil bli gravid må du jo slutte med denne og så finne syklus. Om du gjør dette nå eller neste år. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men altså, om dere ikke har råd til ny unge nå så sier det jo seg selv at du tar den ut når dere har råd?

De fleste hopper jo rett i syklus når spiralen er ute.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men altså, om dere ikke har råd til ny unge nå så sier det jo seg selv at du tar den ut når dere har råd?

De fleste hopper jo rett i syklus når spiralen er ute.

Vi har råd hvis jeg skulle blitt gravid nå, men ikke hvis jeg skulle blitt gravid i mars. Men jeg vet ikke om jeg har fått tilbake syklus etter forrige fødsel 

Skrevet

Du har ikke fått tilbake syklus når du har hormonspiral. Det er liksom poenget med spiralen. Får å få tilbake syklus, må du ta spiralen ut. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta ut spiralen nå og ha sex og så prøv et år. Om du skulle bli gravid nå vil du ha termin april og utover 

Skrevet
Uanonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du har ikke fått tilbake syklus når du har hormonspiral. Det er liksom poenget med spiralen. Får å få tilbake syklus, må du ta spiralen ut. 

Det var nettopp det jeg ikke vet om stemmer. Strever med å finne gode kilder på det på nett. Mulig det også varierer fra person til person. Da jeg hadde spiral før jeg ble gravid sist hadde jeg hvertfall veldig stabil og grei syklus.

Fra sexogsamfunn.no

Sitat

Slimhinnen i livmoren bli tynnere og mindre mottakelig for et befruktet egg. Hormonene vil også påvirke sædcellene sin evne til å nå egget og i tillegg vil slimet i livmorhalsen bli seigere, slik at sædceller får problemer med å komme inn i livmoren.

Skrevet
mommyaka skrev (4 minutter siden):

Ta ut spiralen nå og ha sex og så prøv et år. Om du skulle bli gravid nå vil du ha termin april og utover 

Det blir mer sånn: ta ut spiral og prøv i noen måneder. Hvis det ikke går så sett inn ny spiral og vent i 4 måneder før den tas ut igjen. Det er nettopp dette som er tungvint og derfor jeg gjerne skulle funnet ut om jeg har syklus før jeg tar den ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir mer sånn: ta ut spiral og prøv i noen måneder. Hvis det ikke går så sett inn ny spiral og vent i 4 måneder før den tas ut igjen. Det er nettopp dette som er tungvint og derfor jeg gjerne skulle funnet ut om jeg har syklus før jeg tar den ut.

Men du kan jo ikke ha spiral i og finne ut om du har syklus..du må jo ta den ut.

Da får du heller avstå fra sex eller bruke kondom i de mnd du ikke vil bli gravid. Det kan ta tid før kroppen kommer tilbake til normalen etter prevansjon, og du må jo starte nå. 

Jeg har p ring..og jeg får mensen 1 gang i mnd..men jeg kan jo ikke si at jeg har en syklus. Jeg har går på prevansjon 

• Nyttig 2
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Men du kan jo ikke ha spiral i og finne ut om du har syklus..du må jo ta den ut.

Da får du heller avstå fra sex eller bruke kondom i de mnd du ikke vil bli gravid. Det kan ta tid før kroppen kommer tilbake til normalen etter prevansjon, og du må jo starte nå. 

Jeg har p ring..og jeg får mensen 1 gang i mnd..men jeg kan jo ikke si at jeg har en syklus. Jeg har går på prevansjon 

Hva er kilden din på denne påstanden?  Det er akkurat dette jeg prøver å finne ut, og selv om du er skråsikker betyr ikke det at det er riktig 😊

Skrevet

Du merker da om du har eggløsning eller ikke? 

Anonymkode: 823b4...e9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...