Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på tre uker og merker jeg sliter etter fødselen. Fødselen var rask og ble dramatisk, fikk en del komplikasjoner. Barnet fikk ekstremt lav fosterlyd og ble røsket ut og løpt avgårde med - og jeg fikk en totalruptur med alt det medfølger. Mens vi var på barsel kom både jordmor og lege inn for å snakke om fødselen, men tror ikke jeg var mottakelig da? Jeg mente allefall jeg ikke hadde noen problemer med noe. De spurte feks om jeg hadde flashbacks, men hadde ikke det da så smilte og svarte neeeida jeg har det så bra atte. 

Men nå som jeg kom hjem er det kommet... Hver gang jeg lukker øynene er jeg tilbake på den fødestuen.. Sliter med søvn og våkner i panikk hver gang. Sliter med å være alene generelt og får sånn overveldende angst over meg hvis jeg sitter å koser med babyen feks. Jeg kommer meg ikke ut av huset ennå pga smerter, løfterestriksjoner og har en del styr med toalettbesøk, og mannen er begynt på jobb igjen - så jeg har mange timer i mitt eget selskap hvor hodet kverner veldig på dette :( 

Både barselavdelingen og jordmor er jo "ferdig" med meg. Jeg prøvde å nevne dette for helsesykepleier men hun virket ikke som hun "brydde" seg så mye om meg egentlig - var mest baby og det forstår jeg jo. Hvordan skal jeg komme meg ut av dette? Har jo lyst å prøve å nyte babyen i den grad jeg fysisk kan, men jeg gråter veldig mye både av vonde minner og redsel for fremtiden mtp inkontinens osv.. Synes ting er ganske mørkt for tiden :( 

Anonymkode: d5023...de1

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hørtes vondt ut. Kan du ringe jordmor og fortelle hvordan du har det og be om en samtale? Ønsker deg alt godt❤️

Anonymkode: 84e56...bc1

• Liker 5
Skrevet

Kommunepsykolog. Du kan bli henvist av fastlege, kommunens jordmor eller helsesykepleier. Jeg hadde selv samtaler etter min fødsel da jeg fikk eklampsi og hadde mye uro og dødsangst i etterkant. Var kjempefint å snakke med psykolog og hvordan alarmsystemet i hjernen tar over etter en slik hendelse og at det tar tid å skru det av igjen.

Anonymkode: 70681...398

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en baby på tre uker og merker jeg sliter etter fødselen. Fødselen var rask og ble dramatisk, fikk en del komplikasjoner. Barnet fikk ekstremt lav fosterlyd og ble røsket ut og løpt avgårde med - og jeg fikk en totalruptur med alt det medfølger. Mens vi var på barsel kom både jordmor og lege inn for å snakke om fødselen, men tror ikke jeg var mottakelig da? Jeg mente allefall jeg ikke hadde noen problemer med noe. De spurte feks om jeg hadde flashbacks, men hadde ikke det da så smilte og svarte neeeida jeg har det så bra atte. 

Men nå som jeg kom hjem er det kommet... Hver gang jeg lukker øynene er jeg tilbake på den fødestuen.. Sliter med søvn og våkner i panikk hver gang. Sliter med å være alene generelt og får sånn overveldende angst over meg hvis jeg sitter å koser med babyen feks. Jeg kommer meg ikke ut av huset ennå pga smerter, løfterestriksjoner og har en del styr med toalettbesøk, og mannen er begynt på jobb igjen - så jeg har mange timer i mitt eget selskap hvor hodet kverner veldig på dette :( 

Både barselavdelingen og jordmor er jo "ferdig" med meg. Jeg prøvde å nevne dette for helsesykepleier men hun virket ikke som hun "brydde" seg så mye om meg egentlig - var mest baby og det forstår jeg jo. Hvordan skal jeg komme meg ut av dette? Har jo lyst å prøve å nyte babyen i den grad jeg fysisk kan, men jeg gråter veldig mye både av vonde minner og redsel for fremtiden mtp inkontinens osv.. Synes ting er ganske mørkt for tiden :( 

Kjære deg, det er så forståelig at du sliter etter en slik fødsel. Det kan hjelpe å prate med noen, en god venn, en jordmor, en mental helsetelefon eller uansett hvem slik at du får luftet litt tanker og får forståelse. Hvis du kommer i kontakt med en barselgruppe gjennom helsestasjonen så er det også en mulighet til å bli kjent med andre og snakke litt for å få det bedre. Prøv å tenk på at du skal være veldig snill mot deg selv og ikke gjøre for mye, men ta tiden til hjelp og hvil deg. Spis ekstra god mat, ta ting i sakte tempo. Du har gjort og gjør en kjempejobb. Ønsker deg alt godt.

Anonymkode: d35ff...f8d

Skrevet

Veldig dårlig at helsesykepleier ikke tar tak i det. En del av jobben deres er jo å fange opp og tilby hjelp om noen ikke har det bra. At du får oppfølging med din psykiske helse er også viktig for barnet ditt. 

Skjønner godt at du har det vanskelig etter alt du har vært gjennom, og at du trenger hjelp for å bearbeide det. Håper det blir bedre fremover ❤️

Anonymkode: a0294...ff6

• Liker 3
Skrevet

Kan du ringe helsesykepleier og si konkret det du sier her; om flashbacks, angst og søvnvansker. Si at du har behov for støttesamtaler eller en kartlegging ift fødselsdepresjon.

Hvis du allerede har vært veldig klar og fortalt helsesykepleier hvordan du har det, i klartekst, synes jeg faktisk du skal kontakte leder for din helsestasjon og be om å bytte helsesykepleier - og begrunne hvorfor.

Anonymkode: a702e...725

Skrevet

Ta kontakt med sykehuset igjen? Jeg hadde en traumatisk fødsel og ble direkte henvist til dps av fødeavdelingen. Fikk også flere oppfølgingssamtaler på avdelingen og et par med jordmor i kommunen. Forskjellen er kanskje at de visste at jeg slet? 
Klaget også sykehuset inn til statsforvalteren, noe som også utløste flere samtaler. Håper du kan få hjelp, vet hvor jævlig det er ❤️❤️❤️

Anonymkode: 63e5c...970

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke føler deg tatt på alvor hos helsesykepleier så be om å få bytte. 

Anonymkode: 2dc28...354

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 12.25):

Helsesykepleier SKAL bry seg om deg også, dere er begge viktige! Men siden hun ikke gadd å gjøre jobben sin, så foreslår jeg at du kontakter fastlegen din.

❤️ Hvis du har råd til å gå noen timer privat, anbefaler jeg klinikk partum. De er spesialisert på kvinners psykiske helse i forbindelse med blant annet fødsel. 

Anonymkode: 6d971...5c2

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du bør vurdere å be om sykmelding så mannen din kan være hjemme litt til! Dette er tungt å sitte alene med, spesielt når du har såpass mye fysisk tilheling å gjøre.

Anonymkode: d6125...73a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...