Gå til innhold

"Høy-engasjement" og "tur-basert" engasjement - kommunikasjonsproblemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det håp i forhold der den ene parten er av den typen som "fullfører den andres setninger" ved høyt engasjement / entusiasme, gjerne sporer av og "sporer tilbake" igjen - at man føler man "spiller ball" i samtale med den andre, og den andre parten er veldig "tur-basert"; her snakker den ene seg helt ferdig. Så er det en pause. Så svarer den andre. Å vente til den andre er ferdig er et tegn på respekt og at man gir den andre rom og "scenen".

Den entusiastiske parten har over 2 år prøvd å virkelig "dempe seg", lar den andre snakke, og svarer kun etter 2 sek stillhet fra den andre (for å "forsikre seg om at motparten" er ferdig snakket. Når den entusiastiske part forteller noe til "tur-snakkeren", etterfølges aldri noen setninger med "ja", "m-hm", etc, men parten kan si 5-6 setninger i en nærmest "monolog" - og dette oppleves da som om den andre parten er total uinteressert. 
Den "entusiastiske" begynner da å stokke om på ord, og ender opp med å trekke seg fra fortellingen...

Anonymkode: 839c4...68c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette var litt vanskelig å forstå.

Anonymkode: fe6ba...27c

AnonymBruker
Skrevet

Altså dere har to ulike kommunikasjonsmetoder som begge mener er å foretrekke. Så må dere snakke om hvor viktig det er for den ene at den andre kommuniserer på dens måte. Den som hører den andres mening må da finne ut av om dette er så viktig for min partner at jeg kan "gi meg" på mitt synspunkt denne gangen OG kan jeg da leve med det. Hvis svaret her er ja og dere begge kan gi dere litt her og der så det ikke alltid er den samme så er svaret ja :)

Anonymkode: 9011e...e30

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vil jo si det er håp, for slik har vi hatt det i over 20 år. Det er "tur-snakkeren" som sliter mest, og føler at den andre er respektløs, men nå har de to store barna også blitt av den "engasjerte" typen, så h*n er mindretall og blir frustrert, fordi h*n avbrytes hele tiden. Men noen ganger avbrytes h*n nettopp fordi man er engasjert i det som sies. osv. Vi har blitt mye mer rause med hverandre etter at vi ble oppmerksomme på dette. 

Anonymkode: 6e5be...a77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...