AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:11 #1 Skrevet onsdag kl 10:11 Arbeideren er en åpenbar feilansettelse, jobber i helt feil bransje. Det er så ille at det har blitt gitt skriftlig advarsel og tett oppfølging, virket som at vi var i en prosess for å få vedkommende ut. Men så har vi en leder som først nektet å gi en ny skriftlig advarsel (var en annen leder som ga den første), selv om det var en instruks på det og denne lederen tok en prat med personalkonsulenten i den forbindelse, på eget initiativ. Slapp å gi skriftlig advarsel, vi skulle bare fortsette med ganske tett oppfølging. Så har denne lederen fulgt opp arbeideren et par ganger til nylig og rapporterer til personalkonsulenten. Jeg har innsyn i det som har blitt skrevet og det er mangelfullt. I e-postene står det hvor effektiv arbeideren har vært, men ingenting om hvor kort tidsrommet var. Det var snakk om totalt under to timer i går, i to ulike produksjoner, så et ganske tynt grunnlag. Personalkonsulenten kan fort tro at arbeideren har jobbet effektivt en hel arbeidsdag når det bare står enheter produsert per time i korte perioder. I annen produksjon har arbeideren produsert ca en tredjedel av snittet for alle arbeiderne, det er grunnlaget for skriftlige advarsler og tett oppfølging. Helt skrekkelig, men vedkommende gjør tilsynelatende sitt beste. Gårsdagens produksjonsarbeid er letteste sort, kunne nesten hentet inn randoms fra gata og gitt dem maks en halvtime opplæring. Lederen er også en feilansettelse. Det gjøres en del feil, ignorerer tilsynelatende klare beskjeder om hvordan ting skal registreres, har ikke oversikt over produksjonen, feilvurderer produksjonstempoet og får ikke flyttet arbeidere over til annen produksjon i tide på et skift. Vi må også være svært forsiktige med hva vi sier, for denne lederen er ganske spiss i kantene og tåler ingen kommentarer som antyder at vi følger litt med. Vedkommende er selv spydig, først og fremst mot meg. Jeg får kanskje ikke gjort så mye med disse tingene, jeg bør kanskje ikke si noe til personalkonsulenten med mindre det er i en naturlig sammenheng. Kan kanskje heller si noe til de andre lederne med ganske lik stilling som meg selv. Vi har en viss dialog om denne lederen. Anonymkode: 0afe3...912
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:14 #2 Skrevet onsdag kl 10:14 Hvorfor bryr du deg? Anonymkode: 5be27...3ae 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:15 #3 Skrevet onsdag kl 10:15 Angående denne setningen: "Personalkonsulenten kan fort tro at arbeideren har jobbet effektivt en hel arbeidsdag når det bare står enheter produsert per time i korte perioder" Det står ikke noe om at dette var i korte perioder, verken i tekst eller med tallfestet produksjon. Det stod for eksempel bare 3 enheter per time i produksjon A og 5 enheter per time i produksjon B. Anonymkode: 0afe3...912
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:16 #4 Skrevet onsdag kl 10:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor bryr du deg? Anonymkode: 5be27...3ae Hva tror du? Jeg jobber i denne virksomheten. Anonymkode: 0afe3...912 1
Macro Skrevet onsdag kl 10:21 #5 Skrevet onsdag kl 10:21 Kan det EGENTLIG problemet være betent arbeidsmiljø og gjenginndeling? All produktivitet får svi om klimaet blant de ansatte er dårlig. 1 2
Snok1 Skrevet onsdag kl 10:24 #6 Skrevet onsdag kl 10:24 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I e-postene står det hvor effektiv arbeideren har vært, men ingenting om hvor kort tidsrommet var. Det var snakk om totalt under to timer i går, i to ulike produksjoner, så et ganske tynt grunnlag. Jeg håper tillitsvalgt- og verneombudsapparatet er informerte om og enige i at arbeidet overvåkes ned mot timeinkrementer i virksomheten, ellers kan virksomheten stå overfor krevende juridiske utfordringer og unødvendig splid mellom ledelse og ansatte. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:26 #7 Skrevet onsdag kl 10:26 Kan også legge til at lederen har prøvd å beskytte en annen arbeider i tillegg, kanskje den verste arbeideren vi har om vi summerer opp fravær uten beskjed, effektivitet og kvalitet på produksjonen. Denne arbeideren er så ille at vi har klart å redusere stillingen fra en deltidsstilling på under ti timer i uka til en ringevikarstilling som innebærer at vedkommende bare får jobbe et par korte skift i måneden eller noe. Lederen mente at vi ikke bør si opp arbeideren fordi vedkommende er en ung student. Jaha? Hvis vedkommende ikke tar jobben seriøst og burde vært sagt opp for lengst, så gir det null mening å beholde bare pga lav alder og student. Anonymkode: 0afe3...912 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:27 #8 Skrevet onsdag kl 10:27 Macro skrev (5 minutter siden): Kan det EGENTLIG problemet være betent arbeidsmiljø og gjenginndeling? All produktivitet får svi om klimaet blant de ansatte er dårlig. Nei. Arbeiderne jobber individuelt og har minimal kontakt med hverandre. Noe småprat i blant, men først og fremst oss ledere de har kontakt med. Anonymkode: 0afe3...912
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:29 #9 Skrevet onsdag kl 10:29 Snok1 skrev (3 minutter siden): Jeg håper tillitsvalgt- og verneombudsapparatet er informerte om og enige i at arbeidet overvåkes ned mot timeinkrementer i virksomheten, ellers kan virksomheten stå overfor krevende juridiske utfordringer og unødvendig splid mellom ledelse og ansatte. At det var? Fullstendig feil. Ingenting galt i å tallfeste produksjonen til hver enkelt ansatt, noe annet ville vært fullstendig galskap. Anonymkode: 0afe3...912 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:35 #10 Skrevet onsdag kl 10:35 Hvordan rolle har du oppe i det hele? Er du leder til denne ansatte på noen måte? Anonymkode: 0f98c...cc4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:45 #11 Skrevet onsdag kl 10:45 Vi er flere ledere med ganske lik stilling, ganske like arbeidsoppgaver, bare et par stykker med ekstra arbeidsoppgaver. Jeg har nøyaktig samme stilling som lederen dette handler om, jeg har bare en høyere stillingsprosent, jobber mer i praksis i hvert fall. Jeg/vi har sammen ansvaret for samtlige av de som jobber i produksjonen, alle typer produksjon. De siste ukene har vi hatt en produksjonstype som den omtalte lederen ikke får ha ansvaret for, det har vært meg hver eneste dag, og da har jeg samtidig ansvaret for all produksjon disse dagene. Jeg vet ikke hvordan dette har blitt løst mellom denne lederen og lederen som bestemmer hvem av oss som skal ha det øverste ansvaret. Sier en hel del om lederen som ikke har tillit ovenifra, men denne lederen er kanskje glad for å slippe og har selvinnsikt til å se at det ikke går. Når jeg har det øverste ansvaret disse dagene innebærer det at den "mindre kompetente" lederen får de fleste arbeidsoppgavene slik at jeg kan fokusere på å følge med på produksjonstallene for all produksjon, flytter arbeiderne ved behov osv. Anonymkode: 0afe3...912
Snok1 Skrevet onsdag kl 10:46 #12 Skrevet onsdag kl 10:46 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): At det var? Fullstendig feil. Ingenting galt i å tallfeste produksjonen til hver enkelt ansatt, noe annet ville vært fullstendig galskap. Anonymkode: 0afe3...912 Produktivitetsmålinger er nødvendige i all produksjon. Siden de også tidvis vil være personsensitive er det viktig at målingene skjer etter anerkjente prinsipper og i enighet mellom ledelse og ansatte. Når dette skjer, vil det også være enighet om validiteten av tallene som kommer ut av målingene. Siden denne enigheten åpenbart ikke eksisterer, er spørsmålet mitt berettiget.
Snok1 Skrevet onsdag kl 10:48 #13 Skrevet onsdag kl 10:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er flere ledere med ganske lik stilling, ganske like arbeidsoppgaver, bare et par stykker med ekstra arbeidsoppgaver. Jeg har nøyaktig samme stilling som lederen dette handler om, jeg har bare en høyere stillingsprosent, jobber mer i praksis i hvert fall. Jeg/vi har sammen ansvaret for samtlige av de som jobber i produksjonen, alle typer produksjon. Du er en bas eller formann? Du har produksjonsansvar, men ikke personalansvar? 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:50 #14 Skrevet onsdag kl 10:50 Snok1 skrev (1 minutt siden): Produktivitetsmålinger er nødvendige i all produksjon. Siden de også tidvis vil være personsensitive er det viktig at målingene skjer etter anerkjente prinsipper og i enighet mellom ledelse og ansatte. Når dette skjer, vil det også være enighet om validiteten av tallene som kommer ut av målingene. Siden denne enigheten åpenbart ikke eksisterer, er spørsmålet mitt berettiget. Vi trenger ikke samtykke til noe som helst mtp produksjonstall. Vi har systemer som måler produksjonen kontinuerlig, svært detaljert, for eksempel at "Ole" har produsert 2,68 enheter per time. Ingen arbeidere får info om andre arbeideres produksjonstall. Anonymkode: 0afe3...912
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:53 #15 Skrevet onsdag kl 10:53 Snok1 skrev (2 minutter siden): Du er en bas eller formann? Du har produksjonsansvar, men ikke personalansvar? Jeg har ansvar for å følge med på produksjonen og gjøre tilpasninger, jeg må stadig gjøre justeringer. Jeg har også ansvar for å følge opp de ansatte med samtaler, jeg er teknisk kontaktperson, jeg har i grunn mange arbeidsoppgaver inkludert visse lønnsoppgaver, men dette varierer fra dag til dag. Anonymkode: 0afe3...912
Snok1 Skrevet onsdag kl 10:54 #16 Skrevet onsdag kl 10:54 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi trenger ikke samtykke til noe som helst mtp produksjonstall. Vi har systemer som måler produksjonen kontinuerlig, svært detaljert, for eksempel at "Ole" har produsert 2,68 enheter per time. Ingen arbeidere får info om andre arbeideres produksjonstall. Anonymkode: 0afe3...912 Hvorfor er det så stort tolkningsrom om produktiviteten da: «Jeg har innsyn i det som har blitt skrevet og det er mangelfullt. I e-postene står det hvor effektiv arbeideren har vært, men ingenting om hvor kort tidsrommet var. Det var snakk om totalt under to timer i går, i to ulike produksjoner, så et ganske tynt grunnlag. Personalkonsulenten kan fort tro at arbeideren har jobbet effektivt en hel arbeidsdag når det bare står enheter produsert per time i korte perioder. I annenproduksjon har arbeideren produsert ca en tredjedel av snittet for alle arbeiderne, det er grunnlaget for skriftlige advarsler og tett oppfølging. « ??? Endret onsdag kl 10:57 av Snok1 1 1
Snok1 Skrevet onsdag kl 10:56 #17 Skrevet onsdag kl 10:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ansvar for å følge med på produksjonen og gjøre tilpasninger, jeg må stadig gjøre justeringer. Jeg har også ansvar for å følge opp de ansatte med samtaler, jeg er teknisk kontaktperson, jeg har i grunn mange arbeidsoppgaver inkludert visse lønnsoppgaver, men dette varierer fra dag til dag. Anonymkode: 0afe3...912 Du er altså ikke leder med personalansvar. Takk. Hva med å la ledere med personalansvar ta personalansvaret, så kan du styre produksjonen med de ressursene du får tildelt? 2 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:00 #18 Skrevet onsdag kl 11:00 Snok1 skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det så stort tolkningsrom om produktiviteten da: Jeg har innsyn i det som har blitt skrevet og det er mangelfullt. I e-postene står det hvor effektiv arbeideren har vært, men ingenting om hvor kort tidsrommet var. Det var snakk om totalt under to timer i går, i to ulike produksjoner, så et ganske tynt grunnlag. Personalkonsulenten kan fort tro at arbeideren har jobbet effektivt en hel arbeidsdag når det bare står enheter produsert per time i korte perioder. I annenproduksjon har arbeideren produsert ca en tredjedel av snittet for alle arbeiderne, det er grunnlaget for skriftlige advarsler og tett oppfølging. ??? Jeg vet ikke hva du spør om. Jeg er enig i at arbeideren hadde bra effektivitet i produksjon A og B akkurat i går, men det var i korte tidsrom og det har ikke personalkonsulenten fått informasjon om. Da virker det som at arbeideren hadde en generelt bra dag, men jobbet også i produksjon C som vedkommende overhodet ikke er egnet til (nevnte tredjedel av snittet til arbeiderne). Anonymkode: 0afe3...912
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:04 #19 Skrevet onsdag kl 11:04 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvorfor bryr du deg? Anonymkode: 5be27...3ae Hvorfor bryr du deg med å svare her inne? Anonymkode: 63816...aad 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:04 #20 Skrevet onsdag kl 11:04 Snok1 skrev (3 minutter siden): Du er altså ikke leder med personalansvar. Takk. Hva med å la ledere med personalansvar ta personalansvaret, så kan du styre produksjonen med de ressursene du får tildelt? Jeg har jo personalansvar, men ikke i samme forstand som personalkonsulenten som tar permisjoner, sykmeldinger, ansettelser, drøftelsesmøter etc. Jeg har mer operativt personalansvar og får av og til henvendelser som heller burde gått til personalkonsulenten. Anonymkode: 0afe3...912
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå