AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:20 #1 Skrevet onsdag kl 10:20 Jeg jobber i en bedrift (privat) hvor vi har en ordning med delvis hjemmekontor. Det ser ut til at denne ordningen nå skal reduseres slik at vi får jobbe færre dager hjemme enn nå. For meg er det å jobbe hjemmefra veldig viktig for min trivsel og velvære, og da jeg søkte på stillinger denne runden så søkte jeg kun på de som hadde "delvis hjemmekontor" i annonnsen. Dette er så viktig for meg at jeg er villig til å inngå en avtale med ledelsen om at jeg kan jobbe hjemmefra f.eks tre dager i uken fast mot at jeg binder meg til å jobbe i bedriften i X antall år, dvs ikke kan søke jobb annet sted. (De sliter med en del gjennomtrekk, lengre sykemeldinger osv så jeg vet det vil være viktig for dem å ha noe stabilt). Vil noe sånt være lov? Og er det noe en bedrift vil godta eller ha lov til å godta? Anonymkode: de7c8...4b3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:26 #2 Skrevet onsdag kl 10:26 Jeg forstår ikke helt hvordan en slik avtales skal heves. Hva blir "straffen" ved brudd på avtalen? Anonymkode: 0da25...a05 5 2
Snok1 Skrevet onsdag kl 10:27 #3 Skrevet onsdag kl 10:27 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg jobber i en bedrift (privat) hvor vi har en ordning med delvis hjemmekontor. Det ser ut til at denne ordningen nå skal reduseres slik at vi får jobbe færre dager hjemme enn nå. For meg er det å jobbe hjemmefra veldig viktig for min trivsel og velvære, og da jeg søkte på stillinger denne runden så søkte jeg kun på de som hadde "delvis hjemmekontor" i annonnsen. Dette er så viktig for meg at jeg er villig til å inngå en avtale med ledelsen om at jeg kan jobbe hjemmefra f.eks tre dager i uken fast mot at jeg binder meg til å jobbe i bedriften i X antall år, dvs ikke kan søke jobb annet sted. (De sliter med en del gjennomtrekk, lengre sykemeldinger osv så jeg vet det vil være viktig for dem å ha noe stabilt). Vil noe sånt være lov? Og er det noe en bedrift vil godta eller ha lov til å godta? Anonymkode: de7c8...4b3 Hvem initierer denne avtalen? Hva er konsekvensen hvis du bryter avtalen? Hva er konsekvensen dersom bedriften sier deg opp i avtaleperioden? 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:28 #4 Skrevet onsdag kl 10:28 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår ikke helt hvordan en slik avtales skal heves. Hva blir "straffen" ved brudd på avtalen? Anonymkode: 0da25...a05 Det blir vel det samme som hvis man har 3 måneders oppsigelse, men bare forsvinner fra bedriften etter en måned. Det er kontraktsbrudd. Hvorvidt bedriften tar jobben med å følge det opp kan variere, men de færreste gjør jo slike brudd. En kontrakt er en felles enighet og en trygghet for begge parter. TS Anonymkode: de7c8...4b3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:29 #5 Skrevet onsdag kl 10:29 Snok1 skrev (Akkurat nå): Hvem initierer denne avtalen? Hva er konsekvensen hvis du bryter avtalen? Hva er konsekvensen dersom bedriften sier deg opp i avtaleperioden? Det vil være meg, det er min ide. Ang konsekvens hvis jeg bryter, se svar over. Ang hvis bedriften sier meg opp, det er godt spørsmål og noe vi må evt diskutere i en slik avtale. TS Anonymkode: de7c8...4b3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:29 #6 Skrevet onsdag kl 10:29 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva blir "straffen" ved brudd på avtalen? ikke TS Men økonomisk? Er ganske vanlig med kontrakter med bindinger. Ofte om en bedrift betaler for utdanning, sertifisering etc. Da må Arbeidstager betale i dyre dommer om dem slutter før bindingen er over. Anonymkode: b2550...e80
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:30 #7 Skrevet onsdag kl 10:30 Selvfølgelig er ikke noe sånt juridisk bindende. Og selv om det var det, hvilken arbeidsgiver ville gått med på noe sånt? Du kunne jo bare vært uproduktiv og uengasjert hvis du likevel ville slutte. Det ville ikke fungert i praksis selv om vi hadde levd i en sånn bananrepublikk hvor slike kontrakter var lovlige. Anonymkode: 6062d...649 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:33 #8 Skrevet onsdag kl 10:33 Høres useriøst ut. Hva dersom du bryter bindingstiden da? Har du tenkt til å skru tiden tilbake og være på kontoret de dagene du har avviklet hjemmekontor da? Avtaler om bindingstid har et økonomisk aspekt. Typisk at arbeidsgiver sponser kursing eller videreutdanning, mot at de får benytte den økte kompetansen i X tid etterpå. Dersom medarbeideren slutter i bindingstiden må arbeidsgiver refunderes for sine utlegg, ofte pro rata ift. hvor lenge de har kunnet benytte seg av den økte kompetansen de har betalt for. Anonymkode: c175b...fbd 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:34 #9 Skrevet onsdag kl 10:34 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det blir vel det samme som hvis man har 3 måneders oppsigelse, men bare forsvinner fra bedriften etter en måned. Det er kontraktsbrudd. Hvorvidt bedriften tar jobben med å følge det opp kan variere, men de færreste gjør jo slike brudd. En kontrakt er en felles enighet og en trygghet for begge parter. TS Anonymkode: de7c8...4b3 Jeg ville undersøkt nøye hvorfor bedriften har så høyt gjennomtrekk av arbeidstagere. Er det arbeidsoppgaver, ledelse, arbeidsmiljø (sosialt, fysisk ++). Som arbeidstager ville jeg aldri sagt fra meg muligheten for å søke nye jobber. Du kan befinne deg i en situasjon hvor du begrenser dine egne utsikter ganske kraftig. Anonymkode: 0da25...a05
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:36 #10 Skrevet onsdag kl 10:36 Høres ut som et veldig fint spørsmpl for fagforening Anonymkode: e2373...e62 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:38 #11 Skrevet onsdag kl 10:38 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville undersøkt nøye hvorfor bedriften har så høyt gjennomtrekk av arbeidstagere. Er det arbeidsoppgaver, ledelse, arbeidsmiljø (sosialt, fysisk ++). Som arbeidstager ville jeg aldri sagt fra meg muligheten for å søke nye jobber. Du kan befinne deg i en situasjon hvor du begrenser dine egne utsikter ganske kraftig. Anonymkode: 0da25...a05 Gjennomtrekket er i en annen avdeling enn min, så deres problemer påvirker ikke meg direkte. Jeg forstår dette med å kunne søke andre jobber, og har tenkt nøye gjennom det. Hvis jeg kan jobbe hjemmefra tre dager i uken så er det lite av ting som f.eks plagsomme kolleager, dårlig ledelse (hvis disse tingene skulle dukke opp) osv som kan påvirke meg noe særlig. Jeg har jobbet her en stund nå og trives veldig godt. TS Anonymkode: de7c8...4b3
Glitnir Skrevet onsdag kl 13:17 #12 Skrevet onsdag kl 13:17 En slik avtale vil ikke være bindende for arbeidstaker. Bindingstid utover oppsigelsestid er aldri fullt bindende, men mer at feks dyr studiestøtte etc kan tilbakekreves om man slutter før bindingstiden er ute. Her er det jo heller ikke et slikt element, så dette vil ikke ha noen realitet for deg. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:22 #13 Skrevet onsdag kl 13:22 Det vil funke kun om du er kjempeviktig og nesten uerstattelig for bedriften Anonymkode: d9cee...b7d 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:26 #14 Skrevet onsdag kl 13:26 Tror ikke det er noe poeng, ville nok heller argumentert med at hjemmekontor er såpass viktig for deg at du kommer til å se etter en annen jobb, og håpe at du er viktig nok til at de gir etter. De endrer jo forutsetningen for at du søkte jobben til å begynne med (neste gang ville jeg kanskje fått tre dager hjemmekontor inn i kontrakten din). Anonymkode: dfb4d...974 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:27 #15 Skrevet onsdag kl 13:27 Kanskje du kan få legeerklæring på at du har behov for tilrettelegging med x dager hjemmekontor? Anonymkode: cc860...305
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:18 #16 Skrevet onsdag kl 14:18 Derfor så finner en seg en bedrift som lar de ansatte jobbe hjemme fast om de ønsker. Jobbet kun på hjemmekontor i 10 år, vi kan velge om vi vil kun jobbe hjemmefra, en hybdrid løsning eller sitte fast på kontoret. Vil aldri gå til en jobb hvor jeg må pendle Anonymkode: 0d83e...fa9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:50 #17 Skrevet onsdag kl 21:50 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Selvfølgelig er ikke noe sånt juridisk bindende. Og selv om det var det, hvilken arbeidsgiver ville gått med på noe sånt? Du kunne jo bare vært uproduktiv og uengasjert hvis du likevel ville slutte. Det ville ikke fungert i praksis selv om vi hadde levd i en sånn bananrepublikk hvor slike kontrakter var lovlige. Anonymkode: 6062d...649 Selfølgelig er det juridisk bindende. Vi har full avtalerett i Norge. Kanskje lese deg opp på litt kontraktsrett før du prøver leke jurist? Skader ikke det selv om man har gått ut av lhs med høyeste karakter. Anonymkode: 82ddd...f40
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:56 #18 Skrevet onsdag kl 21:56 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg jobber i en bedrift (privat) hvor vi har en ordning med delvis hjemmekontor. Det ser ut til at denne ordningen nå skal reduseres slik at vi får jobbe færre dager hjemme enn nå. For meg er det å jobbe hjemmefra veldig viktig for min trivsel og velvære, og da jeg søkte på stillinger denne runden så søkte jeg kun på de som hadde "delvis hjemmekontor" i annonnsen. Dette er så viktig for meg at jeg er villig til å inngå en avtale med ledelsen om at jeg kan jobbe hjemmefra f.eks tre dager i uken fast mot at jeg binder meg til å jobbe i bedriften i X antall år, dvs ikke kan søke jobb annet sted. (De sliter med en del gjennomtrekk, lengre sykemeldinger osv så jeg vet det vil være viktig for dem å ha noe stabilt). Vil noe sånt være lov? Og er det noe en bedrift vil godta eller ha lov til å godta? Anonymkode: de7c8...4b3 Hva vil skje hvis du bryter avtalen? Anonymkode: ba5ef...152
Myrmica Skrevet onsdag kl 22:04 #19 Skrevet onsdag kl 22:04 Hvorfor gjøre det så komplisert? Om de innskrenker muligheten for hjemmekontor, må du bare gi beskjed om at da kommer du til å se deg om etter ny arbeidsgiver. Om de vil unngå gjennomtrekk og vil beholde deg, så lar de deg fortsette med hjemmekontor. Om det ikke er så viktig for dem å holde på deg, så vil de jo ikke ha noen interesse av å inngå en slik avtale du skisserer uansett… 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:22 #20 Skrevet onsdag kl 22:22 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Selfølgelig er det juridisk bindende. Vi har full avtalerett i Norge. Kanskje lese deg opp på litt kontraktsrett før du prøver leke jurist? Skader ikke det selv om man har gått ut av lhs med høyeste karakter. Anonymkode: 82ddd...f40 Ikke nødvendigvis, når det for eksempel kommer til arbeidsavtaler. Arbeidsmiljøloven er i sin helhet ufravikelig, og selv der arbeidsmiljøloven åpner for unntak er det nok av eksempler på arbeidskontrakter for "særlig uavhengige stillinger", karenstid ol. som er blitt kjent ugyldige i retten. Anonymkode: 41016...c37 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå